Kuinka paljon aiemmin lentokentälle Hki/Vantaalle kannattaa mennä heinäkuussa?
Meillä on aamulento, Euroopan matka. Ystävien kanssa suunnitellaan, pitääkö ottaa hotellihuoneet vai ajellaanko autolla aamutuimaan. Tietysti se hotelli maksaa, viitsiikö yhden yön takia vaivautua.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
2 tuntia on se suositus, mutta olin taannoin työmatkalla Lontoossa ja en meinannut ehtiä tuossa ajassa portillekaan. Jokapaikassa oli ryysis ja jonoa ja sitten vielä se kävelymatka ihan perimmäiseen kulmaan sinne ei eu alueelle...
No seuraavalla kerralla menin aikaisemmin ja olin vartissa jo portilla...(ei mitään jonoja missään...)
Non-Schengeniin kannattaakin varata enemmän aikaa juuri tuon etäisyyden ja passitarkastuksen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menisin varuiksi 2-3 h ennen riippuen miten bussit kulkee. Loungeen vaan jos jää joutilasta aikaa.
Täysin eri mieltä. Lounge on turhin rahastus, jonka tiedän. Oikeasti siellä ollaan tyyliin puoli tuntia tai tunti, ja rahastustahan se on koko homma. Esim. Finnairin loungeen maksaa 55€ per aikuinen. Jos on vaikka 4 aikuista matkalla, se tekee jo 220€. Ihan järjetön summa siitä että saat kupin kahvia ja suolapähkinöitä ja saat lukea lehden. Jos on aikaisin aamulla liikkeellä, se menee nuokkuessa koko aika
Meillä on ilmainen lounge 6 krt vuodessa. Aina ollut tarjolla hyvät syötävät. Aspire taitaa olla, ei Finnairin lounge.
Mikä ihmeen 6 kertaa vuodessa ilmainen lounge? Siis kuka sen maksaa? Aspireen pääsee op:n kultakortilla. Yksi ihminen siis, ja se voi kerran vuodessa tuoda mukana toisen ihmisen. Eli kerran vuodessa maksuton, yksi käynti 2 hlöä. Aamiaisen aikaan oli viimeksi Aspiressa jukurttia, mysliä ja hedelmälohkoja. Se on pientä naposteltavaa siis. Maksaa 39 euroa per nenä! Sillä hinnalla saa vaikka mitä euokaa ostettua lentokentän ravintoloista, ja vielä tax Greenpeacen kaupan päälle ja monta lehteä. Siis jos tulee enemmän porukkaa, niin hinta 39€ per hlö. Finnairin omat lounget on kyllä paljon parempia, mutta kalliimpia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suositus taitaa yleisesti olla 2 tuntia ennen lentokoneen lähtöä, mutta ikinä en ole kyllä ollut niin aikaisin. Yleensä ollaan kyllä ostettu pakettimatka ja niissä riittänyt, jos ajaa parkkihalliin 1,5 tuntia ennen lennon lähtöaikaa. Heinäkuu saattaa kyllä olla ruuhkaisempi.
Ei riitä nykyään. Mieluummin 2,5 h ennen ruuhka-aikana, ja lomakauden aamut ovat ruuhka-aikaa.
Riippuu kyllä pitkälti siitä, onko lentoyhtiöllä käytössä bag drop vai lähtöselvitystiski. Jos on lähtöselvitys tehtävä tiskillä ja jätettävä laukku, joku mainitsikin, että Norwegian avaa 2 tuntia ennen lentoa. Niin ne taitaa avata muutkin. Ei sinne kannata mennä puoleksi tunniksi etukäteen seisomaan, kun kukaan ei ole tiskillä. Meidän perhe kyllä suosii sellaisia lentoja, joissa voi itse ottaa tägitarrat automaatista ja viedä sen suoraan bag droppiin, koska se on nopeaa. Pääsee heti sitten turvatarkastusjonoon, jos jonoa sattuu olemaan. Viimeksi ei ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menisin varuiksi 2-3 h ennen riippuen miten bussit kulkee. Loungeen vaan jos jää joutilasta aikaa.
Täysin eri mieltä. Lounge on turhin rahastus, jonka tiedän. Oikeasti siellä ollaan tyyliin puoli tuntia tai tunti, ja rahastustahan se on koko homma. Esim. Finnairin loungeen maksaa 55€ per aikuinen. Jos on vaikka 4 aikuista matkalla, se tekee jo 220€. Ihan järjetön summa siitä että saat kupin kahvia ja suolapähkinöitä ja saat lukea lehden. Jos on aikaisin aamulla liikkeellä, se menee nuokkuessa koko aika
Kupin kahvia ja suolapähkinöitä? Kai siellä muutakin on tarjolla? Itse asiassa mä olen kai ollut aina vaan Aspiressa.
