Korkeakoulutetut ihmiset! Rehellisesti! Onko teillä koulutustanne vastaava työ? Itse olen nähnyt läjäpäin niitä joilla ei todellakaan ole ja
Korkeakoulutetut ihmiset! Rehellisesti! Onko teillä koulutustanne vastaava työ? Itse olen nähnyt läjäpäin niitä joilla ei todellakaan ole ja sellaista tein itsekin osittain muinoin. Kuinka kauan jatkunut / jatkui? Vuosia? Ja mitä sitten teit / tapahtui?
https://www.vauva.fi/keskustelu/5624646/onko-teita-joskus-havettanyt-ta…
Kommentit (95)
kyllä apn kannattaa kerrata LÄJÄPÄIN kymppi luokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On. Olen opiskellut kieliä ja kirjallisuutta ja toimin kirjallisuuden suomentajana.
Varmaan mukavan leppoisaa työtä.
No alapeukuttajat hei! Millä tavoin tuollainen muka rankkaa olisi?
Kokeile
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On. Olen opiskellut kieliä ja kirjallisuutta ja toimin kirjallisuuden suomentajana.
Varmaan mukavan leppoisaa työtä.
No alapeukuttajat hei! Millä tavoin tuollainen muka rankkaa olisi?
En alapeukuttanut enkä ole myöskään kääntänyt kirjallisuutta, mutta olen entinen asiatekstien kääntäjä. Alan palkkaus on laskenyt niin kuin lehmän häntä ja töitä joutuu tekemään vähän helkkaristi, jos meinaa saada voita leivän päälle. Ei enää. Ei nykyisellä alallakaan tulot kummoiset ole, mutta eipä tarvitse istua koko päivää nenä kiinni ruudussa.
On, suorastaan revittiin työelämään ja suoraan koulutusta vastaavaan työhön, ylikin. VTM, sosiaalityöntekijä.
Minulla on sekä opistoasteen tutkinto että yliopistotutkinto. Työskentelin 15 vuotta tehtävässä, jossa edellytettiin maisterin tutkintoa. Paloin loppuun työssäni ja irtisanouduin.
Nyt työskentelen tuossa aiemmassa ammatissani, johon olen käynyt opistoasteen koulutuksen. Työskentelenkö nyt koulutustani vastaavassa työssä? Tavallaan kyllä, tavallaan en.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on. Tutkintona on FM pääaineena tilastotiede, sivuaineina tietojenkäsittelyä, matematiikkaa ja rahoitusta. Tällä hetkellä teen konsulttihommia oman firman kautta, laskutuksella 1500 euroa per päivä + alv.
Teet siis konsultointia yksityisille kuluttaja-asiakkaille ja he maksavat sinulle 200€ tunnilta no niin varmaan.
Missä tuossa puhuttiin yksityisistä kuluttaja-asiakkaista?!
Ohis
Luulisi että noin kovaa laskutusta tekevä konsultti tietäisi etteivät yritysasiakkaat maksa konsultoinnista arvonlisäveroa. Näin ollen asiakkaittesi on pakko olla yksityisiä kotitalouksia ja kuluttajia.
On. Yleensä ne, joilla ei ole, kouluttautuivat joko todella hankalalle alalle tai eivät tehneet esimerkiksi harjoitteluja opiskeluaikana. Myös sivuainekokonaisuudella on merkitystä monilla aloilla.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on. Tutkintona on FM pääaineena tilastotiede, sivuaineina tietojenkäsittelyä, matematiikkaa ja rahoitusta. Tällä hetkellä teen konsulttihommia oman firman kautta, laskutuksella 1500 euroa per päivä + alv.
Siis häh?? Mitä nyt en ymmärrä tai ymmärrän väärin? 1500 +alv /päivä. Montako päivää kuukaudessa teet töitä?
On hieman eri asia tuolla hinnalla teetkö sen 20 pv/kk vai 2 pv/kk. Meinaan minä hyppään heti asianajohommista tuohon hommaan, jos liksa on 20 x 1500 + alv /kk....
asianajaja
Kyllä on. Kouluttauduin tradenomiksi ja olen yhdessä suurimmista maamme finanssitaloista töissä.
