Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettakaa lapsenne käyttäytymään!

Vierailija
16.06.2024 |

Jos niitä lapsia kerran on ihan pakko tehdä, niin kasvattakaa ne myös!

Eilen taas prismassa osa lapsiperheistä käyttäytyy kuin oltaisiin huvipuistossa. Lapset juoksee ympäri kauppaa ja pitää hirveää meteliä. Lelu- ja karkkiosastolla lääpitään joka toinen tuote ja sitten onkin poru valmis kun ei jotain tuotetta saakaan mukaansa.

Menkää puistoon tai leikkikentälle riehumaan ja opettakaa ne mukulanne käyttäytymään ihmisten ilmoilla!

Kommentit (272)

Vierailija
121/272 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikista huonoiten käyttäytyy ulkomaalaiset lapset. Oli ne sitten ranskalaisia tai somaleita. Vaikka luulisi, että heillä olisi nimenomaan tiukka kuri - jopa fyysistä kuritusta. Suomalaiset lapset ovat hyvin rauhallisia. Ihan vaikka Thaimaan lomalla nähtyä, että suomalainen lapsi on rauhallisempi kuin thaimaalainen.

Kyse on myös siitä, että muualla saa lapset näkyä ja kuulua. Suomessa hyssytellään.

Kyse on siitä, että muualla lapset käyttäytyvät, vaikka näkyvät ja kuuluvat. Kaikki tekeminen ja ääni kun ei ole ihan sama juttu.

Osassa maissa ne pahimmat kurittomat pennut saavat napakan korvatillikan, kun tekevät typeryyksiä. Eivät tee samaa enää. Näkyvyys ja kuuluvuus silti sallitaan muuten.

Suomessa samasta teosta hymistään, sanoitetaan asia, pentu rääkyy kilarissaan, sille ostet

Suomalaiset on ylipäänsä sellaisia, että pitää olla hissukseen ja rauhassa. Ihan aikuisillakin on täysin erilainen temperamentti. Joku paheksuu Suomessa jo hyvin käyttäytyvän lapsen naurua, jopa pikkuvauvan itkua!? Ollaan niin ääniherkkiä traumakimppuja. Vihataan lapsia jne. Ihan eri meininki vaikka siellä Ranskassa.

Vierailija
122/272 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuo "poru valmis kun ei jotain tuotetta saakaan mukaansa" voi olla merkki siitä, että vanhempi on opettanut rajoja, eikä antanut periksi? Miten tässä tilanteessa sitten olisi parempi toimia ja opettaa? 

Meillä opetettiin lapsille pieninä niin, että jos käyttäytyminen ei onnistu, niin silloin ei ainakaan kolmella seuraavalla kauppakerralla saa yhtään mitään. Ei edes sitä jätskiä.

Kauniilla käytöksellä saattoi joskus saadakin jotain. Harvoin, mutta välillä niitäkin kertoja tuli. Ja silloin ne pikkujutut merkitsivätkin paljon.

Myös joka kerran kehuimme kaunista käytöstä ja välillä teimme mm. ylläriretkiä ja muita, jotka olivat superpalkintoja pitkään jatkuneesta hyvästä käytöksestä.

Ja kaupassa käytiin 1x viikossa.

Suurin osa lapsista ei tottele noin help

Silloin treenataan. Annatko kaiken periksi muutenkin?

Jos lapsella on säännöt ja kuri kotona, ei ongelmat ole mitään jäätävän suuria kaupassakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/272 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kasvatusta on monenlaista. Neuvolan tyrkyttämässä esitteessä kehotetaan käyttämään tunnekortteja jotta lapsen tunnetaidot vahvistuvat. Isovanhemmat taas kehottavat käyttämään remmiä. Ketä pitäisi uskoa? Ja entä kuka on vastuussa jos kasvatuskeinot eivät toimikaan?"

No onko sinulla aivot? Jos lapsi rääkyy kaupassa ja pläräät tunnekortteja, toimiiko?

Haluatko antaa remmistä? Jos haluat, toimiiko?

Olisiko mitään välimuotoa, minkä ihan itse vanhempana keksisit tai vaikka googlaisit? Tarvitseeko kaikkea koko ajan opastaa?

Ihmisten mielikuvitus on kuollut älypuhelimien myötä. Kaikkeen tarvitaan neuvot ja ohjeet. 

Vierailija
124/272 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kasvatusta on monenlaista. Neuvolan tyrkyttämässä esitteessä kehotetaan käyttämään tunnekortteja jotta lapsen tunnetaidot vahvistuvat. Isovanhemmat taas kehottavat käyttämään remmiä. Ketä pitäisi uskoa? Ja entä kuka on vastuussa jos kasvatuskeinot eivät toimikaan?"

No onko sinulla aivot? Jos lapsi rääkyy kaupassa ja pläräät tunnekortteja, toimiiko?

Haluatko antaa remmistä? Jos haluat, toimiiko?

