Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

XXX 2006 ELOISTEN 1.ALLERGIAPINO XXX

30.01.2007 |

No niin, eka allergiapino on sitten avattu! Pitää katsella, miten paljon tälle puolelle tulee juttua, eli kirjoitellaanko viikottain vai kenties kuukausittain uuteen pinoon...

Pitäiskö tehdä ensi alkuun pieni esittely? Mä en ainakaan muista, mitä kaikkea oli ja kenellä - ois sitten helpompi kommentoidakin muiden juttuja...

Onni on nyt reilu 5kk ja ekat allergiaoireet alkoivat n. 3kk iässä. Oli kuivaa ihoa ja ihottumaa, kakka epämääräistä liejua ja se haisi pahalle, ilmavaivoja ja vatsan kurinaa, mitkä pisti meidän yöt ihan sekaisin. Onni heräili pahimmillaan tunnin välein läpi yön.

Nyt on eka allergialääkärikin takana ja saatiin heti ekasta prickistä positiivinen tulos maitoallergiaan (tuttelilla tehtiin). Jatko jäi mulle epäselväksi, mutta mä olen anyways maidoton-munaton-viljaton-riisitön-soijaton-naudaton (mitähän vielä...) dieetillä ja viimein on saatu yöt kuntoon eli meillä nukutaan n. 2 syötöllä suht rauhallisesti.

Kiinteät pitäisi aloittaa mahd.pian, koska tänään nlassa Onnin painokäyrä putosi -1:lle - tietty rintaruokinnassa tämä ei liene tavatonta vaikkei allergiaa olisikaan. Yritän saada " pöydän" puhtaaksi ennen kiinteitä, ettei tarvitse sitten arvuutella onko jokin oire mun maidosta vai kiinteistä. Aloitamme todnäk maissilla, sitten peruna/bataatti, mustikka, vadelma, kesäkurpitsa ja sitä rataa.

Nyt päätän tämän ja ryhdyn leipomispuuhiin. Voitte kuvitella, että on aika hankala löytää kaupasta mulle sopivaa leipää, kun gluteenittomatkin on yleensä tehty riisijauhoon :( Samoin pitää saada jotain makeaa, joten aattelin leipoa tattaripikkuleipiä :P

Jäiköhän jotain olennaista mainitsematta? No, palataan uudemman kerran asiaan...

Kerttukasperi ja Onni 260806

Kommentit (83)

Vierailija
1/83 |
11.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla nostan tätä. Mitenkäs on muilla allergisilla eloisilla mennyt? Minä ainakin mielelläni luen kuulumisianne, jos jaksatte niitä kirjoitella. Monilla olikin jo löytynyt sopiva korvike ja se varmasti jo helpottaa.

Meillä on nyt sitten maitoaltistus tehty ja ei jäänyt tulos epäselväksi, ei. Altistus aloitettiin sivelemällä tuttelia alahuulen limakalvoille. Puolen tunnin kuluttua olivat posket lehahtaneet punaisiksi ja leuassa pieniä punaisia näppylöitä. Se altistus loppui sitten siihen. Kaisa sai vielä ataraxia oireisiin. Dieetti jatkuu siis edelleen. Meille määrättiin kokeiltavaksi Nutramigen ja sitä alan ensi viikolla testaamaan, kunhan saan paperin kelaan.

Soseita alamme pian maistelemaan enemmän, ikääkin tulee ensi viikolla 6 kk. Ennen diettiä ehdin jo aloittamaan perunaa, maissia ja päärynää. Ne kaikki sopivat ja olen niitä lääkärin luvalla antanut nyt myös dieetin aikana. Mutta uusia nyt sitten sen jälkeen kun näemme sopiiko korvike.

Kyllä tämä allergia nyt varmaan vielä vaatii totuttelua, vaikka kyllähän se tulos oli ihan odotettavissa. Nyt vaan täällä sormet ja varpaat ristissä toivotaan, että löytyisi paljon sopivia ruoka-aineita ja se korvike.

Viikonlopun jatkoja

Spode

Vierailija
2/83 |
14.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä kaikki oikein luuraa? Mä olen ollut nettipimennossa, tai yhteys pätkii vaan aina silloin, kun olis aikaa kirjoitella! Mutta nyt, esikko on hoidossa ja Onni unilla...

Mä kävin hakemassa tänään NEOCATE-purkin. Näyttäis siis todellakin siltä, että Almiron ei sovi :( Ehdittiin nostaa päiväannos neljään desiin, mikä on saavutus sekin (eli tissipoika juo pullosta), mutta yöt ovat olleet koko Almironin ajan tosi levottomia ja itkunkyllästämiä. Toivottavasti Neocate toisi avun meidän öihin, Onnin ihohan sen sijaan on hyvässä kunnossa ja muutenkin poitsu itse aurinkoinen.

