Mitä järkeä on olla yrittäjä
Jos ei voi lainkaan pitää kesälomaa ja joutuu toisen alan töitä tekemään oman alan lisäksi?
Kommentit (93)
Olen ollut yksinyrittäjä vuodesta 2015, eikä tässä kyllä paljoa järkeä olekaan. Näitä töitä ei vain ole tarjolla palkkatyösuhteessa, ainoa vaihtoehto on yrittäjyys. Liiketoimintani ei ole koskaan ollut ns. terveellä pohjalla, en pysty esimerkiksi maksamaan itselleni kunnollista sosiaaliturvaa tai lomia. En myöskään ole riittävän innovatiivinen, rohkea tai yrittäjähenkinen kasvattaakseni liiketoimintaa merkittävästi. Plussia ovat mahdollisuus tehdä oman alan työtä ja täysi vapaus päättää omasta työstä ja ajankäytöstä. Miinuksia ovat heikko ja epävarma tulotaso ja palkansaajaa huomattavasti heikompi sosiaaliturva - esim. sairauspäivärahat, eläke ja työttömyysajan päiväraha ovat korkeintaan samalla tasolla kuin henkilöllä, joka ei ole koskaan tehnyt päivääkään töitä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minulla oli yrittäjänä ollessa varaa olla lomallakin. Kesällä olin pari viikkoa ja sitten pitkin vuotta otin pikkulomia tarpeen mukaan. Esim, joka vuosi kävin tammikuun pahimpien pakkasten aikaan etelän lämmössä.
Minulla oli varaa, mutta en päässyt koskaan irtautumaan töistä.
Saan tehdä sitä mitä rakastan ja josta olen haaveillut. Ei haittaa tehdä palkkaduunia ohella, kun sillä mahdollistaa omien unelmien toteuttamisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni huusi minulle eilen
Älä määräile minua, nyt on ilta ei työaika
Pyysin aktivoimaan luottokortin, että saisin tavaraa liikkeeseen
Olen mikroyrittäjä, joudun tilaamaan useasti pieniä satseja tavaraa.
Ostan tavarat isojen ketjujen normikaupoista -30% alella, kerron hinnan 3:lla ja myyn.
Hinnat vastaavat täysin tukkuhintoja.
Myin viime kuussa 30 000 eur tavaraa
Liikkeen vuokra on 2400.
Mies huusi: tee työt työaikana, kun et tienaa mitään.
Yritys elättää myös miehen, hän maksaa laskut ja kilpailuttaa esim sähköt.
Muualta emme saa tuloja
Mikä tämä kirjoitustapa on? Runojako myyt työksesi?
Pitäisikö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No suurimmalle osalle yrittäjistä Suomessa siinä ei olekaan mitään järkeä.
Muuta kuin, että olisivat ehkä muuten työttömiä.
Yrittämisen kannalta Suomi on takapajuinen sosialistivaltio.
EIkä ole. Yrittäjiksi vain ajautuu heikompi aines, jota kukaan ei huoli töihin.
Kun starttirahat ym vastikkeettomat tuet on kulutettu, firma kaatuu yrittäjän ammattitaidottomuuteen. Ei ole tutkittu markkinaa eikä ole osattu asiskashankintaa, saati säilyttää asiakkuudet.
Kannattaa käydä ne "sosialistiset" kaikkien ulottuvilla olevat maksuttomat koulut ettei käy näin.
Niin teen työtä jota rakastan, vaikka tunnen itseni lypsylehmäksi.
Alvia makaan tässä kuussa 7000
Olisi ihana tienata ja maksaa eläkettä itselleen.
En ole pitänyt vuosiin sairaslomaa.
Firman pitää tahkota hillittömästi, että yrittäjä voi palkata apua.
pidän 3 viikkoa lomaa vuosi
puoti on tällöin kiinni.
Olen yrittäjä koska haluan tehdä omaa juttua ja toteuttaa itseäni. Mun yritys on sivutoiminen joten lomailen kuten normaali palkansaaja.
Mutta todella nostan hattua täysipäiväisille yrittäjille, se on kovaa hommaa tässä kuoliaaksi verotetussa maassa.🙄
Olen yrittäjä ja teen töitä 1020 tuntia viikossa. Tienaan huomattavasti enemmän kuin palkkatöissä suuremmalla tuntimäärällä. Toteutan omaa visioitani ja minulla on paljon enemmän vapautta ja itsenäisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Olen yrittäjä ja teen töitä 1020 tuntia viikossa. Tienaan huomattavasti enemmän kuin palkkatöissä suuremmalla tuntimäärällä. Toteutan omaa visioitani ja minulla on paljon enemmän vapautta ja itsenäisyyttä.
