Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Korkeakoulutetut ihmiset! Rehellisesti! Onko teillä koulutustanne vastaava työ? Itse olen nähnyt läjäpäin niitä joilla ei todellakaan ole ja

Vierailija
18.06.2024 |

Korkeakoulutetut ihmiset! Rehellisesti! Onko teillä koulutustanne vastaava työ? Itse olen nähnyt läjäpäin niitä joilla ei todellakaan ole ja sellaista tein itsekin osittain muinoin. Kuinka kauan jatkunut / jatkui? Vuosia? Ja mitä sitten teit / tapahtui?  

https://www.vauva.fi/keskustelu/5624646/onko-teita-joskus-havettanyt-ta…

Kommentit (95)

Vierailija
81/95 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin koulussa lakia ja on sitä luettu minulle ihan käräjilläkin.

Vierailija
82/95 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietotekniikan DI, olen koulutustani vastaavassa työssä ja ollut sitä valmistumisesta lähtien.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/95 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan rehellisesti: on. Luon akateemista uraa eikä tähän vähänkään alemmat tutkinnot riitä.

Vierailija
84/95 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Olen sosiaalityöntekijä VTM eikä ole pulaa työpaikoista.

Vierailija
85/95 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:lla taitaa olla vähän hukassa korkeakouluopintojen ydin. Jos jätetään AMK:t tarkastelun ulkopuolelle niin aika harva korkeakoulututkinto valmistaa mihinkään tiettyyn ammattiin, lääkäri ehkä poikkeuksena.

Suurin osa yliopistotason korkeakoulututkinnoista on luokkaa filosofian maisteri, valtiotieteiden maisteri tai ekonomi. Mikään näistä ei ole ammatti. 

Mikä on filosofian maisterin koulutusta vastaava ammatti? (FilM lienee Suomen yleisin korkeakoulututkinto?). 

Sehän riippuu tietysti koulutuksen sisällöstä. Kemiaa pääaineena opiskellut sijoittuu aivan varmasti erilaiseen työhön kuin historiasta tai jostakin  kielitieteestä valmistunut. Silti kaikkien tutkintonimike on FM. Aloittaja ei puhunut ammateista vaan laajemmin alasta. 

Vierailija
86/95 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuplamaisterina olen ollut lähivuosina yliopistohallinnossa. Siellä kuitenkin löytyy myös vanhempaa polvea joilla ei ole korkeakoulutusta.

Korkeakoulutuksella saa itselleen lisää mahdollisuuksia ja mielekästä ajanvietettä. Kaikki yliopistokoulutetut eivät ole töissä kovin taitavia. Helposti työtaidot jäävät kapeiksi jos yliopistokoulutettuja ajetaan vieroksumaan suurta työmäärää vaativia töitä tai tekemään töitä joissa ei vaadita kummoisia työvälineitä eikä osaamista vaan lähinnä koordinointia ja ihmissuhdetaitoja. Osa on ihmisinä mukavia, osa ylimielisen tylyjä. Manipulointikyky ei pohjimmiltaan ole kovin mahtava työtaito mutta osa etenee sen avulla.

Vierailija
87/95 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:lla taitaa olla vähän hukassa korkeakouluopintojen ydin. Jos jätetään AMK:t tarkastelun ulkopuolelle niin aika harva korkeakoulututkinto valmistaa mihinkään tiettyyn ammattiin, lääkäri ehkä poikkeuksena.

Suurin osa yliopistotason korkeakoulututkinnoista on luokkaa filosofian maisteri, valtiotieteiden maisteri tai ekonomi. Mikään näistä ei ole ammatti. 

Mikä on filosofian maisterin koulutusta vastaava ammatti? (FilM lienee Suomen yleisin korkeakoulututkinto?). 

Sehän riippuu täysin koulutusalalta. Kemistit, fyysikot, biologit toimivat kaiketi pääosin koulutustaan vastaavissa tehtävissä, mutta humanistit?

Vierailija
88/95 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen FK ja suorittanut myös pääaineeni auskultoinnin eli on open pätevyys. Tein jo opiskeluaikoina open sijaisuuksia ja joitakin vuosia valmistumisen jälkeen, mutta en tykännyt, kärsin joka ikinen päivä melusta ja ihmispaljoudesta ja stressaannuin. Sain lapsia ja olin vuosikausia kotiäiti ja nautin. Kun lapset kasvoivat, aloin tehdä pph:n työtä enkä kadu yhtään. Lasten hoitaminen, kasvattaminen ja opettaminen on tärkeää työtä ja sain siitä elämäntehtävän. Jään pph:n työstä eläkkeelle.

Vierailija
89/95 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tehnyt päivääkään koulutusta vastaavaa työtä, pian 50 eli tuskin tulen tekemäänkään. Meidän alalla palkka johtotehtävissäkin vain jotain 2600, no olishan sekin parempi kuin alle 2000 mitä saan palvelualalla.

Vierailija
90/95 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Olen kirjallisuustieteen maisteri ja töissä kustannustoimittajana.

Vierailija
91/95 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole eikä ole koskaan ollutkaan.

Opiskeluaika oli niin raskasta, että valmistuessani tiesin vain sen, että haluan tauon, ja menin kesäksi vuosien ajan olleeseen kesätyöhöni, jossa ei ole mitään osaamista saati ajattelua vaativaa. Syksyllä koin yhä, että teen mieluummin mitä tahansa muuta kuin mitään alaani liittyvää. Kitkuttelin seuraavaan kesään silppua tehden ja sen jälkeen olen ollut kesätyössäni ympäri vuoden.

En enää tiedä edes, miksi opiskelin. Ensimmäisenä vuonna oli tunne, että ala on väärä, mutta ohitin sen. Valtava opintolaina on pian maksettu, ja ehkä sen jälkeen pystyn jättämään koko opiskelufiaskon taakseni. Enää en lähtisi mihinkään opintoihin, jollen tunne valtavaa paloa. 

Vierailija
92/95 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 49-vuotias ja olen tehnyt koko urani koulutustani vastaavaa työtä.

Vierailija
93/95 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiukan osuit harhaan siinä mielessä, että myös AMK:ssa suoritetaan korkeakoulututkintoja eikä ammatteja. 

Sosiaali- ja terveysalalla pitää tutkinnon jälkeen anoa ammattiluvat Valviralta, koskee sekä lääkäreitä että sairaanhoitajia, ensihoitajia, kätilöitä, terveydenhoitajia ym. 

Vierailija
94/95 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaksi tutkintoa. Olen aina tehnyt koulutustani vastaavaa työtä. Nykyään olen työssä, jossa tarvitaan molempien alojen osaamista. 

Vierailija
95/95 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan koulutusta vastaava, parin kuukauden perehdytys olisi riittänyt 5 vuoden yliopisto-opintojen sijaan.

Kuinka paljon halukkaita töihin on? Valitaanko koulutettuja vai riittääkö osalle lyhyt perehdytys, vaikka hakijoita olisi paljon?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi neljä