Lapsiasiavaltuutettu vertaa lapsettomia häitä vammaisten syrjimiseen
Aikamoinen heitto. Eiköhän häät ole yksityistilaisuus siinä missä muutkin juhlat, joihin väki omasta suvusta ja tuttavapiiristä kutsutaan. Hääpari päättää, ketä sinne tulee, ja halutessaan voi jättää vaikkapa vammaiset kutsumatta, jos siltä tuntuu tai lapset. Itse kukin tahoa reagoi sitten kutsuun tai kutsumatta jäämiseen miten haluaa.
Omasta mielestäni lapset ovat häiden suola, mitä enemmän, sen parempi. Tulee vilskettä ja vilinää, ja lasten juhlatohinaa on mukava seurata.
Jos hääpari kokee toisin, niin se on heidän päätöksensa ja pulinat pois, se ei mitään syrjintää ole.
https://www.hs.fi/suomi/art-2000010509868.html
Kommentit (305)
Meillä oli tarkoitus pitää kunnon hääjuhlat. Järjestelyn edetessä sukulaisilta tuli seuraavia vaateita:
Valitsemamme paikka (minulle hyvin rakas) täytyisi vaihtaa, koska se ei ollut täysin esteetön ja tädin polvet ei kuulema kestä lyhyitä rappuja ja pitäisi olla invavessa jotta mummot ja papat voivat valita sen ja äitien on helpompi pissattaa pipanoitaan.
Kaavailemamme ruoka (aasialainen) ei käynyt, koska suvussa on sellaisia jotka eivät tykkää, vaan heitä varten pitää olla jotain perinteikästä, kuten lohisoppaa.
Neljä vierasta teki omia lisäyksiään vieraslistaan ilmoitus-menettelyllä, joka olisi tarkoittanut 8 ylimääräistä henkilöä joita hääpari ei ollut koskaan tavannutkaan.
Yksi vieras esitti uhka-vaatimuksen, että hän ei todellakaan tule jos eräs toinen kutsutaan.
Anoppi tyrmäsi hääpukuvalintani täysin, koska se ei ollut valkoinen. Olisi pitänyt vaihtaa koska hänhän ei mihinkään "pelle-sirkus-häihin" osallistu.
Olisimme maksaneet kymppitonnin juhlista saamatta päättää juuri mitään sen tyylistä tai vieraslistasta. Päädyttiin ensin "lykkäämään seuraavalle vuodelle" ja lopulta karattiin maistraatin kautta salaa häämatkalle.
Vammaiset osaa käyttäytyä paremmin kuin nykyajan lapset. Törkeä vertaus.
Harvinaisen typerä vertaus kyllä
Mitäs syrjintää se sitten onkaan, jos ei jostain syystä halua kutsua jotain tiettyä aikuista tai pariakaan aikuista omiin juhliinsa?
Syinä vaikkapa, ettei ole muutenkaan tekemisissä (*ei ole vuosiin ollut, on riidoissa tai ei vain ole yhtään mitään yhteistä...).
Meillä tällaisia serkkuja, joiden kanssa ei tosiaan yhtään muuta yhteistä kuin se, että sattumalta ollaan sukua.
Ei muuta, ikinä en kutsuisi juhliini.
Vierailija kirjoitti:
Lapsiasiavaltuutetulla taitaa olla liikaa aikaa, kun kerkeää toisten häistä naputtaa. Varsinainen kukkahattutäti.
Sanoo sitä paitsi, että mitään muuta ryhmää ei voi rajata pois julkisista tapahtumista. Se ei ole totta. Eivät vanhukset ja muutkaan aikuiset ole tervetulleita lastentapahtumiin muuta kuin vahtimaan lapsiaan.
Mietin samaa, koska ei meillä ole 8v:n synttäreille kutsuttu lasten vanhempia, ne on kaverisynttärit ja aikuiset on rajattu pois, vaikka miten mielellään mukaan tulisivat meidän maksamina riekkumaan.
Kyllä mun mielestä on juhlien luonteen mukaan ihan ok ja normaalia määritellä, että ei kutsu yli kasikymppisiä.
Viime keväänä siskoni järjesti sukulaisille syntymäpäiväjuhlat. Kutsussa mainittiin hiukan humoristisestikin, että kahvittelun jälkeinen iltameno oli "keskimmäiselle sukupolvelle", meidän tapauksessamme ei siis lapsille eikä isovanhemmille. Kukaan ei käsittääkseni loukkaantunut.
