Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Osittaisimetys ja kiinteiden aloitusikä?

30.01.2007 |

Meillä poika on osittaisimetyksellä vaikean tissistäkieltäytymisen takia. Syö nykyisin vain öisin rintaa, muuten lypsettyä maitoa ja lisänä korviketta. NANnia menee noin 2-4dl vuorokaudessa, riippuen miten jaksan itse lypsää.

Minkä ikäisenä yleensä aloitetaan kiinteät osittaisimetyksellä? Poika täyttää tällä viikolla 4kk. Toisaalta houkuttelisi aloittaa soseet, niin saisi vähennettyä korvikkeen osuutta. Mutta olisiko suoliston kannalta paras odottaa 5-6 kk asti? Mitä teille on neuvolassa sanottu?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle imetyksen epäonnistuminen on ollut suunnaton pettymys, koska tämä tapahtui jo toista kertaa. Edelleen haaveilen onnistuneesta kuuden kuukauden täysimetyksestä, mikäli meille joskus kolmas lapsi tulee... Tällä kertaa syy ei ollut pullossa, koska raivoaminen rinnalla alkoi jo kauan ennen kuin poika oli nähnytkään pulloa. Ilmeisesti vedin itse niin paniikkiin ekoista kieltäytymisistä, että se pahensi koko asiaa. No ei voi mitään.

Miten monta kertaa päivässä te jaksatte lypsää? Paljonko teillä tulee maitoa kerralla? Ja millaisella pumpulla lypsätte? Miten pitkään olette ajatelleet jaksaa pumppailua?

Minä lypsän nykyään yleensä 2 kertaa päivässä, aamulla ja illalla. Aika monina päivinä poika suostuu kerran päiväunien jälkeen rinnalle, plus sitten yöllä syö tissiä 1-3 kertaa. Joudun siis öisinkin välillä antamaan pullosta, jos poika herää liikaa. Tosi nopsaan kyllä joudun reagoimaan, jos menee itkuksi, niin myöhästä on! Ja vielä lypsämisestä... mulla on Ainun sähköpumppu, josta tulee kyllä ihan karsea meteli! Yhteensä lypsän 4-5 dl. Lähinnä tuo tulee toisesta tissistä, vasemman tuotanto on jo ihan hiipumassa, enkä uskalla siitä enää poikaa syöttää. Ja siis pullosta poika on saanut päivisin 2,5 kuisesta saakka.

Mulla on tavoitteena, että poika saa rintamaitoa vähintään puolivuotiaaksi. Esikoinen sai aikanaan vajaa viisikuiseksi, ja nyt olen päättänyt, että pidempään jaksan tätä imetys/lypsy/pullo/korvike-rumbaa. Niin kauan kuin vaan tissille suostuu, niin saa syödä öisin. No, jos nyt vielä yksivuotiaana tisuttelee öisin, niin sitten ryhdyn vieroittamaan :) Enpä usko, että noin käy :(

Tsemppiä teille imetystaisteluun! Olisi mukava kuulla teidän kuulumisia myöhemminkin. Koitetaan jaksaa voimavarojemme mukaan pumppailua. Se on kyllä kuluttavaa ja aikaavievää puuhaa.

Ja sitten vielä ALKUPERÄISEEN aiheeseen: Onko kellään kokemusta osittaisimetyksestä, niin että soseet on aloitettu vasta 5-6 kuisena? Onko siinä edes mitään järkeä? Mietin vaan, että aloitetaanko osittaisimetyksessä AINA kiinteät nelikuisena?

Vierailija
2/8 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri sen takia että pystyisin jatkamaan imetystä mahdollisimman pitkään. Meillä on nyt kiinteitä maisteltu vasta viikon verran, joten toivon vain että tein oikean ratkaisun. Vielä en lopputuloksesta tiedä. Itse kysyin asiaa neuvolasta ja heidän mielestä on perusteltua aloittaa kiinteät ajoissa, jotta pulloa tulisi tarjottua mahdollisimman vähän. Tiedä sitten...