Kävin eilen ravitsemusterapeutillakin. Alunperin oli tarkoitus jutella mun imetysdieetistä enemmän, mutta se on nyt tosiasia, että tuota dieettiä on turha jatkaa, kun Onni oireilee. Aikaa vierähti vastaanotolla miltei 1,5 tuntia, joten oli ihana purkaa mieltä ja tuntoja asiantuntijalle. Sen eka kysymys olikin: oletko varma että nuo yöt johtuvat nimenomaan allergiasta? Sitäpä sopii miettiä, mutta eikös suolioireiset reagoi usein nimenomaan öisin? Monta uutta juttuakin sain sulateltavaksi, mm. sen että vaikka Onni reagoi mun maidon kautta jollekin, se ei välttämättä olekaan sille allerginen kun syö sitä itse! Yksi pointti oli myös se, että mun maito itsessään voi olla sellaista, että se ei sovi Onnille söin mä mitä tahansa. En siis kärsi suurista tunnontuskista, vaikka imetys kohta loppuukin. Nyt pitää maltilla testailla tuo Neocate ja tehdä sitten päätös kummalla korvikkeella jatketaan.

Jatkosta sen verran, että pelkällä korvikemaidolla pitäisi mennä kaksi viikkoa ennen kiinteiden aloittamista. Rela-tipat otetaan kuiteskin kehiin kun on saatu tuota korviketta testattua. Ja kiinteistä lähdetään maissilla ja sitäkin kuulemma voi antaa ekana päivänä jo useamman teelusikallisen, kun antaa erissä (eli kuten altistuksissa, aloittaa pienellä määrällä, mutta parin tunnin päästä voi antaa lisää jne).

Noniin, Onni heräsi, viesti loppui tähän...Ois kiva kuulla miten te muut aloittelette kiinteitä tai korviketta tms!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/83 |
14.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää ystävänpäivää!

On ollut vähän matalalentoa ja sen vuoksi kirjoittelut ovat jääneet väliin. Meillä jyllää flunssa, eikä loppua näy. Kukin vuorollaan ja poitsussa se on valitettavasti sitkeimmillään. Pojalla oli jo ennestään limaista yskää ja sitten esikoinen tartutti oikein kunnon kuume/räkätaudin. Huoh.

Almironilla siis mennään. Hieman edelleen epäilen sen sopivuutta tuon limaisuuden vuoksi. Muita oireita ei kylläkään ole, joten ota siitä nyt sitten selvää.

Mehän kokeilimme jo reilu kuukausi takaperin parin viikon verran bataattia, joka tuntuisi sopivan, ja sitä on nyt syöty parina päivänä. Tosin hyvin pieniä annoksia, koska se ei uppoa sitten millään. Myös maissia on maisteltu viikon ajan. Flunssa sotkee kokeiluja, joten sopivuudesta ei oikein osaa sanoa, mutta ainakaan mitään dramaattista ei ole ilmaantunut. Kunpa pääsisimme näistä taudeista, niin voisi lähteä paremmin kokeilemaan kiinteitä. Possua ajattelin kokeilla sitten joskus, kun olen varmistanut bataatin ja maissin sopivuuden. Hidasta hommaa.. Tuottaa välillä tuskaa lukea eloisat-palstalta muiden vauvojen ruokailuista!

Kerttukasperi mainitsi, että äidinmaidon sopimattomuus voisi johtua muustakin kuin äidin syömisistä. Olen itsekin miettinyt sitä, että varmasti esim. stressihormonit menee äidinmaitoonkin.

Kutsu käy

-pate06

Vierailija
4/83 |
28.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi kaikki!

Taas on aikaa vierähtänyt, mutta tässä hieman kuulumisia.

Meillä on nyt kaks viikkoa maisteltu Nutramigenia vaihtelevalla menestyksellä. Hyvällä menestyksellä sikäli, että oireita ei ole ilmaantunut ja huonolla siksi että määrät on olleet viime päiviin saakka melkosen pieniä. Tällä viikolla on jotain jo uponnutkin, mutta silti vain noin 50 ml kerralla. Hiljaa hyvä tulee? Näillä näkymin siis imetys ja dieetti vielä jatkuvat pitkäänkin.

Soseita uppoaa tällä hetkellä noin puoli purkkia kaksi kertaa päivässä. Sopivia on nyt peruna, maissi, päärynä ja persikka sekä tällä viikolla kokeilussa parsakaali. Ensi viikolla ajattelin kokeilla riisiä ja sen jälkeen jotain lihaa.

Pateko se kirjoitti noista allergiaoireiden liiallisesta tarkkailusta. Mulla on ihan sama ongelma. Jokaista punotusta ja ihon kuivaa kohtaa seurailen välillä melkein hysteerisen tarkasti. Aina kun posket alkaa punoittaa mietin ensin kaisan syömiset ja sitten omani. Varsinkin nyt kun on tota korviketta kokeiltu niin on tältä mammalta vähän perspektiivi kateissa. Pitäisi varmaan saada vähän muuta mietittävää..

Tuntuu että moni on täällä jo saanut jotain selvyyttä ruokavalioon ja ihan hyvällä mielellä jatkaa kokeiluja ja sama juttu on täälläkin. Positiivisella mielellä eteenpäin (ainakin useimpina päivinä)!

Hanhikki: Kirjoitit, että Tapiola korvaa yhden käynnin ravitsemusterapeutilla. Tarviiko siihen lähetteen? Aattelin, että olis ihan hyvä käydä juttelemassa..

LääkäriG: Mekin käydään pikkujätissä, tosin itiksessä.

Me ei olla ainakaan tämän viikon eloisten tapaamiseen tulossa. Seuraavaan voisi ehkä uskaltautua, varsinkin jos täältä on joku sinne menossa.

