Opettakaa lapsenne käyttäytymään!
Jos niitä lapsia kerran on ihan pakko tehdä, niin kasvattakaa ne myös!
Eilen taas prismassa osa lapsiperheistä käyttäytyy kuin oltaisiin huvipuistossa. Lapset juoksee ympäri kauppaa ja pitää hirveää meteliä. Lelu- ja karkkiosastolla lääpitään joka toinen tuote ja sitten onkin poru valmis kun ei jotain tuotetta saakaan mukaansa.
Menkää puistoon tai leikkikentälle riehumaan ja opettakaa ne mukulanne käyttäytymään ihmisten ilmoilla!
Kommentit (272)
Juuri tänään törmäsin taas kerran kasvattamattomiin kakaroihin, kun olin menossa torin sivuitse kauppaan. Torilla on kesällä esiintymislava ja nyt siellä lavalla keikkui neljä noin 10-vuotiasta tenavaa polkupyörineen. Siis ne pyörätkin olivat siellä lavalla. Ja ennen kuin ehdin kauppaan asti, pojat sujahtivat pyörineen ohitseni ja kaatoivat pyöränsä jalkakäytävälle, vaikka vieressä oli tyhjä pyöräteline. En malttanut olla huomauttamatta asiasta noille herrantertuille, mutta eivät ne välittäneet. Yksi vain uhosi, että vie pyöränsä keskelle tietä. Ja kun ostokset tehtyäni lähdin kotiin päin, niin missäpä ne penikat taas olivat. Aivan, siellä esiintymislavalla pyörineen. Tuli mieleeni, että pitäisi mennä sinne torille ja vaatia kakaroita esiintymään, esim. laulamaan jotain kaunista, kun kerran esiintymislavalla olivat. Mutta en mennyt, kun kahvihammasta jo kolotti.
Menenkin heti huomenna lapsen kanssa prismaan. Lällällälieru...
Hassuja nää jotka yrittää puolustella lasten huonoa käytöstä kertomalla miten kyllähän ne aikuisetkin ja tänään viimeksi meni siihen hermot. Kyllähän niitä huonosti käyttäytyviä aikuisiakin on ja niistä huonosti kasvatetuista lapsistahan sellaisia juuri tulee. Eli kasvattavat omasta lapsestaan sellaisen aikuisen josta ei pidä itsekään.
Ja sitten ihmetellään kun lapsia ei synny. Lapsia tarvitaan, mutta niistä ei saisi lähteä mitään ääntä ja ne pitäisi muutenkin pitää täysin näkymättömissä kunnes siirtyvät työelämään.
Itselläni on kaksi, tyttö ja poika. Tosin jo isoja ja osaavat käyttäytyä tilanteen vaatimalla tavalla, mutta osasivat jo pienenä.
Poika tosin on aina ollut rauhallisempi, tyttö vilkas, mutta kotoa saatu esimerkki ja malli on aina ollut itsestäänselvyys. En ole koskaan mitenkään "kasvattanut", meillä on aina ollut tietyt säännöt ja tavat käyttäytyä ja niitä on noudatettu. Minä itse mallina, olen ollut alusta asti heidän yksinhuoltajansa.
Itseäni ei koskaan ole kasvatettu eikä ole opetettu yhtään minkäänlaisia tapoja. Sain kasvaa ns. pellossa, mutta se oli turvatonta ja kaipasin todella paljon rajoja koska ne toivat turvaa ja tunnetta että minusta välitetään. Nuorena ja vielä teini-iässä etsin rajojani ja ylitin niitä, kokeilin miten pitkälle voi mennä. Kotona siitä ei välitetty, mutta jotenkin kuitenkin opin tajuamaan miten ihmisten keskellä ja kanssa käyttäydytään. Opin itse kantapään kautta. Kaikki ei opi, ja sen seuraukset sitten näkyy.
Ei hyvä sekään, mutta onneksi opin!
Olen koko aikuisen ikäni ollut ihmissuhde-ammatissa, joudun menemään hyvinkin lähelle niin fyysisesti kuin henkisestikin, ja osaan toimia ihmisten kanssa. Minulla on herkät tuntosarvet, osaan tulkita ja lukea myös nonverbaalista viestintää.
Mitään karjumista ja huutoa ja komentamista ja fyysisesti käsiksi käymistä lasten kanssa ei todellakaan tarvita. Vanhemmuus vaatii kärsivällisyyttä, joskus enemmän joskus vähemmän sekä kykyä kuunnella ja asettua lapsen asemaan. Pelkkä auktoriteettinen komentelu ja vaatiminen ei tuota hyvää tulosta.
Lapset eivät ole tyhmiä, mutta he tarvitsevat ohjausta ja läsnäoloa ja kuuntelua ja herkkää korvaa ja silmiä kuulla ja nähdä. Lapset eivät ole sirkuseläimiä joita (luojan kiitos ei enää!) alistetaan ruoskalla ja huudolla. Lapsi on ihminen, ei vielä valmis joten vaatii esimerkkiä ja ohjausta. Helpointahan on antaa riehua rajattomasti ja työntää karkkia tai rahaa tai lelu kouraan kunhan nyt vaan olet hiljaa. Tuloksena sitten nämä Prismoissa ja marketeissa kiljuvat rajattomat turvattomat riiviöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna kun arvaan. Sinulla itselläsi ei ole lapsia?
