Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: Naisten ja miesten arvot eriytyneet niin paljon, että vaikuttaa jo parisuhteiden muodostumiseen

Vierailija
21.06.2024 |

https://yle.fi/a/74-20092961

Monet miehet vielä pyrkivät vähättelemään naisten arvoja. Luuleeko joku, että sillä pääsisi parisuhteeseen paremmin?

Kommentit (912)

Vierailija
101/912 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunta on muuttunut, varsinkin suomalaiset ja muut pohjoismaalaiset naiset eivät varsinaisesti tarvitse miestä mihinkään. Taloudellisesti he ovat itsenäisiä, joten naisten ei tarvitse mennä naimisiin henkensä pitimiksi. Tämä on monille todella vaikea pilleri niellä mutta tässäpä tulee: miehen pitää tuoda jotain lisäarvoa naisen elämään, että parisuhde muodostuu.

Enkä tarkoita nyt paksua tilipussia, vaan kumppanuutta, kannustusta, rakkautta, turvaa. Ei minullakaan iso tilipussi ole, itseasiassa päinvastoin kun vaimo on lääkäri niin tienaa huomattavasti minua enemmän. Itse olen mielenterveyspuolen sairaanhoitaja. Olen tuonut muuta siihen paljon puhuttuun pöytään. Haluan uskoa olevani hyvä kumppani, hyvä keskustelija, avoin, suvaitsevainen, kannustava ja hellä rakastaja. Uskon myös tuovani turvaa vaimolle ja lapsillemme. Ainakin lasten mielestä olen paras iskä, se riittää minulle.

M42

Miksi aina puhutaan siitä, mitä lisäarvoa miehen pitää naiselle tuoda? Ei koskaan toisinpäin. sekään tasa-arvoiselta kuulosta. Painopiste keskusteluissa aina siinä, mitä nainen "ansaitsee" mieheltä vain olemalla olemassa. 

N38

Vierailija
102/912 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvoilla ei naista saada, se on nähty. Ihan sama minkälainen tasa-arvoritari satut olemaan, mutta jos ei pituus, hartiat, status ja muut pinnallisuudet ole kohdillaan, niin yksin jäät.

Ei kyllä nuokaan ulkoiset asiat pitkälle vie. Jos taas arvot, kemia, yms toimii, suhteen onnistuminen ja ylläpito on paljon todennäköisempää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/912 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymykset siitä mihin parisuhdetta tarvitsee ovat outoja. Sama kuin kysyisi mihin ystäviä tarvitsee. No siihen että voi jonkun kanssa yhdessä jakaa elämää, tukea toinen toista, välittää toisesta. Ehkä hankkia lapsia yhdessä, koska niissä on paljon rakastettavaa.

Nuorilla nimenomaan hyvät tiiviit ystävyyssuhteet ovat tulleet parisuhteen korvaajiksi. Yhä harvempi haluaa lapsia. 

Vierailija
104/912 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun teinityttäret (17 ja 19 v) ihmettelee miksi kukaan edes haluaa parisuhdetta. Eivät he näe sellaisessa mitään tavoittelemisen arvoista. Elämä on hyvää ja rikasta ilmankin. 

Ja kiitos demaripirujen = femakoiden, se "rikkaus" tulee vielä räjähtämään silmille kuten ruotsissa. Toivottavasti seisovat sanojensa takana vielä siinä kohtaan. Jostain kumman syystä en kyllä itse pidättelisi hengitystäni sitä linjanpitoa odotellessani....

Miten joku VOI olla noin typerä, että luulee maaha nmuuton ja niihin liittyvien lakien olevan demarinaisten käsialaa?

Niitä ma muja tuli Suomeen eniten 2015, kun oli oikeistohallitus.

Kunhan provoilevat. Tai sitten se on joku peruskoulun just ja just läpäissyt Veeti, joka viettää päivänsä somessa Taten ja muiden naisvihakanavien aivopieruja haistellen.

Vierailija
105/912 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pikemminkin järjissään olevalle miehelle parisuhteen löytäminen on helpompaa kuin koskaan, kun öyhöt eristävät itsensä markkinoilta aivan itse.

Ei ole totta. Minä varmasti olen täysjärkisin ikäiseni sinkkumies mutta naiset ei sitä tiedä kun hylkäävät vain kuvien perusteella lukematta mitään mitä olen kirjoittanut.