Spode

Vierailija
5/83 |
28.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mamaspode: Tapiola korvaa nimenomaan jos on lääkärin lähete ravintosuunnittelijalle (tai ravintoterapeutille). Soitin Tapiolaan kun lääkäri kehoitti tarkistamaan asian. Sanoivat sieltä että eka kerran korvataan lääkärin lähetteellä jokatapauksessa ja maksimissaan kolme käyntiä ovat korvanneet, jos on tilanne sen vaatinut.

Me saatiin ravintosuunnittelijalta ihan " kartta" millä tämä alku suunnistetaan ja nyt on paljon helpompaa kokeilla eri ruoka-aineita kun ne tärkeimmät on saatu kasaan. Periaatteessa nämä kolmekin riittää joksikin aikaa (1 kasvis, 1 liha ja 1 vilja).

Ravintosuunnitelma oli meille ainakin pelastus, kun ollaan ekan kersan kanssa asialla. Nyt on hitusen varmempi olo.

Ja se Kelan korvaupäätös tuli tänään postissa =), vähän reilun kuukauden kesti.

t. Hanhikki

Vierailija
6/83 |
02.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kun oli tullut paljon uusia viestejä teidän tilanteistanne! Aika samankuuloista on monella. Hattua täytyy nostaa teille, jotka diettaatte ja imetätte - tosin olisin kai mäkin sitä jatkanut, jos Onni olisi saatu sillä oireettomaksi.

Mutta, meillä menee nyt näin:

* imetys loppui 2 viikkoa sitten ja ollaan menty neocatella, joka toimii hyvin kaikin puolin (okei, alussa oli ihottumaa niskassa, mutta hävisi aikaa myöten)

* toissapäivänä alettiin kokeilla uudestaan almironia allergologin suostumuksella (almironhan oli kehissä ennen neocatea, mutta koska rintamaito oli vielä lisänä, oireet tulikin kai vain rintamaidosta)

* kahden päivän täyssatsit almironilla eivät ole saaneet aikaan vatsavaivoja, ihottumaa on taas ollut, mutta sekin on vähentynyt ekasta päivästä. Ainoa mitä mietin on lehahtavat posket, mutta tämä on lähinnä iltaisin eli aamulla posket ihan siisti: kun kuitenkin saa yölläkin almironia, ei kai tuota lehahdusta voi pistää sen piikkiin, vaan kuola tms saa aikaan punoituksen???

* Kelan päätöstä odotellaan, mutta saataneen päätös vain almironille, eli kädet ristissä toivotaan, että almiron sopisi! Nyt jo on mennyt 4 purkkia neocatea, eli pikkuisen käy kukkarolle, kun kuulin vielä ettei sitä saakaan takautuvasti (vaikka Kelassa näin sanoivatkin kun vein hakemuksen) :(

* kiinteillä ei ole kiire ennenkuin tuo korvikeasia on kunnossa. Mutta jos almiron sopii, voisin kuvitella että maissikin käy ja sillä aloitellaan, muussa tapauksessa ehkä bataatilla, koska sitä mä en syönyt lainkaan dieettini aikana.

*rasvauksista: me ei jouduta turvautumaan sibicortiin kuin hyvin harvoin, viimeksi neocaten aloituksen jälkeen ja yksi kerta riitti rauhoittamaan ihon! Perusrasvaa toki menee aamuin illoin.

Muuta: samoin kuin Pate ja Peeveli kirjoitti, mua myös ahdistaa yahoon palsta, kun siellä on niin paljon vaikeasti allergisia ja tietty sitä itse toivoo, että Onni ei olisi ihan niin allerginen. Onneksi mulla on ihan naapurissa vertaistukena Onnin kummitäti, jonka vähän nuoremmalla tytöllä on täysin sama tilanne menossa ja taidettiin lopettaa imetyskin ihan parin päivän välein :)

Toinen asia mikä on ahdistanut, on just tuo oireiden tarkkailu, oon aina kurkkimassa Onnin niskaa ja mietin milloin mitäkin näppyä. Rasittavaa! Mutta nyt oon siis aloittanut töissä ja kesäkuun puoliväliin saakka mies saa ottaa päävastuun allergia-asioissakin, kun on kotona. Uskotteko, että tekee terää tämän parin kuukauden piinan jälkeen? Ja toiseksi voisin jopa veikata, että mies ei ole ihan yhtä herkkänä noiden näppyjen yms. perään kuin minä :o

Jep, tämmöiset oli Onnin kuulumiset. Ai niin, Onni oli kasvanut 4-5 kk:n välillä 50g/vko, mutta vaikka oli saanut korviketta vasta viikon verran, 6kk nlassa painoa oli tullut 100g/vko! Mitat siis 68cm ja 7555g eli pieni mieshän tuo on, niin on kyllä siskonsakin ollut ja ei me miehenkään kanssa mitään jättiläisiä olla.

Jaksuja kaikille!

Vierailija
7/83 |
03.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitänee pistää tuosta yahoon allergialistasta vielä..