Meidän tarina menee niin että täysimetin tyttöä n. 3kk, jolloin turvauduin ekan kerran nanniin. Rintaraivarit olivat jo tuolloin kehissä, varsinkin iltaisin. Nykyään annan iltaisin 1-2 kertaa pullosta korviketta yhteismäärän ollessa max 2dl. Mulla on ongelmana lisäksi se että toinen tissi on " sammunut" eli siitä en ole enää hetkeen imettänyt laisinkaan, siinä oli jotain ihme häikkää josta noi raivaritkin sit kai saivat alkunsa. Nyt raivareita tulee enää harvemmin kun lopetin kokonaan huonommasta tissistä tarjoamisen. Itse en pumppaa maitoa laisinkaan (laiskuutta), mutta toivon että maito riittäisi ja saisin iltapullon pois jahka iltapuuuro tulee kehiin.

Itselläni on alla positiivinen imetyskokemus esikoisen ajalta. Täysimetin 5 kk ja sen jälkeen kiinteiden ohella tissimaito oli ainut maito vuosikkaaksi saakka. Siksi tää osittaisimetys ja yksitissisyys tulikin vähän yllätyksenä.

TSEMPPIÄ KAIKILLE! Ja toivotaan että saamme imettää vielä pitkään! Niin ja olisi toisiaan kiva kuulla miten teillä muilla on jatkossa tarina mennyt!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

minulla on neljän lapsen kanssa aika erilaisia imetyskokemuksia. Kahden kanssa on toiminut tosi hyvin, yhden kanssa vaivalloisesti (parhaillaan neljättä kuukautta) ja yhden kanssa ei juuri lainkaan. Vanhimmat ovat jo sen verran isoja, että siihen aikaan suositeltiin soseiden aloittamista 3-4 kuukauden iässä. Olemmekin aloittaneet soseet kaikilla siinä 3,5-4 kk iässä ja tosi hyvin on mennyt. Nuorimmaiselle olen ajatellut myös aloittaa parin viikon päästä vähän vajaa nelikuisena. Minulla on niillä kerroilla, kun imetys on onnistunut, ollut runsaasti maitoa, mutta soseet ovat tuoneet silti helpotusta ja rytmiä päivään. Kukaan meidän lapsista ei ole allerginen eivätkä ole koskaan sairastaneet kuin flunssan keskimäärin joka toinen vuosi - mukaan lukien tyttö, jonka kanssa imetys ei onnistunut :-). Käsittääkseni nykyään, vaikka suositellaankin kuuden kuukauden täysimetystä, uskotaan myös, että uudet ruoka-aineet - varsinkin mahdollisesti allergisoivat sekä esim. viljat - kannattaisi aloittaa imetyksen aikana, mikäli mahdollista, jotta rintamaito suojaisi kehittyvää ruoansulatuskanavaa. Toisin sanoen, jos imetys tuntuu hiipuva ennen tuota kuuden kuukauden ikää, kannattaisi kokeilut aloittaa aikaisemmin. Itsellä tällä kertaa syynä soseiden aloittamiseen todennäköisesti vähän ennen 4 kk:n ikää on osittain mukavuuden halu mutta enimmäkseen varmaan se, että se on toiminut niin hyvin kolmella vanhemmalla lapsellamme.

Tsemppiä imetyksen kanssa!

Inuliini

P.S. Kun omaa vanhaa neuvolakorttiani luen, niin siellä lukee jotain tyyliin " appelsiinimehua teelusikallinen päivässä viikon ikäisestä ja kuukauden ikäisestä raasteet" ... ja ihan " kunnon" ihmisiä on meistä 70-luvun lapsistakin kasvanut! Ihmettelen vaan, miten kuukauden ikäiselle saa raasteita kurkusta alas...

Vierailija
4/8 |
01.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Signorina-Iris, onko se Ainun sähköinen pumppu ollut muuten toimiva ja tehokas (ääni siis oli voimakas)? Minulla Aventin käsikäyttöinen joka on ihan hyvä, mutta näin säännölliseen käyttöön ajattelin, että tarttiskohan sitä sähkökäyttöisen. Pumppaan nyt sellaisen pikkupullollisen (120 ml) n.3-4 kertaa päivässä.

Vierailija
5/8 |
30.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekan kanssa oli vähän sama tilanne. Aloitin kiinteät 4 kk iässä, toiveena oli saada tehostettua imetystä.Minusta oli aika turhaa lisätä enään vastikemäärää. Ensin imetin, jos rinta kelpasi. Sitten makuannos ja päälle lisämaito. Ei ainakaan neuvolassa päätöstä moitittu ja tyttö on terve 2,5 v, mitä nyt uhma vaivaa nykyään aika usein.

Vierailija
6/8 |
30.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tilanne myös samanlainen; tissi maistuu kunnolla öisin vaan, Nania tai omaa maitoa lypsettynä päivisin.

