Kuinka paljon aiemmin lentokentälle Hki/Vantaalle kannattaa mennä heinäkuussa?
Meillä on aamulento, Euroopan matka. Ystävien kanssa suunnitellaan, pitääkö ottaa hotellihuoneet vai ajellaanko autolla aamutuimaan. Tietysti se hotelli maksaa, viitsiikö yhden yön takia vaivautua.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2h ennen lennon lähtöä kannattaa olla aamulla paikalla. Turvatarkastuksissa saattaa kestää, siellä on usein todella vähän henkilöstöä töissä. Ja ne uudet laitteet ovat paljon vanhoja hitaampia, vaikka Finavia väittää toisin. Hyvällä tuurilla pääsette heti läpi, mutta huonolla tuurilla jonotatte tunnin.
Yhtä tyhjän kanssa ne uudet laitteet. Vaikka ei tarvitse ottaa elektronisia laitteita tai nesteitä pois laukusta, niin sitten kone merkkaa joka toisen ja joutuu lisätarkastukseen..
Itellä ihan päinvastaset kokemukset. Sujuvammin päässy turvatarkastuksesta noiden uusien laitteiden aikana kuin ennen.
Vierailija kirjoitti:
Menisin varuiksi 2-3 h ennen riippuen miten bussit kulkee. Loungeen vaan jos jää joutilasta aikaa.
Täysin eri mieltä. Lounge on turhin rahastus, jonka tiedän. Oikeasti siellä ollaan tyyliin puoli tuntia tai tunti, ja rahastustahan se on koko homma. Esim. Finnairin loungeen maksaa 55€ per aikuinen. Jos on vaikka 4 aikuista matkalla, se tekee jo 220€. Ihan järjetön summa siitä että saat kupin kahvia ja suolapähkinöitä ja saat lukea lehden. Jos on aikaisin aamulla liikkeellä, se menee nuokkuessa koko aika
Katso Finavian sivuilta, kuinka monta lentoa on lähdössä tunnin sisään siitä, kuin oma lentosi lähtee. Se antaa osviittaa siitä, kuinka paljon aiemmin kentälle kannattaa mennä. Esimerkiksi tänään on lähtenyt klo 7.00-8.00 välillä aamulla 32 lentoa. Se tekee keskimäärin 6000 matkustajaa. Aamulla kannattaa varata se 2h aikaa.
Aamulentokin on aika laaja käsite... meillä oli viimeks lähtö muistaakseni 06.20, oltiin varmaan just vähän yli 2h ennen kentällä ja bagdrop ja turva kesti varmaan yht. 10min, eli oli sit hyvää aikaa loungeaamiaiselle ja ostella lehtiä ja rauhottua.
Jos aamulento on vaikka kasin-ysin aikaan ja lomakaudella niin varmaan onkin jo ruuhkaisempaa, kyllä mä ainakin sen 2h varaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menisin varuiksi 2-3 h ennen riippuen miten bussit kulkee. Loungeen vaan jos jää joutilasta aikaa.
Täysin eri mieltä. Lounge on turhin rahastus, jonka tiedän. Oikeasti siellä ollaan tyyliin puoli tuntia tai tunti, ja rahastustahan se on koko homma. Esim. Finnairin loungeen maksaa 55€ per aikuinen. Jos on vaikka 4 aikuista matkalla, se tekee jo 220€. Ihan järjetön summa siitä että saat kupin kahvia ja suolapähkinöitä ja saat lukea lehden. Jos on aikaisin aamulla liikkeellä, se menee nuokkuessa koko aika
Kupin kahvia ja suolapähkinöitä? Kai siellä muutakin on tarjolla? Itse asiassa mä olen kai ollut aina vaan Aspiressa.
Kaikkina vuoden aikoina kannattaa varata minimissään 1,5h, mieluiten se 2h. Muutaman kerran vuodessa ne turvatarkastuksen jonot saattaa venyä 45 min pituisiksi. Pahimmat ajankohdat näille jonoille on 1.1 + pari päivää ja 1.6 + pari päivää. Silloin loppuu määräaikaisten sopparit eikä täyttä miehitystä saada kentälle hoitamaan hommia.