Ymmärrän et tuommosia ajatuksia teille tullut Pate, Peeveli ja Kerttukasperi, koska tosiaan alkaa helposti miettimään/pelottamaan, ettei vain omalla olisi niin vaikeasti asiat, ku siel monilla. Mielestäni siellä vain on niin asiantuntevia tyyppejä, että sieltä saa loistavasti apua ja vertaistukea. Mä ite oon ruvennu ajattelemaa sillee, että katon sormien läpi pikku punotukset ym. ja pieniä oireita, kun on tämä tiukka dietti, niin muuten ei olisi kohta mitään syötävää. ;) Olen pitäny sen hyvänä käytäntönä, että jos tulee kaksi oiretta tai selkeät oireet niin silloin koitan vasta muuttaa ruokavalioa kokeillessa. Pieni oire monesti menee ohi päivässäkin. Toisinaan tosiaan on pää ihan sekasin eikä sille voi mitää. Kuitenki koko ajan säikähtää turhaan pienen oireista.. Sen tietää vain te muut allergisten äidit, jotka olette tämän kokeneet.

Kerttukasperi muuten, meilläkin on joskus ollut illalla poskien punotusta ja kadonnut aamulla. En tiedä mistä on ollut?! Merkkaan jokaisen oireen sekä ruuan allergiapäiväkirjaan ja yritän siitä ite tarkkailla mikä ois pahisruoka-aine. Lääkäriin tietty mukaan päiväkirja, ni helpottaa kovasti. Ei tällä päällä muistais ulkoa muutenkaan oireita ym. Teillä tietty on eri tilanne ku meillä, koska pääruoka on tosiaan tissimaito ja muutama kiinteä mukana...

Jaksamista teille kaikille ! :o)

Villa ja poju

Vierailija
8/83 |
06.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikakuulumisia. Annoin eilen Toivolle parsakaalia vajaan teelusikallisen maissin joukossa. Poika tuntui aika levottomalta loppupäivän eikä oikein viihtyny itsekseen hetkeäkään. Yö menikin sit ihan päin Peetä. Viidennen kerran varmaan tuttia yöllä annoin ja olin varma et kohta alkaa aamu koittamaan, katoin kelloa niin 00:39. Meinas hermot mennä ja manasinkin itsekseni. Mies otti sit pojan kainaloon ja sama meno jatkui. Puol neljän aikoihin sanoin ukolle et vaihdetaan, mä otan sen nyt viereen ähisemään et mies sais hetken nukkua ennen töihin menoa. Oikeesti en tiedä monta kertaa sitä tuli heräiltyä ennenkuin lopulta noustiin. Aamu oli ihan normaali, annoin aamumaidot. Toivo teki sit hetken perästä kakat ja kun menin niiitä vaihtamaan niin kakka oli sellaista " allergiakakkaa" ja peräaukon ympärystä oli ihan rikki palanu :( Epäilen nyt tota parsakaalia syypääksi.

Jahas, nyt poju heräs...

Peeveli ja Toivo 270806

Vierailija
9/83 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanhikki: Kirjoitit, että saitta ravintosuunnittelijalta " kartan" , minkä mukaan etenette ruokien kanssa. Missä järjestyksessä siinä edetään kiinteitä? Me päästään vasta kuukaudn päästä rav.suunnittelijalle, kun sinne oli 2 kk jono. Mutta meille lääkäri antoi tällaisen ehdotuksen järjestyksestä: peruna, päärynä, vadelma-mustikka, parsakaali, kukakaali, kesäkurpitsa, poss, riisi, maissi ja kaura. Olisi mukava kuulla, miten rav.suunnittelija neuvoo. Olen nimittäin muutamissa tapauksissa kuullut, että lääkäri antaa erilaisia etenemisneuvoja kuin rav.suunnittelija.

Mites teille muille on neuvottu?

Vierailija
10/83 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tälläiset ohjeet me saatiin:

Ensin pitää löytää jokaisesta ravintoaineryhmistä yksi sopiva ja tavoitteena on että olisi jokaista vähintään kaksi.

Järjestys seuraava ja perään laitan mitä kokeillaan jne jos ei ensimmäinen sovi :

1. Kasvis: peruna > kukkakaali > parsakaali > kesäkurpitsa > bataatti

2. Lihat: possu > kalkkuna/kana > (jos nämä ei käy niin hirvi/poro)

3. Viljat: riisi> kaura > (jos nämä ei käy niin tarv. hirssi/tattari)

4. Marjat: mustikka > vadelma

5. Hedelmät: päärynä > banaani

6. Muut: soija (tätä monesti valmisruoissa), kala jätetään suosiolla paljon myöhemmäksi.

Meillä maitoallergia todettu ja tähän vaikuttaa myös se että aikaisemmin epäilty maissiallergiaa. Maissia kokeillaan sitten myöhemmin, olis muuten varmaan kokeilussa myös. Isänsä on ollut voimakkaasti kalalle allerginen joten sekin kokeillaan myöhemmin.

Almironia meillä menee 800 -900 ml/vrk ja se on tosi hyvin. Perunasoseen aluksi tein Oolannin luomu- pakastesoseesta. Nyt annan jo kaupan peruna-possua jossa myös kesäkurpitsaa, joten sekin tulee nyt sitten kokeiltua vähän etukäteen. Tuohon oma tekoiseen peruna-possu seokseen neuvoi laittamaan teelusikkallisen rypsiöljyä/dl sosetta, jotta enemmän energiaa. Tyttö on hoikahko.

Aamulla ja iltasella annan muksu riisipuurojauheesta tehtyä puuroa johon olen nyt lisännyt mustikkaa muutaman teelusikallisen.

Kaikkia näitä ruoka-aineita olen kokeillut viikon verran ennen uuden aloittamista. Niin ja Jekovittia anneteen edelleen 3 tippaa/vrk.

