Opettakaa lapsenne käyttäytymään!
Jos niitä lapsia kerran on ihan pakko tehdä, niin kasvattakaa ne myös!
Eilen taas prismassa osa lapsiperheistä käyttäytyy kuin oltaisiin huvipuistossa. Lapset juoksee ympäri kauppaa ja pitää hirveää meteliä. Lelu- ja karkkiosastolla lääpitään joka toinen tuote ja sitten onkin poru valmis kun ei jotain tuotetta saakaan mukaansa.
Menkää puistoon tai leikkikentälle riehumaan ja opettakaa ne mukulanne käyttäytymään ihmisten ilmoilla!
Kommentit (272)
Minulla on kolme lasta, eniten ihmetyttää miksi perhe on koko porukalla kaupassa? Lapset tekee mitä sattuu ja vanhemmat keskustelee otetaanko possua vai kanaa olisko mitenkään mahdollista ennakoida ja keskustella kotona, tehdä lista ja 1 aikuinen kauppaan, toinen jää lasten kanssa kotiin?
On meillä onnistunut ainakin ilman ongelmia.
Miksi ette kasvattaneet meitä nykyajan vanhempia paremmin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettaako kukaan enää nykypäivänä alkeellisia käytöstapoja? Osaako pojat ottaa hattua pois tietyissä tilanteissa, pidetäänkö ovea auki perässä tulevalle, annetaanko julkisissa istuinpaikka hauraammalle?
Tasa-arvo. On väärinsukupuolittamista vaatia poikia ottamaan hattu pois päästä. Ja ikärasismia antaa se istumapaikka, loukkaavaa pitää vanhusta automaattisesti hauraana.
Jos joku näin ajattelee niin voi voi. Aion opettaa kyseiset tavat pojalleni (2v nyt).
Poikien ja tyttöjen kuuluu olla tietynlaisia? Poikien avata ovi tytöille? Poikien kuuluu ottaa se pipo päästä, mutta tyttöjen ei?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka päivä, mutta olen itsekin ADHD. En osaa katso maailmaan normaalin ihmisin silmin ja näen sen hyvin erilaisena.
Yli 20% lapsista on ADHD-diagnoosilla. ADHD-lapsi ei mahda käytökselleen mitään.
ADHD ja muut kirjainyhdistelmät ovat tekosyy olla opettamatta lapselle mitään useimmille nykyvanhemmille.
Hei iskä/äiskä, naama pois siitä älylaitteesta ja keskity lapseesi...
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kolme lasta, eniten ihmetyttää miksi perhe on koko porukalla kaupassa? Lapset tekee mitä sattuu ja vanhemmat keskustelee otetaanko possua vai kanaa olisko mitenkään mahdollista ennakoida ja keskustella kotona, tehdä lista ja 1 aikuinen kauppaan, toinen jää lasten kanssa kotiin?
Meillä lapset ovat myös perheen jäseniä, joilla on oikeuksia osallistua perheen päätöksiin.
Vierailija kirjoitti:
Anna kun arvaan. Sinulla itselläsi ei ole lapsia?
Ja sulla on, eivätkä osaa käyttäytyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapset ovat myös perheen jäseniä, joilla on oikeuksia osallistua perheen päätöksiin.
Ilmeisesti kuulut niihin, jotka kysyvät 2-vuotiaalta kaupassa, ostetaanko possua vai kanaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna kun arvaan. Sinulla itselläsi ei ole lapsia?
Käytöstapojen opettaminen lapsille on rakkauden teko.
Täydellisesti samaa mieltä.
Se nimittäin ei ole enää rakkaudenteko, kun aikuisille tai melkein aikuisille joutuu opettamaan työharjoittelun aluksi normaaleja käytöstapoja, jotka olisi kuulunut omaksua kotona jo pienestä pitäen.
T. Perehdyttäjä työpaikalta.
Eikö tuo "poru valmis kun ei jotain tuotetta saakaan mukaansa" voi olla merkki siitä, että vanhempi on opettanut rajoja, eikä antanut periksi? Miten tässä tilanteessa sitten olisi parempi toimia ja opettaa?
Vierailija kirjoitti:
Eilen junassa taas sai nähdä tätä lapsiperheiden toimintaa. Sinne leikkitilaan vaan lapset syömään pähkinöitä ja ties mitä, sitten pienemmät syö lattioita mitä sinne putoaa, joku lapsi voi olla vaikka vakavasti allerginen! Vaipat vaihdetaan siinä samassa tilassa tai omalla penkillä ja jätetään ne vanhat vaipat lattialle (vessan roskis on minusta oikea osoite). Lapset hyppii ja kiipeilee penkeillä ja huutaa minkä ehtii.
Mä en todellakaan ymmärrä miks sinne lasten vaunuun vielä jotkut lapsettomat oli paikkoja varannut. Kakka haisee ja saa pelätä osuuko vieraan lapsen oksennukset pussiin vai sun päälle... sitten sitä pissaa on joka paikassa kun eihän niitä lapsia kukaan aikuinen vessaan vie vaikka ne 20 kertaa on sanonut että pissahätä mutta äiti somettaa...