Kun olin vielä sinkku, olisi voinut deittailla enemmän kuin jaksoin. Koskaan ollut puutetta seurasta ilman laatikkoleukaa, hartioita tai lihaksia. Instatiliä minulla ei edes ole.

Jaa mullapa ei oo mätsin mätsiä tullu viimeisten 8 vuoden aikana mistään deitti sovelluksista.

Sillä pääsee pitkälle, jos on keskustelutaitoinen, omaa yleissivistystä ja samaa arvomaailmaa. Impivaaralaisilla on ankeat ajat, ellei löydä naispuolista hengenheimolaista.

Voin sanoa että ei pääse. Miten voit naisille tuoda nämä ominaisuudet esille jos hylkäävät sinut jo ekan kuvan kohdalla?

Miksi kuvittelet minut Impivaaralaiseksi joka hakee samanlaista naista?

Vierailija
106/912 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikesta tästä naisten vapautumisesta huolimatta (vaiko juuri siitä johtuen?) naiset tuntuvat olevan elämäänsä tyytymättömämpiä ja onnettomampia nykyään, kuin ennen. Ei miehet halua parisuhteeseen tällaista "modernia" länsimaalaista naista. Miehet haluaa pullantuoksuisen vaimon, joka tykkää häärätä keittiössä ja hoitaa lapsia. Ja ne naiset, jotka myös kaipaavat tuota ovat onnellisimpia. Onneksi maailma on vielä pullollaan tällaisia naisia, heitä kyllä riittää suomalaisillekin miehille.

Mies on vapaa etsimään millaisen naisen haluaa. Ja jos kerta maailma on tuollaisia pullollaan, niin sellaisen löytää. 

Vierailija
107/912 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikesta tästä naisten vapautumisesta huolimatta (vaiko juuri siitä johtuen?) naiset tuntuvat olevan elämäänsä tyytymättömämpiä ja onnettomampia nykyään, kuin ennen. Ei miehet halua parisuhteeseen tällaista "modernia" länsimaalaista naista. Miehet haluaa pullantuoksuisen vaimon, joka tykkää häärätä keittiössä ja hoitaa lapsia. Ja ne naiset, jotka myös kaipaavat tuota ovat onnellisimpia. Onneksi maailma on vielä pullollaan tällaisia naisia, heitä kyllä riittää suomalaisillekin miehille.

Todellako? Kokkaan ja leivon käytännössä meillä 365 päivää vuodessa miinus päivät, jolloin käymme ulkona syömässä. Vaimo teee salaatin ja huolehtii tiskeistä.

Vierailija
108/912 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunta on muuttunut, varsinkin suomalaiset ja muut pohjoismaalaiset naiset eivät varsinaisesti tarvitse miestä mihinkään. Taloudellisesti he ovat itsenäisiä, joten naisten ei tarvitse mennä naimisiin henkensä pitimiksi. Tämä on monille todella vaikea pilleri niellä mutta tässäpä tulee: miehen pitää tuoda jotain lisäarvoa naisen elämään, että parisuhde muodostuu.

Enkä tarkoita nyt paksua tilipussia, vaan kumppanuutta, kannustusta, rakkautta, turvaa. Ei minullakaan iso tilipussi ole, itseasiassa päinvastoin kun vaimo on lääkäri niin tienaa huomattavasti minua enemmän. Itse olen mielenterveyspuolen sairaanhoitaja. Olen tuonut muuta siihen paljon puhuttuun pöytään. Haluan uskoa olevani hyvä kumppani, hyvä keskustelija, avoin, suvaitsevainen, kannustava ja hellä rakastaja. Uskon myös tuovani turvaa vaimolle ja lapsillemme. Ainakin lasten

Aika monta konferenssia on tullut ja mennyt, ja aina on tullut takaisin, tuskinpa tulee poikkeusta jatkossakaan. Varmasti moni tuollaista helmeä kyllä havittelee, en voi syyttää jos niin tekee. 

Mut suosittelen lämpimästi ihan tutustumista naisiin, netissä pyöriessä viha ja pelko kasvaa ja näät naiset vääristyneiden lasien takaa.

