Mitä järkeä on olla yrittäjä
Jos ei voi lainkaan pitää kesälomaa ja joutuu toisen alan töitä tekemään oman alan lisäksi?
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni huusi minulle eilen
Älä määräile minua, nyt on ilta ei työaika
Pyysin aktivoimaan luottokortin, että saisin tavaraa liikkeeseen
Olen mikroyrittäjä, joudun tilaamaan useasti pieniä satseja tavaraa.
Ostan tavarat isojen ketjujen normikaupoista -30% alella, kerron hinnan 3:lla ja myyn.
Hinnat vastaavat täysin tukkuhintoja.
Myin viime kuussa 30 000 eur tavaraa
Liikkeen vuokra on 2400.
Mies huusi: tee työt työaikana, kun et tienaa mitään.
Yritys elättää myös miehen, hän maksaa laskut ja kilpailuttaa esim sähköt.
Muualta emme saa tuloja
Alv:it, muut verot, ja Yel:t tuohon laskuihin tullee mukaan myös
Niin tulee..jääkö mitään käteen?
Mutta raadan kuin eläin, vuokranantaja yritti nostaa vuokraa 300 eur/kk, alv nousee..myynnit tippuu talvella 17 000 kk:(
Mies on oikeassa, mutta elätän meidät molemmat, mies ei tee töitä, pakko jaksaa..itkettää rakastan työtäni, lisäksi siivoan kotona ja ostan ruuat.
Vierailija kirjoitti:
Mieheni huusi minulle eilen
Älä määräile minua, nyt on ilta ei työaika
Pyysin aktivoimaan luottokortin, että saisin tavaraa liikkeeseen
Olen mikroyrittäjä, joudun tilaamaan useasti pieniä satseja tavaraa.
Ostan tavarat isojen ketjujen normikaupoista -30% alella, kerron hinnan 3:lla ja myyn.
Hinnat vastaavat täysin tukkuhintoja.
Myin viime kuussa 30 000 eur tavaraa
Liikkeen vuokra on 2400.
Mies huusi: tee työt työaikana, kun et tienaa mitään.
Yritys elättää myös miehen, hän maksaa laskut ja kilpailuttaa esim sähköt.
Muualta emme saa tuloja
Mitä jäi viivan alle? Tuo 30 tonnia tuskin tuli puhtaana käteen, vaan oli liikevaihtoa.
Tietyissä tilanteissa myös yrittäjänpuoliso tarvitsee yel-vakuuttaa
esim, täällä ohjeistusta
https://www.tyoelake.fi/yrittajan-elaketurva/milloin-tarvitsen-yel-vaku…
ja tässä
Esimerkkejä vakuuttamisesta eri yhtiömuodoissa
Vierailija kirjoitti:
Ei se kesäloma ole kaikkien ihmisten elämän keskipiste. Ihan vastaavasti voisi sitten kysyä, mitä järkeä on käydä palkansaajana koko vuosi epämieluisissa töissä, että saa neljän viikon kesäloman. Jos yrittäjä pitää työstään eikä kaipaa kesälomaa, mitä se kenellekään kuuluu.
Yrittäjä täällä. Pidän vuodessa 8-10 viikkoa lomaa. Sillä aikaa työntekijät hoitavat putiikin.
No suurimmalle osalle yrittäjistä Suomessa siinä ei olekaan mitään järkeä.
Muuta kuin, että olisivat ehkä muuten työttömiä.
Yrittämisen kannalta Suomi on takapajuinen sosialistivaltio.
Yh:lle hyvä. Voin järjestää työajat lapsen menojen mukaan. Lisäksi voin rajata työn kuormittavuutta. Tekee töitä sen verran, kuin jaksaa.
Taloudellisesti huono diili.
Eihän pk-yrittäjä muuten työllisty. Tunnen näitä. Heiltä puuttuu elämänhallinta, markkinointiosaaminen ja jopa taju siitä, että firma kaatuu, jos ei pidä kirhanoitoa ja laskutusta ripeästi ajan tasalla.