Olen kulkenut junalla töihin useamman vuoden, enkä ole koskaan törmännyt tuollaiseen käytökseen. Joku yksittäinen pikkuvauva on joskus itkenyt, mutta se nyt on ymmärrettävää, että vauvat itkevät. Ei se ole huonoa käytöstä.
Keväällä junassa näkyi paljon koululuokkia. Kaikki käyttäytyivät hyvin. Mieleen muistuu pari huonosti käyttäytynyttä ihmistä ja he olivat molemmat aikuisia!
Vierailija kirjoitti:
Minä näin jokin aika sitten Prismassa tilanteen, jossa pikkulasten kanssa Prismassa olleet "pitivät hauskaa" kakaroidensa kanssa juoksemalla holtittomasti vaateosaston käytävillä.
Olen nähnyt useamman kerran tällaista ja joka kerta isät asialla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti kuulut niihin, jotka kysyvät 2-vuotiaalta kaupassa, ostetaanko possua vai kanaa.
Valitettavasti nykyään on käytäntönä, että jo tuon ikäisille voi antaa kaksi vaihtoehtoa, joista hän saa valita.
Samaa mieltä. Junassa eilen joku isompi poika juoksi vaunun käytävää edestakaisin mölisten puolet matkasta. Kyllä kiristi hermoja. Vanhemmat ei tietenkään komentaneet tätä häirikköä millään tavalla. Siinä sit joutu junavaunullinen ihminen kestää yhden kasvatustaidottoman välinpitämättömyyden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että lapsikin osallistuu perheen päätöksiin ei tarkoita, että tämä päättää kaikesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko niitä pentuja pakko raahata sinne kauppaan häiritsemään muita asiakkaita?
Lastensuojelu puuttuu siihen jos alle kouluikäisen jättää yksin kotiin tai kadulle.
Hyvä, että puuttuukin. Saisi puuttua muutenkin, jos vanhempi katsoo tuon ainoaksi tavaksi selvitä kaupassa käynnistään.
* kasvatus
* kasvatus
* kasvatus
Siinä kolme tärkeintä kohtaa. Kasvatuksekseen kuuluu rakkaus, johon sisältyy mm. käyttäytyminen, uni, ravinto, liikunta ja ulkoilu.
Jos ei onnistu vieläkään kauppa-asiat, niin tilaa pihalle ne tuotteet. Jos vielä tuntuu vaikealta, niin antaa lapset sijoitukseen.
Kaikista huonoiten käyttäytyy ulkomaalaiset lapset. Oli ne sitten ranskalaisia tai somaleita. Vaikka luulisi, että heillä olisi nimenomaan tiukka kuri - jopa fyysistä kuritusta. Suomalaiset lapset ovat hyvin rauhallisia. Ihan vaikka Thaimaan lomalla nähtyä, että suomalainen lapsi on rauhallisempi kuin thaimaalainen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette kasvattaneet meitä nykyajan vanhempia paremmin?
Kasvatettiin. Senhän takia teitä avuttomia nykyvanhempia katsotaan kieroon. Se, että kohdallasi on mennyt kasvatus mönkään, ei tarkoita, etteivät muut osaa kasvattaa tai että sinä voit kasvattaa lapsistasi yhtä avuttomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että lapsikin osallistuu perheen päätöksiin ei tarkoita, että tämä päättää kaikesta.
Minäkin höpöttelen usein kauppareisulla taaperolle, että "jaahas, mitäs me tänään syötäisiin". Mutta ei se ole mikään kysymys taaperolle, vaan kyllä minä ihan itse päätän, mitä meillä syödään. Joku mummeli on joskus katsonutkin pahan näköisenä. Aivan sama minulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettaako kukaan enää nykypäivänä alkeellisia käytöstapoja? Osaako pojat ottaa hattua pois tietyissä tilanteissa, pidetäänkö ovea auki perässä tulevalle, annetaanko julkisissa istuinpaikka hauraammalle?
Tasa-arvo. On väärinsukupuolittamista vaatia poikia ottamaan hattu pois päästä. Ja ikärasismia antaa se istumapaikka, loukkaavaa pitää vanhusta automaattisesti hauraana.
Jos joku näin ajattelee niin voi voi. Aion opettaa kyseiset tavat pojalleni (2v nyt).
Poikien ja tyttöjen kuuluu olla tietynlaisia? Poikien avata ovi tytöille? Poikien kuuluu ottaa se pipo päästä, mutta tyttöjen ei?
Onko haastavaa? No, onhan se, kun nykytytöllä voi olla pippeli ja -pojalla pimppi.
Kannattaa ihan kevyesti heilutella ostoskoria.
Kyllä siihen joku "pikkuenkeli" ( lue, piru helvetistä ) kolauttaa päänsä juostessaan päättömästi kirkuen ympäri kauppaa.