Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Simo Keskinen on 32-vuotias alkoholisti, ja hänellä on todennäköisesti elinaikaa muutamasta viikosta kuukauteen (maksakirroosi)

Vierailija
16.06.2024 |

"minua surettaa, etten tule ikinä enää näkemään lastani, koska tulen olemaan loppuikäni kännissä" 

Aika karua. 

https://www.hs.fi/alueet/art-2000010503579.html

Kommentit (664)

Vierailija
241/664 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Tunne-elämän sairaus ja hoidettavissa, mutta itseään pitää jaksaa hoitaa ja terapiaa pitäisi saada. Harmi ettei apua tunnu saavan."

Täällä ei taas lainaus mulla toimi. Kyllä se on tunne-elämän vika, mutta en minä sitä sairaudeksi luokittele siltikään. Olen käynyt vuosikausia terapiassa, monenlaisissa, kelan ja omakustanteisesti. Nyt en enää käy missään, koska ei ne minua parantaneet. Joidenkin ihmisten haavat on niin varhain tulleet, ettei niihin pääse käsiksi. 

Ei sillä ole mitään merkitystä ettet sinä luokittele sairaudeksi. Eihän kyseessä ole mielipide asia.

Sen sairauden taakse vaan ei voi jäädä, kun saa tietoa, voi hoitaa itseään. Yksin se ei yleensä onnistu.

Niin, no tämä miksi en näe sitä sairautena on se, että minusta ihminen voi raitistua ilman apuakin jos vain riittävästi haluaa ja ymmärtää laittaa asioita vastakkain. Kyllähän lihavuuskin luokitellaan sairaudeksi, mutta en minä sitäkään sellaisena ajattele. Minusta sairaus on jotain mihin ehdottomasti tarvitset hoitoa ja ilman sitä et parane. Kuitenkin osa ihmisistä pystyy laihduttamaan ja osa raitistumaan ilman lääkäriä. Ja jos taas ei ole riittävästi sitä omaa motivaatiota niin mikään hoito ei paranna. Eli osa rautistumisesta on pakko tulla ihmisen omasta halusta ja valinnasta. 

Tämäkin tyyppi on saanut paljon apua ja hoitoja, mutta ei vain ole halunnut lopettaa juomista. Ei vain halua. Haluaa mieluummin kuolla, koska jostain syystä ei välitä elämästään.

Vierailija
242/664 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Tunne-elämän sairaus ja hoidettavissa, mutta itseään pitää jaksaa hoitaa ja terapiaa pitäisi saada. Harmi ettei apua tunnu saavan."

Täällä ei taas lainaus mulla toimi. Kyllä se on tunne-elämän vika, mutta en minä sitä sairaudeksi luokittele siltikään. Olen käynyt vuosikausia terapiassa, monenlaisissa, kelan ja omakustanteisesti. Nyt en enää käy missään, koska ei ne minua parantaneet. Joidenkin ihmisten haavat on niin varhain tulleet, ettei niihin pääse käsiksi. 

Ei sillä ole mitään merkitystä ettet sinä luokittele sairaudeksi. Eihän kyseessä ole mielipide asia.

Sen sairauden taakse vaan ei voi jäädä, kun saa tietoa, voi hoitaa itseään. Yksin se ei yleensä onnistu.

Niin, no tämä miksi en näe sitä sairautena on se, että minusta ihminen voi raitistua ilman apuakin j

Kukaan nyt lääkärin avulla paranekaan, valoja nyt vähän. Alkoholismista siis. 2% ainoastaan julkisen avun turvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/664 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta onneksi saatiin 8-prosenttiset kauppoihin. 

Niin. Ennen sitä piti hakea Alkosta, jossa on houkutuksena 8 prossaisten vieressä tiukempaa tavaraa. Monesti on tullut sorruttua kossupulloon ja ottanut muutaman 8 pros peittämään viinan hajun, että akka luulee ukon vain kaljoittelevan.

Parempi sitä 8 prossaista hakea ruokakaupasta, niin jää ne muut viinakset sinne Alkoon. Ja tulee ehkä ostettua pikkusuolaiset myös, ettei mene pelkästään juopotteluksi..

