Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon aiemmin lentokentälle Hki/Vantaalle kannattaa mennä heinäkuussa?

Vierailija
17.06.2024 |

Meillä on aamulento, Euroopan matka. Ystävien kanssa suunnitellaan, pitääkö ottaa hotellihuoneet vai ajellaanko autolla aamutuimaan. Tietysti se hotelli maksaa, viitsiikö yhden yön takia vaivautua.

Kommentit (62)

Vierailija
1/62 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se lentoyhtiö tiedottaa.

Vierailija
2/62 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari vuorokautta ennen lähtöä kentälle. Teette evääksi makkaravoileipiä ja termariin pari litraa saludoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/62 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suositus taitaa yleisesti olla 2 tuntia ennen lentokoneen lähtöä, mutta ikinä en ole kyllä ollut niin aikaisin. Yleensä ollaan kyllä ostettu pakettimatka ja niissä riittänyt, jos ajaa parkkihalliin 1,5 tuntia ennen lennon lähtöaikaa. Heinäkuu saattaa kyllä olla ruuhkaisempi.

Vierailija
4/62 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tykkään lähteä lentokenttähotellilta. Aamupala alkaa jo klo 4, ja kun vie laukut jo edellisenä iltana, niin on helppo lähteä. Pari viikkoa sitten pelkkä turvatarkastus kesti yli 30 min. 

Vierailija
5/62 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa mennä Malmin kentälle, ei ole ruuhkaa.

Vierailija
6/62 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tykkään lähteä lentokenttähotellilta. Aamupala alkaa jo klo 4, ja kun vie laukut jo edellisenä iltana, niin on helppo lähteä. Pari viikkoa sitten pelkkä turvatarkastus kesti yli 30 min. 

Hyvin ehtii esim. 1,5 tuntia ennen mennä, jos turvatarkastus vie 30 min. Lähtöselvityksen voi tehdä jo kotona, niin me ollaan tehty. Jättää matkalaukut, menee turvatarkastuksesta ja lähtöportin lähelle. Koneeseen ei useinkaan aleta ottaa kovin aikaisin, viimeksi alkoivat päästää ihmisiä sisään 15 min. ennen arvioitua lähtöaikaa. Tietysti jos haluaa syödä tai juoda jotain ennen lähtöä, siihen voi varata aikaa. Silti suurin osa ihmisistä ei halua viettää aikaansa lentokentällä kauemmin kuin on pakko.

Vierailija
7/62 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

2h ennen lennon lähtöä kannattaa olla aamulla paikalla. Turvatarkastuksissa saattaa kestää, siellä on usein todella vähän henkilöstöä töissä. Ja ne uudet laitteet ovat paljon vanhoja hitaampia, vaikka Finavia väittää toisin. Hyvällä tuurilla pääsette heti läpi, mutta huonolla tuurilla jonotatte tunnin.

Vierailija
8/62 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi kun olin reissussa pelkän lentolaukun kanssa (e ruumaan menevää matkatavaraa), olin lentokentällä noin klo 07, ja lento lähti vähän yli kahdeksalta. Se tuntui aika sopivalta aikataululta, mutta jos heinäkuussa on paljon matkustajia, kai siihen jokin hätävara pitää laskea. Hki-Vantaa on myös iso, eli riippuu pitkälti siitäkin, mistä kohtaa lento lähtee, koska pitkän hallin läpi kävellessä kuluu enemmän kuin vartti.

Vierailija
9/62 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2h ennen lennon lähtöä kannattaa olla aamulla paikalla. Turvatarkastuksissa saattaa kestää, siellä on usein todella vähän henkilöstöä töissä. Ja ne uudet laitteet ovat paljon vanhoja hitaampia, vaikka Finavia väittää toisin. Hyvällä tuurilla pääsette heti läpi, mutta huonolla tuurilla jonotatte tunnin.

Yhtä tyhjän kanssa ne uudet laitteet. Vaikka ei tarvitse ottaa elektronisia laitteita tai nesteitä pois laukusta, niin sitten kone merkkaa joka toisen ja joutuu lisätarkastukseen..