Vierailija kirjoitti:
Suositus taitaa yleisesti olla 2 tuntia ennen lentokoneen lähtöä, mutta ikinä en ole kyllä ollut niin aikaisin. Yleensä ollaan kyllä ostettu pakettimatka ja niissä riittänyt, jos ajaa parkkihalliin 1,5 tuntia ennen lennon lähtöaikaa. Heinäkuu saattaa kyllä olla ruuhkaisempi.
Ei riitä nykyään. Mieluummin 2,5 h ennen ruuhka-aikana, ja lomakauden aamut ovat ruuhka-aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ilmainen lounge 6 krt vuodessa. Aina ollut tarjolla hyvät syötävät. Aspire taitaa olla, ei Finnairin lounge.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kupin kahvia ja suolapähkinöitä? Kai siellä muutakin on tarjolla? Itse asiassa mä olen kai ollut aina vaan Aspiressa.
En ihan tajua, mikä järki on maksaa melkein kuusikymppiä tuollaisesta? Viimeksi jäi tunti vapaata aikaa ennen lentoa, sopivasti samppanjalle ja caesar-salaatille maisemabaarin alacartessa. Alle neljänkympin jäi tämän oleilun hinta ja lounas oli oman maun mukainen.
Vierailija kirjoitti:
Itse tykkään lähteä lentokenttähotellilta. Aamupala alkaa jo klo 4, ja kun vie laukut jo edellisenä iltana, niin on helppo lähteä. Pari viikkoa sitten pelkkä turvatarkastus kesti yli 30 min.
Viime viikolla selvisin läpi turvatarkastuksesta jonottamisineen alle viidessä minuutissa, vaikka kentällä vaikutti olevan tavanomaista enemmän matkustajia. Oma lentoni oli tosin jo ennen aamuseitsemää, ehkä useimmat aamulennot ovat klo 7-9 välillä?
Finavian tiedotteen mukaan kesäkuussa on odotettavissa ruuhkia, mutta heinäkuusta ei ole puhetta: https://www.finavia.fi/fi/uutishuone/2024/kesakuussa-vilkasta-helsinki-…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suositus taitaa yleisesti olla 2 tuntia ennen lentokoneen lähtöä, mutta ikinä en ole kyllä ollut niin aikaisin. Yleensä ollaan kyllä ostettu pakettimatka ja niissä riittänyt, jos ajaa parkkihalliin 1,5 tuntia ennen lennon lähtöaikaa. Heinäkuu saattaa kyllä olla ruuhkaisempi.
Ei riitä nykyään. Mieluummin 2,5 h ennen ruuhka-aikana, ja lomakauden aamut ovat ruuhka-aikaa.
Lomakausina matkustaa paljon sellaiset, jotka muuten lentävät harvoin. Se lisää turvatarkastuksissa sitä aikaa, kun käsimatkatkatavaroista joudutaan poistamaan paljon enemmän sinne kuulumattomia asioita kuin muina vuoden aikoina. Myös check in- pömpeleissä syntyy ruuhkia, kun niiden ympärillä on enemmän epätietoisia matkustajia. Ja aamuisin tosiaan lähtee monta lentoa Hki-Vantaalta. Kyllä se 2h kannattaa varata aikaa.
2 tuntia on se suositus, mutta olin taannoin työmatkalla Lontoossa ja en meinannut ehtiä tuossa ajassa portillekaan. Jokapaikassa oli ryysis ja jonoa ja sitten vielä se kävelymatka ihan perimmäiseen kulmaan sinne ei eu alueelle...
No seuraavalla kerralla menin aikaisemmin ja olin vartissa jo portilla...(ei mitään jonoja missään...)
