Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Korkeakoulutetut ihmiset! Rehellisesti! Onko teillä koulutustanne vastaava työ? Itse olen nähnyt läjäpäin niitä joilla ei todellakaan ole ja

Vierailija
18.06.2024 |

Korkeakoulutetut ihmiset! Rehellisesti! Onko teillä koulutustanne vastaava työ? Itse olen nähnyt läjäpäin niitä joilla ei todellakaan ole ja sellaista tein itsekin osittain muinoin. Kuinka kauan jatkunut / jatkui? Vuosia? Ja mitä sitten teit / tapahtui?  

https://www.vauva.fi/keskustelu/5624646/onko-teita-joskus-havettanyt-ta…

Kommentit (95)

Vierailija
21/95 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Miksi hitossa ei olisi? En tunne ketään korkeakoulutettua, joka ei olisi koulutustaan vastaavassa työssä.

Vierailija
22/95 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelin arkkitehdiksi ja teen töitä arkkitehtina. Piirsin tänään ovikaaviota.

Tuliko persoonallisen näköinen, ihan uusi ovityyppi?

Ei, vaan halpa ja tavallinen valkoinen koska grynderi maksaa. Yhtä hienoa erikoisovea kohti ehtii suunnitella kaavioihin myös ne sadat ja tuhannet valkoiset vessojen ja huoneiden perusovet, joita näette kouluissa, sairaaloissa ja ravintoloiden takahuoneissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/95 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:lla taitaa olla vähän hukassa korkeakouluopintojen ydin. Jos jätetään AMK:t tarkastelun ulkopuolelle niin aika harva korkeakoulututkinto valmistaa mihinkään tiettyyn ammattiin, lääkäri ehkä poikkeuksena.

Suurin osa yliopistotason korkeakoulututkinnoista on luokkaa filosofian maisteri, valtiotieteiden maisteri tai ekonomi. Mikään näistä ei ole ammatti. 

Mikä on filosofian maisterin koulutusta vastaava ammatti? (FilM lienee Suomen yleisin korkeakoulututkinto?). 

Just näin. Itselläni on luonnontieteiden maisterin tutkinto ja työskentelen isossa yrityksessä myyntijohtajana eikä työhön liity sen enempää luonto kuin tieteetkään. Silti olen koulutusta vastaavassa tehtävässä.

Tuttu ekonomi työskentelee pörssiyrityksessä digitaalisten palvelujen konsulttina eikä talousasioiden parissa. Onko hän siis ajautunut urallaan sivuraiteelle? No ei ole. 

Vierailija
24/95 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:lla taitaa olla vähän hukassa korkeakouluopintojen ydin. Jos jätetään AMK:t tarkastelun ulkopuolelle niin aika harva korkeakoulututkinto valmistaa mihinkään tiettyyn ammattiin, lääkäri ehkä poikkeuksena.

Suurin osa yliopistotason korkeakoulututkinnoista on luokkaa filosofian maisteri, valtiotieteiden maisteri tai ekonomi. Mikään näistä ei ole ammatti. 

Mikä on filosofian maisterin koulutusta vastaava ammatti? (FilM lienee Suomen yleisin korkeakoulututkinto?). 

Oudostipa tulkitsit AP:n tekstin.Aika moniin töihin odotetaan tietyn tasoista tutkintoa soveltuvalta alalta, ei mitään täsmätutkintoa.

Vierailija
25/95 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hevosalalla nykyään. Mun pää ei kestä työtä, joka pakottaa istumaan ja nypräämään tietokoneella.

Vierailija
26/95 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just näin. Itselläni on luonnontieteiden maisterin tutkinto ja työskentelen isossa yrityksessä myyntijohtajana eikä työhön liity sen enempää luonto kuin tieteetkään. Silti olen koulutusta vastaavassa tehtävässä.

Tuttu ekonomi työskentelee pörssiyrityksessä digitaalisten palvelujen konsulttina eikä talousasioiden parissa. Onko hän siis ajautunut urallaan sivuraiteelle

Eiköhän tuo tarkoittanut koulutustasoa,ei alaa.

Vierailija
27/95 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen humanististen tieteiden kandidaatti, naistutkimus pääaineeni. Olen myös tehnyt tieteellisiä tutkimuksia rodullistuttujen vähemmistöjen mahdollisuuksista tehdä virkauraa rasististen mielipiteiden Suomessa, vaikka he ovat päteviä, kieltäen virkauran luomisen siksi, että Suomeen tullessa tutkintotodistukset putosivat Välimereeen.

Nyt myyn yönakkeja Kouvolan asemalla.

Hyi helv. Kukaan ei ostaisi sinulta jos tietäisi koulutuksesi.

Vierailija
28/95 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on. Tutkintona on FM pääaineena tilastotiede, sivuaineina tietojenkäsittelyä, matematiikkaa ja rahoitusta. Tällä hetkellä teen konsulttihommia oman firman kautta, laskutuksella 1500 euroa per päivä + alv.

Vierailija
29/95 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oudostipa tulkitsit AP:n tekstin.Aika moniin töihin odotetaan tietyn tasoista tutkintoa soveltuvalta alalta, ei mitään täsmätutkintoa.