Vierailija
244/664 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, mikä vituttaa näissä katujuopoissa eniten. Se, että notkuvat tuolla päivät pitkät, kun muut ihmiset juoksevat hiki hatussa töissä, jotta näitäkin yhteiskunnan mätäpaiseita voidaan elättää, vai se, että haisevat, mölyävät, aiheuttavat pelkoa ja epäjärjestystä, kuormittavat poliisia ja tekevät esimerkiksi juurikin Tampereen keskustasta täysin vastenmielisen. Vaiko sitten se, että kuvittelevat, että kaikki muut ovat heille jotain velkaa ja meidän pitäisi heittää tollaisille vielä rahaa yhtään mihinkään. Oli sitten kyse bussista, ruoasta tai kaljasta. Mitä he on tehneet mun hyväkseni tai tulevat koskaan tekemään? Niistä ei ole mitään muuta kuin harmia ja surua kaikille.

He juovat meidän puolesta ettei meidän tarvitse. Narkkarit käyttävät kamat puhtaaksi kaduista ettei sitä päädy lapsille ja niille jotka eivät vielä käytä.

Heistä on tavallaan hyötyä. Imevät myrkyt itseensä meidän puolesta. Toimivat yhteiskunnallisina maksoina ja munuaisina puhdistaen yhteiskuntaa myrkyistä.

Vierailija
245/664 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, mikä vituttaa näissä katujuopoissa eniten. Se, että notkuvat tuolla päivät pitkät, kun muut ihmiset juoksevat hiki hatussa töissä, jotta näitäkin yhteiskunnan mätäpaiseita voidaan elättää, vai se, että haisevat, mölyävät, aiheuttavat pelkoa ja epäjärjestystä, kuormittavat poliisia ja tekevät esimerkiksi juurikin Tampereen keskustasta täysin vastenmielisen. Vaiko sitten se, että kuvittelevat, että kaikki muut ovat heille jotain velkaa ja meidän pitäisi heittää tollaisille vielä rahaa yhtään mihinkään. Oli sitten kyse bussista, ruoasta tai kaljasta. Mitä he on tehneet mun hyväkseni tai tulevat koskaan tekemään? Niistä ei ole mitään muuta kuin harmia ja surua kaikille.

He juovat meidän puolesta ettei meidän tarvitse. Narkkarit käyttävät kamat puhtaaksi kaduista ettei sitä päädy lapsille ja niille jotka eivät vielä käytä.

Heistä on tav

Kyllä on tosi mukavaa liikkua etenkin lapsen kanssa Tampereen keskustassa puliukkoja ja -akkoja sekä narkkareita väistellen. 

Vierailija
246/664 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joko tässä ketjussa on kannabishörhöt vaahtoamassa? Heidän ajatuksensa pyörivät vain yhden asian ympärillä. Aika outoa huumausaineelta joka ei aiheuta riippuvuutta.

On paljon ihmisiä jotka on koukussa lähinnä aiheeseen ja siitä jankkaamiseen kuin itse aineeseen tai sen käyttöön. Kyseessä on kuitenkin oikeus laittaa suustaan asioita sisään ja valtio puuttuu tähän oikeuteen rankaisemalla.

Siinä annetaan viesti että kansalainen ei omista itseään ja itsemääräämisoikeutta siitä mitä sisäänsä tunkee.

Tämä on kannabisasiassa ehkä se ydin.  Kyseessä on yksilönvapauden pohdintaa.

Alkoholin kanssa asiasta tehtiin jo samat päätelmät aikoinaan. Kielto ei toiminut ja kielto on myös epäeettinen ratkaisu kaikkien kannalta ja kasvattaa vain rikollisuutta.

Vierailija
247/664 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse juopot sitä juomaa kurkkuunsa kaatavat. 

Tai se juoma.

Hiiva joka valmistaa alkoholia sivutuotteena on hyötynyt ihmisistä jo pitkään ja hyötyy siitä että ihminen mieltyy hiivan sivutuotteeseen.

Hiiva siis epäsuorasti saattaa muuttaa aivoja sillä tavoin, että aivot ehdollistuvat ottamaan jatkuvasti annoksia elimistöön, vaikka ydinminä ei enää tahtoisi ja tietää että nyt myrkytetään itseä.

Hiiva hyötyy alkoholisteista eniten ja hiivoja tuotetaan suuria määriä. Kyseessä voi olla oikeasti haitallinen eliö ihmisen evoluutiossa. Evoluutiota alkoholia tuottavien hiivojen kanssa on ollut jo pitkään domestikaatiosta saakka. Toinen aihe on huumekasvit ja ovatko nekin ulkoavaruudesta tulleita "ufoja", jotka pyrkivät orjuuttamaan ihmisen ja käyttämään ihmistä heidän viljelykseen ja lisääntymiseen heidän puolestaan. Näitä asioita on hyvä pohtia. Voi olla että sielun vihollinen on kaiken tämän takana.