Meille sanottiin että kun löytää nuo kolme ensimmäistä ruoka-ainetta niin niilläkin pärjää. Siis vaikka listassa olisi vaan perunaa, possua ja riisiä, saa lapsi näistä tärkeimmät ravinto-aineet. Ja pärjäähän moniallergiset monesti paljon vanhemmaksi pelkällä korvikkeellakin.

Ko. ravintosuunittelija toimii myös keskussairaalassa, mutta sinne on 6 kk jono !

Nyt koputan puuta, mutta näyttää että kaikki tähän asti kokeilemamme sopisivat =).

Toivottavasti tästä on apua. Kyllä sitä vaan olonsa tuntee varmemmaksi kun pääsee juttelemaan ravintosuunnittelijan kanssa. Onko teillä vakuutusta jotta voisitte käydä yksityisellä ? Meillä käynti maksoi 60 e + 9 e toimistomaksu, jotka saamme laittaa vakuutukseen.

t. Hanhikki

Vierailija
11/83 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanhikki ja muut,

onko teille tullut mitään oireita aloittamistanne kiinteistä? Meillä on tällä hetkellä listalla maissi ja kesäkurpitsa. Mustikkaa kokeiltiin, mutta poika eoi syö sitä millään. Jommasta kummasta tulee pepun punoitusta, mutta ei muuta. Olin ensin varma, että sen aiheuttaa kesäkurpitsa, mutta nyt kun sitä ei ole annettu kahteen päivään, en ole enää varma..

Pate06

Vierailija
12/83 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka vielä,

eka viesti piti kirjoittaa kiiressä, kun pikkumies hyppi sylissä.

Sitä vielä piti mielenkiinnosta kysyä, että miten paljon teillä menee korviketta (siis ne jotka sitä juo) ja kiinteitä päivässä? Meillä menee Almironia ehkä max 900 ml ja noin puolisentoista purkkia kiinteitä (tällä hetkellä maissia ja nyt uutena kokeilussa peruna).

Meillä muuten allergialääkäri suositteli rotaatiota, jossa uutta ruoka-ainetta kokeillaan ensi muutamana päivänä peräkkäin ja jos oireita ei tule se otetaan ruokavalioon niin, että sitä annetaan vain noin joka kolmas päivä. Itse tosin toivoisin, että löytäisimme tuon maissin lisäksi jonkin muun mitä voisi suht turvallisin mielin syödä lähes joka päivä. Sen liäksi voisi kierrättää muita juttuja.

Ajatuksena on, että perunan jälkeen testataan banaani ja sitten possu. Jos taas peruna ei sovi testaan seuraavaksi bataatin, jota onkin jo pari kuukautta sitten syöty pari viikkoa (ennen maitoaltistuksia), ja maitoaltistuksen jälkeen parina päivänä, mutta sen syöttäminen oli niin epätoivoista, että en viitsinyt enää antaa sitä. Poika oksensi melkein joka kerta, kun sitä annoin. Ja minusta se kyllä johtui pahasta mausta eikä allergiasta, koska mitään suolisto tms. oireita siitä ei tullut.

T. Pate06

Vierailija
13/83 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ihoa saatu täysin oireettomaksi edes Neocatella, joten olenkin sittemmin hyväksynyt ihottumaläntit olkapäissä, käsivarsissa ja jaloissa. Hoidamme niitä tarvittaessa Sibicortilla, yleensä pari rasvauskertaa viikossa riittää. Posket ja leuka saavat myös kortisonia parina päivänä viikossa. Tosin tuntuu että pikkasen alkaisi nekin helpottaa. Muuten ei ole mitään oireita esiintynyt, ainakaan siinä määrin että olisin sen noteerannut.

Varovaisen toiveikas olen että lauhtuneet säät auttaisivat ainakin poskiin ja leukaan.

Meille taas ei puhuttu tuosta rotaatiosta mitään, olis ollut hyvä varmaan siitäkin jutella.

Ja juuri tuli uutisissa näistä lasten yliherkkyyksistä että iän mukana helpottaa (ja että heppoisin perustein tehdään diagnoosit). Ihana ajatus että joka aamuiset ja iltaiset rasvausrumbat vähenisi, edes puoleen. Tyttö muuten osaa olla jo aika käärme kun yrittää rasvata, tiedätte varmasti mitä tarkoitan. Ymmärtäähän sen ettei se varmasti kivan tuntuista ole, varsinkaan kun vaatetta vedetään niskaan rasvaiselle iholle¿

Almironia menee tytölle se 800-900 ml. Riisipuuroa menee desi aamulla ja desi illalla. Päivällä syö desin verran oma tekemää peruna-possua, mutta nyt kun opetellaan kaupan purkista niin ihan desiä ei sitä vielä mene. Eli 2 dl puuro-mustikka seosta ja n. 1 dl possu-perunaa päivässä. Minuakin kiinnostaisi millaisia määriä muut syö.

Tuo Muksu riisipuuro jauhe on muuten aika kätevää. Onkohan kaurasta vastaavaa ? Ravintosuunnittelija suositteli muuten käyttämään Provena-tuotteita. Ne on puhdasta kauraa, sopii siis gluteenittomaan ruokavalioon kun tuotantoprosessissa ei pääse kosketuksiin muiden viljojen kanssa (näin siis lukee esitteessä). Lisää tietoa löytynee niiden nettisivuilta www.provena.fi.

