Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen lihonnut 30v-40v välissä 40kg kuin huomaamatta.

Vierailija
19.06.2024 |

Kuinkahan näin on päässyt käymään syömisissä ei mitään oleellista muutosta ole tapahtunut,tosin liikuntaa ei ole tullut harrastettua niinkuin nuorempana mutta eikait se nyt siitä liikunnan puutteesta voi pelkästään johtua.

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oot syöny 4kg liikaa joka vuosi. Ei kai sitä helposti huomaa.

Vierailija
42/66 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on käynyt myös noin. Painoin semmoiset noin 70 kg kolmekymppisenä, mikä ei ollut sekään hoikka, mutta pitkälle naiselle ihan ok. No, siinä sitten ruuhkavuosia, yksi burnout töissä ja ties mitä, ja 42-vuotiaana tajusin painavani 122 kg. Olin minä sen lihomisen toki huomannut, siis että olen lihonut, mutta en ollenkaan tajunnut miten paljon. Ja oli niin paljon paineita ja menoa elämässä, että en jaksanut kauheasti edes välittää. Elämä oli selviytymistä päivä kerrallaan. Mutta luulin siis painavani varmaan 80-90 kg, oli se aika yllätys että 122. 

Sittemmin olen yrittänyt laihduttaa tuota liikapainoa pois, mutta ei ole kauhean menestyneitä ollut mun yritykset. Tai siis, ekoilla yrityksillä lähti hyvin painoa pois. Pääsin Cambridge-pussikuurilla jopa 87 kiloon. Sen jälkeen ahmein kuin viimeistä päivää täysin syömisähäiriötyyliin, ja lihoin takaisin niin nopeasti että iho ratkeili sinipunaisille arville kun ei ehtinyt venyä mukana. Tuon jälkeen olen kokeillut hillitympiä elämäntapamuutoksia, mutta joko niillä ei laihdu, tai sitten tulee samaa ongelmaa eli laihtuu mutta lihoo takaisin. Välillä olin jo täysin luovuttanutkin, mutta nyt taas yritän yhtä järkeväksi ja psykologiaan perustuvaksi väitettyä tapaa, eli Noom-nimistä puhelinappia. Olen ollut sillä vasta 5 viikkoa, lähtenyt 5 kg. Mutta jojoiluhistoriani tuntien en uskalla olla kovin optimistinen, että tämäkään on pysyvää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihminen syö vuorokaudessa 66 kcal (tuo 66 kcal on esim. yhden Domino-keksin kalorimäärä) yli oman kulutuksen, tekee se vuodessa 24090 kcal.

Tuo kalorimäärä muutettuna rasvaksi on n. 3,4 kg (24090:7000). Kymmenessä vuodessa tuo on 34 kg!

Siis YHDEN Domino-keksin syöminen päivässä tekee tuon. Miten moni syö niitä kaksi, tai vielä enemmän, tai jotain muuta rutkasti yli kulutuksen.

Eli kannattaa miettiä ja laskea mitä sinne suuhun laittaa jos ei halua lihoa. Itsekin olisin voinut miettiä.

Vierailija
44/66 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 viikkoa ja 5 kiloa kuulostaa aika hurjalta määrältä. Sanoisin, että osa on varmaan nesteitä, joten älä masennu, jos kiloja tulee ns. takaisin.

Omiin kokemuksiini nojaten, suosittelen lihaksia kasvattavaa kuntosaliatreeniä. Jostain syystä se sai ainakin itselläni syömisen normalisoitua siten, ettei ihan koko ajan ole nälkä. Toinen juttu, joka on auttanut on älykello, josta huomaa miten pienistä puroista päivittäistä aktiivisuutta voi kasvattaa, ihan jostain kävellen kaupassa käynnistä alkaen.

Vierailija
45/66 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen myös lihonut 10vuodessa 30kiloa. Liikunnan harrastaminen loppui, raskaus, raskauden jälkeinen masennus yms. syinä. Trikoovaatteet ovat todellakin pahat, yhdet mun housuista ovat sopineet on paino sit -/+20kg! Nyt vihdoin irtisanouduin myrkyllisistä työpaikasta ja olen alkanut panostamaan itseeni eli pudottamaan painoa. Ylipaino on tuonut hirveästi kipuja ja vaivoja, joista haluan eroon! En myös tunnista itseäni enää peilista ja kuvista, koko minuus tuntuu olevan hukassa. 

Ihmiset valehtelvat itselleen todella sujuvasti ja pukkaavat ongelmia pois mielestä esim. tekemällä vain töitä. Mielestäni ennen laihdutusta tulisi pysähtyä ja rauhoittua. Kohdata ja miettiä nykyistä elämää ja mitä todella haluaa. Valitettavasti rauhoittuminen ei vaan ole aina mahdollista, päivän tunnit yksinkertaisesti niin täynnä ja lihominen jatkuu.

Vierailija
46/66 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutaman kilon lihomisen huomaa heti siitä, että vaatteet puristaa.

Nuuka laihduttaisi mahtuaakseen vaatteisiinsa.

