Nykyajan suomalaiset eivät sauno.
Minä saunon joka päivä, miksei suomalaiset enää sauno? Mikään ei ole sen rentouttavampaa.
Kommentit (81)
Saunon harvase päivä asuntosaunassani, kesät mökillä ja käytän myös kaupunkimme yleisiä saunoja. Nainen 36 vee
Jos pääsen puulla lämmitettävään niin menen aika mielelläni, koska jälkeen päin olo on hyvä, mutta itse kokemus on usein vähän niin ja näin. Henkeä saattaa alkaa ahdistaa ja huimata.
Vierailija kirjoitti:
Verenpainetauti.
Ja mitähän vttua se kenellekään kuuluu saunonko vai en. Tai ylipäätään olenko rentoutunut vai en. Yhtä hölmö aloitus kuin se jossa joku tollo ihmettelee miksi ihmisillä on silmälasit eikä piilolinssit tai laserleikatut silmät.
Ei kuulu kenellekään, mutta ei verenpainetauti saunomista estä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en koskaan ole ollut mikään sauna-ihminen. Pentuna tuli käytyä, mutta aikuisena se hiipui pikkuhiljaa pois ja nyt en ole käynyt saunassa enää vuosiin. En kaipaa sitä mihinkään, peseydyn suihkussa ja rentoudun muilla tavoilla.
Sama täällä. Varsinkin mökillä oli kiva saunoa, kun sai pulahtaa uimaan. En ole saunonut vuosiin. Uuteen asuntoon mies välttämättä halusin saunan - minä en. Meillä on uimahalli saunoineen sadan metrin päässä. Mies sai sydänkohtauksen ja stentin. Siihen jäi sitten saunan käyttö. Harmittaa, että en pitänyt puoliani "neuvotteluissa". En olisi IKINÄ halunnut sitä saunaa...
Kuulostaa siltä, että sinua harmittaa eniten turha sauna, eikä miehesi sydänkohtaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en koskaan ole ollut mikään sauna-ihminen. Pentuna tuli käytyä, mutta aikuisena se hiipui pikkuhiljaa pois ja nyt en ole käynyt saunassa enää vuosiin. En kaipaa sitä mihinkään, peseydyn suihkussa ja rentoudun muilla tavoilla.
Sama täällä. Varsinkin mökillä oli kiva saunoa, kun sai pulahtaa uimaan. En ole saunonut vuosiin. Uuteen asuntoon mies välttämättä halusin saunan - minä en. Meillä on uimahalli saunoineen sadan metrin päässä. Mies sai sydänkohtauksen ja stentin. Siihen jäi sitten saunan käyttö. Harmittaa, että en pitänyt puoliani "neuvotteluissa". En olisi IKINÄ halunnut sitä saunaa...
Kuulostaa siltä, että sinua harmittaa eniten turha sauna, eikä miehesi sydänkohtaus.
Saunan hankinta on tietoinen päätös. Sydänkohtaus väistämätön tapahtuma. Älä rinnasta niitä.
Vierailija kirjoitti:
Näillä sähkönhinnoilla ja siirtomaksuilla saunani on ollut varastohuoneena jo monta vuotta, eikä ole aikomusta sitä muuksi enää muuttaa.
Sähkökiuas?? Vaihda se puulämmitteiseen 👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saunan hankinta on tietoinen päätö
Jos sydänkohtauksen saaminen saunassa on vääjäämätön tapahtuma, niin jo saunallisen asunnon ostaminen on tehnyt sydänkohtauksen saamisesta tietoisen päätöksen. Niinhän sinä juuri sanoit? Rnkä tätä nyt pahuuttaani sanonut,olen vain loogisen realisti. Mutta mitäpä muuta sinne vantaalle kuuluu?
Meillä on puusauna ja hyi se haju. Ja suttaakin vielä. Edellisessä kodissa oli sähkökiuas ja siellä tykkäsin saunoa.