Pate: Eikös teillä ollut se peppu tosi pahana silloin aiemmin ? Rasvaatko peppua ? Meillä ei tytön pylly kestä jos rasvaa, tulee näppyjä. Niin ja eikös teille tullut kanssa Ceralanista pilkkuja ? Mekään ei voida sitä käyttää, pilkkuihottumaa tulee jos sitä käytetään.

Tiesittekö muuten että näin pienillä nämä yliherkkyydet voi loppua ihan yhtä-äkkiä. Voi olla että on verikokeessa tuloksena että on alttius esim. kananmuna-allergialle ja muutaman kuukauden päästä ne (oliko ne nyt vasta-aineita) onkin hävinny. Toisaalta lohduttavaa, mutta toisaalta turhauttavaa tässä nyt sitten etsiä sopivia ruoka-aineita niin intopinkeenä. Jep jep¿

Vierailija
14/83 |
08.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette ole tainneet huomata - mä tein maaliskuulle oman pinon, kun tää oli venähtänyt niin pitkäksi! Nostelkaahan sitä!

Vierailija
15/83 |
30.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ollaankin sit jo vähän kokeneempia näissä allergia-asioissa ja sen takia varmaan jo jotenkin " kyllästyttykin" aiheeseen :( Esikoinen on aika vähällä päässyt. Kärsi tosin 1½ kk ikäisestä lähtien kutisevasta ihottumasta jota oli koko kehossa. Silloin vaan neuvolasta käskettiin rasvaamaan jne. yöt oli tosi rasittavia kun tyttö heräili vähän väliä ja huito ihan kamalasti. Tyttö oli reilu 3kk kun lopetin imetyksen (silloin tytöllä oli ns. tissiraivarit, joista en nuorena tyttönä ja ilman mitään nettitukea tiennyt mitään, oletin vain et nyt loppu maito) ja siitä alkoi ihokin paranemaan. Ihmeen kaupalla kiinteet meni hyvin, ei silloin tullu mieleenkään allergiat tai et pitäis pikkuhiljaa kiinteitä aloittaa. Tyttö oli n. 7-8kk kun annoin ekan kerran keitettyä kananmunaa. Siitä tulikin sit kunnon urtikaria reaktio ja tyttö meni uniseksi. Soittelin silloin sairaalaan mut koska pysyi kuitenkin hereillä kun yritettiin niin pitäneet tarpeellisena siellä käyntiä. Kanamunaa sit vältettiin jatkossa, mut aika pian (1½v ikäisenä) sieti sitä jo leivonnaisien seassa. Myöhemmällä iällä tytöllä on ollut kissa ja koira allergiat joista nyt on pääsy, koivuallergia jatkaa edelleen ja hevosallergia on myös ollut ainakin. Altistusta hevosille ei ole ollut muutamaan vuoteen.

Kakkonen oli poika ja sama kokovartalo ihottuma n. 1½ kk iästä lähtien. Tälle tuli lisäks poskeen märkivä ihottumaläikkä joka ei parantunut. 4kk iässä annettiin pojalle tuttelia josta urtikaria ja poika veltoksi. silloin ei soiteltu vaan lähdettiin päivystävään sairaalaan. Sen käynnin tuloksena saatiin muutaman päivän päähän aika lastenpolille jossa käytiin lääkärissä. Maitoaltistusta ei tehty koska se kotialtistus oli ollut niin selvästi positiivinen. Silloin minä tutustuin ekaa kertaa imetysdieettiin. Ja kyllä se oli opettelemista! Kaupassa käynti kesti kun jokaiset ainesosaluettelot piti lukea läpi! Piti etsiä maidottomat margariinit ja maidottomat vaihtoehdot muillekin syötäville. Lisäksi kanamunan jätin pois kun esikoinen oli siitä saanu reaktion. Pojan läntti paranikin sit sen dieetin myötä mut suolisto-oireita alkoi tulemaan. 4v poika sai vihdoin ja viimen käyttämään myös maitotuotteita ruokavaliossaan. 1½ ikään asti vältettäviä ruoka-aineita oli aika liuta. Muut onneks hävis nopeammin kuin tuo maito. Sai aina altistuksissa (½v, 1v ja 2v) tipasta iholle punaisen läikän. Nykyisin pojalla infektioastama, koira ja kissa allergia sekä koivu ja leppäallergia.

Kolmonen syntyi ja oli tällä kertaa tyttö. TOivekkaina odotettin et päästäis ilman allergioita tällä kertaa. No taas siinä 1-2kk iässä samat oireet iholla :( Odottelin kuitenkin hetken että jos ne vaikka häipyis rasvauksella ennenkuin aloitin taas imetysdieetin. Oireita oli sekä suoli- että iho-oireina. Imetysdieetin aikana oli poissa muna, maito, sitrukset, tomaatti, kala, ja muita yleisallergisoivia. Kun ½ vuotta täysimetystä oli mennyt mentiin maitoaltistukseen. Sieltä sit saatiin b-lausunto ja siirryttiin korvikkeelle. Tytöltä nuo allergiat on nyt häipyneet ja täytti äsken 2v. 1½ maitoaltistuksessa todettiin et maito sopii. Aika näyttää tuleeko noi siitepöly ja eläinallergiat mukaan.