Nyt on valtuutettu kyllä hakoteillä. Ei häät, syntymäpäivät eikä kissanristiäiset ole mitään sellaisia, että tasapuolisuuden nimissä on kutsuttava kaikki.
Tietenkin voi jättää lapset kutsumatta. Tai vanhukset. Tai vammaiset. Tai vegaanit. Tai kähmivät setämiehet.
Yhtä tietenkin kutsutut voi jättää häihin menemättä.
Kyllä minä voisin tarvittaessa vaikka ihan omilla kasvoillani sanoa, että en juuri pidä lapsista, paitsi omistani, sillä heidän käytökseensä voin vaikuttaa.
Veikkaanpa, että näiden lapsettomien häiden sun muun yleistymisen syy on se, että nykyvanhemmat eivät enää enenevissä määrin osaa/jaksa/heitä ei kiinnosta huolehtia, että lapsi käyttäytyy ikätasoisesti tilaisuuteen sopivalla tavalla.
Miksi lapsiasiavaltuutettu ei katso asian toista laitaa eli juhliin kutsujaa, joka joutuu lapsivieraiden takia luopumaan omasta juhlastaan. Nykyvanhemman ei tarvitse katsoa lapsensa perään, oletuksena juhliin kutsuja järjestää lastenhoitopalvelun. Ihanan kallista. Ja jos ei järjestä, niin ei kai kukaan oikeasti oleta, että pienten lasten vanhempien pitää juhlissa katsoa omien lastensa perään, siis haloo - mikä juhla se on, jossa juostaan koko jan 2v:n perässä? Ei voi vaatia tuollaista, koska jos on kutsunut lapsiperheen juhliinsa, niin toki ymmärtää, että niistä lapsista lähtee ääntä ja ne voi sotkea jotain.
Ei niitä lapsia jätetä pois juhlista lasten itsensä takia, he ovat vielä lapsia. Lapsettomat häät johtuvat lasten vanhemmista, jotka eivät oivalla, että häissäkin he ovat ne aikuiset, jotka vastaavat lastensa tekemisistä ja ymmärtävät, että ei ole lasten omissa juhlissa, ollaan sen kutsujan häissä tai synttäreillä tms.
Yhyy, laspisivhamielisyyttä. Itse muistan häät, johon kakarana osallistuin vieraana ja oli kamalaa kattoa sitä kännäämistä.
Vierailija kirjoitti:
On se kuitenkin jännä jos ei haluta tutustuttaa lapsia muuhun sukuun.
Ei kyse ole siitä, ettei haluta tutustuttaa vaan siitä, että lapsia varten joutuu monessa paikassa järjestämään erikseen omaa ohjelmaa. Toiseksi (huonosti kasvatetut) lapset voivat häiritä muita toisin kuin tavalliset vammaiset, joita tuskin estetään osallistumasta perhejuhliin.
Mistäpä luulette johtuvan, että lestadiolaishäissä on usein myös lapsia paljon, mutta he osaavat käyttäytyä eivätkä häiritse?
Ei kiinnosta aikuisten juhlat, lapsettomat häät ja iltatilaisuudet. Surullista jotenkin nykyajan ihanteet.
t. nainen 40+
Hyvä Elina Pekkarinen.
Kukaan ei erikseen mainitse järjestävänsä vanhus- tai vammaisvapaita häitä. Se ei ole tarpeen, sillä näitä vanhuksia ja vammaisia ei vain ilmaannu häihin kutsumatta.
Jos saan hääkutsun, en automaattisesti ajattele sen koskevan myös 93 vuotiasta mummoani tai äitini kehitysvammaista serkkua. Sen sijaan moni ajattelee hääkutsun saadessaan sen automaattisesti koskevan koko perhettä, jolloin voi olla tarpeen selventää, että kutsu koskee vain siinä mainittuja henkilöitä.
Kaveriparin lapsettomiin häihin oli kutsuttu yksi lapsi, joka oli jomman kumman kummityttö. Pentu narisi sitten jossain vaiheessa, miten siellä on tylsää, kun ei ole mitään ohjelmaa lapsille.
Hänhän se päätähti ilmeisesti oli, ei hääpari.
Valtuutettu itsekin tunnistaa yhden ongelman lapsien sisällyttämisessä kutsuun: hinta.
