Miksi kaikkia mielipiteitä ei sallita? Miksei saa sanoa, että ei halua tänne enää yhtään ulkomaalaista?
Minusta on vaarallista, kun tietyt ryhmät alkavat sitten paisua ja muukalaisviha kytee. Kaikkien mielipiteiden pitäisi saada tulla julki sellaisina, kuin ne ihmisten päässä ovat.
Kommentit (239)
lähinnä samanlaista kulttuuria edustavaan maahan. Esimerkiksi Ruotsiin, Amerikkaan ja Australiaan. Minähän hyväksyin samanlaisesta kulttuurista tänne muuton myös. Sopeutuvat paljon paremmin kuin jotkut Somalit.
Ketään ei olla ulos laittamassa. Älä jaksa kärjistää ja vaahdota.
suoraan töihin tulevat ja väliaikaisesti opiskelevat muutakin kulttuuria edustavat. Hyväksyn siis miehesi.
Sillä ei ole tässä yhteydessä mitään merkitystä, milloin alat käsittää sen?
Huomaatko, että se olet sinä, jolla menee ne puurot ja vellit sekaisin?
Miksi kaikkia mielipiteitä ei sallita? Miksei saa sanoa, että ei halua tänne enää yhtään ulkomaalaista?
Minusta on vaarallista, kun tietyt ryhmät alkavat sitten paisua ja muukalaisviha kytee. Kaikkien mielipiteiden pitäisi saada tulla julki sellaisina, kuin ne ihmisten päässä ovat.
Noudatin vain ap:n toivetta julkituoda kaikkien mielipiteet. Hassua, että minulla ei siihen ole yhtä suurta oikeutta kuin sinulla...
Vierailija:
Tässä ei nyt ollut tarkoitus puhua rasismista, vaan maahanmuuttopolitiikasta. Siitä, miten ei ole sallittua sanoa, että ei halua Suomeen lisää sosiaalipummeja ja rikollisia, vaan kannattaa työperusteista maahanmuuttoa. Onko tämä siis rasistinen mielipide?
Maahanmuuttopolitiikka ja rasismi kulkevat melkolailla käsikädessä tässäkin maassa. Ei niitä voi erotella yksittäisiksi aiheiksi, kun toisesta puhuttaessa viitataan aina toiseen.
Ota selvää asioista, esitä mielipiteesi vaahtoamatta, älä yleistä, äläkä niputa kaikkia maahanmuuttajia samaan kastiin. Ihonväri ei kerro ihmisestä sosiaalista tai yhteiskunnallista asemaa, mutta silti ihonväri sinun ja muiden kaltaistesi mielestä on hyvä syy fyysiseen maahanmuuttajan uhkailuun.
Mieheni ei ole pakolainen, eivät myöskään lapsemme. Silti heille huudellaan: " Vitun pakolaiset kotiin!" ym. vielä viehkompaa. Poikani usein kysyykin, että äiti, miksi minun pitää mennä kotiin, miksei muiden tarvitse.
Vierailija:
Maahanmuuttajat, pakolaiset, ulkomaalaiset, ' neekerit' ...samaa sakkia kaikki ja jokainen ulos maasta.Nokialla työskentelevä intialainen tai englantilainen insinööri, hizbollahin lippua raivoisasti heiluttava palestiinalainen, sudanilainen bussikuski, jamaikalainen työtön muusikko, somalialainen tai irakilainen pakolainen, ruotsalainen tai amerikkalainen opettaja, puolalainen, venäläinen tai virolainen lääkäri -samanlaisia kaikki.
Sinulla näyttää nyt menevän aika iloisesti sekaisin maahanmuuton rajoittaminen ja rasismi.
Etkö ymmärrä mitä tarkoittaa sana uusintaminen? Sinä toit tuon rasismin tähän keskusteluun, kukaan muu ei todellakaan ole ketään ollut syrjimässä ihon värin perusteella.
Ja sanottakoon nyt vielä, että tulijoita Suomeen kyllä on, ikävää on vaan se, että nimenomaan ne tulijat eivät ole mitään eurooppalaisia, työn tekoon motivoituneita ihmisiä. Montako kertaa se pitää sanoa: ihonväristä ei ole kysymys!
Ihan mitä vaan negatiivista kun sanoo jotakin toista kansallisuutta edustavasta ihmisestä, tulee leimatuksi rasistiksi. Samoin, jos yrittää keskustella maahanmuuton negatiivisista vaikutuksista, saa ihan takuulla kuulla olevansa ennakkoluuloinen, väriä tunnustava rasisti. Aivan kuten itse olet tässä keskustelussa loistavasti osoittanut. Kiitos siitä!
Vierailija:
Minä heittelen usein rasistikommentteja, koska perheeni jäsenillä on niitä aitoja, kovia arjen kokemuksia.