10 viiva 20 tuntia siis. Palsta poisti tuon väliviivaan viestistäni.
Verrokkimaissa ounastelisin sen olevan helpompaa kuin täällä kylmässä masennuksen valtaamassa pohjolassa joss verotus on niin kireä että siinä monen kukkaronyörit ovat tiukilla. Onneksi temusta saa halvalla tuotteet suoraan kiinasta.
Plussat:
- teen ihan oman alan töitä, joista tykkään
- ei pomoja, ei vittumaisia työkavereita
- olin tänä kesänä 4,5 viikkoa lomalla
- saa itse päättää miten toimintaansa pyörittää
Miinukset:
- jos ei ole tarpeeksi asiakkaita, ei tule rahaa (toisaalta palkkatyöstäkin voi saada potkut)
- yel-huijaus (maksat paljon ja vastineeksi ei kerry juuri mitään)
- muutenkin koko ajan joku on taskulla
- vakuutusten omavastuut on järjettömiä pienyrittäjälle
- ei sosiaaliturvaa
Määrään oman työtahtini ja tienaan nelituntista päivää tekemällä enemmän kuin kokopäivätyössä palkansaajana. Lomaa en edes kaipaa, koska töistä ehtii muutenkin palautua ihan joka päivä.
Miinuksena sairaslomien puute ja eläkkeen pienuus tai olemattomuus, mutta näillä geeneillä en taida edes elää eläkeikään saakka.
+ 20000€/kk tuloihin on hyvin vaikea päästä muuten kuin yrittäjänä . Varsinkin kun kouluihin ei koskaan järki tai terveys riittänyt . Yrittäjänä voi tehdä niinkuin parhaaksi näkee eikä työaikoja .
Olet itsesi pomo ja määräät itse asioista. Kukaan ei tule sinulle sanomaan että teit työsi huonosti tai kritisoimaan.
Ei enää turhia Teams tai muita palavereja jotka syövät oikeaa työaikaa ja aiheuttavat stressiä. Näin saat oikeasti keskittyä enemmän siihen mistä työssäsi pidät.
Kukaan ei pompota sinua siitä mitä minäkin päivänä teet. Tiedät omat aikataulusi ja päätät itse esim milloin minkäkin raportin teet. Ei siis yllättäviä iltatöitä, jotka olisivat tulleet puskista koska joku raportti tulee saada nyt valmiiksi.
Päätökset voit tehdä nopeasti ja toteuttaa itse niin nopeasti kuin haluat. Yritysten byrokratia jää pois.
Näet kuinka hyvä tai huonot päätöksesi vaikuttavat liiketoimintaasi ja opit tästä.
Kukaan ei kiusaa sinua työpaikalla. Kaikki työpaikka negatiivisuus jää pois ja tähän liittyvä stressi. Tukea saat luomastasi yritysverkostosta.
Jos teet työt kotoa käsin, työmatkat jää pois. Lounas kotona ja rahaa säästyy.
Jos työskentelee täysin digitaalisessa firmassa, jossa työt tehdään verkon kautta, tällöin voi asua kauempaakin ja siellä missä on kaunista ja edullista. Sinulla on enemmän paikkoja valita missä asut, kun työt teet kotoa.
Voit muuttaa ulkomaille jos yritys on täysin ditaalinen. Voit myös oleilla esim talvet ulkomailla josta voit tehdä työt. Miksi siis asua Suomessa kun etelän rannat kutsuvat.
Päätät itse milloin pidät lomat tai jätät pitämättä. Hyvänä sesonkiaikana ei kannata pitää lomaa ja loma kannattaa pitää hiljaisempana hetkenä. Esim miksi pitää loma juuri silloin kun kaikki muutkin pitävät kun samaan aikaan kaikkialla on myös kalliimmat sesonkihinnat. Lomaa on helppo siirtää, kun itse päätät.
Kun onnistut työssäsi, kaikki yrityksen kasvun kautta tuleva voitto tulee sinulle (verojen ja kulujen jälkeen).
Huonoja puolia löytyy myös, kuten yrittäjän sosiaaliturva, mutta päätin tässä keskittyä siihen miksi kannattaa olla yrittäjä.