Vierailija
10/62 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin ehtii esim. 1,5 tuntia ennen mennä, jos turvatarkastus vie 30 min. Lähtöselvityksen voi tehdä jo kotona, niin me ollaan tehty. Jättää matkalaukut, menee turvatarkastuksesta ja lähtöportin lähelle. Koneeseen ei useinkaan aleta ottaa kovin aikaisin, viimeksi alkoivat päästää ihmisiä sisään 15 min. ennen arvioitua lähtöaikaa. Tietysti jos haluaa syödä tai juoda jotain ennen lähtöä, siihen voi varata aikaa. Silti suurin osa ihmisistä ei halua viettää aikaansa lentokentällä kauemmin kuin on pakko.

Jättää laukut voi olla 30 min. Menee turvatarkastuksesta voi olla 1 h. Gate voi olla closed 15 min ennen lähtöä. 2h ihan minimi aamuruuhkassa.

Vierailija
11/62 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene varuiksi jo nyt kesäkuussa.

Vierailija
12/62 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin varman päälle ja menisin 3 tuntia ennen. Kesälomaruuhkassa pelkässä turvatarkastuksessa voi mennä tunti ja portille kävely ruuhkassa vie aikansa.

Vierailija
13/62 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jättää laukut voi olla 30 min. Menee turvatarkastuksesta voi olla 1 h. Gate voi ol

Siis mihin sinä ne laukut jätät? Minä otan automaatilta tarrat valmiiksi ja jätän ne bag droppiin. Siinä menee sellaiset 1-5 minuuttia. Tuo turvatarkastusjono on kyllä myös liioiteltu. Siellä on ollut kerran vuodessa tunnin jono! On se ihme, jos juuri silloin satut lentokentälle, kun sattuu se tunnin ruuhka. Viimeksi taisi olla lokakuussa 2023 päivä, jolloin turvatarkastusjono oli 60 min. Johtui syyslomaviikosta. Nyt kun helmikuussa uutisoitiin turvatarkastuslaitteiden aiheuttamista ruuhkista, olin juuri silloin lentokentällä ja taulut näytti jonotusaikaa 35 minuuttia. Minä olin kyllä läpi 20 minuutissa siitä hetkestä kun jonoon menin. Turvatarkastuksen jonotilanteen pystyy katsomaan netistä.

Vierailija
14/62 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yöpynyt Hakaniemen Scandicissa jos on ollut aamulento. Halvempi kuin lentokenttähotellit ja Hakaniemen torilta menee bussi lentokentälle.

Vierailija
15/62 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu aamun lentojen määrästä

Vierailija
16/62 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohan oli hyvä vastaus. Kauanko minun pitää varata aikaa ajaessani Helsingistä Tampereelle? Riippuu autojen määrästä. 

Vierailija
17/62 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisin varuiksi 2-3 h ennen riippuen miten bussit kulkee. Loungeen vaan jos jää joutilasta aikaa.

Vierailija
18/62 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla isommilla lentoyhtiöillä on baggage drop. Tägit saa otettua lähtöselvitysautomaatilta ja sitten laukut vaan viedään pisteelle.

Norwegianilla jos matkustatte, 2 tuntia ennen lennon lähtöä avautuu lähtöselvitys ja menee kiinni puoli tuntia ennen lennon lähtöä. Turvatarkastukseen saa tietty mennä vasta lähtöselvityksen jälkeen, joten ei kannata mennä töröttämään lentokentälle yli kahta tuntia aiemmin, jos Norwegian.

Toissa viikolla aamulennoille ei ollut ruuhkaa turvatarkastuksessa, jonotusaikaa taisi näyttötaulu näyttää 1 min. Yleensä ruuhkaa on klo 06.30-09.30 välisenä aikana ja sitten hiljenee. Olin aiemmin lentokentällä töissä, ennen korona-aikaa. En siis ole lentoemäntä, vaan ihan pelkästään lentokentällä työskentelin. En sillä tavalla tiedä tarkasti ruuhkatilanteesta, mutta yleensä toki ihmiset matkustaa paljon heinäkuussa kesälomilla. Helsinki-Vantaa on kuitenkin oman kokemuksen mukaan sujuva verrattuna moneen muuhun lentokenttään. 

Vierailija
19/62 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohan oli hyvä vastaus. Kauanko minun pitää varata aikaa ajaessani Helsingistä Tampereelle? Riippuu autojen määrästä. 

Kyllä minä olen katsonut lähtevien lentojen määrän ja arvioinut paljon voisi olla ruuhkaa. Eri

Vierailija
20/62 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ensi viikolla elämäni eka lento Finnairilla Lontooseen. Mistä tiedän lähteekö lento Helsingistä vai Vantaalta!? Varausvahvistuksessa ei kerrota! 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi viisi