No ei AP sitä kysynyt että ovatko korkeakoulutetut töissä tehtävissä joihin edellytetään korkeakoulututkintoa, vaan hän kysyi ovatko he koulutustaan vastaavissa tehtävissä.

Korkeakoulututkintoa vastaavia tehtäviä ovat kaikki eritystä asiantuntemusta omalta koulutusalalta vaativat asiantuntijatehtävät, ovat ne sitten suorittavia, suunnittelu tai johtotehtävissä. 

Käytännössä jos korkeakoulutettu on oman alansa asiantuntijatehtävissä jotka jotenkin liittyvät hänen opiskelemaansa alaan, niin hän on koulutustaan vastaavissa tehtävissä.

Vierailija
30/95 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli aikanaan koulutusta vastaava työ (insinööriala), iso tehdas pyöritettävänä, ja sitä myötä kova vastuu ja paine. Pahan burnoutin jälkeen oivalsin, että elämässä on muutakin kuin raha, uraputki, valta ja tittelit. Nykyään olen onnellisesti ihan perusduunari, vaikka tutkinnoillani ja kokemuksellani pääsisin varmasti vaativampiinkin hommiin. Mutta on tämä vaan mukavampaa näin, voi tiputtaa hanskat kun tehtaan pilli soi, eikä tarvii yötä päivää työasioilla stressata.

Jos todella haluatte edetä urallanne korkeakoulututkinnon siivittämänä, kannattaa ensisijaisesti miettiä mitä alkaa lukemaan. Esim. humanistisilla aloilla on paljon pilipalitutkintoja, jotka eivät valmista minkäänlaiseen ammattiin. Matemaattisilla aloilla ihan eri meininki ja työllistymismahdollisuudet, jos van päätä ja älliä riittää.

Vierailija
31/95 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, olen. OTM - ja AA -tutkinto. Yksinyrittäjä ollut 18 vuotta ja sitä ennenkin laajalti alan tehtävissä.

En kyllä mitään muuta osaisikaan. En yhtään mitään muuta.

asianajaja

Vierailija
32/95 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on. Tutkintona on FM pääaineena tilastotiede, sivuaineina tietojenkäsittelyä, matematiikkaa ja rahoitusta. Tällä hetkellä teen konsulttihommia oman firman kautta, laskutuksella 1500 euroa per päivä + alv.

Teet siis konsultointia yksityisille kuluttaja-asiakkaille ja he maksavat sinulle 200€ tunnilta no niin varmaan. 

Vierailija
33/95 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo on. Olen lakimies ja sillä nimikkeellä töitäkin teen. Nykyisessä työssäni on hyötyä myös aiemmasta opistoasteen tutkinnostani. 

Vierailija
34/95 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on nyt nelikymppisenä koulutustani vastaava kiva työ, joskin vähän huonosti palkattu. Olen ollut näissä töissä 7 vuotta. Ennen tätä tein vuosia tehdastyötä, josta muutaman vuoden vuorovastaava. Väliin mahtui myös 5 vuotta kotiäitinä.

Vierailija
35/95 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, olen IT-maisteri yliopistosta, ja teen asiakasprojekteja konsulttina. Palkka luokkaa 150keur vuodessa ja mukava firma - ymmärretään hyvin jos pitää lähteä aiemmin viemään lasta harrastukseen yms.

Mutta rehellisesti sanoen: hyvien ja mukavien ja hyvin palkattujen hommien saaminen on ihan tuuripeliä. Sain ekan vakityöpaikan aikoinaan ilman mitään kokemusta tai suhteita, joka sitten vaikutti seuraaviin positiivisesti. Toki olen tehnyt aina parhaani, eli on toki omalla osaamisella ja persoonalla toki osuutensa, mutten todellakaan ole mikään työnarkomaani myöskään.

Nuorille tsemppiä. Nykyään hyvän työpaikan saaminen on todella vaikeaa.

Vierailija
36/95 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

IT-alalla jo 15v. Revittiin suoraan koulun penkiltä, päivääkään en ole työttömänä ollut. Tosin ei mulla sitä koulutustakaan virallisesti ole, kun en koskaan valmistunut. Eli mua ei vissiin lasketa?

Vierailija
37/95 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan koulutusta vastaava, parin kuukauden perehdytys olisi riittänyt 5 vuoden yliopisto-opintojen sijaan.

Vierailija
38/95 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teet siis konsultointia yksityisille kuluttaja-asiakkaille ja he maksavat sinulle 200€ tunnilta no niin varmaan. 

Missä tuossa puhuttiin yksityisistä kuluttaja-asiakkaista?! 

Ohis

Vierailija
39/95 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on. Erkkaopen koulutus ja niitä hommia tehnyt kohta 20 vuotta. 

Vierailija
40/95 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On. Olen opiskellut kieliä ja kirjallisuutta ja toimin kirjallisuuden suomentajana.

Varmaan mukavan leppoisaa työtä. 

No alapeukuttajat hei! Millä tavoin tuollainen muka rankkaa olisi? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kolme