En näe kun vaimo on tossa sohvalla vieressä enkä käytä laseja

Vierailija
109/912 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko näin naisena sanoa, että järkyttää vähän suomalaisten miesten asenteet tuon artikkelin  luettua ja graafit nähtyä. Mistä tuo miesten lisääntynyt kireys ja tasa-arvoa (ja naisiakin) kohtaan lisääntynyt viha on lisääntynyt?

No itse naisena en ihmettele yhtään. Sitä saadaan mitä on tilattu. Olen iloinen, että miehet ei jää jalkoihin, vaan pitävät puolensa. Ja naiset ei varmasti vihaa yhtään vähempää miehiä. Molemminpuolistahan tuo näyttää olevan. Sen näkee kommenteistakin

Mitähän tämä miesten jalkoihin jääminen olisi, osaatko kertoa?

Sitä että alistuu ottamaan kaiken paskan niskaan mukisematta. Kaiķki kaksoisstandardit, yleistämiset ja haukkumiset ym. Tämä yhteiskunta

Etkö pysty antamaan mitään konkreettista esimerkkiä jalkoihin jäämisestä ja "paskasta" jota nimenomaan miesten niskaan kaadetaan?

Pitäisikö naisten mielestäsi edelleen ottaa kaikki paska niskaansa, kaikki kaksoisstandardit, yleistämiset ja haukkumiset ym?

Vierailija
110/912 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen jo iäkkäämpi nainen ja olen huomannut arvomaailman nuorempien, pariutumisiässä olevien kohdalla muuttuneen. Moni nuori nainenhan on ottanut esim. ilmastonmuutoksen niin sydämelleen, että ahdistuu siitä ihan fyysisestikin. Nuoret naiset on kasvatettu pärjäämään, kouluttautumaan, olemaan yhtä globaalin maailman kanssa. Jostain syystä naimaikäiset nuoret miehet, etenkin heikommin kouluttautuneet, ovat vastaavasti vetäytyneet siilipuolustukseen ja hakeneet arvoja menneiltä vuosikymmeniltä. Ajoilta, jolloin miehet eivät osallistuneet kotitalouden pyörittämiseen vaan edellyttivät vaimon kantavan valmiit ruuat eteen ja pestyt kalsarit kaapista. Ei ole ihme ettei sukupuolet viihdy keskenään ja lapsia syntyy jos syntyy suhteissa muun maalaisten miesten kanssa.

Tämä on todella omituinen näkökulma ottaen huomioon, että esim miehet osallistuvat kotona jo lähes 50-50 uusimman ajankäyttötutkimuksen mukaan. Ei todellakaan nykymiehet odota mitään puhtaita kalsareita eikä nykynaiset (todellakaan) mitään kodinhengettäriä ole. 

Itse uskon, että epäreilu miesten syyllistäminen ja miesviha on syypää tähän suuntaukseen. Vaikka mitä tekisivät, mikään ei ole koskaan hyvin.

Vierailija
111/912 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko näin naisena sanoa, että järkyttää vähän suomalaisten miesten asenteet tuon artikkelin  luettua ja graafit nähtyä. Mistä tuo miesten lisääntynyt kireys ja tasa-arvoa (ja naisiakin) kohtaan lisääntynyt viha on lisääntynyt?

No itse naisena en ihmettele yhtään. Sitä saadaan mitä on tilattu. Olen iloinen, että miehet ei jää jalkoihin, vaan pitävät puolensa. Ja naiset ei varmasti vihaa yhtään vähempää miehiä. Molemminpuolistahan tuo näyttää olevan. Sen näkee kommenteistakin

Mitähän tämä miesten jalkoihin jääminen olisi, osaatko kertoa?

Sitä että alistuu ottamaan kaiken paskan niskaan mukisematta. Kaiķki kaksoisstandardit,

Voi niitä esimerkkejä on aivan älyttömästi. Teen niille omat kommentit. Eivät tähän mahdu.

Vierailija
112/912 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä itse ainakin olen vielä löytänyt hyviä konservatiivisiä ja oikeistolais naisia ihan hyvin. Eiköhän kaikki ikisinkku naiset ole vassari feministejä jotka eivät pääse sukuaan jatkamaan arvojensa takia eli ei myöskään saa näitä arvojaan pakotettua omilleen lapsilleen.