En ole sama, mutta viimeksi meillä oli loungessa parsakaalikeittoa ja karjalanpiirakka, jonka päälle juusto, kinkkusiivu, kurkkuviipaleita. Tuli vähän sellainen olo, että lounge-sanalla myydään mielikuvia, saa olevinaan jotain parempaa. Ei siellä mitään ihmeellistä ole, mistä kannattaisi maksaa itsensä kipeäksi. Osassa business-luokan lennoista sisältyy pääsy lentolipun hintaan. Joka tapauksessa se on niin, että ylihintaista palvelua. En itse maksaisi 55 euroa käynnistä, en edes kolmea kymppiä. Tietysti jos sisältyy lentolipun hintaan, niin voihan siellä käydä syömässä sen jukurtin tai karjalanpiirakan ja kupin kahvia, mutta erikseen en kyllä lähtisi maksamaan.
Siellä on kaameet ruuhkat kesällä!!! Vähintään 4-5h aikaisemmin kun lento lähtee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suositus taitaa yleisesti olla 2 tuntia ennen lentokoneen lähtöä, mutta ikinä en ole kyllä ollut niin aikaisin. Yleensä ollaan kyllä ostettu pakettimatka ja niissä riittänyt, jos ajaa parkkihalliin 1,5 tuntia ennen lennon lähtöaikaa. Heinäkuu saattaa kyllä olla ruuhkaisempi.
Ei riitä nykyään. Mieluummin 2,5 h ennen ruuhka-aikana, ja lomakauden aamut ovat ruuhka-aikaa.
Riippuu kyllä pitkälti siitä, onko lentoyhtiöllä käytössä bag drop vai lähtöselvitystiski. Jos on lähtöselvitys tehtävä tiskillä ja jätettävä laukku, joku mainitsikin, että Norwegian avaa 2 tuntia ennen lentoa. Niin ne taitaa avata muutkin. Ei sinne kannata mennä puoleksi tunniksi etukäteen seisomaan, kun kukaan ei ole tiskillä. Meidän perhe kyllä suosii sellaisia lentoja, joissa voi itse ottaa tägitarrat automaatista ja
Bag droppiin jonotetaan finnairilla lähtöselvitystiskille vaikka lähtöselvitys olisikin jo tehty. Kätevää
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla isommilla lentoyhtiöillä on baggage drop. Tägit saa otettua lähtöselvitysautomaatilta ja sitten laukut vaan viedään pisteelle.
Norwegianilla jos matkustatte, 2 tuntia ennen lennon lähtöä avautuu lähtöselvitys ja menee kiinni puoli tuntia ennen lennon lähtöä. Turvatarkastukseen saa tietty mennä vasta lähtöselvityksen jälkeen, joten ei kannata mennä töröttämään lentokentälle yli kahta tuntia aiemmin, jos Norwegian.
Norwegianin lähtöselvityksen voi tehdä kotona jo pari päivää ennen lähtöä. Eli siihenkään ei tarvi varata aikaa. Sen kun kävelee turvatarkastuksen läpi suoraan portille.
Jos junalla tulet, pari päivää on sopiva ennakko.Asema-aukiolla sinut ryöstetään, taksissa sinut raiskataan parikertaa, taksimatka maksaa 800e, joudut soittamaan pikavippejä, lentoasemalla sulle tehdään sisätutkimus varmuuden vuoksi kolme kertaa. Ja huh viimein pääset odottamaan koneeseen, juot siinä vielä olut-tuopin 30e,sämpylän kanssa 80e.Hyvää matkaa.
Matkustan lomalle sen viisi kuusi kertaa vuodessa. Menen aina sen kaksi kolme tuntia aiemmin. En halua kytätä kelloa ja stressata. Aina voi sattua jotain yllättävää. Esimerkiksi viimeksi lähtöselvitysautomaatista loppui tarranauha kesken. Ei voinut vain vaihtaa automaattia, vaan piti jonottaa avustustiskille ainakin 10 minuuttia. Myös bag droppiin olen joutunut joskus jonottamaan hetken. Myös turvatarkastusjono vaihtelee paljon. Viimeksi oli yli 30 min.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamulentokin on aika laaja käsite... meillä oli viimeks lähtö muistaakseni 06.20, oltiin varmaan just vähän yli 2h ennen kentällä ja bagdrop ja turva kesti varmaan yht. 10min, eli oli sit hyvää aikaa loungeaamiaiselle ja ostella lehtiä ja rauhottua.
Jos aamulento on vaikka kasin-ysin aikaan ja lomakaudella niin varmaan onkin jo ruuhkaisempaa, kyllä mä ainakin sen 2h varaisin.
Ainakin meillä lounge avautui tasan klo 06. Jos teidän lento lähti klo 06.20, et ole voinut olla ainakaan siinä loungessa aamiaisella lukemassa lehtiä. Kyllä lentokoneeseen aletaan kuuluttaa jo ennen klo 06, jos lähtee 06.20. Muistaakseni taitaa Hki-Vantaalla olla 4 loungea, jotka avautuvat klo 5.30-06.
