Miten ihminen voi olla lihava vaikka syö todella vähän?
Aamulla puuroa, lounaalla pari perunaa ja kastikkeet, kahvilla pienen pullan ja iltapalaksi leipää tai korkeintaan lihapiirakan. Grillatessa syö puolitoista makkaraa ja lasillisen sokeritonta limsaa. On silti pullea, ainakin ylä- ja varsinkin keskivartalosta.
Kommentit (194)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uudet tutkimukset osoittaa että lihavuus johtuu suurimmaksi osaksi suolistobakteereista, elintapojakin enemmän.
Kaksi samankokoista, -ikäistä ja samaa sukupuolta edustavaa ja yhtä fyysisesti aktiivista voi syödä saman määrän energiaa samoista ruoista ja juomista. Kun toisen suoliston mikrobisto on normaali ja toisella lihomista edistävä mikrobikannat valloillaan, saa viimeksimainittu 16-20% enemmän energiaa syödystä ja juodusta saamatta siitä huolimatta yhtään enempää vitamiineja tai hivenaineita jne.
Asia on moneen kertaan tieteessä todistettu, mutta sitä ei vain uskota sovinnolla. Yksikään naisten- ja iltapäivälehti ei tee juttua siitä, että korjataan suolistomikrobiston toimintaa syömällä siihen tarkoitukseen sopivia ruoka-aineita. Se ei myy mitään pikaratkaisua tai ihmettä eikä kalliita tuotteita. Sen vuoksi siitä ei kirjoiteta karvalakkikansalle.
Linkkaisitko tutkimukset? Puhuttiinko tutkimuksissa mitään siitä, että voiko selittämätön laihuus johtua samasta asiasta tai liittyykö suolistomikrobisto laihuuteen?
Vierailija kirjoitti:
Kuvattu ruokavalio sisältää pääosoin vain erittäin korkean kaloritiheyden ruokia, ja olemattoman vähän vihanneksia ja hedelmiä, joten siitä on helppo pienestä ruoan tilavuudesta saada aivan liikaa kaloreita.
Mun äiti on juuri tuollainen, joka syö suunnilleen noin. Hän luulee syövänsä vähän, koska tosiaan ne annokset ei ole mitään valtavia, eikä mussuta koskaan karkkia, sipsiä, kaljoja tai siidereitä tms. Vain tavallista kotiruokaa, kohtuumäärän, hän sanoo. Hän uskoo, että on joku aineenvaihdunnan ihme, kun pysyy 80-90 kiloisena eli selvästi ylipainoisena kun syö niin vähän. Mutta kerran hän suostui siihen että kirjaan yhden päivän kaiken mitä hän söi kalorinlaskentasovellukseen (FatSecret). Lopputulema oli 2160 kcal. Ihan liikaa pienikokoiselle eläkeläisnaiselle joka ei liiku juuri yhtään.
120-kiloinen verrattain passiivista elämää viettävä nainen kuluttaa vuorokaudessa vain 1900 kcal. Monella on mielessä elintarviketeollisuuden esimerkkikalorimäärä 2000 kcal/vrk ja he luulevat kuluttavansa itse yhtä paljon energiaa vuorokaudessa ja sitten ihmettelevät kun lihovat syömällä 2000 kcal/vrk.
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt ei oteta kantaa siihen, onko tuo ruokamäärä vähän, niin lihavan ihmisen peruskulutus voi olla korkeasta painosta huolimatta melko alhainen. Esim. mulle laskurini.net-sivuston energiantarvelaskuri näyttää noin 1000 kcal liikaa.
Sen lisäksi valmistuotteissa tuotteen energiamäärä saa ihan laillisesti poiketa 20% pakkausmerkinnöistä, joissa voi käyttää samantyyppisen tuotteen keskimääräistä energiamäärää. Voi ottaa jonkun keskimääräisen Jaffa-keksin energiamäärän ja käyttää sitä tietoa tuotteissaan kun ainekset täsmäävät tai lihapullien keskimääräisen energiamäärän ja käyttää sitä tietoa. Se tarkka selostus valmistuotteiden energiasta, vitamiineista jne on lisäpalvelu, joka maksetaan tuotteen hinnassa. Valmistaja on halunnut maksaa siitä ja selvityttää asian elintarvikelaboratoriossa.
Vierailija kirjoitti:
Metabolinen oireyhtymä, kilpirauhasen sairaudet, lääkitykset jne. Naisilla myös hormonaaliset ongelmat, kuten PCOS, sopimaton hormoniehkäisy, vaihdevuodet jne...
Monesti lihavuuteen liittyviä tekijöitä yliyksinkertaistetaan ja hoetaan vain että kun syöt vähemmän, niin painat vähemmän. On kuitenkin paljonkin tilanteita, joissa painonpudotus ei tapahdu helposti.
Miehillä testosteronivaje lihottaa, vie lihakset ja elämänhalun.
Vierailija kirjoitti:
Itse myös kateellisena katselen miten paljon esim.laihat työkaverit syö lounaalla, kahvitauolla aina joku makea yms..en voi käsittää. Ja kyllä itse olen pullero.
65% päivän energiasta kannattaa nauttia ennen klo 16.
