Köyhä ja yksinöinen ei vietä juhannusta
Eikä kesää, kekriö, halloweenia, joulua ja pääsiäistä. Muita saman osan jakavia?
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotona vietän juhannusta vaimon ja lasten kanssa. Oma grilli ja sauna löytyy. Peruna ja makkara ei ole kallista. Siinä voi sitten grillata pihalla ja illalla saunaa. Se riittää riittää että saan olla perheen kanssa pyhän enkä kaipa sitä että pitäisi olla vieraslauma ja ystäviä palaamassa iltaa ja tunnelmaa.
Joo, no miten tuo on sama asia kuin viettää juhannus yksin?
Kenties annettiin vinkkiä ettei sitä rahaa nyt niin paljon tarvitse juhannuksen viettoon?
Ihan oma valinta. Itsekin ollaan perheen kesken kotona, juhannus se on silti. Haetaan tienvarsilta kukkia, keitetään uusia perunoita, käydään saunassa, ja illalla varmaan paistetaan makkaraa. Tavallisesta kesävkl poiketen ostin tarjoussipsejä ja tuo yöpalamakkara. Ei tullut kalliiksi.
Vietänpäs. Olen jo hyvissä ajoin ostanut kanaa pakasteeseen juhannusta varten. Makkarapaketti ei paljoa maksa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan oma valinta. Itsekin ollaan perheen kesken kotona, juhannus se on silti. Haetaan tienvarsilta kukkia, keitetään uusia perunoita, käydään saunassa, ja illalla varmaan paistetaan makkaraa. Tavallisesta kesävkl poiketen ostin tarjoussipsejä ja tuo yöpalamakkara. Ei tullut kalliiksi.
Mistä saa ostettua perheen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotona vietän juhannusta vaimon ja lasten kanssa. Oma grilli ja sauna löytyy. Peruna ja makkara ei ole kallista. Siinä voi sitten grillata pihalla ja illalla saunaa. Se riittää riittää että saan olla perheen kanssa pyhän enkä kaipa sitä että pitäisi olla vieraslauma ja ystäviä palaamassa iltaa ja tunnelmaa.
Kenties annettiin vinkkiä ettei sitä rahaa nyt niin paljon tarvitse juhannuksen viettoon?
Mutta läheisten seuraa tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Miksei vietä? Muistan miten lapsena haettiin pappan kanssa metsästä juhannuskoivut portaiden pieleen. Sireenimajassa juotiin kahveja ja me lapset punoimme niittykukista seppeleitä päähämme. Ei tarvittu rahaa jussin viettoon paljon mitään, juhannusruusut kukkivat talon seinustalla, pappa savusti kalaa jonka olimme itse onkineet. Kyllä minä vaan vietän juhlat joskus yksinkin, nykyään aika useinkin kun lapset asuvat perheineen ulkomailla ja olen jäänyt leskeksi. Yökyliin sukulaisille en halua mennä, se on liian vaivalloista kaikki.
Joo en ymmärrä kanssa kun se raha on joka asiassa pääosassa.Kyllä ilmaisia huveja voi harrastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten juhannus saati halloween on aikuiselle niin tärkeä juhla?Jouluun helposti liittyy paljon muisyoaj/tunteita/odotuksia mutta kekri ja pääsiäinenkin? Ja eikö sinulla oikeasti ole yhtään ketään ettet joutuisi koko kesää yksin olemaan? Hanki joku mieluisa ilmaisharrastus vaikka jossa tapaisit ihmisiä tai soita jollekulle entisajan tuttavalle, kai sellaisia on? Ehdota naapureiden kanssa pihajuhlia tms? Seurakunnan retki, vähävaraisille ilmainen?
Viettääkö Suomessa joku oikeasti Kekriä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei vietä? Muistan miten lapsena haettiin pappan kanssa metsästä juhannuskoivut portaiden pieleen. Sireenimajassa juotiin kahveja ja me lapset punoimme niittykukista seppeleitä päähämme. Ei tarvittu rahaa jussin viettoon paljon mitään, juhannusruusut kukkivat talon seinustalla, pappa savusti kalaa jonka olimme itse onkineet. Kyllä minä vaan vietän juhlat joskus yksinkin, nykyään aika useinkin kun lapset asuvat perheineen ulkomailla ja olen jäänyt leskeksi. Yökyliin sukulaisille en halua mennä, se on liian vaivalloista kaikki.
No silloin sulla oli seurana se pappa ja muut lapset ja perheenjäsenet. Ei se nyt oo ihan sama yksinään hakea metsästä jotain koivunoksia kerrostaloyksiöönsä.
Minä ajattelin kävellä pitkän lenkin luontopolulla ja kerätä leinikeistä ja tervakukista ison juhannuskimpun kesän kunniaksi. Parveketta ei ole, mutta illalla, jos ikkuna on auki, tulee Ihana luonnon tuoksu sisään. Syön uusia perunoita ja kaupan savukalaa. Ei ole oikeaa tapaa viettää juhannusta. Minäkin olen viettänyt sitä mökillä, risteilyllä, perheen kanssa kotona, etelän lomalla. Ei siitä kannata tehdä numeroa.
