Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsiasianvaltuutettu ihmettelee lapsettomia häitä

Vierailija
20.06.2024 |

Kerrankin joku aloitti aiheellisen, asiallisen keskustelun aiheesta. Olen ihmetellyt tapaa jo pitkään.

https://www.hs.fi/suomi/art-2000010509868.html

Kommentit (268)

Vierailija
121/268 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen saa järjestää sellaiset häät kuin haluaa, mutta useimmissa tapauksissa perustelut lapsivapaille häille ovat todella erikoisia. Häät ovat juuri yksi niitä hyviä ja tarpeellisia tilanteita lasten oppia hyvää ja normaalia juhlimiskulttuuria ja niistä jää myös lapsille todella mukavia muistoja. 

Mutta kun se ei ole sen hääparin tehtävä uhrata omaa suurta päiväänsä sinun lastesi juhlakulttuurin opetteluun tai muistojen luomiseen. Jos haluat lapsillesi juhlakulttuuria opettaa niin järjestä itse niitä juhlia sitten. 

Vierailija
122/268 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

eipä ihme kun valtuutettu on näin vakavan ongelman kanssa paininut vuosia ei ole aika riittänyt lasten väkivaltaan, höyrypesuihin, huume ongelmiin. millä jäsenkirjalla hänetkin on valittu suojatöihin. lomien jälkeen toivottavasti lähtee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/268 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkästään viime vuonna olin kolmissa lapsettomissa häissä, ja kylläpä olivat mukavia tilaisuuksia. Ruokaan ja intiimimpään seurusteluun voi panostaa aivan eri tavalla kun juhlat ovat vain aikuisille tarkoitetut. Alkoholiakin käytettiin vähemmän kuin perinteisissä sukuhäissä keskimäärin.

Tänä vuonna myös tulossa yhdet lapsettomat, odotan niitä huomattavan paljon suuremmalla innolla kuin toisia perinteisempiä. 

Vierailija
124/268 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi se naurettavaa jos ei saisi valita omiin juhliinsa mieleistänsä porukkaa ja jos ei lapsia niin sitten ei mutta kyllä minun mielestäni lapsetkin kuuluu juhliin.

Itse järkkäisin kaikille kirkko ja alku juhlat ja sitten jatkoille K-18 juhlat.

Noi seremoniat ovat muutenkin ihan naurettavaa spektaakkelia niin että haittaako se jos joltain lapselta pääsee poru tai känkkäränkkä 🤣 siihen taustaääneksi. Sehän vaan rikastuttaa.

Minä olin lapsena hautajaisissa ja sitten turhauduttuani aloin pyrittämään ensimmäisen penkkirivin päädyssä olevaa isoa nuppia kunnes se irtosi ja kovalla äänellä lähti pomppimaan sen vainajan arkkua kohti kun oli täysin hiljaista. Ja arvatakko kuinka 60- luvulla oli hautajaiset vakavia körttiläis hautajaisia. Siihen aikaan lapset olivat piiskattu hiljaisiksi ja käytöstavat piti olla niin kuin aikuisilla.

Vierailija
125/268 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertoo tapakulttuurin tuntemuksen puutteesta ja kulttuurin ymmärtämättömyydestä, että lapset suljetaan pois.

Häät ovat ennen kaikkea kahden suvun yhteenliittymistä ja perhejuhla. Ne eivät ole jotkut nuorten aikuisten ryyppybileet. Toki ne, joita kiinnostaa, voivat siinä vaiheessa häitä, kun lapsiperheet ovat poistuneet, jatkaa juhlia. Tässä vaiheessa hääparinkin pitäisi jo olla häipynyt. On todella mautonta, jos hääpari itse riekkuu räkä poskella yömyöhään. Sitä paitsi normaalit ihmiset pystyvät käyttämään alkoholia sillä tavalla, että lapsetkin voivat olla paikalla. Kannattaa miettiä omaa suhdettaan alkoholiin, jos tämä on mahdoton ajatus. 

Missä muualla voisi esittää tällaista, että ei kutsuta lapsia sukujuhlaan? Italiassa? Kiinassa? Ei todellakaan. Lähes joka maassa ajatus olisi törkeä ja pöyristyttävä.

Kertoo viime vuosituhannelle jämähtämisestä tämä sinun kirjoituksesi. Joskus aikoinaan kyse tosiaankin oli sukujen yhteen liittymisestä, mutta nykyään enää ei ihmiset juuri asustele sukumaatiloilla jonne sitten tulee uusi emäntä tai jopa lisätiluksia. 

Nykyään häät ovat juhla kahden ihmisen rakkauden kunniaksi, ja juhlat siksi ovat nykyään eri tyyliset.

Tämä pariskunta sitten kutsuu juhliinsa ne ihmiset joiden kanssa juhlia haluavat. 

Vierailija
126/268 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ihanaa saada kutsu lapsettomien häihin. Hyvällä oma tunnolla voi jättää lapset toisten hoviin. On ihanaa valmistautua juhliin kaikessa rauhassa kun lapset ovat hoidossa. Voi pukeutua parhaimpiinsa ilman, että pienet rähmätassut ovat heti sotkemassa vaateita. Joskus on aikuisillakin oltava oikeus omiin hetkiin ilman lapsia. Ei ne lapset siitä pilalle mene jos aikuiset kerran vuoteen pääsevät juhliin ilman lapsia. (Neljän lapsen vanhemmat).

Vierailija
127/268 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle on ihan sama, miellän heti roskatapahtumaksi jos tuommoiseen kutsu tulee, ilmoitan vain ettemme osallistu. Enemmän minua ottaa päähän se vinkuna joka sitten alkaa: miksette tule, tulkaa nyt, ottakaa lapsille hoitaja ja lopuksi; kai te kuitenkin laitatte rahaa häämatkatililemme. Ei emme laita, ei juhlia, ei lahjoja. Kaikki ovat tyytyväisiä, etenkin me, joita ei moukkien ankeat ryypoyjuhlat tai pienellä budjetilla tehdyt jokaisesta perheestä mahtuvan yksi, että saadaan paljon rahaa lahjaksi tyyppiset kerjuutapahtumat kiinnosta. 

Vaikutat aikamoisen ankealta ihmiseltä jollet ymmärrä muita syitä lapsettomiin juhliin kuin ryyppäämisen. Teillä varmaan on aika rankkoja ryyppybileitä sitten. 

Meillä oli lapsettomat häät. Vuokrasimme yksityisen illallislaivan ja kokin palkkasimme ulkomailta suosikkiravintolastamme mukaan, muu keittiöhenkilökunta tuli Suomesta. 9 r

Ja kaikki tekevät kuintenkin, niinkö? Vaikutat todella valehtelevalta ihmiseltä. 

Vierailija
128/268 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toissa kesänä häissä kirkossa pieni poika keksi että oli hauskaa toistella sanaa KAKKA suureen ääneen. Äiti yritti hyssytellä vaikka oikea tapa toimia olisi ollut viedä kakara äänietäisyyden ulkopuolelle. Kylläpä harmitti hääparin puolesta, häävideolla kuuluu jatkuvasti KAKKA KAKKA KAKKA. 

Vierailija
129/268 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kiitollinen kun nykyään järkätään lapsettomia häitä, en ole osallistunut yksiinkään, enkä lainannut meidän museoautoamme enkä lähettänyt rahaa.. Pitäkää häät ihan miten haluatte kun ette vaivaa meitä kutsuillanne ja kustantakaa juhlanne ja häämatkan itse. Kun me pidimme häät, emme kerjänneet vierailta rahaa juhlien kustantamiseksi. Häissämme oli n. 250 vierasta, halusimme isot maalaishäät ja kustansimme ne itse, emme kerjänneet vierailta rahaa. Kuukauden häämatkan maksoimme myös itse. Tehkääpä perässä. Kiitos! 

En ole koskaan ollut häissä joissa olisi rahaa kerjätty. Kyllä se häiden järjestäminen on aina ollut hintavampaa kuin mitä lahjoihin ihmiset laittavat, ja lahjahan ei edes ole pakollinen. Tilinumero kutsun perässä on nykykäytäntö ja sinne voi halukkaat laittaa itselleen sopivan summan. 

Eih

Ja silti useimmat sitä rahaa kinaavat. Meiltäkin on kysytty moneen kertaan, että kai kuitenkin lahjatilille laitatte rahaa kun ilmoitamme ettemme kesäviikonloppua viitsi häihin tuhlata. Lopettakaa se kerjääminen ja kustantakaa häänne itse. Ja jos joku ilmoittaa ettei tule, kiittäkää ystävällisesti ilmoituksesta ja sen jälkeen pitäkää suunne kiinni, jookos? 

Vierailija
130/268 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapset eivät ole tervetulleita juhliin, niin halutessaan toinen vanhemmista voi osallistua. Toinen vanhempi jää lasten kanssa kotiin. Toinen vaihtoehto on jättää juhlat kokonaan väliin.

On turha länkyttää, että "Pyytäkää isoäiti hoitamaan lapsia" tai "Viekää lapsenne mummolaan hoitoon". Kaikki isoäidit ja isoisät eivät ole lainkaan suuntautuneita lastenhoitoon tai he eivät tule toimeen lapsen vanhempien kanssa. Miniä-anoppiriidat ovat myös hyvin tavallisia. Miniä ei siis halua kamalaa anoppiaan lastenhoitajaksi.

Kaikki vanhemmat eivät halua viedä lapsiaan mummoloihin hoitoon. Ja osalla ei ole mummoloita, jossa lapsella olisi turvallista olla hoidossa. Nykyaikana ensisynnyttäjät ovat keskimäärin noin 30-vuotiaita. Pienellä vauvalla voi olla 70-vuotiaat tai jopa iäkkäämmät isovanhemmat. Iäkkäät ja raihnaiset - 70-80-vuotiaat - isovanhemmat eivät jaksa ja pysty hoitamaan pieniä ja ehtiväisiä lapsia. Isovanhemmat voivat a

Tai sitten ne isovanhemmatkin on tulossa niihin häihin, jos on joku sukulainen kyseessä.

Vierailija
131/268 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on ihanaa saada kutsu lapsettomien häihin. Hyvällä oma tunnolla voi jättää lapset toisten hoviin. On ihanaa valmistautua juhliin kaikessa rauhassa kun lapset ovat hoidossa. Voi pukeutua parhaimpiinsa ilman, että pienet rähmätassut ovat heti sotkemassa vaateita. Joskus on aikuisillakin oltava oikeus omiin hetkiin ilman lapsia. Ei ne lapset siitä pilalle mene jos aikuiset kerran vuoteen pääsevät juhliin ilman lapsia. (Neljän lapsen vanhemmat).

Miksi niiden lapsettomien juhlien pitäisi olla juuri häät? Ihmiset voisivat järjestää joitakin muita juhlia, joihin ei tuotaisi lapsia. 

Vierailija
132/268 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voishan sen ryypiskelyn aloittaa myöhemmin, jollaoin lapsiperheet voivat poistua?

tai mitä jos ette tuu ollenkaa. käytte vaikka viikko häämatkan jälkeen moikkailee.

Miksi ihmeessä pitäisi käydä moikkaileen? Olkoot kuplassaan, ei meitä haittaa, emme kutsu enää heitä juhliimme, mökillemme tai illanistujaisiin, saattaisivat lapsemme heitä, perempia ihmisiä, häiritä. Muutama lapsettomat häät pitänyt kaveri onkin ihmetellyt miksi emme enää pidä vappupiknikkiä, juhannusjuhlia jne, olen sanonut, että pidämme kyllä, mutta emme ole teitä kutsuneet koska haluamme juhlia lapset joukossamme. Kummallista mutta nämä kutsutta jätetyt olleet sitä mielt että on väärin jättää heidät ulkopuolelle, minusta se jos mikä on outoa. Kaikilla samat säännöt. &nbs

Vierestä totean, että kun kalikka kalahtaa rakki näköjään älähtää.

Vierailija
133/268 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toissa kesänä häissä kirkossa pieni poika keksi että oli hauskaa toistella sanaa KAKKA suureen ääneen. Äiti yritti hyssytellä vaikka oikea tapa toimia olisi ollut viedä kakara äänietäisyyden ulkopuolelle. Kylläpä harmitti hääparin puolesta, häävideolla kuuluu jatkuvasti KAKKA KAKKA KAKKA. 

Niin. Tässä kysymyksen ytimessä ovatkin huonosti käyttäytyvät vanhemmat, eivät lapset.

Kutsuun voisi kirjoittaa, että lapset ovat lämpimästi tervetulleita, mutta viettehän heidät kirkon/juhlatilan ulkopuolelle, jos häiritsevät ohjelmaa, kiitos. 

Vierailija
134/268 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi niiden lapsettomien juhlien pitäisi olla juuri häät? Ihmiset voisivat järjestää joitakin muita juhlia, joihin ei tuotaisi lapsia. 

Tai sitten järjestetään muita juhlia mihin lapset saavat tulla. Häät ovat kahden rakastavan aikuisen juhla.

Vierailija
135/268 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Tässä kysymyksen ytimessä ovatkin huonosti käyttäytyvät vanhemmat, eivät lapset.

Kutsuun voisi kirjoittaa, että lapset ovat lämpimästi tervetulleita, mutta viettehän heidät kirkon/juhlatilan ulkopuolelle, jos häiritsevät ohjelmaa, kiitos. 

Ja kun kirjoitat noin, ei kukaan vie lastaan sivuun, koska eihän se kakkakakkakakka häiritse, eihän.

Vierailija
136/268 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku ei siedä lapsia edes häissään, miten aikoo selvitä myöhemmin lapsiarjesta? 