Sit tämä meidän kuopus, 270806 syntynyt poika. Meillä kans hormoninäppylöistä lähti liikkeelle, kasvoista ei ottanut lähteäkseen näppylät ja kun 2kk neuvolalääkärikin sanoi niitä hormoninäppylöiksi halusin uskoa sitä niin kovin että hetken uskottelinkin itselleni että niitähän ne vaan. Mut sit alkoi tutun näköinen läikkä erottumaan toisella poskella joka märki jatkuvasti eikä rasvauksetkaan auttaneet. Aloitin munattoman ja maidottoman. Kalaa söin yks viikonloppu ja pojan posket meni aivan järkyksi, jätin senkin pois. TOmaatistakin tuntui tulevan lisää oireita. Tällä dieetillä ei tuntunut olevan kans oikeen mitään vaikutusta ja loppujen lopuksi iho oli niiin kamala et itseäkin ihan itketti kun ei saanut omaa lastansa kuntoon millään! Jätin sit loppujen lopuks kotimaiset viljatkin pois. Oltiin saatu jo antibioottikuurikin tuohon posken tulehtuneeseen ihottumaan. Siitä se sit alkoikin pikkuhiljaa menemään parempaan suuntaan. Prickeihin mentiin iho- ja allergiasairaalaan kun Pikku Jätissä niitä ei voitu tehdä silloin kun piti kun ihosta ei löytynyt sellaista kohtaa jonne prickit olisi voitu laittaa. Maitoaltistus oli positiivinen, tosin poika joutui juomaan ne kaikki annokset ennenkuin tuli reaktio. Aloitettiin kotona totuttamaan Neocateen jota oli edelliseltä lapselta jäänyt pari avaamatonta purkkia. Sairaalasta saatiin Almiron resepti. Mä lopettelin samaan aikaan pikkuhiljaa imetystä sitä mukaan kun poika oppi pullolle. Mä en vaan enää jaksanut sitä salapoliisityötä ja pähkäilyä siitä mikä mun syömiseni sillä kertaa aiheutti oireita. Samalla meni mun toive siitä että edes yhden lapsen olisin voinut huoletta imettää pitkään, ilman mitään ruoka-ainerajotteita. No, kaikkea ei voi saada... asiaan taas (sori kun tulee pitkät sepostukset). Kun nuo Neocatet loppui haettiin Almiron. Ja musta sen aloittamisen jälkeen alkoi iho taas pahentua. Soitettiin sairaalaan ja saatiin ajat sokkoaltistukseen. Eli pari viikkoa sit oltiin iho-ja allergiasairaalassa a-maidon aloituksessa. Menee ihan niinkuin maitoaltisuskin ja sit annetaan kotiin valmiiks pusseihin annosteltuna päiväannokset jauhetta. Mä en siis tiedä mitä siinä oli. Viikon verran täytin päiväkirjaa oireista. Ja huomenna mennään b-maidon aloitukseen. Ja samat jutut taas ja sit 8.2. on lääkärikäynti. Meillä vaan tuntuu nyt jatkuvan nuo iho-oireet ja poika on kortisonirasvan jatkuva käyttäjä. Parin päivän tauon kun pitää niin alkaa iholle tulemaan pientä näppyä ja poski menee pahemmaksi. Taipeet polvissa on kans aika herkät punoittamaan samoin kuin nilkat. Eli todennäköisesti on vahvasti myös atooppinen. Mä en osaa tällä hetkellä sanoa et onko tuo Neocate sopiva korvike. Päivä kerrallaan mennään ja onneks yöt on nykyään aika rauhallisia. Poika ei syö enää mut heräilee kyl muuten.

Nyt pitää lopettaa tältä päivältä! Tuun sit kertomaan huomenna sairaalareissu kuulumisia!

Peeveli ja Toivo

Vierailija
16/83 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva että olette löytäneet tälle puolelle! Peevelin tarina oli aikamoinen, ymmärrän, jos olet jo ns. kyllästynyt aiheeseen. Itsestäni taasen tuntuu, että mun mielessä ei pyöri nyt mikään muu kuin allergia :( Niin joo, Patelle pitää sanomani, että huomasin tervehdyksesi allergiapalstalla, ei vain tullut vastattua!

Meidän taustoista vielä sen verran, että mähän olen itse allergikko (koivu, leppä, eläinpöly, ruoka-aineita) ja rasitusastmakin on diagnosoitu. Esikoisemme (3v tyttö) on säästynyt ruoka-aineallergioilta, mutta veikkaan että hänellekin kehittyy siitepölyallergia: nyt on jokaisena keväänä ollut eri oiretta (nuhaa, yöyskää, taiveihottumaa). Mies ei ole allerginen.

Eilen aamulla olin vielä toiveikas, kun yöt olivat rauhoittuneet ja Onni suht oireeton. No, viime yö meni taas ihan plörinäksi, Onni itkeskeli, raapi ihoa, teki aamulla vihertävän liejukakan ja peppu oli ihan punainen. Taas arvotaan, mitä söinkään eilen vai onko se nyt herkistymässä perunallekin. Tuli sellainen olo, että hittoako mä tässä diettaan ja elän jollain tattarilla ja hirssillä ja valmistan vaivalla ruokia, kun ei niistä ole edes apua :( Taidanpa soitella tänään allergologille ja pyytää B-lausuntoa & reseptiä korvikkeelle - jos tuon lausunnon sillä prickillä nyt saisi. Niin joo: täällä Lappeenrannassa on kuulemma pitkät jonot altistuksiin lastenpolille. Eipä paljon lohduta se tieto.

