Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten paljon parempi ostovoima suomalaisilla olisi, jos kaikki asuisivat omistusasunnossa?

Vierailija
19.06.2024 |

Omistusasunto ostettaisiin joskus 24-vuotiaana.

Inflaatio söisi lainan kuukausierää ja kolmekymppisillä alkaisi olemaan rahaa kuluttaa verrattuna siihen, että he tuhlaisivat rahansa vuokriin.

Nelikymppiset olisivat velattomia ja heillä olisi jo merkittävästi rahaa kulutettavaksi.

Viisikymppisillä ja sitä vanhemmilla olisi myös merkittävästi säästöjä eli todella paljon rahaa. Moni vaihtaisi perheasuntonsa pienempään senioriasuntoon ja kuittaisivat satatonnia vielä ekstraa.

Moni saisi perintönä rahaa ja vieläpä velattoman asunnon.

Persaukinen, rahansa vuokriin tuhlannut kansa muuttuisi ostovoimaiseksi. Se tukisi työllisyyttä. Verotusta voitaisiin keventää mikä osaltaan lisäisi ostovoimaa.

Nyt järjetön määrä suomalaisten rahoja valuu monimutkaisten järjestelyjen kautta vuokrayhtiöistä veroparatiiseihin ja merkittävä osa suomalaisista pysyy köyhänä koko loppuelämänsä.

Kommentit (124)

Vierailija
21/124 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miten kukaan haluaa ottaa satoja tuhansia velkaa 20 vuodeksi, kun kaikki on niin epävarmaa ettei ole takeita siitä mitä tapahtuu viiden vuoden päästä?

Tyhmä ei tajua, että aina ihminen maksaa asuntoa. Ellei omaa, niin jonkun toisen.

Juuri siksi että voi sairastua tai jäädä työttömäksi vanhana kannattaa hankkia se velaton koti ajoissa. Tukia ollaan leikkaamassa ja leikataan yhä lisää jatkossa, jos joku on niin lapsellinen ettei ole huomannut.

Vierailija
22/124 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt rahat uppoaa huoltoyhtiöhin ja niiden liksoihin.

juu ois sitä aika monta enemmän miljardia laittaa kaikkeen kivaan ilman noita jörjestelmään rakennettuja syöpäläisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/124 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aloittajan kanssa samaa mieltä muuten, mutta maksimaalinen kuluttaminen ei kai ole mikään itseisarvo?

Vierailija
24/124 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksoin 10v aikana 100k€ asuntolainan pois. Nyt maksan asumisesta 150€ yhtiövastiketta ja sähkö+vesi noin 50€. 200€/kk on meikämandoliinon asumiskulut 👍

M37

Vierailija
25/124 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nythän monet syyttävät heikentyneestä ostovoimastaan itse valitsemaansa annuiteettilainaa. Olisivat voineet valita kiinteän tasaerälainan, mutta valitsivat annuiteetin.

Vierailija
26/124 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aloittajan kanssa samaa mieltä muuten, mutta maksimaalinen kuluttaminen ei kai ole mikään itseisarvo?

Viihdyt ilmeisesti toimeentulotuella ja jää paljon rahaa yli. Aivan liian yleellistä elintasoa ekin tarjoaa. palkankorotuksetkin ovat ihan turhia.

Vierailija
27/124 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkialla ei ole Helsingin vuokrahinnat.

Vierailija
28/124 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siitä vaan ostamaan niitä omistusasuntoja.

Säästää ensin omarahoitus osuuden, ja sitten pankista lainaa talon rakentamiseen tai asunto-osakkeen ostoon

Näim yksinkertaista on jokaisen asua omistusasunnossa.

Vierailija
29/124 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

varsinkin  pk-seudulla vuokrat ovat jo sen verran korkeat, että samalla hinnalla tai vähän kalliimmalla makselee omaa takaisin.

Miten luulet saavasi pienillä tuloilla miljoonan lainaa?

Miksi pitää heti saada miljoonalaina? Eka kämppä kuuluukin olla halvempi.

Ja miten typerä on, jo ikänsä on pienituloinen? Just niin tyhmä, että mieluummin maksaa sijoittajan asuntoa kuin omaansa.

Koulutus kannattaa, vaikka ei sitäkään vuokralainen tajua.

