Simo Keskinen on 32-vuotias alkoholisti, ja hänellä on todennäköisesti elinaikaa muutamasta viikosta kuukauteen (maksakirroosi)
"minua surettaa, etten tule ikinä enää näkemään lastani, koska tulen olemaan loppuikäni kännissä"
Aika karua.
Kommentit (664)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, lopulta ihminen on itse vastuussa omasta elämästään. Surullinen juttu, mutta apua on varmasti tarjottu vuosien mittaan.
Mistä tällainen oletus, että apua tarjottu vuosien mittaan?
Itse olen toipuva alkoholisti ja nykyisen työni kautta arvelen juurikin päinvastaista. Apua on voitu hakea, mutta sitä ei ole saatu.
Btdt
Et lukenut juttua?
Hesarin juttu maksumuurin takan. Kaikki eivät siis ole lukeneet.
Mitäs sitten kommentoi ja kirjoittaa "oletuksesta"? Jutusta selviää että apua on tarjottu useamman kerran, mutta kuningas alkoholi vie aina voiton.
No jos ei itsellä ole motivaatiota parantua vaikka takana on lukuisia katkoja niin minkä sille sitten voi. Aikalailla saa ryypätä että on tuossa kunnossa kolmekymppisenä. Surullista toki, mutta kai itselläkin joku vastuu pitäisi omista tekemisistään olla.
Vierailija kirjoitti:
Kyseinen jantteri tulee vastaan joka päivä tässä keskustassa. Raahustaa heti aamusta alkaen Gambina-pullonsa kanssa pitkin Hämeenkatua ja Kuninkaankatua. Yksi päivä oksensi kontillaan tuossa Kuninkaankulman kaupan liukuportailla ja kohta makasi siinä kyljellään housut puolitangossa.
Jutun lopussa lukee, että "olen vain hiphoppari, joka eli niinkuin halusi". Hän todella halusi elää näin? Hän valitsi esimerkiksi ennemmin ryypätä pitkin katuja kuin olla oman lapsensa elämässä?
Jutusta saa kuvan, että lapsi on hyvin pieni tai onko vielä syntynytkään? Miehen kohdalla lienee jo myöhäistä valita toisin, eikä moni alkoholisti halua/kykene lopettamaan edes lapsen vuoksi. Alkoholi menee aina kaiken muun edelle.
Sinällään reilua tunnustaa, että valinta on oma, eikä käy syyttelemään milloin mitäkin/ketäkin.
Outoa kun juo Gambinaa, kallista verrattuna Suomiviinaan.
Vierailija kirjoitti:
No jos ei itsellä ole motivaatiota parantua vaikka takana on lukuisia katkoja niin minkä sille sitten voi. Aikalailla saa ryypätä että on tuossa kunnossa kolmekymppisenä. Surullista toki, mutta kai itselläkin joku vastuu pitäisi omista tekemisistään olla.
Sekakäyttäjä, ei kaipaa enempää selitystä kuosin suhteen. Toivo mennyt vuosia sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun kaverini lopetteli muutaman pitkän teho-osastojakson jälkeen suurinpiirteen tuossa iässä oli ehkä joku 35 vuotias. Joi useita vuosia jokaikinen päivä pari euro kossua ja puoli keissiä kaljaa. Juoksee nykyisin lenkkejä kuin hullu. Yhdestä riippuvuudesta toiseen, mutta terveellisempään. Voisi tuollakin kaverilla ehkä mahdollisuuksia olla, jos lopettaisi nyt.
Joillakin ihmisillä addiktioherkkyys kulkee geeneissä. Moni heistä käy läpi elämässään useita erilaisia addiktioita.
Totta. Itselläni ollut jo alkoholi, tupakka, seksi, sokeri, työnteko, urheilu. Peliriippuvuus vielä uupuu. Kaikki samaa tunne-elämän sairautta. Ehkä jonain päivänä olen riittävän terve, että tasainen olo ja elämä riittää.
Tsemppiä sinulle. Olet oikeilla jäljillä kyllä selvästi. Addiktio vaihtuu vaan toiseen, niin kauan, kun taustalla olevat tunne-elämän ongelmat saa purettua. Sitten ei tarvitse enää korvata sitä tyhjää kohtaa sisällä jollakin riippuvuudella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja joku vielä mennyt lisääntymään hänen kanssaan. Siinä ei ole lapsella helppo tulevaisuus.