Tutun yrittäjän kuitit lojuu toimiston nurkassa kasassa. Työntekijät lähtevät työvoimapula-alalta kun ei palkkoja makseta ahallaan. Asiakkaita kyllä riittää niillä maksuehdoilla (noin 6-9 kk netto 😂), mutta eivät ne sopimusta uusi kun hoksaavat, että työt jää tekemättä kun yrittäjän bensakortilta loppuu saldo eikä duunarit pääsekään töihin.
Vierailija kirjoitti:
Taiteilijat ovat täysin turhia. Jos on puoliso, niin se joutuu elättämään tämän onnettoman sutijan.
Kaikki taiteilijat eivät seiso suti kädessä.
Vierailija kirjoitti:
Taiteilijat ovat täysin turhia. Jos on puoliso, niin se joutuu elättämään tämän onnettoman sutijan.
Mitä turhaa sinä teet työksesi?
Vierailija kirjoitti:
No suurimmalle osalle yrittäjistä Suomessa siinä ei olekaan mitään järkeä.
Muuta kuin, että olisivat ehkä muuten työttömiä.
Yrittämisen kannalta Suomi on takapajuinen sosialistivaltio.
EIkä ole. Yrittäjiksi vain ajautuu heikompi aines, jota kukaan ei huoli töihin.
Kun starttirahat ym vastikkeettomat tuet on kulutettu, firma kaatuu yrittäjän ammattitaidottomuuteen. Ei ole tutkittu markkinaa eikä ole osattu asiskashankintaa, saati säilyttää asiakkuudet.
Kannattaa käydä ne "sosialistiset" kaikkien ulottuvilla olevat maksuttomat koulut ettei käy näin.
Omaa osaamattomuutta, ettei organisoi itselleen vapaita ja yrittäjäeläkettä.
Budjettiosaamisen puutetta myös. Työmäärän ja kulujen aliarviointia ja oman jaksamisen ja tulovirran yliarviointia.
Opettelisitte edes katetuottolaskennsn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä turhaa sinä teet työksesi?
Ruikutan ja persuilen somessa muna kourassa ja Kela elättää.
Tunnen liian monta yrittäjää joille yrittäminen on elämäntapa. Rahaa he eivät siitä saa. Monelle olisi parempi jos menisivät palkkatöihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäh? Teen työtä kello 9-16. Taiteileminen on kokopäivätyötä minulle. Kehityn myös nopeasti, kun käytän paljon aikaa. Taideyrittäjyyteni on noususuuntaista, hinnat nousee, kun taito kasvaa. Olen myös oikeutettu jälleenmyyntikorvaukseen teosteni hinnoista 10 %.
Se on taidetta, miten saan kulutettua niin paljon aikaa taiteenk parissa. Minun tarvitsee myydä kuussa yksi 3000 €: n teos, niin saan minimiansion.
Ei minun yksityisyrittäjävanhempani ja yksityisyrittäjämieheni ole joutuneet tekemään muita töitä oman yrityksensä ohessa.
Mitään lomaihmisiä he eivät myöskään ole. Viikon ovat taitaneet lomailla kerrallaan, vaikka varaa olisi ollut pidempäänkin lomaan. 😂
Työstä pitää oikeasti tykätä, jos alkaa yrittäjäksi. Varsinkin yksityisyrittäjyydessä. Runsaasti rahaa tahkoavilla firmanomistajilla on varmaan jo paljon lomailumahdollisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Maailman rikkain ihminen, Elon Musk, on yrittäjä... Ainakin hänen kohdallaan uravalinta osui siis nappiin.
Kuten Trump, Keskinen ja Hakkarainen, hänkin on vain idiootti, joka peri alkupääomaksi miljoonaomaisuuden.
Timanttibisneksellä rikastunut suku, kädet veressä.