Tyttö nyt 4kk, aloittelin kiinteiden maistatuksen n.3 kk:n iässä. Melkein kuukausi siinä makuihin ja lusikalla syömisen totutellessa meni ja nyt maistuu jo n.1-2 purkillista päivässä jaettuna 2-3 aterialle. Aloittelin kasviksilla, lisäsin marjasoseita seuraavaksi ja nyt kolmen päivän ajan maisteltu puuroa. Suurempia vatsanväänteitä en ole huomannut, vaikka muuten huusi koliikkimaisesti 3,5 kk:n asti öisin(Tuo öisin huutaminen olikin syy kiinteiden kokeilemiselle, jos auttaisi). Mutta toisaalta meillä maisteluun totuttelu kesti tosissaan aika pitkään ja annokset olivat pieniä.

Neuvolasta en saanut minkäälaista negatiivista palautetta; päinvastoin korostettiin sitä, että lapsikohtaisesti kannattaa miettiä kiinteiden aloitus. Suositukset mainittiin kyllä.

Itse tässä mietin, miten kauan " kannattaa" /viitsin lypsää pulloon päivisin? Mielelläni imettäisin vielä, niin pitkään kun maitoa riittää. Mutta välillä tuntuu lypsyttelykin vie aikaa(perheessämme muitakin pieniä lapsia) sen verran, et siirtyiskö pelkkään korvikkeeseen. Riittäisikö maitoa öisin, jos en lypsä päivällä? Mutta aika näyttää, mikä paras ratkaisu meidän tilanteeseen.

Vierailija
7/8 |
30.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan saman asian kanssa minäkin pähkäilen, neuvoa en siis osaa antaa mutta vertaistukea saat! Pullon antamisesta alkoi rinnasta kieltäytyminen oikein todella, vain yöllä tai unisena päiväunilta noustessa suostuu syömään rintaa.

Toistaiseksi olen pumpannut omaa maitoa monta kertaa päivässä ja sitten välillä antanut Tuttelia. Lisämaitoa menee toistaiseksi vain pari desiä, mutta varmaan määrä alkaa kasvaa kun selvästi oman maidon tuotanto on vähenemään päin. Poika on nyt 3 kk. Aion kysyä ensi viikolla neuvolasta neuvoa miten tästä eteenpäin kannattaisi toimia. Eiköhän ne kiinteät oteta peliin heti kuukauden päästä. Toivon kuitenkin, että se yötisuttelu sentään meillä jatkuisi. Pumpatakin aion toistaiseksi, mutta kauankohan sitä jaksaa.

Vierailija
8/8 |
30.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni motivoin sillä, että pienikin määrä äidinmaitoa on parempi kuin ei ollenkaan. Noinhan se yleensä menee, että nopeasti vauva huomaa mistä sen ruuan helpoiten saa ja pullostapa tietenkin.

Jos imetystä haluaa jatkaa niin pullotutit kannattaa vaihtaa mahdollisimman pienireikäisiin. Avent on hyvä, esikoinen ei siihen kyllä suostunut, koskapa sai Ainun isoreikäisellä ihan vauvana.Niitä ei saisi myydä äideille, jotka haluavat imettää. Toinen vaihtoehto on Mam. Idea noissa on se, ettei ero rintaan olisi niin suuri.

Pitkämielisyyttä ja mielikuvitusta tarvitaan ainakin rinnalla raivoavan vauvan kanssa. Sitkeitä kavereita nuo vauvat, silloin kun alkavat panna kovasti rinnalle vastaan. Järkyttävä tunne, minua ei ainakaan koskaa ole loukattu niin verisesti kuin silloin, kun ensimmäiset rintaraivarit tulivat.Unisena kannattaa hyödyntää kaikki mahdolliset imetyskerrat ja nuo yöimetykset ovat todella hyviä, jos niitä vain jaksaa.

Maito ei ihan hetkessä lopu, jos vauva imee. Olin ihan varma, ettei rinnasta tule mitään. Niin vain imetyksen loputtua kokonaan vastikemäärä nousi 3-4 dl. Tässä nyt varmasti sellaisia asioita, jotka teille itsestään selviä, minulle ei ollut. Toivoin todella, että joku olisi ne minulle ajoissa kertonut. Ehkä muutaman sudenkuopan olisin välttänyt. Hengessä mukana ja tsemppiä kaikille imetyksen kanssa