Kokeilin vanhaa L-koon joustomekkoa tässä, että olis kiva olla mekossa helteellä. Järkyttävä näky mun 135-senttinen mahani, työntyi esiin niinkun ois viimeisillään raskaana...joo mekko kaappiin.

Eri

Vierailija
47/66 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo! Mäkin syön aina vahingossa herkkuja ja juon kaljaa, ihan tolleen huomaamatta vain...

Vierailija
48/66 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perheen perustaminen, stressaava työ, ilta herkuttelu liikunnan laiminlyöminen niin kiloja voi kyllä tulla nopeaakin lisää.

No 40kg saa aika paljon herkutella ja jos tapahtuu "huomaamatta" niin eiköhän siinä ole jonkinlaista totuuden kieltämistäkin tai terveydellistä ongelmaa mukana. 

Vierailija
49/66 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnon läskisimo, otapa ittees ny niskasta kiinni!

Vierailija
50/66 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehdäänpä pieni laskutoimitus: 40 kiloa 10 vuodessa tarkoittaa keskimäärin 4 kilon lihomista per vuosi. Yksi kilo tulee kun syö 7000 kaloria ylimääräistä. Tuo on siis 28 000 ylimääräistä per vuosi. Koko vuoden päiville jaettuna olet syönyt keskimäärin n. 77 ylimääräistä kaloria, eli esim. yhden domino keksin verran.

Vierailija
51/66 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tehdäänpä pieni laskutoimitus: 40 kiloa 10 vuodessa tarkoittaa keskimäärin 4 kilon lihomista per vuosi. Yksi kilo tulee kun syö 7000 kaloria ylimääräistä. Tuo on siis 28 000 ylimääräistä per vuosi. Koko vuoden päiville jaettuna olet syönyt keskimäärin n. 77 ylimääräistä kaloria, eli esim. yhden domino keksin verran.

Tai liikuntaa on jäänyt pois n. 20 minuuttia päivässä kevyttä kävelyä tai muuta arkista aktiivista puuhastelua. 

Vierailija
52/66 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perheen perustaminen, stressaava työ, ilta herkuttelu liikunnan laiminlyöminen niin kiloja voi kyllä tulla nopeaakin lisää.

Univajeen merkitys lihottajana on tiedostettu vasta viime vuosina. Stressin vuoksi korkealla olevan kortisolitaso estää laihtumisen, vaikka eläisi nutridieetillä.

Vierailija
53/66 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutaman kilon lihomisen huomaa heti siitä, että vaatteet puristaa.

Nuuka laihduttaisi mahtuaakseen vaatteisiinsa.

Vaatteiden elastaanipitoisuus on lisääntynyt huimasti etenkin 2010:n jälkeen. Aiemminkin oli joustavia vaatteita.

Vierailija
54/66 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lihoin 17-22-vuotiaana pari-kolmekymmentä kiloa, ja toisen kerran jotain 26-29-vuotiaana liki 30kg, ja sen jälkeen olen ollut lähes samassa painossa koko ajan ja täytän 50v. Olen aina syönyt mitä huvittaa, ja ruokavalio on toki huono, mutta ei radikaalisti ole muuttunut koskaan.

Vierailija
55/66 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo ole kuin 70 kcal päivässä. Yksi parinkymmenen minuutin kävelylenkki päivässä tekee tuon eron, joten liikunnan pois jäänti voi olla ollut ratkaiseva tekijä.

Sain bannin kun kirjoitin kommentissani saman asian. Hyvä, että sinä olet saanut kertoa ihan laskemalla todistettavissa olevan itsestäänselvyyden, etkä ole saanut rangaistukseksi viikkojen bannia kuten minä. En kyllä käy kommentoimassa kyseisen sivuston terveysjuttuihin mitään enää jos tuosta banni annetaan. Se oli päivän ainoa kommenttini.

Vierailija
56/66 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen herkkä lihomaan, joka talvi olen 4 kiloa painavampi kuin kesällä. Keväästä lähtien käyn kuitenkin kolmen vartin kävelylenkillä lähes päivittäin, niin talvikilot ehtivät lähteä, ennen kuin tulee taas uusia. Nyt on 20 vuotta vanha hellemekko päällä, eikä edes kiristä mistään.

mut joo, helposti tulee lisää painoa mullekin.

Vierailija
57/66 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa p rohkea, kun uskaltaa kirjoittaa tuollaista Tälle palstalle!

Vierailija
58/66 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oot syöny 4kg liikaa joka vuosi. Ei kai sitä helposti huomaa.

Niin, ei se tee paljoa päivässä, toisin kuin monet luulevat.

Vierailija
59/66 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo menee helposti, jos esimerkiksi mahahapot vaivaavat. Mulle kesti jonkun aikaa hoksata, että se tunne mahassa ei aina olekaan nälkä vaan jotain muuta, ja aloin ottaa Rennie-tabletin pähkinäkourallisen tai voileipäkeksi sijaan.

Vierailija
60/66 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oot syöny samaa ruokaa/herkkuja mutta isompia annoksia.