Mieheni tekee kokopäiväduunia 6 päivää viikossa ja elättää tuolla palkalla 2 lasta, opiskelevan, kohta äippälomalle jäävän vaimon ja makselee vielä kotimaahansa esim. vanhempiensa sairaalamaksuja.
Paskaa tulee silmille kadulla, kaupassa, missä tahansa, mihin päivän aikaan tahansa.
Lapseni ovat jo pienen ikänsä aikana joutuneet monesti rasististen hyökkäysten kohteeksi, jopa fyysisten sellaisten.
Siksipä minulta ei riitä ymmärrystä jollekulle Suomen sisun hännystelijälle, jonka oma kapasiteetti ei riitä asioita ymmärtämään vaan toisten aatteita toistellaan kuin papukaija.
Minä ymmärrän osittain sellaisen henkilön kaunan ulkomaalaisia kohtaan, joka on itse joutunut jonkin väärinteon kohteeksi ulkomaalaisen taholta. Hänenkään tapauksessaan en ymmärrä sitä, että sitten kaikki maahanmuuttajat niputetaan samaan joukkoon.
Mutta minä en ymmärrä tyyppejä, joilla ei ole minkäänlaista omaa tietoa/mielipidettä asioista, mutta silti pitävät kovaa meteliä käyttäen perusteinaan iltapäivälehtien lööppejä tai ääriryhmien propagandatekstejä. Siis metelöivät vaikkeivät tiedä tuon taivaallista, mistä on loppu viimeksi kyse.
Minä vedän näihin keskusteluihin aina sen väkivallan uhan, joka minun lapsillani ja miehelläni, jopa minulla heidän seurassaan, on läsnä. Vieraat ihmiset, jotka eivät tiedä meistä yhtään mitään, katsovat oikeudekseen uhata meitä. Ja oikeuttavat omat tekonsa vetoamalla erinäisiin rasistisiin aatteisiin ja ajatuksiin, omaamatta todellista tietoa tuon uhrinsa tavoista saati kulttuurista. Ja nimenomaan kaikki teidän rasistien typerät julkiset lietsonnat ja mielipiteet pistävät aivottomille täysin kieroutuneita ajatuksia sinne muuten niin onnettoman tyhjään aivokoppaan.
Kiitos teille kaikille mieheeni ja lapsiini kohdistuvasta seuraavasta päällekarkauksesta tai uhkailusta.
-Myöskin maahanmuuttajan ( ahkeran ja työtätekevän/ opiskelevan ) vaimo-
Vierailija:
en ole rasisiti, mutta.... Tämä johtuu siitä, että heti kun esitää ulkomaalaisia koskevan negatiivisen kannanoton, niin toinen saattaa sanoa: olet rasisti. Se on ärsyttävää.
Ulkomaalaisia saa kritisoida kuten myös suomalaisia ja itseään ärsyttäviä käytäntöjä. Mutta rakentavasti kritisoiden, eikä heittämällä kehään samoja vanhoja jankutuksia neekereistä, muslimeista, somaleista jne. Asiakeskustelussa sallitaan myös negatiivinen kritiikki, tyhjän ennakkoluuloisessa jankutuksessa ei.
Vierailija:
en ole rasisiti, mutta.... Tämä johtuu siitä, että heti kun esitää ulkomaalaisia koskevan negatiivisen kannanoton, niin toinen saattaa sanoa: olet rasisti. Se on ärsyttävää.
Ulkomaalaisia saa kritisoida kuten myös suomalaisia ja itseään ärsyttäviä käytäntöjä. Mutta rakentavasti kritisoiden, eikä heittämällä kehään samoja vanhoja jankutuksia neekereistä, muslimeista, somaleista jne. Asiakeskustelussa sallitaan myös negatiivinen kritiikki, tyhjän ennakkoluuloisessa jankutuksessa ei.
95
siksi pitää mainita, koska muutoin saa rasistin leiman. Koska ihmiset eivät erota asioita toisistaan ja vallalla on hyssyttelykulttuuri, jossa asioista ei saa puhua. Sensuuri yltää lehdistöönkin, rikollisten tuntomerkkejä ei usein mainita, jos tekijä on ulkomaalainen. Jätetään siis kertomatta tietoa, joka voi vaikuttaa ratkaisevasti.
Määrätään, mitä mielipiteitä saa sanoa julki.