Olisiko mitään välimuotoa, minkä ihan itse vanhempana keksisit tai vaikka googlaisit? Tarvitseeko kaikkea koko ajan opastaa?

Kerro sinä kun näytät tietävän? 

Vierailija
125/272 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna kun arvaan. Sinulla itselläsi ei ole lapsia?

Minulla on kolme lasta ja olen täysin samaa mieltä aloittajan kanssa. 

Jos lapset ovat joko vanhempien kyvyttömyyden tai lasten omien ominaisuuksien vuoksi kasvatuskelvottomia, ei näitä lapsia tule viedä Prismoihin, ravintoloihin, tms.

Vierailija
126/272 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuo "poru valmis kun ei jotain tuotetta saakaan mukaansa" voi olla merkki siitä, että vanhempi on opettanut rajoja, eikä antanut periksi? Miten tässä tilanteessa sitten olisi parempi toimia ja opettaa? 

Meillä opetettiin lapsille pieninä niin, että jos käyttäytyminen ei onnistu, niin silloin ei ainakaan kolmella seuraavalla kauppakerralla saa yhtään mitään. Ei edes sitä jätskiä.

Kauniilla käytöksellä saattoi joskus saadakin jotain. Harvoin, mutta välillä niitäkin kertoja tuli. Ja silloin ne pikkujutut merkitsivätkin paljon.

Myös joka kerran kehuimme kaunista käytöstä ja välillä teimme mm. ylläriretkiä ja muita, jotka olivat superpalkintoja pitkään jatkuneesta hyvästä käytöksestä.

Ja kaupassa käytiin 1x viikossa.

Silloin treenataan. Annatko kaiken periksi muutenkin?

Jos lapsella on säännöt ja kuri kotona, ei ongelmat ole mitään jäätävän suuria kaupassakaan.

Sitten kun sen rajan laittaa ja lapsi alkaa huutaa ja itkeä kaupassa, niin siitä valitetaan seuraavaksi. 

Vierailija
127/272 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos eläkettä on pakko saada, on lapsia pakko tehdä.

Vierailija
128/272 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienten lasten vanhempana (nyt 2kk, 3v ja 5v) olen tässä kesällä nyt puistoissa ja puuhapaikoissa katsellut tätä touhua. Kysytään taaperolta haluaako kärryyn ja kysytään taaperolta mitä tehdään.. Ei uskalleta sanoa ei, ei olla selkeitä ja johdonmukaisia mitä tehdään. Sitten vedetään raivareita ja huudetaan, niin lapset kuin vanhemmatkin. Kuulee myös tosi usein miten vanhemmat sanoo ensin sitä ja sitten tätä ja ihmetellään kun lapsi hermostuu ja menee sekaisin. Tosi moni vanhempi on myös jotenkin aivan kujalla siitä, että lapset tarvitsee lepoa. Ollaan kaupassa ja tai puistoissa väkisin täysin yliväsyneen lapsen kanssa. Aivan hullua. Lapsia myös ruokitaan sokerilla ja sipseillä, ei mitään oikeaa ruokaa ja ihmetellään kun käy kierroksilla.. Seuratkaapa näitä perheitä, näissä usein teemana on hössöttävä ja sössöttävä äiti ja isä, joka näyttää maansa myyneeltä tossukalta joka se

Ehdin, koska en somettele vaan olen lasten kanssa. Ojennan ja ohjaan myös niitä muita lapsia tämän tästä, kun omat vanhempansa ei jaksa tai viitsi.

Vierailija
129/272 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, voi kyllä. Olen tasan kerran joutunut nappaamaan kiukuttelevan lapsukaisen kainaloon ja ulos kaupasta. Ostokset jäi sinne. Onneksi oli tällöin se hyvä puoli, että toinen vanhempi sattui olemaan kotona ja koti suht lähellä, joten lapsi kotiin ja jatkamaan ostoksia. Kyllä tuli pahaa silmää, voivottelua, korvien peittelyä, supattelua, kyräilyä jne. Ehkä yhdeltä tuli sellainen "I feel you" -katse.

Vierailija
130/272 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joka päivä, mutta olen itsekin ADHD. En osaa katso maailmaan normaalin ihmisin silmin ja näen sen hyvin erilaisena. 

Yli 20% lapsista on ADHD-diagnoosilla. ADHD-lapsi ei mahda käytökselleen mitään.

Käytöstapoja voi silti opetella, oli adhd tai ei

Kyllä! Mulla on adhd-ystäviä joilla on kauniit käytöstavat. Ylivilkkausoireet ja keskittymisvaikeudet eivät tarkoita sitä ettei osaa käyttäytyä. Neurotyypillisetkin lapset tarvitsevat ohjaamista ja tukea tunteiden ja käytöksen hallinnan opettelussa. Vanhemmalta vaaditaan lehmän hermoja ja pitkäjänteisyyttä, ADHD-lapsen kanssa paljon enemmän kuin neurotyypillisen rauhallisen lapsen kanssa, on vaarallista ajatella ettei lapsi voi käytökselleen mitään.