Vierailija
30/124 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 43-vuotias ja maksan joka kuukausi lainaa noin 1700 euroa ja vastiketta yli 400 euroa. Ei hetkauta minun taloutta mutta vuokralla selviäisin tonnilla eli eipä tuo ostovoimaa ainakaan paranna. 

Vierailija
31/124 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyssssss. Ei saa syöttää tuollaisia ideoita kansalaisten päähän. Se tuhoaisi kapitalismin Hysssssss. Money for nothing on se oikea tie 🤪🤪🤣

Vierailija
32/124 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokra-asuminen on ihan normaalia. Sveitsissä yli puolet väestöstä asuu vuokralla. Saksassakin lähes puolet

Vierailija
33/124 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viihdyt ilmeisesti toimeentulotuella ja jää paljon rahaa yli. Aivan liian yleellistä elintasoa ekin tarjoaa. palkankorotuksetkin ovat ihan turhia.

No minulla on osakesalkun arvo tällä hetkellä noin 400 000 euroa, mutta mitä minun nyt pitäisi ostaa tai kuluttaa?

Vierailija
34/124 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaista asuntoa ap myy?

Vierailija
35/124 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 43-vuotias ja maksan joka kuukausi lainaa noin 1700 euroa ja vastiketta yli 400 euroa. Ei hetkauta minun taloutta mutta vuokralla selviäisin tonnilla eli eipä tuo ostovoimaa ainakaan paranna. 

Se ero onkin siinä, että vuokranmaksu ei lopu ikinä.

Vierailija
36/124 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutku mutku, vuokralla kantsii asua, voi muuttaa millo vaan mihkä vaan mutku. 

Vierailija
37/124 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kuukausitulot 1100 e/kk.

Siitä 200 e on asumistukea, eli jos ostaisin asunnon jäisi minulle 900 e/kk.

Myöntääkö mikään pankki ap lainaa sairaseläkkeellä olevalle ihmiselle, jonka tulot ovat tälläiset?

Nii-in, sitähän minäkin..

Minäkin olen sairaseläkkeellä, maksetussa talossa. Monella tulee terveysongelmia, juuri siksi pitäisi tajuta että ei se asumistarve mihinkään häviä. Silloin nuorena ja terveenä, eikä maksella vuokrissa jonkun muun kämppää.

Ei ole mitään takeita, että nuorenakaan pysyisi terveenä. Voit itse sairastua tai sitten lapsesi tai puolisosi. Lisäksi työelämä on todella rikkonaista ja epävarmaa, joten työ voi lähteä alta heti ensi viikolla eikä uutta löydy. Asunnon voi joutua myymään muuton vuoksi, jolloin ei ole taattua, että saisit edes omiasi pois. Juuri eräs läheinen joutui muuton vuoksi myymään asunnon pois ja maksaa vielä velkaa siitä, koska ei saanut edes velkaosuutta kuitattua. Ei omistusasunto ole tänä päivänä mikään autuaaksi tekevä asia ja on todella hyvää tuuria, jos velattomaksi päädyt. 

Vierailija
38/124 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ero onkin siinä, että vuokranmaksu ei lopu ikinä.

Kyllä, mutta väite oli että omistuasunto parantaa ostovoimaa mikä ei ole totta 20 vuoden ajan kun lainaa maksaa. 

Vierailija
39/124 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei juuri nyt mutta tuosta 1700 eurosta karttuu varallisuus näilläkin koroilla n 1000e kuussa. Itse olet ottanut noin kalliin kk-erän tai asunto on todella kallis. Se on oma valinta. Jonain päivänä kämppä on velaton ja sen voi myydä jolloin sulla on hyvä potti rahaa loppuelämää varten. 

Vuokralaisella joka on laittanut vastaavaan asuntoon 2000e/kk on tilillä yhä 0e. Ja yhtä huono ostovoima koko ajan

Vierailija
40/124 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minulla on osakesalkun arvo tällä hetkellä noin 400 000 euroa, mutta mitä minun nyt pitäisi ostaa tai kuluttaa?

Aika harvalla suomalaisella on sellaiset tulot että on varaa asua vuokralla laadukkaassa perheasunnossa  JA sijoituksia 400 000e.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yksi