Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsiasiavaltuutettu vertaa lapsettomia häitä vammaisten syrjimiseen

Vierailija
19.06.2024 |

Aikamoinen heitto. Eiköhän häät ole yksityistilaisuus siinä missä muutkin juhlat, joihin väki omasta suvusta ja tuttavapiiristä kutsutaan. Hääpari päättää, ketä sinne tulee, ja halutessaan voi jättää vaikkapa vammaiset kutsumatta, jos siltä tuntuu tai lapset. Itse kukin tahoa reagoi sitten kutsuun tai kutsumatta jäämiseen miten haluaa.

Omasta mielestäni lapset ovat häiden suola, mitä enemmän, sen parempi. Tulee vilskettä ja vilinää, ja lasten juhlatohinaa on mukava seurata.

Jos hääpari kokee toisin, niin se on heidän päätöksensa ja pulinat pois, se ei mitään syrjintää ole.

https://www.hs.fi/suomi/art-2000010509868.html

Kommentit (305)

Vierailija
41/305 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kiinnosta aikuisten juhlat, lapsettomat häät ja iltatilaisuudet. Surullista jotenkin nykyajan ihanteet. 

t. nainen 40+

Minä en periaatteesta edes osallistuisi lapsettomiin häihin, koska ei kiinnosta alkoholi, huumeet ja seksuaalispainotteinen ohjelma. Ei örveltäminen ja "vapautuminen".

t. nainen 40+

No hitto, siskoni häät joitakin vuosia sitten olivat lapsettomat, koska lähipiirissä ei vaan ollut kenelläkään lapsia, mutta en kyllä löytänyt seksiä ja huumeita. Alkoholiakin otettiin aika kevyesti.

Vierailija
42/305 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä eukko höpisee. Ensin tietysti tanssitaan häitä ja sitten aletaan lapsentekoon👶

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/305 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä Elina Pekkarinen. 

Kukaan ei erikseen mainitse järjestävänsä vanhus- tai vammaisvapaita häitä. Se ei ole tarpeen, sillä näitä vanhuksia ja vammaisia ei vain ilmaannu häihin kutsumatta. 

Jos saan hääkutsun, en automaattisesti ajattele sen koskevan myös 93 vuotiasta mummoani tai äitini kehitysvammaista serkkua. Sen sijaan moni ajattelee hääkutsun saadessaan sen automaattisesti koskevan koko perhettä, jolloin voi olla tarpeen selventää, että kutsu koskee vain siinä mainittuja henkilöitä.

Olisi kiinnostavaa kuulla, mitä ajattelisit, jos häihin olisi kutsuttu puolisosi ja taaperosi, mutta ei teini-ikäistä pyörätuolissa olevaa lastasi? Tottakai kutsuja päättää, ketä kutsuu, mutta olisitko vieraana hyvillä mielin?

Vierailija
44/305 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kiinnosta aikuisten juhlat, lapsettomat häät ja iltatilaisuudet. Surullista jotenkin nykyajan ihanteet. 

t. nainen 40+

Minä en periaatteesta edes osallistuisi lapsettomiin häihin, koska ei kiinnosta alkoholi, huumeet ja seksuaalispainotteinen ohjelma. Ei örveltäminen ja "vapautuminen".

t. nainen 40+

Yksissäkään lapsettomissa häissä missä itse ollut juhlimassa hääparia ja heidän onneaan, ei ole mitään mainituista ollut. Kovin suppea täytyy olla maailmankuva jos ei muuta lapsettomista häistä mieleen tule. 

Vierailija
45/305 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei niitä vanhuksia ja vammaisia koskaan väkisin mukaan roudata kutsumatta, toisin kuin lapsia. Maininta lapsettomista häistä on kutsussa siksi, kun pöljät vanhemmat eivät muuten tajua, että kutsu koskee vain kutsuttuja.

Niinpä. Jos saan kutsun häihin, niin ei tule ekana mieleen, että otanpas mukaan kehitysvammaisen serkkuni tai 90v isotätini vaan kutsu on minulle ja puolisolleni.

Ja tarkemin, jos sinä saat kutsun häihin, silloin se koskee ainoastaan sinua, ei puolioasi. Eli yleisemmin kutsussa on kerrottu ketä tai keitä kutsu koskee.