Vierailija kirjoitti:
Eihän pk-yrittäjä muuten työllisty. Tunnen näitä. Heiltä puuttuu elämänhallinta, markkinointiosaaminen ja jopa taju siitä, että firma kaatuu, jos ei pidä kirhanoitoa ja laskutusta ripeästi ajan tasalla.
Tutun yrittäjän kuitit lojuu toimiston nurkassa kasassa. Työntekijät lähtevät työvoimapula-alalta kun ei palkkoja makseta ahallaan. Asiakkaita kyllä riittää niillä maksuehdoilla (noin 6-9 kk netto 😂), mutta eivät ne sopimusta uusi kun hoksaavat, että työt jää tekemättä kun yrittäjän bensakortilta loppuu saldo eikä duunarit pääsekään töihin.
Viimeksi jätti palkat maksamatta kuluvan kuun alussa ja riipaisi mieluummin firman luottokortilla viiden äijän kanssa kännit.
Edellisen konkurssin teki kuluvan vuoden tammikuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäh? Teen työtä kello 9-16. Taiteileminen on kokopäivätyötä minulle. Kehityn myös nopeasti, kun käytän paljon aikaa. Taideyrittäjyyteni on noususuuntaista, hinnat nousee, kun taito kasvaa. Olen myös oikeutettu jälleenmyyntikorvaukseen teosteni hinnoista 10 %.
Se on taidetta, miten saan kulutettua niin paljon aikaa taiteenk parissa. Minun tarvitsee myydä kuussa yksi 3000 €: n teos, niin saan minimiansion.
En keksi mitään muuta yrittäjyyden lajia, jossa tulot voivat nousta nopeammin kuin taiteessa. Minulla on todella pienet investoinnit, pieni riski, materiaalikustannukset ovat noin 5 % myyntikustannuksista. Käytän paljon aikaa teoksen tekemiseen, mutta kuukaudessa on 160 työtuntia. Saan kuitenkin 10 € tuntipalkkaa. Alv. on 10 % suoramyynnistä.
Aina ei ole järkevää. Itsenikin erehdytettiin yrittäjäksi ja vielä sotkemaan sukulaisen rahat siihen. Tiedän että tuo oli taas sitä psska gang stslking opetusta.
"Kunnon yrittäjä tekee töitä niska limassa. Ei sitä palkkaa tarvitse heti saada. Ja kuka lähtee yrittämään ilman että on säästänyt kunnon summan, jotta voisielää ensimmäisen vuoden ilman palkkaa! Sitten kovalla työllä alat saamaan sitä osinkoa."
Totuus voi olla seuraava:
Joudut ottamaan lainaa yritystoimintaa varten ja takuuna sukulaisen asunto. Mikä stressi! Vaikka Ttekisit mitä, niin tuotto ei ole ikinä enemmän kun n. 2800 € nettona.
Siitä maksat yrityslainan 800€ ja käteen jää 2000€.
Paitsi että ei jää, koska siitä pitää sitten maksaa ennakkoon verot. Ei varmaan tee mieli maksaa yhtään ylimääräistä tuollaisesta summasta ja saattaa olla, että kunnon mätkyt tulee, koska toiveikkaana olet maksanut liian vähän veroa.
No mutta oletetaan että jää 1800€ verojen jälkeen. Ps yritys tarvitsee kaksi työntekijää. Revi siitä. Hui kauheaa kun vielä yrityksen voitosta pitäisi jäädä jotain itteellenkin. Kyllä kunnon ihminen jättää ne sinne kassaan tulevia laskuja varten ja elää säästöillä tai jollain 400& kuussa.
F...Y
Ja epävarmempaa, jos on yrityksessä töissä. Siinä ei pysty edes itse vaikuttamaan siihen, miten yrityksen myynti vetää. Yleensä aika myöhään tulee tieto, että konkurssiin mennään. Yrittäjänä ainakin tiedät, missä mennään ja voit yrittää vaikuttaa asioihin ennalta.