Palkittu taloustieteilijä HS jutussa: Eriarvoisuuden kasvu ja rikkaiden rikastuminen ei vaurastuta koko yhteiskuntaa, se on myytti
Palkittu taloustieteilijä: Tuloerot kasvavat historiallisen nopeasti, ja syy on etenkin kahden ihmisen
Tuloerot|Palkittu eriarvoisuustutkija Emmanuel Saez kertoo eriarvoisuuden nykyisen, historiallisen nopean kasvun alkaneen vuodesta 1980, pitkälti kahden henkilön ansiosta.
-IHMISKUNTA valitsee itse, minkä verran epätasa-arvoisuutta se haluaa. Sellainen päätös ei tule kuin taivaasta annettuna, vaan jokaisen yhteiskunnan tehtävänä on valita itse.
Näin tiivistää viestinsä yksi maailman arvostetuimmista eriarvoisuustutkijoista, Kalifornian Berkeleyn yliopiston taloustieteen professori Emmanuel Saez.
https://www.hs.fi/talous/art-2000010481048.html
Suosittelen jokaista lukemaan jutun ajatuksella ja sen valossa pohtimaan mihin suuntaan meidän hallitus Tokmanni-Tätcheri ja Orpo tätä yhteiskuntaa oikein luotsaavat ja ketä se hyödyttää? Vauraus ei nimittäin sieltä rikkaiden näpeistä valu muille, vaan viimeiset 40 vuotta se on keskittynyt yhä harvempien käsiin.
Kommentit (704)
Vierailija kirjoitti:
Näyttäkää minulle vasemmistovaltiot jotka ovat saaneet vasemmistolaisuudella talouden kuntoon ja joissa on hyvä elää niin lupaan äänestää vasemmistoa. Ainoat esimerkit mitä olen nähnyt on sellaisia mistä ihmiset pyrkivät pakoon kapitalistimaihin henkensä menettämisenkin uhalla.
Näytä kapitalistinen valtio mikä ei ole korviaan myöten veloissa ja ihmiset ole puolikuolleita stressistä.
Minulle tarjottiin Norjaa esimerkkimaana onnistuneesta vasemmistolaisuudesta. Vähän näyttääkin siltä ettei selvitä meidän vasemmistolaisuudesta ilman jättimäistä öljylähdettä.
Vierailija kirjoitti:
Näyttäkää minulle vasemmistovaltiot jotka ovat saaneet vasemmistolaisuudella talouden kuntoon ja joissa on hyvä elää niin lupaan äänestää vasemmistoa. Ainoat esimerkit mitä olen nähnyt on sellaisia mistä ihmiset pyrkivät pakoon kapitalistimaihin henkensä menettämisenkin uhalla.
Sulle on jo vastattu ketjussa moneen kertaan. Miksi jankutat? Ei tässä ole kyse kommunismi vs. kapitalismi vastakkainasettelusta, tai siitä, että Suomesta pitäisi tehdä Pohjois-Korea.
Jos olisit edes vaivautunut lukemaan HS jutun ajatuksella, tai ketjun kommentteja, ymmärtäisit mistä aiheessa on kyse.
Niin, kiva olisi, että valtio käyttäisi rahaa kansalaisten hyvinvoinnin vaalimiseen sen sijaan, että syytää sitä ulkomaisiin sotiin tai vaikkapa turhiin junayhteyksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulle on jo vastattu ketjussa moneen kertaan. Miksi jankutat? Ei tässä ole kyse kommunismi vs. kapitalismi vastakkainasettelusta, tai siitä, että Suomesta pitäisi tehdä Pohjois-Korea.
Jos olisit edes vaivautunut lukemaan HS jutun ajatuksella, tai ketjun kommentteja, ymmärtäisit mistä aiheessa on kyse.
Ei noiden kanssa voi keskustella kun ovat mustavalkoisia jankuttajia.
Lukekaa ihmiset keynesiläisyydestä niin ei aina tarvitse vetää kommunismia tai sosialismia kapitalismin vastakohdaksi. Vaihtoehtoja kun on näiden ääripäiden välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näytä kapitalistinen valtio mikä ei ole korviaan myöten veloissa ja ihmiset ole puolikuolleita stressistä.
Mitä stressaat? Sitäkö että toimeentulotuki lakkaa ja pitää mennä töihin?
Vierailija kirjoitti:
Minulle tarjottiin Norjaa esimerkkimaana onnistuneesta vasemmistolaisuudesta. Vähän näyttääkin siltä ettei selvitä meidän vasemmistolaisuudesta ilman jättimäistä öljylähdettä.
Meillähän on mm. arvokkaita akkumalmeja, mutta mielummin myydään ulkomaisille toimijoille ja päästetään ne tänne tuhoamaan ympäristö ja luonto kuin itse rikastuttaisiin. Hallitushan aikoo myydä valtion omaisuutta pois ja löyhentää metsien suojelun kriteerejä.
Ilmastonmuutoksen myötä puhdas luonto ja puhdas vesi tulevat olemaan kultaa kalliimpiakin tulevaisuudessa. Orpon hallitus ei ymmärrä niiden arvoa.
