Korkeakoulutetut ihmiset! Rehellisesti! Onko teillä koulutustanne vastaava työ? Itse olen nähnyt läjäpäin niitä joilla ei todellakaan ole ja
Korkeakoulutetut ihmiset! Rehellisesti! Onko teillä koulutustanne vastaava työ? Itse olen nähnyt läjäpäin niitä joilla ei todellakaan ole ja sellaista tein itsekin osittain muinoin. Kuinka kauan jatkunut / jatkui? Vuosia? Ja mitä sitten teit / tapahtui?
https://www.vauva.fi/keskustelu/5624646/onko-teita-joskus-havettanyt-ta…
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on. Tutkintona on FM pääaineena tilastotiede, sivuaineina tietojenkäsittelyä, matematiikkaa ja rahoitusta. Tällä hetkellä teen konsulttihommia oman firman kautta, laskutuksella 1500 euroa per päivä + alv.
Siis häh?? Mitä nyt en ymmärrä tai ymmärrän väärin? 1500 +alv /päivä. Montako päivää kuukaudessa teet töitä?
On hieman eri asia tuolla hinnalla teetkö sen 20 pv/kk vai 2 pv/kk. Meinaan minä hyppään heti asianajohommista tuohon hommaan, jos liksa on 20 x 1500 + alv /kk....
asianajaja
Päivä- tai tuntiperustainen laskutus on täysin normaali tapa ilmoittaa freelance/alihankinta hinta. Itseasiassa ne ovat ainoat tavat. Kukaan ei tee freelancehommia kuukausilaskutuksella. Riippuu sitten projektista ja asiakkaasta mikä on sovittu normaali tuntien/päivien l
Itse olen asiantuntija roolissa it-alan yhtiössä, vastuualueet tietoturva, palomuuri ratkaisut jne eri yhtiöille. Minun työstäni firma laskuttaa 150euroa/h, konsultoinnit 190/h. Töitä riittää, en ole kyllä mitään suurempia koulutuksia käynyt, pitäisi vissiin alkaa yrittäjäksi, ei jaksa.
Olen filosofian maisteri. En ole koskaan tehnyt oman alan työtä. Nykyisen joustavan ja siistin sisätyön palkka on 4100 € plus loistavat työsuhde-edut, joten en valita. Toisaalta, jos menetän tämän paikan, en löydä enää vastaavaa työtä samoilla tuloilla ja oman koulutusalan töihin ei ole enää mahdollista päästä (vanhentuneet taidot ja orjapalkkaus).
Teen luokanopettaja koulutuksella aineenopen töitä peruskoulussa ja lukiossa (epäpätevänä siis osittain). Oon siis koulutustani "paremmassa" työss. Palkka 4000 e, sis. jo useammat ikälisät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on. Tutkintona on FM pääaineena tilastotiede, sivuaineina tietojenkäsittelyä, matematiikkaa ja rahoitusta. Tällä hetkellä teen konsulttihommia oman firman kautta, laskutuksella 1500 euroa per päivä + alv.
Aika vaikeaa varmasti löytää asiakkaita 30 000+ALV euron kuukausilaskutuksella?
Sä et nyt selvästikään tunnu tietävän yhtään mitä ja mistä puhut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teet siis konsultointia yksityisille kuluttaja-asiakkaille ja he maksavat sinulle 200€ tunnilta no niin varmaan.
Kuka puhui kuluttaja-asiakkaista mitään? Todennäköisesti konsultointia thedään yrityksille.
On. Olen tehtävässä, johon vaatimuksena on ylempi korkeakoulututkinto alalta ja teen tutkintoani vastaavaa työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teet siis konsultointia yksityisille kuluttaja-asiakkaille ja he maksavat sinulle 200€ tunnilta no niin varmaan.