Vierailija
248/664 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi muuten todella komea mies jos ei viinaa vetäisi. Harmi.

Vierailija
249/664 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko hän jotenkin nepsy? Harmi ettei ole saanut apua sellaiseen ja on sitten lääkinnyt itseään viinalla.

Vierailija
250/664 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:Alkoholistille löytyy aina syy ryypätä, ja aina muualta kuin peilistä. Maailma ahdistaa, Weltschmertz, on jotain juhlittavaa, on jotain surtavaa, on tylsää...ei alkoholistilta syyt koskaan lopu kesken.

Alkoholistilla on ominaisuutena se ettei tule kovia krapuloita vielä nelikymppisenäkään. Osa voi juoda viisikymppisenäkin suuria annoksia ja krapula on vain kevyt väsymys tai pöhnä aamupäivän ja se haihtuu pian pois jotta saa uuden annoksen nautittua töiden jälkeen.

Erityisesti pari ja kolmekymppiset alkoholistit kykenevät juomaan todella suuria määriä ainetta sisuksiinsa vailla merkittäviä tuhoja. Toki tuhoja tulee paljon aivoihin ja hermostoon pitkän käytön seurauksena.

Normaalisti kolmekymppisenä normaalit terveyssuositustenkin mukaiset annokset aiheuttavat käyttäjälle, niin kovan krapulan ettei tee mieli juoda useisiin viikkoihin. On oksentelua ja lähes psyykeelle ottavaa ahdistusta. Sydämen sivuäänet ja runsas hikoilu voi esiintyä useita päiviä nautitusta alkoholista. Elimistö käy kovilla ja tosi monet lopettaa käytön kokonaan ennen neljääkymmentä ikävuotta.

Sama pätee yleisesti myös huumasuaineiden viihdekäyttäjiin. Keski-iän jälkeen alkoholia nauttivia tai huumausaineta nauttivia on häviävän pieni määrä.

Vierailija
251/664 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun itse kärsin alkoholiongelmasta, oli tosi vaikeaa saada apua siihen. En ole koskaan ollut alkoholistin näköinen vaan olin ihan normaalin näköinen nainen silloinkin kun kärsin alkoholiongelmasta. Siksi minua ei varmaan otettukaan tosissaan päihdepalveluissa. Minulle ehdotettiin kaikkea muuta mikä minulla voisi olla, ehdotettiin muun muassa että juon varmaan yksinäisyyteen ja sitten kun minulle tulee perhe, juominen loppuu. Ehdotettiin myös ADHD-diagnoosia. 

Monella alkkiksella on hoitamaton ADHD. Myös mulla. Korkki meni kiinni kun lääkitys saatiin kohdilleen ja pääsin psykoterapiaan.

On oikeasti hyvin, hyvin harvinaista että aikuiselle (varsinkin naiselle) ehdotetaan ADHD:ta ja tarjotaan siihen hoitoa. Siihen pitää tarttua, edes kokeilla!!! Hoitamaton ADHD on helvetti.

Vierailija
252/664 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti Tampereella ei ole kunnolla apua tarjolla päihdeongelmaisille. Tiedän tämän omasta kokemuksesta sillä olen itse raitis alkoholisti. Oma päihdehoito piti maksaa omasta pussista. Kaikilla ei ole moiseen varaa. 

Mutta alkoholiin löytyi sillon aina rahaa kun ryyppäsit?  Minulla ei ole koskaan ollut varaa viinaan ja baareihin, hyvä kun on palkka riittänyt vuokraan ja pakollisiin menoihin. Onnea kuitenkin raitistumisestasi ja viisaammin käytit rahasi kun maksoit päihdehoitosi etkä ostanut niillä viinaa.

Vierailija
253/664 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heistä on tav

Erikoinen näkemys. Ihan jees. Joidenkin tehtävä on myös olla pelkästään varoittavina esimerkkeinä.

Vierailija
254/664 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua surettaa, että alkoholistitkin voivat saada lapsia mutta minä en.

Minun isäni on alkoholisti. Ja isäni isä oli myös. Isäni on alkoholismistaan huolimatta  minulle hyvin rakas. Onneksi minä olen isäni alkoholismista huolimatta saanut syntyä. Minua harmittaa ja ihmetyttää kommenttisi.

Itse olen absolutisti. Sukuni alkoholismi on loppunut minuun.