Matkustan n. 5 kertaa vuodessa Helsinki-Vantaalta, myös loma-aikaan. Mukana on aina pelkkä käsimatkatavara, joten kävelen suoraan turvatarkastukseen. Saavun kentälle noin tunti ennen lähtöä, eikä koskaan ole tehnyt tiukkaa ehtiä kyytiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ihan tajua, mikä järki on maksaa melkein kuusikymppiä tuollaisesta? Viimeksi jäi tunti vapaata aikaa enn
Aspiressa siis ollaan oltu, saa jokusen ilmaisen käynnin OP kultakortilla ja ois kai se muutenkin halvempi kuin tuo Finnair. Ja viihtyisämpi/rauhallisempi kuin muut kuppilat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoa lounge Hki-Vantaalla josta kannattaa erikseen maksaa, on se finskin kv puolella portin 52 luona oleva lounge. Siellä on puitteet ja tarjoilu kohdillaan. Se on viihtyisä. Siinä kyljessä oleva platinium wing onkin sitten jo tästäkin astetta parempi, mutta sinne pääsee vain ylimmällä korokkeella olevat taso-asiakkaat. Siellä voi esimerkiksi saunoa ennen lentoa, jos haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen hämmästynyt.
En kuulu mihinkään kultapossumatkailijoiden luokkaan, mutta ei loungessa notkuminen maksa minulle suoraan mitään. Jos oikein nuivasti laskee, niin se on luokkaa vitosen kerta.
Yhden kaverin voi tuoda ilmaiseksi mukanaan, kolmas alkaa jo maksaa rahaa.
Yleensä näissä on aika hyvä aamupala ja myöhemmin juomatarjoilu. Vain Malmön kentällä oli keksi-pähkinä-kahvi, mutta onko se nyt joku ihme?
Joku ilmaisten käyntikerta raja on, mutta ei ole tullut näin vähillä työmatkoilla vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu aamun lentojen määrästä
Tuohan oli hyvä vastaus. Kauanko minun pitää varata aikaa ajaessani Helsingistä Tampereelle? Riippuu autojen määrästä.
Kyllä minä olen katsonut lähtevien lentojen määrän ja arvioinut paljon voisi olla ruuhkaa. Eri
Voitko sitten ystävällisesti kertoa ne lentojen määrät, minkä perusteella teet arvion! Ei tuo auta yhtään mitään, että katsoo lentojen määrät. Minun silmääni siellä on joka ikinen aamu paljon lentoja, ja eikös siellä kuitenkin henkilöstösuunnittelu mene sen mukaan, että vuoroissa on enemmän henkilöstöä suunniteltu, jos on paljon lentoja. Ei ainakaan lentokentällä koko ajan ole sama miehitys. Vai arvioitko sinä ihan mutuna, että nyt näyttää olevan paljon lentoja ja jonain toisena aamuna 4 lentoa vähemmän, niin voinpa lähteä puoli tuntia myöhemmin, kun lentoja on 4 vähemmän. Ethän sinä voi mitenkään tietää, onko kaikki lennot myyty täyteen vai lenteleekö koneet puolillaan!
Minä taas inhoan sitä rumbaa jos hotellilla pitää olla yötä. Siinä on kaksi juttua, jotka tökkii. Toinen on se, kun ihmiset paukauttaa ovia jopa keskellä yötä, siis kun tulevat lennoiltaan ja menevät nukkumaan. Olen niin herkkäuninen, että kun herään ovien paukkeeseen, en saa välttämättä ollenkaan unta enää.
Toinen juttu minulla liittyy omaan toimintaan. Aina se yöpaita on jotenkin hukassa matkalaukussa, tai hammasharja, tai ihan mikä tahansa, mitä tarvitsen. Ärsyttää purkaa pakattua matkalaukkua yhden yön takia. Siskollani on siihen hyvä keino, hän nimittäin pakkaa yöpymistavarat pieneen kangaspussiin sinne matkalaukkuun ja ottaa vain sen pussin ulos laukusta illalla. Hän on paljon järjestelmällisempi kuin minä. Hän on myös se, jolle todella maistuu ruoka vaikka klo 05 aamulla. Hän pistelee aamiaiset hotellilla hyvällä ruokahalulla, kun minä en pysty syömään mitään niin aikaisin.