Vierailija
46/305 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari vuotta sitten olin häissä, joissa oli varattu lastenhoitaja ja erillinen huone lapsille. Itse asiassa hoitajia oli 3 kpl ja alle10v lapsia noin 15. Oletuksena oli, että lapset viihtyvät keskenään, aikuiset voivat olla rauhassa. Vaan ehei, piltit mesoi ympäriinsä, vanhemmat ei välittäneet "kun on ne hoitajatkin, katsokoot ne perään" ja pariinkin kertaan bestman kuulutti, että voisiko vanhemmat katsoa lastensa perään, jos lapset ei ole leikkitiloissa. Ei auttanut.

Mutta ihmeesti auttoi se, kun bestman kuulutti, että nyt on jonkun lapsi tahrannut osan häälahjoista suklaalla, joten ilmoittutuisiko tämän lapsen (bestman nosti lapsen näkyviin) vanhemmat, jotta saadaan korvausasiat kuntoon, ei ole kiva aloittaa yhteistä taivalta viemällä lahjoja ja kortteja suoraa roskiin,

Ihana nolouden huippu, kun kirkkaanpunainen nainen haki lapsensa ja selitti, että ei he voi aina sen perään katsoa.

Vierailija
47/305 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisihan se huono lapsiasiainvaltuutettu jos ei yrittäisi nostaa tästä aiheesta keskustelua. 

Hän ei kuitenkaan määräile ketään yksittäistä pariskuntaa eikä pakota ketään kutsumaan lapsia, mutta pyrkii muuttamaan yhteisön pohdintaa asiasta. Se on minusta ihan ok. 

Jokainen sitten tekee omat ratkaisunsa. 

Vähän sama kuin leipäteollisuus pyrkii muistuttamaan, että syö viisi palaa leipää päivässä. Ja terveydenhuolto muistuttaa että ottakaa riskiryhmäläiset rokotteenne. Posti muistuttaa että ystävänpäivänä on kiva lähettää kortteja kaverille.

Jokainen taho tuo asioita esiin omasta näkökulmastaan. Ihmiset sit tekee mitä tekee. 

Kertoo vaan siitä, että tuolla lapsiasiavaltuutetulla (kamala sanahirviö) on liikaa aikaa, kun kerkeää tällaiseen. On tässä maassa suurempiakin huolia kuin se, että osa hääpareista haluaa pitää lapsettomat häät.

Vierailija
48/305 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä Elina Pekkarinen. 

Kukaan ei erikseen mainitse järjestävänsä vanhus- tai vammaisvapaita häitä. Se ei ole tarpeen, sillä näitä vanhuksia ja vammaisia ei vain ilmaannu häihin kutsumatta. 

Jos saan hääkutsun, en automaattisesti ajattele sen koskevan myös 93 vuotiasta mummoani tai äitini kehitysvammaista serkkua. Sen sijaan moni ajattelee hääkutsun saadessaan sen automaattisesti koskevan koko perhettä, jolloin voi olla tarpeen selventää, että kutsu koskee vain siinä mainittuja henkilöitä.

Olisi kiinnostavaa kuulla, mitä ajattelisit, jos häihin olisi kutsuttu puolisosi ja taaperosi, mutta ei teini-ikäistä pyörätuolissa olevaa lastasi? Tottakai kutsuja päättää, ketä kutsuu, mutta olisitko vieraana hyvillä mielin?

Ajattelisin niin, että happipullon kanssa liikkuvalle teinille ei ole tarjolla turvallista juhlatilaisuutta eikä pyörätuolilla pääse liikkumaan juhlatiloissa. Yksityiset tilat eivät aina ole esteettömiä-

Vierailija
49/305 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omissa häissä 2004 kaikki olivat jonkun lapsia. Alaikäisiä lapsia ei ollut yhtäkään, jos morsiamen mahassa ollutta ei lasketa, mutta eipä noilla vierailla yhdelläkään enää ollut alaikäisiä lapsia. 

Vierailija
50/305 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen näitä, joita harmitti kun lapsiamme ei kutsuttu puolison lähisukulaisen häihin. Häistä oli tiedetty jo hyvän aikaa ennen kutsuja ja lapsemme olisivat niitä innoissaan odottaneet. Kutsussa sitten luki, että lapsivapaa tapahtuma. He ovat olleet vain yksissä häissä, vaikka ovat 8 ja 10-vuotiaita jo. Tähän yhteenkin saimme erikoisluvan viedä lapset.

Koen että lapset jäävät aika olennaisesta traditiosta ulkopuolelle.  Itse emme osallistu näihin lapsivapaisiin häihin sitten ollenkaan, kun ne ovat yleensä toisella paikkakunnalla ja lasten hoidon järjestäminen on sellaista rumbaa, että on vain helpompi ilmoittaa ettemme pääse tulemaan.

