Nykyajan suomalaiset eivät sauno.
Minä saunon joka päivä, miksei suomalaiset enää sauno? Mikään ei ole sen rentouttavampaa.
Kommentit (81)
Ai.
Meillä lämpiää sauna 4-5x/vkossa, kesät talvet.
Maailman parasta puuhaa ja vielä kun saunailta osuu petivaatteiden kanssa samaan päivään niin ihan taivas😍
En ole käynyt saunassa yli kymmeneen vuoteen enkä koe jääneeni mistään paitsi. Sitä paitsi inhoan sinne lauteille kapuamista, tuntuu niin huteralta se viritelmä. Eikä siellä ole edes mukavaa istua. Jos olisi sellainen sauna jossa olisi mukavat penkit ihan maan tasalla niin silloin voisin ehkä käydä.
Sen sijaan pidän kylpemisestä. Vaihtaisin koska tahansa saunan kylpyammeeseen.
Aikoinaan, muuttaessani ulkomaille opiskelemaan, jätin saunomisen kokonaan (aikaisemmin 1 kertaa viikossa) Jäin pysyvästi ulkomaille asumaan; saunaa en ole kaivannut sen kummemmin. Suihkut, kylpyammeet, uima-altaat; ne ovat riittäneet. Olen matkustellut/ matkustelen paljon mm. Turkissa, jolloin joissakin turkkilaisissa kylpylöissä on ollut/ on ihanan rentouttavaa käydä....
Vierailija kirjoitti:
Mä en koskaan ole ollut mikään sauna-ihminen. Pentuna tuli käytyä, mutta aikuisena se hiipui pikkuhiljaa pois ja nyt en ole käynyt saunassa enää vuosiin. En kaipaa sitä mihinkään, peseydyn suihkussa ja rentoudun muilla tavoilla.
Sama täällä. Varsinkin mökillä oli kiva saunoa, kun sai pulahtaa uimaan. En ole saunonut vuosiin. Uuteen asuntoon mies välttämättä halusin saunan - minä en. Meillä on uimahalli saunoineen sadan metrin päässä. Mies sai sydänkohtauksen ja stentin. Siihen jäi sitten saunan käyttö. Harmittaa, että en pitänyt puoliani "neuvotteluissa". En olisi IKINÄ halunnut sitä saunaa...
Vierailija kirjoitti:
En ole käynyt saunassa yli kymmeneen vuoteen enkä koe jääneeni mistään paitsi. Sitä paitsi inhoan sinne lauteille kapuamista, tuntuu niin huteralta se viritelmä. Eikä siellä ole edes mukavaa istua. Jos olisi sellainen sauna jossa olisi mukavat penkit ihan maan tasalla niin silloin voisin ehkä käydä.
Sen sijaan pidän kylpemisestä. Vaihtaisin koska tahansa saunan kylpyammeeseen.
Kylpyamme on hyvä olla olemassa. Meillä tällä hetkellä lääkekylpyjen takia (ihovaivat).
Suomen rakennuksen vakiotrendit:
Asunnoissa ei ole keittiötä, vaan olohuone, jossa on keittiökalusteet.
Melkein joka loukussa on oma sauna.
Kylpyammeita ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Näillä sähkönhinnoilla ja siirtomaksuilla saunani on ollut varastohuoneena jo monta vuotta, eikä ole aikomusta sitä muuksi enää muuttaa.
Miten sähköhinta liittyy saunomiseen?
Joka päivä saunotaan rantasaunalla ja uidaan omassa rannassa.
Vierailija kirjoitti:
Verenpainetauti.
Ja mitähän vttua se kenellekään kuuluu saunonko vai en. Tai ylipäätään olenko rentoutunut vai en. Yhtä hölmö aloitus kuin se jossa joku tollo ihmettelee miksi ihmisillä on silmälasit eikä piilolinssit tai laserleikatut silmät.
Vastauksestasi näkee, miksi verenpaine vaivaa. Relax!
Aloituskysymyksiin vastaaminen ei ole pakollista. Tee jotain, mikä ei aiheuta verenpaineen nousua.
Saunon kaksi kertaa viikossa, pyhinä ja lomilla useamminkin. Meillä on puukiuas ja löylyt ovat vaan niin ihanan pehmeät ja rentouttavat. On ihan selvää että aina jos meillä on bileet tai illanistujaiset niin sauna pidetään lämpimänä monta tuntia ja suurin osa vieraista käy saunassa. Oman tyttöporukkani jäsenet ovat myös kaikki kovia saunomaan eli tyttöjeniltoinakin sauna on kuumana.