Taas joku itseään neroksi kuvittelva tyyppi. Alv lisätään laskutuskeen riippumatta kenelle se menee. Jos asiakas itse on arvonlisäverovelvollinen, niin se voi sitten tehdä vähennykset omassa verotuksessaan. Ei kannttaisi päteä, jos on pihalla kuin lumiukko.
Ihan tiedoksi, että juuri yrityslaskutuksessa ilmoitus muoto on hinta + alv, kuluttajahinnoittlussa alv on aina silläytettävä hintaan.
On, yliopistotason kielikoulutus.
t. Kääntäjä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä tuossa puhuttiin yksityisistä kuluttaja-asiakkaista?!
Ohis
Luulisi että noin kovaa laskutusta tekevä konsultti tietäisi etteivät yritysasiakkaat maksa konsultoinnista arvonlisäveroa. Näin ollen asiakkaittesi on pakko olla yksityisiä kotitalouksia ja kuluttajia.
Miten uuno kukaan voi olla? Kaikki maksavat arvolisäveron ja vähentävät sen sitten omassa arvonlisäverotilityksessään. Hirveä tarve päteä, vaikka ei yhtään tiedä mistä puhutaan.
Tästä muuten seuraa esim. se hassu juttu, että esim. terveyspalveluyrityksille arvonlisävero jää maksettavaksi, jos oma myynti on kokonaan pelkkää 0 alv kantaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis häh?? Mitä nyt en ymmärrä tai ymmärrän väärin? 1500 +alv /päivä. Montako päivää kuukaudessa teet töitä?
On hieman eri asia tuolla hinnalla teetkö sen 20 pv/kk vai 2 pv/kk. Meinaan minä hyppään heti asianajohommista tuohon hommaan, jos liksa on 20 x 1500 + alv /kk....
asianajaja
Asianajaja ja ei ymmärrä. Ei edes sitä, ettei laskutus ole sama asia kuin palkka. Yriytksellä on aina kuluja ja kaikkea työtä yleensä ei voi laskuttaa. Esim. myyntiin ja asiakashankintaan mennyttä aikaa.
Vaikea uskoa, että nimenomaan asianajaja tämän ymmärtäisi, koska tuota luokkaa ja jopa enemmän on asianajajatoimistojen laskutukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:lla taitaa olla vähän hukassa korkeakouluopintojen ydin. Jos jätetään AMK:t tarkastelun ulkopuolelle niin aika harva korkeakoulututkinto valmistaa mihinkään tiettyyn ammattiin, lääkäri ehkä poikkeuksena.
Suurin osa yliopistotason korkeakoulututkinnoista on luokkaa filosofian maisteri, valtiotieteiden maisteri tai ekonomi. Mikään näistä ei ole ammatti.
Mikä on filosofian maisterin koulutusta vastaava ammatti? (FilM lienee Suomen yleisin korkeakoulututkinto?).
On noita professioaloja vähän enemmänkin :) Esim. vakaope, useita eri aineenopelinjoja, psykologi, ravitsemusterapeutti, puheterapeutti Nämä nyt ekana tuli mieleen ja kaikkia en varmasti tiedä.
Muutenkin nämä AMK vs. yliopisto jankkaajat ovat aika väsyneitä. KTM ei ole ammmatti, tradenomi on? DI ei ole ammatti, insinööri on? ei AMK tutkinnoissakaan selkeitä ammatteja ole kuin sote- alan tutkinnot. Muut tutkinnot ovat varmasti työelämäsuuntautuneita, mutta ei nekään valmista yleensä mihinkään tiettyyn ammattiin. Mutta totta on,että yliopistoissa on sitten niitä, tutkintoja, jotka pätevöittävät töihin, joita ei edes saa tehdä ilman kyseistä tutkintoa. Noiden sinun luettelemien lisäksi mm., sosiaalityöntekjiä, farmaseutti jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika vaikeaa varmasti löytää asiakkaita 30 000+ALV euron kuukausilaskutuksella?