Vierailija
113/912 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enkä tarkoita nyt paksua tilipussia, vaan kumppanuutta, kannustusta, rakkautta, turvaa. Ei minullakaan iso tilipussi ole, itseasiassa päinvastoin kun vaimo on lääkäri niin tienaa huomattavasti minua enemmän. Itse olen mielenterveyspuolen sairaanhoitaja. Olen tuonut muuta siihen paljon puhuttuun pöytään. Haluan uskoa olevani hyvä kumppani, hyvä keskustelija, avoin, suvaitsevainen, kannustava ja hellä rakastaja. Uskon myös tuovani turvaa vaimolle ja lapsillemme. Ainakin lasten mielestä olen paras iskä, se riittää minulle.

Siksi, että naisten oletetaan automaattisesti tuovan tietyt asiat parisuhteeseen. On ihan tervettä puhua välillä myös siitä, mitä meidän miesten pitää tuoda.

M42

Vierailija
114/912 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttelin juuri erään miehen kanssa, jonka muutaman vuoden mittainen parisuhde oli katkennut. Hän sanoi ettei nainen halunnut olla osa hänen arkeaan. 

Kun vähän kyselin tarkemmin, selvisi ongelman olleen siinä, että mies olisi halunnut naisen muuttavan luokseen mutta nainen taas halusi asua omillaan. Vapaa-ajanvietto yhdessä ei riittänyt miehelle. Rivien välistä pystyi kyllä ymmärtämään että se "arjen jakaminen" tarkoitti miehelle käytännössä kotitöiden tekemistä 🙄

Vierailija
115/912 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveisin Pekka 45 vuotta

Vierailija
116/912 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä itse ainakin olen vielä löytänyt hyviä konservatiivisiä ja oikeistolais naisia ihan hyvin. Eiköhän kaikki ikisinkku naiset ole vassari feministejä jotka eivät pääse sukuaan jatkamaan arvojensa takia eli ei myöskään saa näitä arvojaan pakotettua omilleen lapsilleen.

Olen ilokseni huomannut saman. Geneettisessä umpikujassa ovat ja hyvä niin 😂

Vierailija
117/912 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juttelin juuri erään miehen kanssa, jonka muutaman vuoden mittainen parisuhde oli katkennut. Hän sanoi ettei nainen halunnut olla osa hänen arkeaan. 

Kun vähän kyselin tarkemmin, selvisi ongelman olleen siinä, että mies olisi halunnut naisen muuttavan luokseen mutta nainen taas halusi asua omillaan. Vapaa-ajanvietto yhdessä ei riittänyt miehelle. Rivien välistä pystyi kyllä ymmärtämään että se "arjen jakaminen" tarkoitti miehelle käytännössä kotitöiden tekemistä 🙄

Eli sun mielestä yhdessäasuminen tarkoittaa tuota? Kyllä itsekkin jättäisin naisen jos ei halua yhteen muuttaa.

Vierailija
118/912 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies on vapaa etsimään millaisen naisen haluaa. Ja jos kerta maailma on tuollaisia pullollaan, niin sellaisen löytää. 

Jep, ja esim.itse olen niin tehnytkin. Surettaa niiden suomalaisten parisuhdetta kaipaavien miesten puolesta, jotka eivät ole vielä ymmärtäneet katsoa Suomen ulkopuolelle. Maailma on täynnä kauniita naisia, jotka kaipaavat perinteistä parisuhdemallia missä mies saa tuntea itsensä mieheksi.

Vierailija
119/912 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en minä tuosta kyllä saanut sitä kuvaa että mies tarkoitti kotitöiden tekemistä. Olisiko mahdollista, että miesvihapuheet ovat uponneet niin että luet rivien väleistä miesvihaa? En ole itse törmännyt yhteenkään mieheen, joka puhuisi että hakee naista tekemään kotitöitä.

Vierailija
120/912 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melkoinen yleistys, olen itse feministi (mutten todellakaan äärivassari.. en tykkää ollenkaan nykyfeminismin suunnasta mikä on pelkkää miesvihaa), olin 10+v sinkkuna ihan omasta tahdostani. Olen tutustunut nyt mieheen joka kuuntelee, arvostaa ja tukee minua ja minä häntä, meillä on hyvin samankaltaiset arvot ja mielenkiinnon kohteet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kuusi