Vierailija kirjoitti:
Ei ennen saunottu joka päivä vaan kerran viikossa.
Ennen saunottiin just niin usein kun kylvylle oli tarve.
Vierailija kirjoitti:
Joskus saunoin vähintään kolme kertaa viikossa joka ikinen kerta 80 min ja voin sanoa, että sen jälkeen olin monta vuotta saunomatta, ehkä jopa kymmenen vuotta tai yli. Kyllästyin.
Olen itse saunonut joka päivä varmaan 12 vanhasta. Nuorena lämmitin lapsuudenkodissani sähkökiukaan, nyt lämmitän puukiuasta. Ps. Saunaa ei lämmitetä, kiuas lämmitetään.
Vierailija kirjoitti:
Verenpainetauti.
Ja mitähän vttua se kenellekään kuuluu saunonko vai en. Tai ylipäätään olenko rentoutunut vai en. Yhtä hölmö aloitus kuin se jossa joku tollo ihmettelee miksi ihmisillä on silmälasit eikä piilolinssit tai laserleikatut silmät.
Vaikuttaako verenpainetauti saunomiseen? Mullakin on enkä sauno, mutta johtuu siitä etten tykkää saunoa.
Saunon mielelläni, jos pääsee saunasta uimaan kesällä. Kotona ei kiinnosta sauna, lillun mielelläni paljussa ja muut ramppaa edes takas saunaan ja paljuun.
Kerrostalosaunat on lähinnä ahdistavia.
Pidän saunomisesta. Minulla on sauna sähkökiukaalla (sisällä ok-talossa) sekä puukiukaalla (pihasauna). Molemmissa on todella miellyttävät löylyt. Hyvät löylyt tulee, kun saunan ilmanvaihto toimii, eikä saunaa lämmitä liian kuumaksi. Mikään 80-asteinen sauna ei ole hyvä saunoa, se on aivan liian kuuma! Aloitan, kun lämpötila on n. 52. Siitä se pikkuhiljaa kohoaa.
Nykyisillä sähkönhinnoilla voi saunoa: pörssisähkö on ollut viime aikoina halpaa, jopa miinushintaista.
Ei yhtään ihme ettei nykyihmiset tykkää saunoa kun eivät osaa sitä lämmittää. Lauantaisin napsaisevat sen päälle ja lämmittävät niin kauan kunnes mittari näyttää 80-120 astetta, varmasti todella tuskaista mennä sinne kun nahka tirisee lauteille istuessa.
Ensimmäisenä mitä tehdään saunaa lämmittäessä on että nakataan se mittari roskiin. Ovi auki/raollaan lämmitetään sauna niin että kiuas on kuuma n.30-50min, sitten vasta ovi laitetaan kiinni perässä kun mennään löylyihin. Kiuas on mukavan kuuma eikä hyydy kun löylyä nakataan, sauna ja lauteet eivät ole tappavan kuumat mutta löylyä nakatessa saa mukavasti sitä lämpöä. Se valehtee joka sanoo tykkäävänsä 100 asteisesta kuivan karheasta saunasta.
Mökkiläiset ainakin saunoo, kuren minäkin menen kohta saunaan.
Voi kyllä saunotaan. Eilen ja toissa päivänä. Tänään ja ehkä vielä huomennakin. Talvella saunotaan joka ilta. Ihanaa tulla kotiin umpijäässä töiden jälkeen ja pääsee heti suoraan saunanlämpöön.
Jotkut saunoo jotkut ei. Mutta se ei enää ole välttämätöntä kuten ennen muinoin kun piti pesua varten lämmittää joku tila. Me ei tykätty yhteissaunasta kun asuttiin sellaisessa asunnossa missä ei ollut omaa. Nyt lämmitetään omaa välillä kolmesti viikossa, välillä menee parikin viikkoa ettei lämmitetä varsinkin kesähelteillä.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen iltaisin ihan rentoutunut, sitä varten en saunaa tarvitse. Enkä muutenkaan. Turhaa ajanhukkaa sen lämmittäminen, siellä istuminen, jäähdyttely, peseytyminen ja vielä loppusiivoaminen. Suihkussa käy viidessä minuutissa.
Loppusiivoaminen? Mitä te oikein siellä sottaatte kun pitää suorittaa joku loppusiivoaminen???
Mä olen iltaisin ihan rentoutunut, sitä varten en saunaa tarvitse. Enkä muutenkaan. Turhaa ajanhukkaa sen lämmittäminen, siellä istuminen, jäähdyttely, peseytyminen ja vielä loppusiivoaminen. Suihkussa käy viidessä minuutissa.