Hassua, että tyypit jaksaa länkyttää. En tiedä, onko tuo FM trolli, mutta 1500 euroa/ päivä on ihan perussettiä useilla konsultointialoilla. Voi käydä googlailemassa eri firmojen sivuja. Se ei muuta assiaa, että osaat hieman kertolaskua ja muuttaa päivähinnan kuukausihinnaksi.
Itsellä ei ole lainkaan ammatillista koulutusta. Nuoresta asti teollisuuden käyttömiehenä työskennellyt, pikkuhiljaa osaamisen perusteella toimenkuva ja vastuu laajentunut. Olen päässyt niin sanotusti päätyyn asti eli pidemmälle en voi tällä koulutuksella mennä. Vuosipalkka tällä hetkellä reilusti yli 60k€, jo kaksi vuotta sitten meni tuon rajapyykin yli. Samaa työtä tekee työkaverina diplomi-insinööri, osaaminen ei yllä samalle tasolle ja hän jää palkassa alle 60k€.
Myös työnjohtajien palkat (vaatimuksena insinööri) jäävät alle 60k€.
Meidän työpaikalla arvostetan osaamista, eikä koulutusta palkkoja määritellessä. Väittäisin silti, että DI on rajusti ylikoulutettu tekemään tätä työtä.
Vierailija kirjoitti:
Ap:lla taitaa olla vähän hukassa korkeakouluopintojen ydin. Jos jätetään AMK:t tarkastelun ulkopuolelle niin aika harva korkeakoulututkinto valmistaa mihinkään tiettyyn ammattiin, lääkäri ehkä poikkeuksena.
Suurin osa yliopistotason korkeakoulututkinnoista on luokkaa filosofian maisteri, valtiotieteiden maisteri tai ekonomi. Mikään näistä ei ole ammatti.
Mikä on filosofian maisterin koulutusta vastaava ammatti? (FilM lienee Suomen yleisin korkeakoulututkinto?).
Logopedian tutkinto valmistaa myös suoraan puheterapeutin ammattiin. Tutkinto on juurikin nimeltään filosofian maisteri. Toki he voivat työllistyä muuhunkin, mutta tutkinto valmistaa juuri tähän tiettyyn ammattiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just näin. Itselläni on luonnontieteiden maisterin tutkinto ja työskentelen isossa yrityksessä myyntijohtajana eikä työhön liity sen enempää luonto kuin tieteetkään. Silti olen koulutusta vastaavassa tehtävässä.Tuttu ekonomi työskentelee pörssiyrityksessä digitaalisten palvelujen konsulttina eikä talousasioiden parissa. Onko hän siis ajautunut urallaan sivuraiteelle
Onko luonnontieteiden maisterin tutkintoa olemassakaan?
Vierailija kirjoitti:
On. Miksi hitossa ei olisi? En tunne ketään korkeakoulutettua, joka ei olisi koulutustaan vastaavassa työssä.
Moniin työpaikkoihin on vaatimuksena ylempi tai AMK-tutkinto. Eräs kaverini on tradenomi ja työskentelee valtion virastossa tittelillä asiantuntija. Täsmälleen samassa työtehtävissä on hänellä työkavereitaan mm. KM- luokanopettaja, AMK- insinööri, FM pääaineena historia jne.
Joo. Kauppatieteiden maisteri ja kaupan alalalla keskijohdossa (Lidlissä vuoropäällikkönä)
On. Aikasemmin olin työtehtävissä, jotka eivät vastanneet koulutustani, mutta se menetteli, koska olin esimiesasemassa eikä tarvinnut sinänsä osata substanssia, kunhan hallintoasiat sujuivat. Vaihdoin tehtäviä pari vuotta sitten, ja olen nyt kyllästynyt. Palkka on OK, ja työtehtävät hanskaan, mutta kyllä on tylsää.
Onpas täällä korkeastikoulutettua väkeä nyt kun salaisuudet tulevat salakavalalla kyselyllä esille.