No ei ole ei ja jokainen eilisen kaltainen prismareissu muistuttaa miksi niitä ei ole tulossakaan.
Ap
Niin ttä säkään et osais kasvattaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kytken mukulani valjaisiin ja estän karkailun, niin sitten ap on vuorostaan valittamassa miten olen lapsia alistava hirviövanhempi.
Siitä en valita, kunhan mukulasi osaa olla huutamatta kurkku suorana. Jos ei osaa, niin sitten sitä käyttäytymistä ehkä kannattaa vielä vähän harjoitella.
Ap
Sinä olet paras esimerkki kasvattamattomasta, sivistymättömästä ihmisestä. Oikea moukkien moukka. Hyi!
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten ihmetellään kun lapsia ei synny. Lapsia tarvitaan, mutta niistä ei saisi lähteä mitään ääntä ja ne pitäisi muutenkin pitää täysin näkymättömissä kunnes siirtyvät työelämään.
Mitä tarkoitat tuolla ettei saisi näkyä tai kuulua?
Vierailija kirjoitti:
Menenkin heti huomenna lapsen kanssa prismaan. Lällällälieru...
Senkun menette. Ihan oletushan se on että siellä osataan myös käyttäytyä ja jos ei niin sitten ulos sieltä.
Kyllä, opettakaa lapsenne käyttäytymään!
T: Täti-henkilö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kytken mukulani valjaisiin ja estän karkailun, niin sitten ap on vuorostaan valittamassa miten olen lapsia alistava hirviövanhempi.
Siitä en valita, kunhan mukulasi osaa olla huutamatta kurkku suorana. Jos ei osaa, niin sitten sitä käyttäytymistä ehkä kannattaa vielä vähän harjoitella.
Ap
Sinä olet paras esimerkki kasvattamattomasta, sivistymättömästä ihmisestä. Oikea moukkien moukka. Hyi!
Millä perusteella hän on mielestäsi moukka?
Vierailija kirjoitti:
Mun leikki-ikäinen poika saa aina paljon ihailua ja kehuja osakseen, kun olemme yhdessä ostoksilla. Tähdennän hänelle aina etukäteen, miten käyttäydytään kohteliaan kultivoituneesti, eikä kosketa tavaroihin, joita ei ole aikomustakaan ottaa. Eräskin nainen oli ihan haltioissaan, kun mun poika totesi hänelle kassajonossa, että "rouva voi mennä ensin, koska teillä on vähemmän ostoksia". Mun äidin sydän olisi voinut haljeta ylpeydestä:)
Tuohon en usko alkuunkaan! Ei kukaan leikki-ikäinen kakara noilla sanoilla puhu. Keksitty juttu!
..Kyllä ne kantis-lapsetkin huonosti käyttäytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun leikki-ikäinen poika saa aina paljon ihailua ja kehuja osakseen, kun olemme yhdessä ostoksilla. Tähdennän hänelle aina etukäteen, miten käyttäydytään kohteliaan kultivoituneesti, eikä kosketa tavaroihin, joita ei ole aikomustakaan ottaa. Eräskin nainen oli ihan haltioissaan, kun mun poika totesi hänelle kassajonossa, että "rouva voi mennä ensin, koska teillä on vähemmän ostoksia". Mun äidin sydän olisi voinut haljeta ylpeydestä:)
Tuohon en usko alkuunkaan! Ei kukaan leikki-ikäinen kakara noilla sanoilla puhu. Keksitty juttu!
Kyllä muuten puhuu, on ihan kokemusta. Oma poikakin osaa puhua erilaisin tavoin. Hän on äitinsä poika selkeästi, ei siis ihan tyhmä ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap noita itse lisäilen saadakseen ketjun jatkumaan. Miksi te ruokitte näitä mielisairaitten ketjuja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä muuten puhuu, on ihan kokemusta. Oma poikakin osaa puhua erilaisin tavoin. Hän on äitinsä poika selkeästi, ei siis ihan tyhmä ihminen.
Korjaan, äitinsä kaltainen tyhmä ihminen, äiti ulisee päivät av-palstalla. Voi luoja.
Mammat täällä kuorossa puolustelevat kasvattamattomien kersojensa käytöstä. Kun ei muuta keksitä niin haukutaan aloittajaa, vaikka hän kirjoitti ihan aiheesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korjaan, äitinsä kaltainen tyhmä ihminen, äiti
Tyhmä ihminen eli mukava ihminen. Saan olla täällä koska hän asuu isänsä kanssa eikä siten minun aikani viettäminen ole häneltä pois. Kiitos suuresti kohteliaasta tavastasi keskustella.
Moni näkyy luulevan, että jos lapsi ei saa riehua ja häiriköidä niin sitten pitäisi olla näkymätön ja äänetön. Tyypillistä tämän palstan mustavalkoisuutta. Käytöstapojen opettaminen ei ole liiallista rajoittamista eikä näkymättömäksi tekemistä. Tätä näyttää nykyään vain entistä harvempi vanhempi ymmärtävän.
Tuskin luetaan. Eiköhän enemmistö autoilijoista aja selvinpäin ja on silmät tarkkana parkkialueella.
Aika käsi kuskina saa oll jos mokaa.