Laskekaapa kuinka kalliiksi tulee, jos sanotaan vaikka vaan 50 vierasta ja puolet tuo lapsen mukana. 50 vierasta kasvoikin 75:teen. Siinä joutuu miettimään monta asiaa uusiksi mm. Tilat ja ruoat. Ja nämä ovat vain pieniä lukuja.
Vierailija kirjoitti:
Ei kiinnosta aikuisten juhlat, lapsettomat häät ja iltatilaisuudet. Surullista jotenkin nykyajan ihanteet.
t. nainen 40+
Minä en periaatteesta edes osallistuisi lapsettomiin häihin, koska ei kiinnosta alkoholi, huumeet ja seksuaalispainotteinen ohjelma. Ei örveltäminen ja "vapautuminen".
t. nainen 40+
Kun mä olin pieni, lapset olivat tervetulleita häihin, hautajaisiin ja muihinkin juhliin. En tiedä, johtuuko se luonteestani, mutta en kyllä viihtynyt niissä koskaan. Varsinkin häät olivat kammottavia, kestivät pitkään ja aina muutamat setämiehet vetivät varhaiset kännit ja tulivat sitten lepertelemään tyttölapsille.
Vierailija kirjoitti:
On se kuitenkin jännä jos ei haluta tutustuttaa lapsia muuhun sukuun.
Olen ollut juhlissa, jossa mukana serkkujeni lapsia.
Ihan kiva nähdä heitä, mutta eipä heitä mitenkään erikseen kukaan ole esitellyt.
Harvemmin lapsia kai ainakaan aikuiset kiinnostavat...
Kun muuten ei olla tekemisissä.
Ihmettelevät varmaan, kuka tuokin on jos ylipäätään edes huomaavat jonkun aikuisen läsnäoloa...
Kävi muuten äskettäin niin, että tervehdin erästä nuorta juhlissa ja jopa kerroin kuka olen.
Tuli vaan hölmö olo, koska nuori näytti siltä että öööö...
Enkä kyllä itsekään juhlissa tiedä, ketä kaikki on.
Olen toki aina tervehtinyt/ vastannut tervehdykseen ja sitten kysynyt joko äidiltäni tai jotenkin henkilöltä itseltään selventänyt, kuka kyseessä.
Luulen, että tämä on myös hieman sukupolvi tms. juttu; Ei nykynuoria ihan hirveästi kiinnosta edes se oma suku.
Voi olla myös persoona- tms. kysymys; Esim. meillä on niin, että itseäni kyllä kiinnostaa sukuasiat mutta kahta sisarustani ei.
Ja itseäni kiinnostaa vielä enemmän menneet, kuin nykyiset sukupolvet.
Koen jostain syystä enemmän yhteyttä menneeseen, kuin nykyisyyteen (*ehkä siksi, että olen ollut enemmän tekemisissä menneiden ihmisten kanssa ja kaipaan heitä...).
Olisihan se huono lapsiasiainvaltuutettu jos ei yrittäisi nostaa tästä aiheesta keskustelua.
Hän ei kuitenkaan määräile ketään yksittäistä pariskuntaa eikä pakota ketään kutsumaan lapsia, mutta pyrkii muuttamaan yhteisön pohdintaa asiasta. Se on minusta ihan ok.
Jokainen sitten tekee omat ratkaisunsa.
Vähän sama kuin leipäteollisuus pyrkii muistuttamaan, että syö viisi palaa leipää päivässä. Ja terveydenhuolto muistuttaa että ottakaa riskiryhmäläiset rokotteenne. Posti muistuttaa että ystävänpäivänä on kiva lähettää kortteja kaverille.
Jokainen taho tuo asioita esiin omasta näkökulmastaan. Ihmiset sit tekee mitä tekee.
Jos lapsille vaaditaan kaikki samat oikeudet kuin aikuisille, niin samat vastuut sitten myös. Kuulostaako fiksulta? Ei lapset nyt vaan voi vapaasti tulla kaikkiin samoihin paikkoihin ja tilaisuuksiin kuin aikuiset, lapsista joutuu joku aina huolehtimaan ja olemaan vastuussa, eivätkä muut aikuiset voi lasten seurassa käyttäytyä samoin kuin vain aikuisseurassa eli vapaasti. Lasten läsnäolo tekee juhlista automaattisesti lastenjuhlat.