Että sellaisissa fiiliksissä alkoi tämä päivä, parempaa mielialaa odotellessa...

Vierailija
17/83 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka,

Toinenkin uusi tulokas elokuisiin ilmoittautuu, jos vain huolitte mukaan.

Meidän tytöllä 150806 on alusta asti ollut mahavaivoja ja iho-oireita ja allergiaa on epäilty. Itselläni on ollut niin monenlaisia allergioita, että kyllähän allergiaan jo osasi vähän varautuakin.

Noin kuukausi sitten painonnousu pysähtyi kokonaan ja allergialääkäri oli sitä mieltä, että nyt täytyy aloittaa Almiron Pepti ja lopettaa imettäminen. Taitaa imettämisen lopettaminen olla minulle vaikeampaa kuin tytölle kun en ole vieläkään kokonaan suostunut lopettamaan vaan mieluummin olen itsekin dieetillä ;)

Almironin myötä paino lähti huimasti nousemaan ja mahavaivatkin loppuivat lähes kokonaan.

Maitoaltistus oli viikko sitten ja jo 5 ml tuttelin jälkeen tuli aivan selkeät iho-oireet ja altistuskoe loppui siihen. Maitoallergia oli siis ihan selkeä tapaus.

Nyt ollaan jo vähitellen aloittamassa soseiden kokeilu ja saas nähdä kuinka alkaa sopimaan.

-Viivi

Vierailija
18/83 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi taas!

Ensinnäkin kiitos Viiville kakka-tiedosta ;-) viitaten siis tuohon toiseen viestiini. Olisi tosiaan kiva, jos lääkäri vähän paremmin evästäisi siitä, mitä tuleman ehkä pitää ja mikä on normaalia. Miten teidän siirtyminen muuten Almironiin sujui? Juodaanko teillä sitä mielellään? Meillä on tosiaan nyt yhdeksäs Almiron päivä menossa. Alussa oli hankalaa, viikonloppuna oli jo muutama päivä, kun sitä meni ihan ok, ja nyt taas saa tehdä tosissaan töitä, että korvike menee alas. Tällä hetkellä poitsu juo Almironia päivät ja öisin imetän, eli varmasti ottaa koville sekin, ettei saa päivisin tissiä. Ottaa se koville minullakin, mutta yritän pysyä tiukkana, jotta Almironin sopivuus/sopimattomuus varmistuisi. Tämä on siis virallinen altistus. Pieniä oireita on; vatsan vääntöä jonkin verran ja vähäistä punoitusta pissa-alueella, mutta kuuluko sitten normaaliin totutteluun vai onko allergiaa. Sen kun tietäis!! Täytyisi vain malttaa. Aika sen kertonee.

T. Pate06

Vierailija
19/83 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistän minäkin tuon Aleksin kanssa nenäni tänne - pikkuisen taitaa minussa olla tuota pessimistin vikaa, kenties.

Itsellä ei o allergioita tai iho-ongelmia, mutta isännällä on ongelmia keväisin noiden siitepölyjen kanssa ja sitten banaanin ja kiiwin..

Meillä siis riesana toistaseksi " vain" atooppinen iho, joka sekin on aika hyvin saatu pysymään kunnossa rasvaamalla ja sitte kortisonilla ( jota viimeksi jouduttiin joulunpyhinä käyttämään :))

Terveyskeskulääkärimme onneksi teki diagnoosin pojan ollessa vähän alle 3 kk eikä ole pihistellyt resepteissä vaan on kirjoitellut meille messevän pinon - onkin siis nyt mistä ottaa ja vaihtaa aina välillä :) Samoin kirjoitti meille reseptin noista rela-tipoista jotka nekin saadaan sitten vakuutuksen korvattaviksi (tapiola).

Kiinteitä ollaan aloiteltu nyt sitte tässä ihan " tosissaan" eli muonaa menee kiinteässä muodossa jo noin kaksi-kolme desiä päivässä. Eilen aloitettiin kaurapuuro ja nyt onkin ooteltu tuleeko siitä mitään oireita..

Jaksamisia kaikille ;) Melkein hävettää olla täällä meuhkaamassa kun ei oo (vielä ainakaan) tuon enempiä riesoja.....

nallu ja aleksi 5kk 6pvää

Vierailija
20/83 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ongelmana Almironin aloittamisessa oli se, ettei tavallinen tuttipullo kelvannut ollenkaan. Lusikalla almiron meni kyllä ihan hyvin eli mausta se ei ollut kiinni. Tuttipullon kelpaamattomuuskin meni ohi sillä kun ostin mam ultiventin.

Vähän on vieläkin ilmavaivoja, iho on edelleen kuiva ja vähän ihottumaa, mutta alkuperäisiin vaivoihin verrattuna kaikki on nyt todella hyvin. Vauvakin on niin iloinen ja pirteä, nukkuu hyvin ja itkee ainoastaan väsymystä ja nälkää.

Ihmettelin kyllä kovasti kuinka helpolla tuo korvike hyväksyttiin, kun keskusteluista olen lukenut että almiron ei monellekaan tunnu kelpaavan.

Nyt on jo neljäs viikko menossa ja meilläkin tissillä ollaan vain yöllä kun en laiskuuttani jaksa alkaa sekoittelemaan korviketta ;)

-Viivi