Vierailija
51/305 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

t. nainen 40+

Onpas sinulla todella outo käsitys lapsettomista juhlista😳

Ei kai ne nyt automaattisesti mitkään orgiat ole.

Voi hyvää päivää🤣🤣🤣🤣🤦🤦🤦🤦

Vierailija
52/305 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen näitä, joita harmitti kun lapsiamme ei kutsuttu puolison lähisukulaisen häihin. Häistä oli tiedetty jo hyvän aikaa ennen kutsuja ja lapsemme olisivat niitä innoissaan odottaneet. Kutsussa sitten luki, että lapsivapaa tapahtuma. He ovat olleet vain yksissä häissä, vaikka ovat 8 ja 10-vuotiaita jo. Tähän yhteenkin saimme erikoisluvan viedä lapset.

Koen että lapset jäävät aika olennaisesta traditiosta ulkopuolelle.  Itse emme osallistu näihin lapsivapaisiin häihin sitten ollenkaan, kun ne ovat yleensä toisella paikkakunnalla ja lasten hoidon järjestäminen on sellaista rumbaa, että on vain helpompi ilmoittaa ettemme pääse tulemaan.

Jos ja kun rahaa ja tilaa on rajallisesti, kenet kaksi olisi parin pitänyt jättää kutsumatta, että teidän lapsille saadaan paikat?

Vierailija
53/305 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa pitää dokaushäät niin onhan se jo parempikin jättää ne lapset kotiin. Itse olin lapsena kymmenissä tälläisissä häissä, ei ollut todellakaan kivaa...

Vierailija
54/305 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt oli taas heikko vertaus tältä huuhaatädiltä. Lapset on melko eri asia häissä kun vaikka nyt vammaiset. 

Hääparille tulee herkästi tarve järjestää lapsille ohjelmaa, lapsenvahtia, ruokaa yms. Ja sit jos haluaa että myös iltaa istutaan yhdessä niin mites lapset? lapselliset joutuu herkästi lähtee, tai sitten kuitenkin etsimään lapsen vahtia. 

Lapset on ihan tila ja kustannuskysymyskin. Miksi juhlan järjestäjä ei saa päättää ketä kutsuu? 

Me aikoinaan jätettin suosiolla menemättä häihin kun omat lapset oli just vilkkaimillaan, ei mitään järkeä jos pitää lasten perässä juosta. No toki tietty kaikilla muilla lapset on herranenkeleitä jotka istuu paikallaan keskittyneesti eivätkä mene ensimmäisenä ruokapöytää katsomaan tai tanssilattialle hyppimään

Vierailija
55/305 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien tilaisuuksien ei tarvitse olla lapsia varten. Itse sain eräissä häissä kahvit syliini kun joku mamma lähti juoksemaan kersansa perään ja samalla vahingossa tönäisi minua ja kahvit kaatui mekolle, onneksi oli musta mekko.

Vierailija
56/305 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

t. nainen 40+

Eihän sinne ole pakko mennä.

Ehkä hyväkin, että pysyy poissa paikoista joissa ei koe viihtyvänsä.

Epäilyttää kyllä, että tämä "nainen" on taas vaihteeksi mies joka tyrkyttää ääriperinteinteistä malliaan muille...

Vierailija
57/305 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaa pitää dokaushäät niin onhan se jo parempikin jättää ne lapset kotiin. Itse olin lapsena kymmenissä tälläisissä häissä, ei ollut todellakaan kivaa...

Ne lapset jätetään usein pois luultavimmin sen takia, etteivät he pääse pilaamaan ainutkertaista hääjuhlaa. Ei sen takia, että pidettäisiin jotkut dokausjuhlat.

Vierailija
58/305 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykylapset vaativat joka hetki jotain heille suunnattua tekemistä. Koko ajan pitää jonkun aikuisen viihdyttää ja lässyttää. Eivät pysty istumaan paikallaan hetkeäkään, eivät pysty olemaan hiljaa.

Kuka tuommoisia hääjuhliinsa haluaa?

Vierailija
59/305 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ja kun rahaa ja tilaa on rajallisesti, kenet kaksi olisi parin pitänyt jättää kutsumatta, että teidän lapsille saadaan paikat?

Vaikka hääparin. Siitä vapautuisi kaksi paikkaa noille lapsille.

Vierailija
60/305 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse oli miehen sisaren häistä. Jotenkin sitä olettaisi, että lähimmät sukulaiset haluttaisiin paikalle. Keksin aika monta, joiden olisi pitänyt jäädä pois lastemme sijaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi neljä