Aspire lounge toinen avautuu 04.30, toinen 05.00.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kupin kahvia ja suolapähkinöitä? Kai siellä muutakin on tarjolla? Itse asiassa mä olen kai ollut aina vaan Aspiressa.
En ole sama, mutta viimeksi meillä oli loungessa parsakaalikeittoa ja karjalanpiirakka, jonka päälle juusto,
No edelleen mä olen ollut aspire loungessa, viimeksi aamupala-aikaa. En nyt tarkkaan muista mitä syötiin, mä varmaan leikkeleitä, jogurttia, müsliä jotain makeaa, ja puoliso leipää, leikkeleitä kuten yleensäkin. Muistelen että jotain keittoakin siinä mainostettiin ja tietty sitä iänikuista puuroa oli tarjolla. Vihanneksia ja hedelmiä myös. Ja oltiin siinä mikä aukesi 04.30.
Edellisellä kerralla iltapäivällä oli salaatteja, leipiä, jotain keittoa ja juomiset. Ja tosiaan sillä kultakortilla 1+1 henkeä ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ilmainen lounge 6 krt vuodessa. Aina ollut tarjolla hyvät syötävät. Aspire taitaa olla, ei Finnairin lounge.
Mikä ihmeen 6 kertaa vuodessa ilmainen lounge? Siis kuka sen maksaa? Aspireen pääsee op:n kultak
Priority Pass, se on Nordea Private Bankin asiakkuuden kautta. Sillä pääsee 6 kertaa vuodessa. Miehelläni on se kortti, myös minä pääsen sillä mutta tietty se on sitten 2 käyntiä. Riittää meille, lennetään kerran vuodessa menopaluu niin 4 käyntiä tulee käytettyä.
Tilanne kentällä vaihtelee todella paljon, joskus pääsee kävelemään suoraan sisään turvatarkastukseen, joskus on koko lähtöaula turkasen täynnä. Itse en tykkää hikoilla enkä hermoilla, joten aika usein ollaan siellä 2h ennen lähtöä, ihan viimeistään 1,5 h ennen.Tehdään lähtöselvitys yleensä etukäteen, mutta viimeksi olikin jotain häikkää automaatilla, mistä saa matkalaukkutagit ja jouduttiin jonottamaan aika kauan lähtöselvitykseen, jotta saatiin laukut ruumaan. Jos jää liikaa aikaa, onhan siellä kauppoja missä kierrellä, tosin ei kovin aikaisin aamulla ole auki. Itse luen kirjaa, jos liikaa aikaa jää.
Portille kannattaa lähteä ajoissa, ne voivat olla yllättävän kaukana. Nykyäänhän pitää itse seurata tilannetta, kun kuulutuksia ei enää ole.
Mieheni on kaikessa mattimyöhäinen ja ollaan monta kertaa tultu portille viime tingassa, vaikka kentällä ollaan oltu ajoissa.
Tänään aamulla jonotin turvatarkastuksessa noin 10 min. Käsimatkatavaroilla matkustin. Turvatarkastuksessa noin joka kolmas tai neljäs käsimatkatavara otettiin "satunnaistarkastukseen", kuten omani myös. Tässä kesti pidempään, noin 15 min. Vajaa puoli tuntia meni tuossa kaikkinensa. Siellä ei ollut kaikki tarkastuspisteet edes auki, vaikka matkustajia oli aamulla paljon.
No soitappa kyseiselle lentoyhtiölle.
Vierailija kirjoitti:
No soitappa kyseiselle lentoyhtiölle.
Niin koska joku Icelandairin virkailija toki tietää millainen ruuhka ja miehitys He-Valla esim turvassa on just sinä aamuna....
En tiedä, nämä neuvot kuulostaa oudoilta minun korvaan. Siis itse olen yleensä kentällä noin 1,5 tuntua ennen koneen lähtöä. En ole ikinä myöhästynyt eikä ole koskaan tullut kiire. Onko se taitolaji?
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, nämä neuvot kuulostaa oudoilta minun korvaan. Siis itse olen yleensä kentällä noin 1,5 tuntua ennen koneen lähtöä. En ole ikinä myöhästynyt eikä ole koskaan tullut kiire. Onko se taitolaji?
No ei tietenkään ole taitolaji, mutta kukas sen kissan hännän nostaa ellei kissa itse. Et ole ikinä kuullutkaan että on ruuhkaa, turvatarkastus takkuaa, ihan kansallisissa medioissa on juttua useinkin?
Ainakin meillä lounge avautui tasan klo 06. Jos teidän lento lähti klo 06.20, et ole voinut olla ainakaan siinä loungessa aamiaisella lukemassa lehtiä. Kyllä lentokoneeseen aletaan kuuluttaa jo ennen klo 06, jos lähtee 06.20. Muistaakseni taitaa Hki-Vantaalla olla 4 loungea, jotka avautuvat klo 5.30-06.