Yhdessä lihapiirakassa voi olla jo 2/3 naisen päivän kulutuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen ihmisen joka on sairaalloisen ylipainoinen. Hän syö nähdäkseni hyvin terveellisesti, paljon kasviksia, annoskoot pieniä jne. Olin ymmälläni, kunnes viime kesänä vietin pitkän viikonlopun hänen mökillään. Niitä pieniä annoksia syötiin KOKO AJAN! Oli aamiaista, brunssia, lounasta, välipalaa, päivällistä, iltapalaa. Kolmantena päivänä olin niin turvoksissa ja huonovointinen, että jouduin menemään pitkäkseni ja sain skipata pari ateriaa. Kotiin palattuani en syönyt ensimmäisenä päivänä mitään. Enää en ihmettele hänen ylipainoaan. Itse syön normaalisti kaksi ateriaa päivässä.
Et tajunnut, että hän teki ne ruoat huolehtiakseen sinun passaamisestasi? Kukaan ei syö saman päivän aikana aamupalaa, brunssia ja lounasta putkeen. Olen normaalipainoinen ja olen aina passannut vieraitani niin, ettei heidän tarvi valittaa olleensa meillä nälissään. Se on vaatinut sitä, että olen ollut aamulla keittiössä klo 5 ja siivonnut keittiötä vielä klo 23.
Vierailija kirjoitti:
Juu, selityksiä riittää jokaviikolle uus.
Mutta missä oli selitykset sitten 25v sitten? kun ei kansa ollut näin lihavaa
Yhtäkkiä on elimistö muuttunut geenejä myöten.
Ja joku keksi lohtusyömisen kans.
Suomalaisten ruokaympäristö on mullistunut viimeisen 30 vuoden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Mulle lääkäri määräsi statiinit. Paino nousi 3 kg vaikka syön pääasiassa kasviksia. Liikun myös todella paljon. Kolesteroli oli 4.9. mutta ldl vähän yli viitearvon. Eli lääkkeet voi myös lihottaa. Toki esimerkkitapauksessa myös pulla ja lihapiirakka.
Se kolme kiloa on nestettä. Ei rasvaa eli sitä oikeaa lihomista.
Vierailija kirjoitti:
Ja toisinpäin, miten voi olla hoikka vaikka syö kauheasti?
Hoikat unohtavat monesti sen, että heillä ei ole joka aterialla ruokahalua. He saattavat yhtenä päivänä syödä hampurilaisaterian ja pizzan vielä illalla ja olla seuraavan päivän aika lailla ruokahaluttomia ja energiansaanti viikkotasolla tasaantuu sillä lailla.
Geenit varmaan vaikuttavat, mutta myös elintavat. Epäilen, että moni ylipainoinen syö liian usein, liian isoja annoskokoja ja liikunnan määrä on liian vähäistä.
Olen itse hoikka, enkä syö aamupalaa ollenkaan. Lounaan syön klo 12 - 14 välillä ja päivällisen klo 18 jälkeen. Kahvia/teetä en juo, joten päivän aikana en yleensä napostele. En käytä alkoholia, en tupakoi, en juo energiajuomia enkä limsoja. Sekasyöjä olen, mutta lautasella on aina kasviksia ja salaattia ja annoskoko on kohtuullinen. Esim. 2 keskikokoista perunaa ja kastiketta ja vähän salaattia. Eikä sitä salaattiakaan pidä suuria annoksia ottaa.
Jäätelöä, karkkia ja sipsejä syön joskus, ehkä kerran pari viikossa, mutta meillä on monta syöjää, joten määrät ovat pieniä henkilöä kohden.
Lisäksi liikun mielestäni arjessa huomaamatta aika paljon. Työmatkoista tulee kävelyä yli 5 km joka päivä. Viikonloppuisin teen juoksulenkkejä ja kotona lihaskuntoliikkeitä. Valitsen aina portaat hissin sijaan.
Itse pysyn siis hoikkana sillä, että syön harvakseltaan ja kohtuullisia annoskokoja, ja arkiliikuntaa on paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja toisinpäin, miten voi olla hoikka vaikka syö kauheasti?
Hoikat unohtavat monesti sen, että heillä ei ole joka aterialla ruokahalua. He saattavat yhtenä päivänä syödä hampurilaisaterian ja pizzan vielä illalla ja olla seuraavan päivän aika lailla ruokahaluttomia ja energiansaanti viikkotasolla tasaantuu sillä lailla.
En muista, että olisin ikinä syönyt pizzaa ja hampurilaisateriaa samana päivänä. Eli olisikohan nyt ruoan määrässä syy ylipainoon.
Minulla on lisäksi ylipainoisia tuttavia. Kerran lähdimme muutaman kilometrin kävelylenkille, niin sinnekin piti ottaa eväät mukaan. Kävelyvauhti oli tuskastuttavan hidasta. Ei kävelylenkille terve ihminen tarvitse mitään eväitä. Muutaman tunnin pärjää hyvin syömättä ja juomatta.
Vierailija kirjoitti:
Yhdessä lihapiirakassa voi olla jo 2/3 naisen päivän kulutuksesta.
Ja jos välissä on juustoa,majoneesia ja Ketsuppia niin koko päivän tarve.
Useimmat lihovat pitemmän ajan kuluessa. Suomalaisten keskimääräinen tahti on 1,5 kiloa vuodessa. Siihen tarvitaan yhden desin verran liikaa rasvatonta maitoa joka päivä kulutukseen nähden. Yksi lusikallinen ruokaöljyä tai voita/margariinia lihottaa jo moninkertaisesti enemmän (35 kcal vs 180 kcal) siihen rasvattoman maitoon verrattuna. Sillä lihoo vajaan yhdeksän kiloa vuodessa.