Ihanan asiallisia ja monipuolisia kannanottoja kerrankin. Tällaista saisi olla myöskin lehdistössä ja muualla käytävä keskustelu. Kaikki mielipiteet pitäisi tuoda julki. Uutisissa ja kolumneissa on vaan aina se toinen mielipide. Toisensuuntaista ei ole ollenkaan missään. ap
Vierailija:
Maahanmuuttopolitiikka ja rasismi kulkevat melkolailla käsikädessä tässäkin maassa. Ei niitä voi erotella yksittäisiksi aiheiksi, kun toisesta puhuttaessa viitataan aina toiseen.Ota selvää asioista, esitä mielipiteesi vaahtoamatta, älä yleistä, äläkä niputa kaikkia maahanmuuttajia samaan kastiin. Ihonväri ei kerro ihmisestä sosiaalista tai yhteiskunnallista asemaa, mutta silti ihonväri sinun ja muiden kaltaistesi mielestä on hyvä syy fyysiseen maahanmuuttajan uhkailuun.
Mistä sinä tiedät minun asenteistani jotakin tällaista? Miten sinulla on mielestäsi oikeus esittää minusta tällaisia mielipiteitä? Ihan yhtä lailla minun olisi tällä logiikalla oikeutettua väittää miestäsi elintasopakolaiseksi, jota en kuitenkaan ole tehnyt tapausta tuntematta. Sen sijaan sinä niputat minut johonkin rasistien kastiin. Olen puhunut vain maahanmuuttopolitiikasta, esittänyt mielipiteeni siitä. En ole keskustellut siis rasismista ja alkaa tympiä, kun saa koko ajan vastailla noihin rasistisyytöksiin ja kuulla olevansa jokin väkivallan lietsoja, joka uhkaa teidän lasten fyysistä koskemattomuutta. Oletko aivan sekaisin?
Niin, en olettanutkaan, että kommentoisit / vastaisit mitään siihen, kun (mielestäni) hyvin asiallisesti yritin tuossa selittää mistä moinen viha ja rasistisuus kumpuaa. Tätähän se on aina näissä keskusteluissa. " Me saamme tehdä mitä vaan - sinussa on vika, kun et sitä ymmärrä" , " älä ole rasisti" , " rasistisilla ihmisillä on alhainen koulutus ja eittämättä myöskin ymmärrys" . Näitä em. kommenttaja kyllä heitellään, mutta ei haluta / suostuta huomaamaan ollenkaan sitä omaa osuuttaa asioiden ja tapahtumien kulkuun.
t. 31
Vierailija:
Valitettavasti niin usein se ulkomaalaistaustainen henkilö antaa omalla käytöksellään oikeutusta näihin rasistisiin tuntemuksiin. Kollektiivinen tunne / ajatus / vastustus jotakin ihmisryhmää kohtaan muissa syntyy nimenomaan niistä yhteisistä kokemuksista.Jos ei haluta kokea rasismia, miksi pitää käyttäytyä siten, että juuri sitä itseään muissa herättää ja provosoi?
t. 31
Nieletkö itse tuon oikeutuksen pikkusisaresi kohdalla? Onko hän tänne syntyneenä nyt sitten omalla käytöksellään antanut oikeutuksen omaan rasistiseen kohteluunsa? Vai eikö hän eroakaan kantaväestöstä ulkonäöltään?
Jos eroaa, miettisit, mitä suustasi päästät ja yleisesti kirjoittelet. Ai miksikö? Siksi, että sinulla ei (kenties hyvästä tahdostasi huolimatta) ole kykyä ymmärtää, miltä sisarestasi todella tuntuu. Minä äitinä ja vaimona, mutta kuitenkin valkoihoisena, en pysty täysin ymmärtämään, miltä ihonväriin kohdistuva rasismi tuntuu. En vaikka tapahtumaa vierestä todistaisin.
Me emme häiriköi naapureita, mieheni ei huutele kenellekään eikä hätyyttele naisia, lapsemme ovat hyvinkasvatettuja jne.. Meidän perheen kohdalla rasistinen kohtelu juontuu vain ja ainoastaan poikkeavasta ulkonäöstä. Sitä emme kuitenkaan ole aikoneet Michael Jacksonilaisesti lähteä muuttamaan.
Vierailija:
Niin, en olettanutkaan, että kommentoisit / vastaisit mitään siihen, kun (mielestäni) hyvin asiallisesti yritin tuossa selittää mistä moinen viha ja rasistisuus kumpuaa. Tätähän se on aina näissä keskusteluissa. " Me saamme tehdä mitä vaan - sinussa on vika, kun et sitä ymmärrä" , " älä ole rasisti" , " rasistisilla ihmisillä on alhainen koulutus ja eittämättä myöskin ymmärrys" . Näitä em. kommenttaja kyllä heitellään, mutta ei haluta / suostuta huomaamaan ollenkaan sitä omaa osuuttaa asioiden ja tapahtumien kulkuun.t. 31
mutta hän on eri kulttuurista kuin sinä ja myös " väärän värinen" . Eli ulos vaan vai? Ja Suomessa syntyneet ja kasvaneet lapseni sitten isänsä perään, eiks vaan?
95/104
Vierailija: