Saunan rakentamisesta tietäviä???
Ollaan raketamassa pienen pientä saunaa ulkomaille ja toivon, että rakentaja tietäisi asiasta vähän, mutta ei tiedä. Kysymys on, voiko kiukaan taakse laittaa samaa paneelia kuin muuallekin löylyhuoneeseen? Paneelin alle tulee Sauna-Satua.
Kommentit (39)
Meillä on sellainen palonsuojalevy, jonka takana vielä väliä ennen hirsiseinää. Ohjeita löytyy.
Hyvin voi laittaa. Heittää löylyn yhteydessä joka toisen kauhallisen sinne seinään, ettei se nyt ainakaan palamaan syty.
Ja tosiaan onhan siellä vielä se sauna-satu.
Ei missään nimessä paperitapettia saunaan vaan lasikuitutapetti.
Ei noissa kerrostaloasuntojen pikkusaunoissa mitään suojalevyjä ole missään. Pieni sähkökiuas on suoraan seinässä kiinni. Yleensä niissä tulee mukana sellainen kiukaan takaseinan kokoinen suojapelti mikä ensin ruuvataan seinään kiinni ja varsinainen kiuas ripustetaan sitten siihen.
Vierailija kirjoitti:
Ap on kyllä järjen jättiläinen. Ottaa saunan rakentajaksi timpurin, joka ei ymmärrä saunoista mitään ja hakee vahvistusta ajatuksilleen vauva-lapstalta.
Ulkomailla todennäköisesti on vaikea edes löytää saunojen rakentamiseen erikoistunutta timpuria. Eikä sellaiseen ole edes tarvetta. Tavallisen saunan rakentaminen ei varsinaisesti ole mitään rakettitiedettä.
Ensimmäisenä ohjeena minä sanoisin timpurille on, että saunassa ei saa käyttää mitään maaleja tai liimoja. Niistä liukenee ties mitä kemikaaleja saunan kuumuudessa. Pelkkää käsittelemätöntä puuta tai saunakäyttöön tarkoitettuja pintakäsittelyaineista.
Tämä kysymys nyt on vähän samaa luokkaa kuin "voiko kärpässieniä syödä?"
Voi.
Sinuna kyselisin asiaa vauvapalstan sijaan joltain rakennusaiheiselta palstalta. Mihinkään muuhun en ota kantaa, mutta kiukaan asentamisessa pitää aina huomioida suojaetäisyydet suhteessa vieressä oleviin materiaaleihin.
Soita suomalaiseen rautakauppaan tai kiuasvalmistajan asiakaspalveluun.
Vierailija kirjoitti:
Voi.
Ai voi muka syödä??
Kiitos kaikista ohjeista! Olen itse yrittänyt ottaa selvää netistä mahdollisuuksien mukaan ja lukenut kiukaiden asennusohjeita, mutta niissä ei puhuta noista paneeleista mitään. En ole juurikaan löytänyt myöskään muualta netistä siihen ohjeistuksia. Muistelen kyllä itse saunoneeni monessakin saunassa, jossa sähkökiukaan takana on pelkkä paneeli.
Kuten joku sanoi, ei täällä ole kovin helppoa löytää saunatimpuria. Voisin hyvin tuottaa Suomesta jonkun, mutta ihan umpimähkään en kuitenkaan viitsisi. Meille homman tekevät tutut työmiehet, jotka ovat työssään huolellisia ja joihin luotan, se saa nyt riittää.
Ymmärrän toki, että pilkkaaminen tuntuu mukavalta, kun siihen liittyy makea paremmuudentunto. Tsemppiä elämään teille kaikille ilkeilijöille!
Toki kysyn vielä kaikki mahdolliset neuvot materiaalien myyjiltä, sitten kun Suomesta ne ostan.
Vielä saa antaa neuvoja!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikista ohjeista! Olen itse yrittänyt ottaa selvää netistä mahdollisuuksien mukaan ja lukenut kiukaiden asennusohjeita, mutta niissä ei puhuta noista paneeleista mitään. En ole juurikaan löytänyt myöskään muualta netistä siihen ohjeistuksia. Muistelen kyllä itse saunoneeni monessakin saunassa, jossa sähkökiukaan takana on pelkkä paneeli.
Kuten joku sanoi, ei täällä ole kovin helppoa löytää saunatimpuria. Voisin hyvin tuottaa Suomesta jonkun, mutta ihan umpimähkään en kuitenkaan viitsisi. Meille homman tekevät tutut työmiehet, jotka ovat työssään huolellisia ja joihin luotan, se saa nyt riittää.
Ymmärrän toki, että pilkkaaminen tuntuu mukavalta, kun siihen liittyy makea paremmuudentunto. Tsemppiä elämään teille kaikille ilkeilijöille!
Toki kysyn vielä kaikki mahdolliset neuvot materiaalien myyjiltä, sitten kun Suomesta ne ostan.
Vielä saa antaa neuvoja!
Ap
Hyvä siitä tulee! Selvästi olet huolellinen ja otat asioista etukäteen selvää.
Vierailija kirjoitti:
Voi.
Halki vuosituhansien shamaanit on syöneet kärpässieniä. Pääsee tiloihin ja näkee yliluonnollisia ilmestyksiä. Annostuken kanssa pitää olla tarkkana. Yhtään liian iso määrä on hengenvaarallinen. Ei kannata kokeilla jos tykkää sisäelimistään.
Kuten jo mainittiinkin, sähkökiukaan turvaetäisyydet on varsin pienet. Kiukaan takana voi aivan hyvin olla paneli. Käytännössä seinälle roiskuu hieman vettä, ja puulaadusta riippuen se saattaa mennä hassun näköiseksi. Tällöin taakse voi tosiaan miettiä jotain laattaa tai levyä, mutta pakollista se ei ole. Jos kuias jotain pintaa kuumentaa, niin se on katto, mutta sinnekin on yleensä niin paljon matkaa, ettei erityistä suojausta tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Mitä voisikaan mennä pieleen, tietämättömät rakentavat saunaa ulkomailla ja pyytävät konsultaatiota vauvapalstalta. 😂
Tämän täytyy hipoa typeryyden huippua.
Miksi Suomessa on niiin paljon tyhmiä ihmisiä vielä tänä päivänä... Kuitenkin kaikki tieto on kaikkien luettavissa... Huoooohhh. 🙈
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä voisikaan mennä pieleen, tietämättömät rakentavat saunaa ulkomailla ja pyytävät konsultaatiota vauvapalstalta. 😂
Tämän täytyy hipoa typeryyden huippua.
Miksi Suomessa on niiin paljon tyhmiä ihmisiä vielä tänä päivänä... Kuitenkin kaikki tieto on kaikkien luettavissa... Huoooohhh. 🙈
Kysyvä ei tieltä eksy. Aina on parempi kysellä enemmän kuin vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi.
Ai voi muka syödä??
Voi, ainakin kerran.
Vierailija kirjoitti:
Kuten jo mainittiinkin, sähkökiukaan turvaetäisyydet on varsin pienet. Kiukaan takana voi aivan hyvin olla paneli. Käytännössä seinälle roiskuu hieman vettä, ja puulaadusta riippuen se saattaa mennä hassun näköiseksi. Tällöin taakse voi tosiaan miettiä jotain laattaa tai levyä, mutta pakollista se ei ole. Jos kuias jotain pintaa kuumentaa, niin se on katto, mutta sinnekin on yleensä niin paljon matkaa, ettei erityistä suojausta tarvita.
Itse laittaisin kattoon kiukaan päälle suojalevyn. Makuasia toki. Mutta löylyä heittäessä kuuma vesihöyry tuhoaa väistämättä kattopaneelit kiukaan kohdalta jossain vaiheessa (voi mennä vuosia).
Ap on kyllä järjen jättiläinen. Ottaa saunan rakentajaksi timpurin, joka ei ymmärrä saunoista mitään ja hakee vahvistusta ajatuksilleen vauva-lapstalta.