Niin ihmeellistä kun se onkin, usein näillä naisia riittää.
Joo mutta ei mitään raittiita naisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun kaverini lopetteli muutaman pitkän teho-osastojakson jälkeen suurinpiirteen tuossa iässä oli ehkä joku 35 vuotias. Joi useita vuosia jokaikinen päivä pari euro kossua ja puoli keissiä kaljaa. Juoksee nykyisin lenkkejä kuin hullu. Yhdestä riippuvuudesta toiseen, mutta terveellisempään. Voisi tuollakin kaverilla ehkä mahdollisuuksia olla, jos lopettaisi nyt.
Joillakin ihmisillä addiktioherkkyys kulkee geeneissä. Moni heistä käy läpi elämässään useita erilaisia addiktioita.
Totta. Itselläni ollut jo alkoholi, tupakka, seksi, sokeri, työnteko, urheilu. Peliriippuvuus vielä uupuu. Kaikki samaa tunne-elämän sairautta. Ehkä jonain päivänä olen riittävän terve, että tasainen olo ja elämä riittää.
Kofeiiniriippuvuus myös pois. Se ei ole elintarvike vaan keskushermostopäihde.
Vierailija kirjoitti:
Mutta onneksi saatiin 8-prosenttiset kauppoihin.
Niinpä. Ei tarvitse niin kauan odottaa, että ongelma hoituu ns. itsestään. Yläasteen jälkeen pari vuotta ja ongelma ratkaistu. Hintoja pitää vielä pudottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitaisiin lopettaa sen hokeminen, että alkoholismi on muka sairaus. Se ei ole sairaus, koska siitä voi parantua tahtomalla sitä parantumista tarpeeksi. Aivosyöpä esimerkiksi on sairaus. Siitä ei parane omalla tahdonvoimalla.
Kyllä se on sairaus. Samalainen pakko-oireista käyttäytymistä oleva aivojen palkintomekanismia hakeva toiminto kuin tuo sinun netissä ilkeämielinen vittuilu ja päteminen papukaijamaisesti, että näin ne asiat on. Ei. Ne asiat ei ole niin kuin sinä sanot, vaan on lääketieteellisesti todettu että alkoholismi on sairaus, jossa aivot on muuttuneet ja elimistö ei toimi ilman viinaa samalla tavoin. Lopettaminen voi aiheuttaa deliriumin. Sinäkään et omalla tahdonvoimalla kykene pitämään kitaasi kiinni tai näppejäsi irti näp
Nyt on sulla huikan paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen törmännyt tyyppiin monesti ja aina hän ei ole ollut kauhean asiallinen. Järkytti lukea tuo juttu silti, luulin häntä aina ulkonäön perusteella itseäni vanhemmaksi.
M35
Sama, olen lukemattomia kertoja nähnyt Hämeenkadulla ja hän on huudellut/mölissyt hyvin asiattomaan tyyliin, kun ei ole antanut rahaa. Vähän pelottava hän on käytöksellään ollut, ei suinkaan mikään leppoisa hoivattavan harmiton, sympaattinen hahmo. (Ja ennen kuin joku paheksuu, niin en anna koskaan päihteissä oleville, enkä myöskään manipulatiiviseen sävyyn kerjääville, koska tarkoitus vaikuttaa epäilyttävältä.)
Kun ihmiset surkuttelevat hänen kohtaloaan, pitäisi muistaa myös lapsen kohtalo ja miten estetään näitä päihdevanhemmuuksia (ja päihderiippuvuuksia). Juttu oli yksipuolinen.
Lapsen rahathan hän juo ja kerjää.
Ne on siltä lapselta pois. Useita tonneja olisi lapsen säästötilillä rahaa jos ei olisi juonut niitä. Tämä koskee ihan kaikkia vanhempia jotka tuhlaa älyttömiin rahojaan. Erityisesti nykyiset buumerit on tuhlanneet rahat ihan älyttömiin ja jättäneet aikuiset lapset yhteiskunnan maksettavaksi.
Harmi kun ei nää juttua kun on vaan tilaajille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja moni heistä ei käy, koska valitsevat addiktion torjumisen. Koska eivät ole tahdottomia sätkynukkeja.
