Miksi lapsi saa automaattisesti äidin sukunimen, ellei muuta sukunimeä ilmoiteta?
Kommentit (18)
Äitihän sen varsinaisen työn on tehnyt. Lisäksi äiti on yleensä aina tiedossa.
No mietihän miksi lapsi saa automaattisesti saman sukunimen kuin äiti.
Voihan se lapsi sitten isompana vaihtaa sen sukunimensä ihan miksi haluaa.
Koska se lapsi putkahtaa äidistä ulos.
Yleensä lapsella on se synnyttävä äiti. Isää ei taas kaikilla olekaan. Joten näin saadaan lapselle aina joku sukunimi, ainakin se äidin. Mielestäni muutenkin ihan kohtuullista, että ihmisellä joka on tehnyt käytännössä kaiken työn raskaudessa, on paremmat kortit sukunimiasiassa.
Äiti tiedetään, isää ei välttämättä.
Koska isästä ei ole aina varmuutta 🙉
Parempi lienee sekin kuin vaikka naapurin.
Koska äiti on raskaana synnyttää sen lapsen.
Meillä lapsen sukunimestä syntyi suuri keskustelu kun kumpikin olisi halunnut lapselle oman nimensä. Mies oli kuulemma koko ajan olettanut, että totta kai minulle sopii että lapsi saa isän sukunimen Koska niin kuuluu hänen mielestään olla.
Lapsi sai minun sukunimeni juuri tällä perusteella.
Ja silti moni mies olettaa, että lapsi saa hänen sukunimensä.
Otsikossa vastasit kysymykseesi. Jos muuta ei ilmoiteta. Arpajaisillako se sukunimi sitten pitäisi valita jos mitään ei ilmoiteta.
Itse sain tämän automaation myötä äitini eksän sukunimen. Vaihtoivat sen hiljaisuudessa oman isäni sukunimeen myöhemmin, mutta maistraatista asia selvisi. Kiva :(
Koska äiti on aina tiedossa ap.
Siksi.
Tiedän yhden lapsen joka sai ihan eri sukunimen kun vanhempansa, koska vanhemmat eivät päässeet yhteisymmärrykseen nimestä.
Nomandsland kirjoitti:
Tiedän yhden lapsen joka sai ihan eri sukunimen kun vanhempansa, koska vanhemmat eivät päässeet yhteisymmärrykseen nimestä.
Höpö höpö. Laki estää.
Vain äiti on varma.