Missä asioissa olette soittaneet päivystysapuun? (116117)
Eli missä asioissa olette soittaneet päivystysapuun? Kertokaa pienet ja isot jutut! Itellä terveysongelma mihin kaipaisin pikaista neuvoa lääkkeen kanssa, mutta epäröin soittamista, kun en tähän huomiseen mennessä kuole. Niin kertokaa teidän tilanteita, missä tilanteessa olette soitelleet?
Kommentit (32)
alavatsakipuja oli ollut useampana päivänä ja olin jo käynyt yleislääkärillä niiden kanssa, joka kehotti käymään heidän gynekologilla (yths) ja sain ajan maanantaiksi 4 päivän päähän. Lääkäri sanoi, että jos kivut pahenee tässä odotteluajalla, niin sitten pitää mennä sairaalapäivystykseen eikä saa jäädä kotiin odottamaan. Viikonloppuna kiput sitten yltyivät ja soittelin ensin 116117, koska meidän kaupungissa oli ohje, että pitää soittaa ensin, ennenkuin lähtee sairalaan. Jos hätätapaus, niin sitten 112, jotka tkee päätöksen sairaalaanlähdön tarpeesta. Käskivät sieltä tulla samantien sairaalaan ja ottamaan taksin.
toisen kerran taas gynen vaivoissa. Vuoto oli ollut niin runsasta että olin vaipunut lattialle hekteksi enkä pääsyt jaloilleni. Soittelin 116117 (olin jo edellisessä kuussa käynyt gynen polilla samasta syystä), sieltä sitten hoitaja sanoi, että käy kysymässä päivystävältä gyneltä mitä tehdään ja soittaa sitten takaisin. Soitti sitten takaisin ja sanoi minulle varatun ajan polille huomiseksi kello se ja se, sitä ennen labraan, mutta jos pyörryn vielä uudelleen tai muuten menen voimattomaksi, niin sitten suorilta tein päivystykseen: kirjaavat tämän puhelun tietoihini, että voit ihan omin luvin sitten lähteä tulemaan.
Jos en ole ollut aivan varma onko vaiva sellainen, että vaatii päivystykseen lähtemistä.
Täällä ei saa mennä päivystykseen soittamatta ensin arviopuhelimeen. Soitan siis sinne, jos arvelen, että pitäisi mennä päivytykseen. Kertovat sitten arvion, onko tarvetta vai ei.
Oletteko huomanneet, että tietyt kansanryhmät käyttää päivystystä ihan normilääkärinä?
Vierailija kirjoitti:
Jos lääkeasia, soita apteekkiin.
Tämä. Farmaseutti osaa kertoa lääkkeistä paremmin kuin päivystyksessä vastaava hoitaja. Apteekista myös vastataan puhelimeen heti eikä tunnin päästä.
Soitin kerran, kun nenästä vuoti verta ihan tolkuttomasti eikä se meinannut loppua millään. No, loppui sitten kuitenkin eikä tarvinnut lähteä lääkärille. Sain puhelimesta ohjeistuksen käyttää jotakin A-vitamiinitippoja nenään.
sinne soitetaan, jos ei ole varma onko syytä lähteä päivystykseen heti vai voiko odottaa esim. seuraavaan arkipäivään ja tk-päivystykseen.
Voivat mysö arvioida potilaan oireiden kiirellisyyden siten, että potilas voi saada sairaalasta poliklinikka-ajan seuraavaksi päiväksi / lähipäiviksi (esim. jos potilas on jo erikoissairaanhoidon potilas), jos tilanne vaatii kuitenkin erikoislääkärin arviota, mutta ei ole kuitenkaan niin kiireellinen asia, että pitää hoitaa heti.
Oman kokemukseni mukaan hoito on paljon parempaa, jos soittaa ensin tuohon 116117-numeroon. Lisäksi saa kuulla, jos esim. on pitkät jonot päivystyksessä ja jonotusaika tunteja. Saa sitten jäädä kotiin jonottamaan, mutta sinut on laitettu kuitenkin jo sinne jonoon, joten saapuessasi päivystykseen ei joudu siellä käytävillä notkumaan tuntikausia. Ja sitten muut asiakkaat vetää herneet nenään, kun joku vaan kävelee ovista sisään, istahtaa alas ja muutaman minuutin kuluttua lääkäri kutsuu sisään nimeltä.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko huomanneet, että tietyt kansanryhmät käyttää päivystystä ihan normilääkärinä?
En ole huomannut: en voi tietää ihmisestä päälle päin miksi hän päivystävälle lääkärille on menossa.
Kun mulla täysin yllättäen toisesta silmästä meni näkö, niin etten herätessä nähnyt sillä mitään, mutta se palautui saman aamun aikana ja lähdin normaalisti töihin. Pidin sitä itse asiassa viattomana juttuna, mutta työkaveri sanoi asiasta kuultuaan että nyt heti päivytykseen, mutta soitin ensin. Käskettiin tulla. Epäily TIA-kohtauksesta. Mulla oli edellisenä iltana ollut sellaisia oireita että tavarat putoilee käsistä, mutta olen luonnostaan kömpelö. Mitään ei päästä löytynyt, mutta aina ei kuulemma löydy. Pidin siis tuota jonain ohimenevänä kun suvussa on silmäsairauksia ja luulin että se on silmälääkärin juttu, olinkin siinä luulossa että ohjataan silmäpolille. Ei ihan niin mennytkään. Eli oli kyse vakavammasta kuin itse ajattelin. TIA on ohimenevä aivoverenkiertohäiriö, siis, jos joku ei tiedä tätä. En itsekään ennen tuota tiennyt.
kuorin appelsiinia ja veitsi lipsahti sormeen. Ei tullut isokaan haava eikä verta tullut paljon, mutta verenvuoto ei lakannut kuitenkaan. Piti sitten lähteä päivystykseen. Hoitaja kun näki haavan, sanoi epäuskoisena, että eihän tuo tarvits ekuin laastarin, mutta sitten alkoi haavasta samalla hoitajan sitä katsellessa tulla verta. Kehotti sitten painamaan haavaa ja menemään istumaan. Lääkäri sanoi samaa, että eihän tämä tarvitse kuin laastarin, mutta sitten taas (haha) alkoi vuotaa verta siinä lääkärin katsellessa. pistivät sitten haavan kiinni liimalla ja tetanusrokote mukaan. Se oli jännä haava kyllä, oikeasti tosi pieni viilto, noin sentin ja siistin näköinen eikä edes näyttänyt syvältä haavalta, mutta se verenvuoto vaan ei lakannut. En siis yhtään pahastanut, kun hoitaja sanoi, että eihän tuo tarvi kuin laastarin ja kun lääkäri sanoi samaa. Itsekin olisin ollut samaa mieltä, mutta minkäs teet, jos verenvuoto ei vaan tyrehdy.
Itse olisin soittanut tuollaisessa tilanteessa 112.