Tämä. Mulla on alkoholisteja molemmin puolin sukua. Isän puolelta kaikki veljekset on rapajuoppoja. Sen taki olen aina ollut varovainen, etten käytä alkoholia liian pitkiä aikoja putkeen. Tiedostan myös, että todennäköisyys muiden riippuvuuksien kehittymiseen on aika iso. Välttelen sen takia esim pelaamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kofeiin
Juu, ei juoda kahviakaan enää.
Hidas prosessi mulla näemmä, toivon, että mulla on aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainahan sitä uuden maksan voi siirtää, mutta pitää olla riittävästi omaa rahaa operaatioon. Rikkaat elävät pidempään kuin köyhät.
Mitä se hyödyttää, jos juo senkin pilalle.
Raha ei yksin riitä operaatioon. Jonkun pitää ensin kuolla, että on maksa siirrettäväksi. Ja se on mielestäni syy, miksi yhdellekään alkoholistille ei pidä siirtää mitään elintä - oli rahaa tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Viikossa kuluu 728 euroa viinaan, josta on 238 euroa veroa suoraan valtion kassaan. Vuodessa hän siis maksaa veroa valtiolle 12416 euroa :O
maksasiirto maksaa noin 100000 euroa, eli kyllä hän olisi sen veroina jo maksanut. Siirron jälkeen juopottelu olisi jatkunut, ja verotuottoa olisi tullut lisää vähintään se 100000 kunnes olisi juonut sen toisenkin maksansa.
Höpöhöpö. Millä luulet, että tuo ne viinat ostaa? Olisko vaikka sossun, eli sun ja mun maksamilla, rahoilla. Eli maksaa valtiolle ne viinat ja ne lukuisat katkohoidot, joista ei ole mitään hyötyä. Mahdollisesti kuormittaa vielä sosiaalipalveluita ja poliisia.
Onko salaliittoteoriat korvanneet Jeesuksen addiktion korvikkeena näinä päivinä...Ei hänellä, mutta noin yleensä.
Vierailija kirjoitti:
Ei HC-alkkis mitään ruokakaupan kasi prosenttisia litkuja juo. Hakevat alkosta halvinta ja vahvinta mahdollista.
Sivukommenttina, minusta kannabiksen voisi laillistaa. Alkoholi on haitallisempaa. Olisi parempia siirtyä juomisesta poltteluun.
Aineiden väärinkäyttäjät on oma ryhmänsä ja niiden käyttöä ei voi rajoituksilla estää. Löytävät kyllä keinot saada aineita käsiinsä. Sen pienen marginaalisen porukan perusteella ei kannata tehdä koko yhteiskuntaa koskevia linjauksia.
Itse polttaisin mieluummin kukkaa pari kertaa vuodessa, kun joisin. Usein ei viihteily kiinnosta, mut joskus sekin on kivaa. Polttelusta ei varmaan jäisi krapulaakaan.
Addiktilla se kannabis ei useinkaan korvaa alkoholia vaan tulee alkoholin rinnalle. Varmastikin kannabis on alkoholia vaarattomampi päihde, mutta ongelmakäyttäjälle kaikki päihteet ovat vaarallisia. Meillä Suomessa on satoja tuhansia päihderiippuvaisia jo nyt. Onko kannabiksen laillistaminen päihdepoliittisista ratkaisuista se ykkösjuttu, en tiedä.
t. 11 vuotta sitten raitistunut
En tiedä, mikä vituttaa näissä katujuopoissa eniten. Se, että notkuvat tuolla päivät pitkät, kun muut ihmiset juoksevat hiki hatussa töissä, jotta näitäkin yhteiskunnan mätäpaiseita voidaan elättää, vai se, että haisevat, mölyävät, aiheuttavat pelkoa ja epäjärjestystä, kuormittavat poliisia ja tekevät esimerkiksi juurikin Tampereen keskustasta täysin vastenmielisen. Vaiko sitten se, että kuvittelevat, että kaikki muut ovat heille jotain velkaa ja meidän pitäisi heittää tollaisille vielä rahaa yhtään mihinkään. Oli sitten kyse bussista, ruoasta tai kaljasta. Mitä he on tehneet mun hyväkseni tai tulevat koskaan tekemään? Niistä ei ole mitään muuta kuin harmia ja surua kaikille.
Itse juopot sitä juomaa kurkkuunsa kaatavat.