Loputtomat määrät digikuvia ahdistaa(+niiden järjestely)
Olenko ainut josta tuntuu ihan törkeän työläältä selata ja järjestää vuosien saatossa kertynyttä kuvamärää? On jos jonkinlaista räpsyä ja muilta tulleita kuvia. Sinne sekaan mahtuu toki jotain helmiä ja oiksti kivoja otoksia, mutta liika on liikaa!
Olen yrittänyt poistella turhia, mutta kuvia kymmenien vuosien aikana on kertynyt tuhansittain...en edes tiedä miten lukemattomia, mutta tuntuu että on mahdoton tehtävä järjestää kaikki ja poitaa turhat.
Vertaistukea please!!!! :)
Kommentit (34)
Ilmeisesti olen ainut jota ahdistaa tällainen asia
Ei ole yksinkertaista keinoa. Helpotusta voi antaa jos et tee niin yksityiskohtaisia jaotteluja. Ensialkuun vaikka kesän 2023 kuvat omaan kansioon. Siitä voi sitten pikkuhiljaa parantaa jos haluaa. Kesän 2023 reissu Turkuun tai rippijuhlat jne.
Minä otan muistikortin täyteen kuvia, katson kuvat läpi. Siirrän talteen hyvät otokset ja sitten delegointi kaiken muistikortilta. Ei ehdi tulla tuhansia kuvia.
no et. Mua myös ahdistaa ja olen aina yrittänyt siirtää tuota aikaa kun pitäisi järjestää kaikki kuvat. Pitäisi valita mitkä kuvat on turhia ja mitkä ei ja sekin ahdistaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä otan muistikortin täyteen kuvia, katson kuvat läpi. Siirrän talteen hyvät otokset ja sitten delegointi kaiken muistikortilta. Ei ehdi tulla tuhansia kuvia.
Tätä olen itsekin alkanut nyt noudattamaan havahduttuani asiaan, mutta läpikäytävää kuvamatskua on ehtinyt tulla jo ihan liikaa vuosien saatossa.
-ap
Vierailija kirjoitti:
no et. Mua myös ahdistaa ja olen aina yrittänyt siirtää tuota aikaa kun pitäisi järjestää kaikki kuvat. Pitäisi valita mitkä kuvat on turhia ja mitkä ei ja sekin ahdistaa.
Niinpä! tavallaan jo pelkästään se että kuva on vuosia vanha tuo sille jotain tunnearvoa...mitä jos poistan sen ja siinä olikin jotain oleellista myöhempää katselua ajatellen ja sitten kadun ettei sitä enää ole.
Digikuvat on sentään ajallisesti järjestyksessä kuvauspäivän mukaan. Laatikollinen paperikuvia on vähän työläämpi.
Vierailija kirjoitti:
Älä poista kuvia elleivät ne ole täysin epäonnistuneita eli tärähtäneitä tai vastaavaa. Järjestä vain. Digitilaa saa rahalla lisää. Tässä tapauksessa raha todellakin korvaa poistamisen pähkäilystä aiheutuvan ahdistuksen.
Ei tarvitse järjestää jos et halua. Lakkaa jo stressaamasta mokomasta.
Tunnen yhden iäkkäänmän kuvienräpsijänaisen. Jokainen aamupala ja askelmittarin lukemakin kuvataan ja jaetaan somessa. En tunne minkäänlaista myötätuntoa, jos tällaiset räpsijät ovat pulassa kuviensa kanssa.
Järjestä ne diaesityksiksi vaikka vuoden tai aihepiirin mukaan. Helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen yhden iäkkäänmän kuvienräpsijänaisen. Jokainen aamupala ja askelmittarin lukemakin kuvataan ja jaetaan somessa. En tunne minkäänlaista myötätuntoa, jos tällaiset räpsijät ovat pulassa kuviensa kanssa.
En usko että heillä on tarvetta säilyttää tuollaisia kuvia pidempään. Nyt puhutaan ns. oikeista kuvista joita on tarkoituskin säilyttää.
Minne ne kuvat kannattaa säilyttää?!
Vierailija kirjoitti:
Ainakin kahdella eri alustalla. Jos toinen hajoaa niin toinen on vielä jäljellä. Ja paperikuvat ovat hyviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin kahdella eri alustalla. Jos toinen hajoaa niin toinen on vielä jäljellä. Ja paperikuvat ovat hyviä.
Eli kahdelle eri muistitikulle? Sit mua ahdistaa jos kadotan ne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kahdelle eri muistitikulle? Sit mua ahdistaa jos kadotan ne
Kovalevylle. Et kadota niitä.
Säilytän kuvia usealla ulkoisella kovalevyllä niin, että jokainen kuva on vähintään kahdella levyllä eli kaikista on olemassa kopiot. Kuvat on kansioissa, jotka on nimetty päivämäärän mukaan eli ne voidaan järjestää automaattisesti aikajärjestykseen ja nimessä on mukana myös pieni selite mistä kuvista on kyse.
Tai jos olette keksineet jonkin hyvän keinon ratkaista tämä ongelma niin aina parempi