Vierailija
255/664 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämä on valintoja. Alkoholismi on yksi niistä. Itselläni oli joku vuosi sitten paha alkoholiriippuvuus, mutta ponnistelin irti siitä, joten tiedän, mistä puhun. Lisäksi suomalaisessa yhteiskunnassa suhtaudutaan alkoholiongelmiin turhan lepsusti ja ymmärtäväisesti. Mielenterveyden hoitamista alkoholilla voisi stigmatisoida enemmän.

Se, että toipuminen oli sinulle helppoa ei tarkoita sitä, että se on kaikille helppoa. Onnea sinulle saavutuksestasi, mutta älä sen varjolla nosta itseäsi muiden yläpuolelle. Alkoholismi on sairaus, ei valinta. Eikä ainakaan todellakaan noin mustavalkoinen asia kuin miten sen kuvailet. 

Sinähän et tiedä, oliko se minulle helppoa. Itse asiassa ei ollut, miksi olenkin ylpeä siitä, että en ole enää riippuvainen alkoholisti. Ihmiset pystyvät vaikeisiinkin asioihin, jos vain

Kommenttisi sai sen kuulostamaan siltä, että se oli helppoa koska sanoit sen olevan vain valinta. On valinta haluta parantua ja hakea apua, mutta on eri asia kuinka siinä kukakin onnistuu. Toisilla on jo lähtökohtaisesti paremmat lähtökohdat toipua, jos ympärillä on hyviäkin asioita joiden vuoksi taistella itsensä kuiville. Kaikilla näitä syitä ei ole, joten ylipäätään halu yrittää parantua on pienempi ja todennäköisyydet onnistua pienemmät.

Kuten jo kommentoin, nämä asiat eivät todellakaan ole mustavalkoisia. 

Vierailija
256/664 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja joku vielä mennyt lisääntymään hänen kanssaan. Siinä ei ole lapsella helppo tulevaisuus.

Miten niin? Lapsi ei elä isänsä kanssa, ei edes näe tätä. 

Nimenomaan, lapsi tarvitsee isäänsä aivan yhtä paljon kuin äitiään. Luuletko ettei lapsi tästä kärsi kun ei elä isänsä kanssa eikä edes näe isäänsä?

Vierailija
257/664 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi varmaan ottaa alkoholismi kouluaineeksi, koska niin iso rahareikä se on yhteiskunnalle. Kun faktat lyödään jo koulussa pöytään, niin sen jälkeen on ihan oma vika, jos alkoholistiksi alkaa eikä kenenkään tarvi sääliä. Mun isä oli alkoholisti enkä todellakaan sääli näitä yhtään. Jokainen saa heittää elämänsä hukkaan, jos haluaa. Sääli vaan lapsia, jotka eivät voi vanhempiaan valita.

Kovin on mustavalkoinen ajatus tässä sinulla, eli että yksinkertaisesti joku vain päättää alkaa alkoholistiksi. Katkeruus isäsi alkoholismista paistaa vahvasti läpi kommentistasi. 

Vierailija
258/664 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, lopulta ihminen on itse vastuussa omasta elämästään. Surullinen juttu, mutta apua on varmasti tarjottu vuosien mittaan. 

Mistä tällainen oletus, että apua tarjottu vuosien mittaan?

Itse olen toipuva alkoholisti ja nykyisen työni kautta arvelen juurikin päinvastaista. Apua on voitu hakea, mutta sitä ei ole saatu.

Btdt

Apua on todellakin vaikea saada ja, jos sitä saa se ei välttämättä ole oikeanlaista ja riittävää! Sama ongelma koskee myös mielenterveyspalveluita. Säästetään ja se säästäminen tulee hyvin kalliiksi. Miksi tähän ei puututa? Kyllä siitä seuraisi kohu, jos syöpäsairasta hoidettaisiin jollain yksisarvishoidolla tai jätettäisiin kokonaan hoitamatta. Ja, kun potilas ei parane, niin syyllistetään häntä: "kuule pitäisi sinun vähän itsekin yrittää". Loppu näennäispuuhastelulle ja kunnon hoitoa ihmisille!

Vierailija
259/664 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta onneksi saatiin 8-prosenttiset kauppoihin. 

Siitä se alamäki Simollakin tämän viikon maanantaina lähti.

Vierailija
260/664 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereen keskustan puliukot ovat kuin Disney-leffasta verrattuna vaikkapa Philadelphian kaduilla notkuviin fentanyyli-riippuvaisiin zombeihin, joilla on märkiviä avohaavoja.