Vierailija
137/268 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle on ihan sama, miellän heti roskatapahtumaksi jos tuommoiseen kutsu tulee, ilmoitan vain ettemme osallistu. Enemmän minua ottaa päähän se vinkuna joka sitten alkaa: miksette tule, tulkaa nyt, ottakaa lapsille hoitaja ja lopuksi; kai te kuitenkin laitatte rahaa häämatkatililemme. Ei emme laita, ei juhlia, ei lahjoja. Kaikki ovat tyytyväisiä, etenkin me, joita ei moukkien ankeat ryypoyjuhlat tai pienellä budjetilla tehdyt jokaisesta perheestä mahtuvan yksi, että saadaan paljon rahaa lahjaksi tyyppiset kerjuutapahtumat kiinnosta. 

Olen varma että on kaikkien kannalta parasta että pysytte kotona. 

Tuon asenteisia häävieraita ei kukaan halua.

Voi kunpa se olisikin niin. Juhannushäät tuttavalla, ilmoitin jo keväällä että me menemme mökillemme, meitä kokoontuu iso ystäväpiiri juhannuksen viettoon. Kerjääminen alkoi heti, iso osa mokillemme tulijoita ovat häihin kutsutut, kukaan meistä ei mene, täällä me olemme kokkoa tekemässä. Lapset touhuaa mukana. Häissä on kuulema muutoinkin käynyt vieraskato, suurin osa kun on lapsiperheitä, menevät hekin mieluummin mökeilleen ja mummuloihin kuin istumaan kirkkoon ja häihin. Mutta kukin tyylillää, sanoinkin morsiamen äidille, että nythän ne saa pitää ihan rauhassa häänsä, ei ole lapsia juoksemassa jaloissa. Sitä saa mitä tilaa, kannattaa elämässä muistaa. Joku puhui myös siitä, ettei enää kutsu lapsia jähalveksivia yhteisiin matkoihin jne. Mekin on lopetti, kahvilla voidaan löydä kaupungilla noitten lapsettomien kanssa, jos aikatauluineen sopii, muutoin jätämme heidät nauttimaan omasta rauhastaan.  

Vierailija
138/268 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pieniä lapsia pitäisi tuoda mukaan? Eivät he kuitenkaan, iästä riippuen, mitään muista tai kirkossa istumisesta nauti. Eikä ole hääparin vastuulla järjestää ohjelmaa lapsille, se on kuitenkin tämän hääparin juhla.

Tykkäsin lapsena kirkkotilaisuuksista, eli todellakin nauttii. Siellä on monesti paljon kiinnostavaa katseltavaa myös. Ei lapsille erikseen järjestetä mitään ohjelmaa, vaan lapset kulkevat siinä mukana.

Jos ei ole mitään järjestettyä ohjelmaa, niin juoksevat ympäriinsä. Vanhempien pitäisi katsoa lastensa perään, mutta käytännössä eivät sitä tee, vaan olettavat, että isommat lapset (teinit) katsovat pienten perään. Nähty on.

Näin juuri, minusta olisi mukavaa jos ne teinitkin voisivat nauttia häistä. Ja se Liisa-lastentarhatäti. Jos ne pienempien lasten vanhemmat osaisivat välittömästi melun alkaessa ottaa lapsensa ja kulkea vaikka 200m päähän juhlapaikasta siksi aikaa että melu hiljenee, niin sitten niitä lapsia voisi mukaan ottaa.

Liian usein vain menee siihen että se vanhempi sssssh! -ääntelee ja vain pahentaa melua. Todella noloa. Jos lapsi ei istu sievästi paikallaan niin sen vanhemman tehtävä on viedä se lapsi pois siksi aikaa että osaa taas käyttäytyä. 

Vierailija
139/268 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joku ei siedä lapsia edes häissään, miten aikoo selvitä myöhemmin lapsiarjesta? 

Arki on arki, mutta häät ovat iso juhla, jotka joillain on vain kerran. Eivätkä kaikki aio elää muutenkaan lapsiarkea

Vierailija
140/268 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en minä halua lapsia häihini ihan siitä yksinkertaisesta syystä, että ne ovat aikuisten juhlat, joissa juodaan alkoholia ja puhutaan mm. seksistä. Tarjoiluissa on mm. konjakkikostuketta, graavilohta, punssia jne., jotka eivät ole lapsille sopivia. Kirkossa en halua kuuluvan mitään muuta kuin urkumusiikin, papin puheen ja meidän valat ja tahdot - ei itkua, känkkäränkkäilyä, kiljumista ja juoksevien jalkojen töminää. 

Hyi helv... kai varoitatte kutsussa, että häissänne aiotaan keskustella seksistä? Minä en nimittäin sellaisiin häihin halua.

Ettekö ole vielä harrastaneet seksiä vai miksi se on häiden puheenaiheena???

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kuusi