Rikkaat vain rikastuvat, koska heillä on resursseja ja tietämystä välttää pahin verotus. Enimmäkseen juuri keskiluokka on se, mikä imetään kuiviin ja josta suurimmat verot revitään, koska he tienaavat jo jonkin verran, mutta eivät yhtä paljon kuin rikkaat eivätkä osaa hallinnoida talouttaan samalla tavalla välttääkseen valtion ahneet kädet. Siinä vaiheessa kun keskiluokka tuhoutuu alkaa mennä todella huonosti.
Jos vasemmistolaisuus toimisi, se oltaisiin jo nähty. Aate on ollut ikuisuuden olemassa ja sitä on yritetty saada toimimaan. Tuloksena miljoonat kuolleet. Sori, pikku hienosäätöä tarvitsee, kyllä se sitten toimii. Voisitteko jatkaa uhrauksia kun yritetään uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Rikkaat vain rikastuvat, koska heillä on resursseja ja tietämystä välttää pahin verotus. Enimmäkseen juuri keskiluokka on se, mikä imetään kuiviin ja josta suurimmat verot revitään, koska he tienaavat jo jonkin verran, mutta eivät yhtä paljon kuin rikkaat eivätkä osaa hallinnoida talouttaan samalla tavalla välttääkseen valtion ahneet kädet. Siinä vaiheessa kun keskiluokka tuhoutuu alkaa mennä todella huonosti.
Mielenkiintoinen näkökulma. Verojen maksamista voidaan pitää myös yhteiskuntaan osallistumisen muotona. On siis vaurautta olla osallistumatta?
Vierailija kirjoitti:
Jos vasemmistolaisuus toimisi, se oltaisiin jo nähty. Aate on ollut ikuisuuden olemassa ja sitä on yritetty saada toimimaan. Tuloksena miljoonat kuolleet. Sori, pikku hienosäätöä tarvitsee, kyllä se sitten toimii. Voisitteko jatkaa uhrauksia kun yritetään uudestaan.
Huoh! Ja jankutus sen kun jatkuu.
Mieti itse, millaisessa yhteiskunnassa kansa ahertaa työpajoissa ja palkattomissa työkokeiluissa työskennellen minimaalista sosiaaliturvaa vastaan, palkat ovat niin pienet, ettei niillä pysty edes pitämään kattoa päänsä päällä vaan valtio tulee jopa työssäkäyvien asumista ja elämistä. Eli valtio elättää työvoiman. Erilaisilla kupongeilla haetaan elämän perusedellytyksiä. Onko se Neuvostoliitto? Vai Suomi Kokoomuksen johdolla? Kummassa sanottiin, ettei työllä tarvitse tulla toimeen?
Vierailija kirjoitti:
Työ on parasta sosiaaliturvaa, mutta työn pitää elättää sen tekijä. Jos se ansiotyö ei elätä, sitä työtä ei kannata tehdä.
Kyllä politiikon homma on "työtäkin" kannattavampaa
.
Tiesitkö? Mepit saavat nämä muhkeat rahaedut jättipalkan lisäksi
Kun kaikki edellä mainitut palkkiot ja korvaukset lasketaan yhteen, mepin rahalliset edut voivat olla kuukaudessa jopa yli 50 000 euroa.
Eikä siinä vielä kaikki
https://www.talouselama.fi/uutiset/tiesitko-mepit-saavat-nama-muhkeat-r…
Tunnin juna pelastaa Suomen ja kenties jopa läntisen järestelmän. Ku urpo suhaa turggusen ja hesan välil yöt päivää ni se massi minkä urpo käyttää kanttiinissa kaffeesee valuu sulle hyvä ihminen. Sit ei tartteta enää hyvinvointivaltioo ku meist tulee rikkai. Ne tulee ameriikoist asti tsiigaa meiä junaa, tul sääki!
Seniili reagan yritti vastaavaa talousoppia ameriikas eikä se toiminu, mut ny se toimii 40 vuotta myöhemmi suomes. En oo hullu en, mut cuckoomus nuori oon!
Jännä että näinkin itsestäänselvä asia on talousosaajille vaikea ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Tunnin juna pelastaa Suomen ja kenties jopa läntisen järestelmän. Ku urpo suhaa turggusen ja hesan välil yöt päivää ni se massi minkä urpo käyttää kanttiinissa kaffeesee valuu sulle hyvä ihminen. Sit ei tartteta enää hyvinvointivaltioo ku meist tulee rikkai. Ne tulee ameriikoist asti tsiigaa meiä junaa, tul sääki!
Seniili reagan yritti vastaavaa talousoppia ameriikas eikä se toiminu, mut ny se toimii 40 vuotta myöhemmi suomes. En oo hullu en, mut cuckoomus nuori oon!
Jokaisen vanhemman pahin pelko ja huoli: omasta lapsesta tulee kokoomusnuori. Wille Rydman on varoittava esimerkki,
Eiköhän se ole ihan itsestäänselvää jokaiselle normaalilla älyllä varustetulle, että rikkaiden rikastuminen ei hyödytä kuin rikkaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja missä ihmiset ei elä kadulla teltoissa
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se ole ihan itsestäänselvää jokaiselle normaalilla älyllä varustetulle, että rikkaiden rikastuminen ei hyödytä kuin rikkaita.
No jos se on itsestäänselvää, niin miksi meidän valtion käytännössä kaikki päätöksenteko on rakennettu tuon ideologian varaan?