Vierailija kirjoitti:
Näillä sähkönhinnoilla ja siirtomaksuilla saunani on ollut varastohuoneena jo monta vuotta, eikä ole aikomusta sitä muuksi enää muuttaa.
🤣
Saunan lämpö tappaa niin täit, kirput, luteet ja sonput joten saunahan on hyvä ja tervehdyttävä asia.
Lämmöstä tykkään, mutta ulkoilmassa. En tykkää istua alasti hikisenä jossain kopissa. Naama punaisena ähkiminen ei ole minusta ihanaa. Olen myös aamusuihkujen ystävä. Haluan lähteä liikkeelle freesinä ja meikattuna. Illalla meikkien poisto ja pikasuihku.
On tuota perhettä ja meidän sauna on n. 1,5 ihmiselle sopiva.
Ei jaksa siellä kopissa pyöriä tai vuoroa jonossa odotella.
Lisäksi puoliso/lapset aloittavat siellä aina jonkun huonotuulisen ja kovaäänisen nalkutuksen tai kinastelun. Ihan perseestä.
Pidän saunomisesta. Käyn saunassa aina, kun käyn uimahallissa/uimalassa. Tällä hetkellä se tapahtuu viikoittain. Muutoin saunon aina, kun siihen tulee mahdollisuus, kuten silloin, kun olen äidin tai anopin luona tai mökillä. Meillä ei ole omaa saunaa, eikä myöskään taloyhtiössä ole saunaa. Joskus tulee käytyä muissakin yleisissä saunoissa, etenkin kesäaikaan.
Vierailija kirjoitti:
Voin vastata vain omasta puolestani, mutta minusta saunominen on ihan kamalaa. Lapsena minut pakotettiin saunomaan, kun suvussa oli jotenkin sellainen mentaliteetti, että kyllä suomalaisten nyt vain kuuluu saunoa. Istuin sitten tuskissani alimmalla lauteella ja yritin suojella käsilläni kasvojani siltä kuumuudelta.
Jos jostain rentouttavasta puhutaan, niin minusta kylmä suihku on sitä. Sen jälkeen tulee uni niin nopeasti ettei tarvitse paljoa lampaita laskeskella.
Urpåja sukulaisia sinulla tuossa asiassa.
Meillä laitettiin lapsille ammeet saunan lattialle ja siellähän ne viihtyivät erinomaisesti, kunnes halusivat kokeilla varsinaista saunomista.
Vierailija kirjoitti:
Lämmöstä tykkään, mutta ulkoilmassa. En tykkää istua alasti hikisenä jossain kopissa. Naama punaisena ähkiminen ei ole minusta ihanaa. Olen myös aamusuihkujen ystävä. Haluan lähteä liikkeelle freesinä ja meikattuna. Illalla meikkien poisto ja pikasuihku.
Sä et ole nainen
Käyn saunassa: Lämmitän yleensä 50 asteeseen. Löylyttelen pitkään ja nautin :)
Minä saunon joka päivä, miksei suomalaiset enää sauno? Mikään ei ole sen rentouttavampaa.
Olen vuokralla sauna kerran viikossa joten muuta sinä vaikka saunaan jos haluat.
Vierailija kirjoitti:
Samat sanat!!!
Mitä järkeä on saunassa ja saunomisessa, kun on keksitty sellainen ihme kuin suihku?
Mä tykkään saunoa, mutta mulla ei ole saunaa. En tiedä tykkäisinkökään sellaisesta pienestä kopperosaunasta sähkökiukaalla, mutta sen ainakin tiedän ettei taloyhtiön, uimahallin tai minkään muunkaan yleisen paikan sauna ole mun juttu.
Puulämmitteinen pihasauna olisi ihana (siis vaikka ihan se sellainen tynnyrisauna) mutta mieluiten rantasauna. Toki sekin kelpaisi, että olisi ihan vaan asunnon yhteydessä se sauna kunhan vain on puukiuas ja mahdollisuus mennä ikäänkuin suoraan saunasta ulos (tai vaikka parvekkeelle).