Työväen juhlia nämä. Jos ei ole työssä, ei ole syytä erityistoimenpiteisiin. Ehkä jos haluaisi kerääntyä jonkun porukan kanssa, niin sitten. Mutta pakko sanoa, etteivät kyllä minkäänlaiset juhlat ole toistaiseksi tehneet itseen vaikutusta, vaikka kaikkea on päässyt näkemään ja kokemaan. Näin vanhemmiten tuntuvat turhuudelta, kehittämällä kehitetyltä sisällöltä, vähän kuin joulukin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten juhannus saati halloween on aikuiselle niin tärkeä juhla?Jouluun helposti liittyy paljon muisyoaj/tunteita/odotuksia mutta kekri ja pääsiäinenkin? Ja eik
Oon ottanut yhteyttä ainoaan entiseen tuttavaani, kiireinen kuulemma on. Naapurin koiraa kävin kerran katsomassa, oon kutsunut kylään, ei kuulemma ehdi. Harrastuksissa oon rampannut koko ikäni, jos jollekin juttelee, on vastaukset parin sanan mittaisia.
Oletko ap aina ollut yksinäinen vai onko tapahtunut jotain että olet tullut yksinäiseksi? Yksin minäkin juhlani vietän vaikka läheisiä ystäviä onkin. Näemme kyllä muulloin mutta minä ihan nautinkin omasta seurastani ja olostani. Ymmärrän kyllä tuskan jos ketään ei ole ja aina joutuu olemaan yksin. Ehdottaisin minäkin että jaksaisit tehdä asialle itse jotain, hakeutua ihmisten seuraan ja keksiä tekemistä/harrastuksia/vapaaehtoistyötä mistä voisi löytyä seuraa ja kenties jopa ystävyyssuhteita.
Voi voi, mitähän tuohon nyt osaisi sanoa.. kurjaa jos ketään ei ole, silloin se kaikkien juhlien merkityskin helposti paisuu ja olo tuntuu entistä yksinäisemmältä. Koita kuitenkin tehdä oma olosi mahdollisimman mukavaksi, lue jotain hyvää kirjaa, kuunytele musiikkia, katso elokuvia/sarjoja, käy kävelyllä.. Minä lähetän lämpimiä ajatuksia ja virtuaalihalauksen sinulle <3
Älkää ottako stressiä juhlapäivistä. Tarkoitus on levätä ja tehdä jotain kivaa. Metsäretki, uiminen, lukeminen on ilmaista. Viinipullo tai olut ja makkaraa ei paljoa maksa. Yksin viettää moni. Miksi tehdä siitä ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Viettääkö Suomessa joku oikeasti Kekriä?
Minä vietän. On vietetty mun äidin suvussa satoja vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Oletko ap aina ollut yksinäinen vai onko tapahtunut jotain että olet tullut yksinäiseksi? Yksin minäkin juhlani vietän vaikka läheisiä ystäviä onkin. Näemme kyllä muulloin mutta minä ihan nautinkin omasta seurastani ja olostani. Ymmärrän kyllä tuskan jos ketään ei ole ja aina joutuu olemaan yksin. Ehdottaisin minäkin että jaksaisit tehdä asialle itse jotain, hakeutua ihmisten seuraan ja keksiä tekemistä/harrastuksia/vapaaehtoistyötä mistä voisi löytyä seuraa ja kenties jopa ystävyyssuhteita.
Vastaan vaikken oo ap mutta sama tilanne.
Lapsena mulla oli suurimman osan aikaa yksi ystävä. Ajattelin etten ees kaipaa enempää. Sitten parikymppisenä oli yksi ystävä myös, mutta hän löysi parisuhteen (tapailin erästä miestä kunnes he alkoi tapailla selkäni takana). Oon viimeisen 20 v aikana harrastanut miljoonia eri asioita, opiskellut vaikka mitä ja asunut eri maissa, mutta ihmisiä ei vaan kiinnosta seurani.
Vierailija kirjoitti:
Elän alle tonnin brutto tuloilla per kuukausi,on mulla silti varaa karkkipussiin ja johonkin juomaan. Istun kannon nokossa katsellen kokkoa.
Minulla jäi kesä+heinäkuulle ruokarahaa 120€ (nettotulot alle 700€) ja ostin kyllä paljon juhannusherkkuja: limsaa,jäätelöä, karkkia. Nyt on uunissa kermaperunat ja broilerinkoivet. Jälkiruoaksi omenakaurapaistosta vaniljajäätelöllä. Riittää koko juhannuksen ajaksi. Heinäkuu menee sitten vihanneksilla pääasiassa mutta se on sen ajan murhe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä saa ostettua perheen?
Pitäis kai vissiin vuokrata sitte sellanen.
Vierailija kirjoitti:
Meidän pappan yksiöön ei mahdu.
Koivujen alla on outoi setii vetämässä aineita.
Hiekkalaatikoslla käy naapuriden koirat.
Terkkui jakomäeltä
Höh, luikt kommentin loppuun asti? Eri