On. Alkoi opiskeluaikana kun tein gradua. Jatkuu vakituisena virkana.
Vierailija kirjoitti:
Ap:lla taitaa olla vähän hukassa korkeakouluopintojen ydin. Jos jätetään AMK:t tarkastelun ulkopuolelle niin aika harva korkeakoulututkinto valmistaa mihinkään tiettyyn ammattiin, lääkäri ehkä poikkeuksena.
Suurin osa yliopistotason korkeakoulututkinnoista on luokkaa filosofian maisteri, valtiotieteiden maisteri tai ekonomi. Mikään näistä ei ole ammatti.
Mikä on filosofian maisterin koulutusta vastaava ammatti? (FilM lienee Suomen yleisin korkeakoulututkinto?).
On noita professioaloja vähän enemmänkin :) Esim. vakaope, useita eri aineenopelinjoja, psykologi, ravitsemusterapeutti, puheterapeutti Nämä nyt ekana tuli mieleen ja kaikkia en varmasti tiedä.
Olen YTM ja työskentelen koulutustani vastaavissa tehtävissä valtion virastossa asiantuntijatehtävissä, palkka 4400 e bruttona kk. Puolisoni työskentelee myös alaansa vastaavissa tehtävissä, palkka 6400 e. Kaikki lähipiirissämme olevat korkeakoulutetut ovat työllistyneet hyvin koulutustaan vastaaviin tehtäviin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teet siis konsultointia yksityisille kuluttaja-asiakkaille ja he maksavat sinulle 200€ tunnilta no niin varmaan.
Missä tuossa puhuttiin yksityisistä kuluttaja-asiakkaista?!
Ohis
Luulisi että noin kovaa laskutusta tekevä konsultti tietäisi etteivät yritysasiakkaat maksa konsultoinnista arvonlisäveroa. Näin ollen asiakkaittesi on pakko olla yksityisiä kotitalouksia ja kuluttajia.
Onko jossain muka oikeasti pykälä, että yritysten ei tarvitsisi maksaa alv:tä konsultoinnista? Millä lakipykälällä yritykset on vapautettu siitä?
Nyt on. Jossain vaiheessa työskentelin epäpätevänä tehtävässä, johon tarvittiin tekijää. Ihan omaa tutkintoa vastaavaa työtä ei heti löytynyt.
Vierailija kirjoitti:
Aika vaikeaa varmasti löytää asiakkaita 30 000+ALV euron kuukausilaskutuksella?
Itselläni on koulutusta vastaava työ tai oikeastaan parempikin, johtuen pitkästä työkokemuksesta alalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis häh?? Mitä nyt en ymmärrä tai ymmärrän väärin? 1500 +alv /päivä. Montako päivää kuukaudessa teet töitä?
On hieman eri asia tuolla hinnalla teetkö sen 20 pv/kk vai 2 pv/kk. Meinaan minä hyppään heti asianajohommista tuohon hommaan, jos liksa on 20 x 1500 + alv /kk....
asianajaja
Päivä- tai tuntiperustainen laskutus on täysin normaali tapa ilmoittaa freelance/alihankinta hinta. Itseasiassa ne ovat ainoat tavat. Kukaan ei tee freelancehommia kuukausilaskutuksella. Riippuu sitten projektista ja asiakkaasta mikä on sovittu normaali tuntien/päivien lkm per viikko.
T. Toinen freelance IT-konsultti, tuntilaskutus 130e/tunti (+alv, ja kyllä, se laskutetaan eun sisällä myydystä palvelusta myös B2B kaupassa), 40h/vko sopimus
Kyllä, palkka 5600€ /kk henkilöstöalan työ
Työskentelin korkeakoulutustani vastaavissa tehtävissä koko valmistumistani seuraavan ajan ja ansaitsi sen verran, että pystyin jättämään työt viitisen vuotta ennen eläkeikää.