Vierailija
131/272 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ole ei ja jokainen eilisen kaltainen prismareissu muistuttaa miksi niitä ei ole tulossakaan. 

Ap

Tarkoitatko siis, että sinunkin lapsesi käyttäytyisivät huonosti Prismassa? Mikai? Et itsekään osaisi kasvattaa hiljaisia lapsia vai mikä on ongelma?

Vierailija
132/272 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joka päivä, mutta olen itsekin ADHD. En osaa katso maailmaan normaalin ihmisin silmin ja näen sen hyvin erilaisena. 

Yli 20% lapsista on ADHD-diagnoosilla. ADHD-lapsi ei mahda käytökselleen mitään.

Kumpikaan väite ei pidä paikkaansa.

Vierailija
133/272 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei nykyajan vanhemmat osaa kasvattaa muuta kuin tyhjäpäisiä lapsia. nehän kasvaa muutenkin älylaite naamassa kiinni. tämänpäivän vanhemmat ovat sitä ikäluokkaa, joilla oli vapaa kasvatus, eikä seuraamuksia tyhmyyksistä. nyt ne urvelot on kädettömiä jopa alle 10v. kakaran kanssa.

Kapitalismissa pitää maksaa siitä hyvästä että kasvatan lapset. Tällä hetkellä palkka riittää juuri vuokraan ja ruokaan. Siinä on kasvatusta tarpeeksi kapitalismin mielestä.

Antakaa mulle rahaa niin sitten voin alkaa miettimään henkistä kasvatusta. Meillä on käytännön syistä ja taloussyistä täysin vapaa kasvatus.

Jos haluatte käytöstapoja, niin se maksaa.

Me emme ole kommunismissa.

Vierailija
134/272 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lapset ovat joko vanhempien kyvyttömyyden tai lasten omien ominaisuuksien vuoksi kasvatuskelvottomia, ei näitä lapsia tule viedä Prismoihin, ravintoloihin, tms.

Kyllä mennään. Vapaa maa. Saa mennä ihan minne haluaa ja se tila mikä jalkojen alla on, se on omaa tilaa ja sen omistaa.

Muussa tapauksessa tilasta tapellaan tai ihan soditaan. Jokaisella on oma paikkansa tässä maailmassa. Vapaa maa.

Sun pitää hyökätä jos haluat estää muita olemasta siinä tilassa missä he ovat.

Vierailija
135/272 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mennään. Vapaa maa. Saa mennä ihan minne haluaa ja se tila mikä jalkojen alla on, se on omaa tilaa ja sen omistaa.

Muussa tapauksessa tilasta tapellaan tai ihan soditaan. Jokaisella on oma paikkansa tässä maailmassa. Vapaa maa.

Sun pitää hyökätä jos haluat estää muita olemasta siinä tilassa missä he ovat.

Kyllä tuolla tavalla kasvatat kunnon väkeä tähän maahan!

Vierailija
136/272 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaa kasvatus ei tarkoita ettei kasvateta ollenkaan. 60-luvun lapsena minulla oli ns. vapaa kasvatus mutta kyllä koko lähisuku piti huolta ja kasvatti, käytöstavat opittiin ja koulutusta arvostettiin.

Vierailija
137/272 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vapaa kasvatus ei tarkoita ettei kasvateta ollenkaan. 60-luvun lapsena minulla oli ns. vapaa kasvatus mutta kyllä koko lähisuku piti huolta ja kasvatti, käytöstavat opittiin ja koulutusta arvostettiin.

Nykyään on tunnekasvatus joka muuten kuin vapaa kasvatus, paitsi että siihen on ympätty sanoitus.

Vierailija
138/272 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettaako kukaan enää nykypäivänä alkeellisia käytöstapoja? Osaako pojat ottaa hattua pois tietyissä tilanteissa, pidetäänkö ovea auki perässä tulevalle, annetaanko julkisissa istuinpaikka hauraammalle? 

Tasa-arvo. On väärinsukupuolittamista vaatia poikia ottamaan hattu pois päästä. Ja ikärasismia antaa se istumapaikka, loukkaavaa pitää vanhusta automaattisesti hauraana. 

Jos joku näin ajattelee niin voi voi. Aion opettaa kyseiset tavat pojalleni (2v nyt). 

Poikien ja tyttöjen kuuluu olla tietynlaisia? Poikien avata ovi tytöille? Poikien kuuluu ottaa se pipo päästä, mutta tyttöjen ei? 

Uli uli!

Vierailija
139/272 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä mun pennut kiljuneet tahi riehuneet, ollaan sivistyneitä.

Vierailija
140/272 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan niitä lapsia opettaa, mutta pakottaminen on hyvin vaikeaa jos lapsi ei halua totella opetuksia. Varsinkin siellä Prismassa missä on koko ajan kymmenet silmäparit seuraamassa ja mahdollisesti tekemässä lasuja jos lastenoikeuksia rikotaan.

Jos se penska ei halua totella sillä on joko ADHD tai se ottaa mallia vanhemmistaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kolme