Ottaako joku muukin pian roskiin meneviä vaatteita reissuun?
Itse otan esim. lähes reikäisiä sukkia ja alkkareita reissuun, ja jätän sitten hotellin roskikseen. Kätevää, kun ei ole niin paljon pyykkiä reissun jälkeen. Tiedän, että pitäisi kai ajatella kohteen jätehuoltoa ym., mutta kai sitä voi odottaa, että saa edes roskia jättää roskikseen, kun kalliissa hotellissa yöpyy.
Tämä ei sitten ole provo. Olen vaan outo. :)
Kommentit (90)
Otan aina reissuun vanhaa vaatetta, jonka hävitän. Viimeksi toin niiden tilalla kirjoja ja lehtiä tullessani. Niin ja juustoa.
En ole vaatteiden suhteen hoksannut tällaista tehdä, mutta reissuun aina jämät kosmetiikoista ja rasvoista jne, jotka voi lopuksi heittää roskikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minulla on usein ne mukavat kuluneet kävelyä kestävät kengät mukana ja jätän ne sitten matkasta kun pakkaan kotiinpäin. Palvelevat reissussa erinomaisesti ja sitten saavat jäädä.
Kotiin paljain jaloin vai mitenkä?
Matkustatko sinä muka yhdet ainoat kengät mukanasi?
Jos matkalle ottaa ne mukavat kävelyä hyvin kestävät kengät, jotka heittää pois, pitäisi siis pakata mukaan toiset kengät paluumatkaa varten? Puhutaan kävelykengistä, ei ainoista kengistä.
Naisena minulla on matkalle aina ne kävelyyn tarkoitetut jalkoihin muokkautuneet mukavat jalkineet ja sitten sellaiset kengät, joita voi käyttää hameen kanssa. Jälkimmäiset on etelänmatkoilla sellaiset, jotka vain työnnetään jalkaan, joten ne jalassa minä ne lennän sinne ja takaisin joka tapauksessa. En tod lentele jossain nauhakengissä tai lenkkareissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan kun käytiin Lapissa ja tanssittiin hotellissa joka ilta, niin tanssikengät kului ja naarmuuntui. Otin mukaan muutaman parin niitä jo hyvin muotuotuneita ja jo pidettyjä, toki lähtessä siistejä. Sitten kun lähdettiin viikon jälkeen pois niin jätin ne pahimmin kärsineet (toki iloisia iltoja nähneet) kengät roskakoriin. Matkamuistoja en rohmunnut, mutta turhaan kulutetut kengät olisin kotiin kantanut.
Silloin käytettiin kauniita korkokenkiä, ei mitään tanssilenkkareita tai matalia lättänöitä. Silloin myös tanssittiin kunnolla paritasseja eikä mitään kädenali vemputusta kaikki tanssit. Oi niitä aikoja...
Miten kengät on siistit lähtiessä mutta parin illan tanssimisen jälkeen roskiskamaa?
Ei parin illan vaan seitsemän. Usein mentiin perille jo niin, että illalla heti päästiin tanssimaan, eli 8 iltaa. Se oli sitä aikaa kun tanssiravintolat olivat tupaten täynnä joka ilta. Kengät naarmuuntuivat kun ihmiset talloivat, toiset naiset saattivat astua terävällä koroilla ihan reiän tai rikkoontui joku solki tai koriste. Koroista lähti nahka kun käveli joskus toiseen paikkaan ulkona tai astui johonkin pahasti, jäi rappusten säleikön väliin tms. Esimerkiksi korkolaput kuluivat niin, ettei kannattanut uusia. Ei välttämättä kaikkia mukaan otettuja kenkiä tarvinnut roskikseen laittaa, mutta ne kärsineimmät.
Eihän nykyään nuoremmat tätä aikaa enää muista. Ihmiset tapasivat toisiaan ja tanssivat koko illan. Miehet hakivat innoissaan. Koko illan oli vientiä. Nyt ollaan vaan netissä ja kirjoitellaan. Ja sitten kun tavataan mennään suoraan asiaan ja se on sillä selvä. Joko taas seuraavaan tai aletaan oleen. Koko riiustelu- ja tanssivaihe jää väliin.
Minulla ei ole roskiin meneviä vaatteita. Yleensä myyn kaikki vanhat ryysyni ja jotkut tollot ostaa.
Eipä ole tullut mieleenkään toimia noin. Matkustan aina käsimatkatavaroilla, rinkan kanssa. Jaksan sen kyllä kantaa kotiinkin sitten lentokoneesta täytenä.
Reppureissatessa tein niin. Mutta jos mene lyhyelle matkalle , pakkaan vain ykköset. Ykköset tarkoittaa parhaat ja mukavimmat arki- ja juhlavaatteet . Ei pelkkiä juhlavaatteita. Useat vaatteeni käy molempiin, hiukan asustamalla.
Mä en ole tätä ymmärtänyt koskaan.
Tarpeelliset ehjät ja siistit vaatteet mukaan. Kyllä ne jaksaa kantaa edestakaisin, kun ei ota mitään turhaa mukaan.
Ihan sama, kun ihmiset raahaa kaikkea romua mökille, kun siellä viellä kelpaa.
Itse ajattelen, että mökillä pitää olla kunnolliset vaatteet ja välineet, jotta saa nauttia lomasta.
Vierailija kirjoitti:
Tekstiilit kuuluu kierrättää, niitä ei saa heittää roskiin. Maailma hukkuu kohta tekstiilijätteeseen!
Tekstiilijätteestä on turha peruspirkkoa moittia. Useimmat suuret merkit tahallaan tuottavat ihan järjettömästi liikaa. Myymättä jää usein jopa 80%+, joka sitten isketään maahan tai poltetaan. Kierrätyksestä suuri osa päätyy myös ihan vain maastoon.
Vanhojen vaatteiden käyttäjä säästyy myös ryöstöiltä ja pakkomyynniltä, kun kaikki luulevat sinun olevan köyhä.
Kyllä vaan. Mulla ei ole edes välttämättä ehjiä siihen hetkeen, että risoilla vaan pitää lähteä. Noloahan se on, jos flaksi käy ja sitten onkin ne vanuneet, pesun harmaan rintsikat päällä ja muumimammapöksyt jalassa. Grrrmiijau ja äkkiä ilkosilleen. Moon silloin hyvin nopea ja helppo.
Eikä ole tullut mieleenkään, että pitäisi ajatella kohteen jätehuoltoa. Siellä on roskia varten roskiksia. Miksen käyttäisi niitä?
Vierailija kirjoitti:
.
Eikä ole tullut mieleenkään, että pitäisi ajatella kohteen jätehuoltoa. Siellä on roskia varten roskiksia. Miksen käyttäisi niitä?
Varmaan jäänyt moni muukin asia tulematta mieleen?
Asian vierestä pari huomioita:
Miten on "jämäkosmetiikkaa" jos säästää vanha purkin jämät reissuun? Esim. minulla menee 3-4 kasvovoidetta/vuosi, hieman ennen kun 2dellinen loppuu, avaan uuden ja laitan vanhan talteen reissua odottamaan. Harvoin siinä pitää aikaa menee, tulee monta kertaa/vuosi käytyä jossain (kylpylässä/ Tallinnassa/ etelänlomalla/ jossain viikonlopureissussa tmv.)
Toisekseen "varvasläpsyjen" kaltaisia kenkiä ei kannata pitää lentokoneessa. (Huom: tiedän että minimaalinen riski että jotain tapahtuu!) Jos koneesta pitää jostain syystä evakuioitua, yleensä jotain sellaista on tapahtunut että koneessa on esim. tulipalo, on tömähdettu ja lasia/muuta rojua on lattialla jne.
On hyvä, että kengät ovat tuossa kohtaa sellaiset että vähän suojaavat jalkoja. Esim. peruslenkkarit/tennarit tmv. Sama koskee kyllä muutakin liikennettä, junat, bussit jne. mutta lentokoneessa se, että poistua voi vain muutamasta ovesta, ei ole isoja ikkunoita kuten vaikka busseissa.
Vierailija kirjoitti:
En. Mä matkustan tasokkaisiin hotelleihin ja lomakohteisiin ja otan parhaat vaatteeni ja kenkäni mukaan. Takaisin tullessa maksan aina ylipainosta, koska ostan lisää vaatteita, kenkiä , laukkuja ja kosmetiikkaa kohteissa. Ei tulisi mieleenlään lähteä jossain ryntyissä reissuun
Tätä ketjua lukiessa ymmärrän hyvin, miksi tunnistan suomalaiset ulkomailla jo metrien päästä. Paluulennon portinkin näkee kentällä jo kaukaa, kun ryysyjengi on kokoontunut sen eteen.
Köyhän tuntee siitä, ettei sillä ole kantajaa ja kamaripalvelijaa matkoillaan. Sinutkin.
En todellakaan. Matkustan tyylikkäästi, ei sinne riepuja mukaan oteta, en kyllä sellaisia omistakkaan. Päinvastoin, usein ostan uusia vaatteita matkoille, se on loma ja siitä nautitaan. Joidenkin kommenttien perusteella ei ole ihmekkään, että suomalaiset tunnistaa ulkomailla, valitettavasti vääristä syistä ja sitten kulahtaneissa vaatteissa kulkemista vielä elvistellään kuin se olisi tavoittelimisen arvoinen asia, hävettää.
Olen mies ja pärjään kaksi viikkoa Thaimaassa kaksilla shortseilla, joista toiset ovat samalla uimashortsit. Kahdet sukat, yhdet kävelykengät. Yksi kauluspaita ja noin viisi t-paitaa. Alushousuja on noin viidet. Käytän pyykit yleensä pesulassa, mutta joskus pesen myös itse. Kalliimmissa maissa pesen itse. Vähemmälläkin pärjäisi, mutta se lisää pyykkäämistä. Rikkinäisiä vaatteita otan alusvaatteiksi tuollaisille viikon ja alle reissuille ja heitän sitten roskiin. Kaksi päivää pärjää yhdellä t-paidalla, kalsarit vaihdan päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En. Mä matkustan tasokkaisiin hotelleihin ja lomakohteisiin ja otan parhaat vaatteeni ja kenkäni mukaan. Takaisin tullessa maksan aina ylipainosta, koska ostan lisää vaatteita, kenkiä , laukkuja ja kosmetiikkaa kohteissa. Ei tulisi mieleenlään lähteä jossain ryntyissä reissuun
Tätä ketjua lukiessa ymmärrän hyvin, miksi tunnistan suomalaiset ulkomailla jo metrien päästä. Paluulennon portinkin näkee kentällä jo kaukaa, kun ryysyjengi on kokoontunut sen eteen.
Köyhän tuntee siitä, ettei sillä ole kantajaa ja kamaripalvelijaa matkoillaan. Sinutkin.
Puhu vain omasta puolestasi. Minulla kyllä on kantaja.
-eri
Jos sattuu olemaan roskista vaille olevia vaatteita, niin teen juuri noin.
Pakatessa pakkaan ihan minimit mukaan. Jos jotain tarvitsee mikä ei ole mukana, niin ostan paikan päältä.
Säästö se on pienikin säästö.
"en mielelläni kuormita lomakohteen jätehuoltoa joka ei ole samalla tasolla kuin Suomessa"
Juuri näin. Onneksi jotkut osaavat ajatella!