Miten perinteisen akateemisen suvun kasvatti ja työväenluokkaisen suvun kasvatti sopivat yhteen?
Onko täällä sellaisia pariskuntia?
En nyt tarkoita pariskuntia, missä ollaan vasta ensimmäisessä tai toisessa polvessa akateemisia, vaan vanhoja akateemisia sukuja, joista oltaisiin naitu duunaritaustainen mies. Miten tavat ja ajatukset ovat eronneet vai sujuiko kaikki hyvin? Missä olette tavanneet?
Itse en tunne ketään duunaritaustaista paitsi työmiehinä tai muissa palveluammateissa. Viimeksi teini-ikäisenä olin tekemisissä duunaritaustaisten ihmisten kanssa vapaa-aikana. Heidän perheensä vaikuttivat aika erilaisilta kuin omani. Täälläkin huomaa, että eroja on paljon.
Kommentit (931)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei olemassa työpaikkaa missä olisi vain akateemisia ihmisiä eikä koulua, missä olisi vain akateemisista perheistä tulevia oppilaita tai opiskelijoita. Jos joku väittää ettei ole missään ollut tekemisissä muiden kuin akateemisten kanssa, ei sitten varmaan ole ollut tekemisissä juuri kenenkään kanssa tai tehnyt juuri mitään.
Olen aloittaja ja kertonut jo useampaan kertaan esimerkkejä siitä missä olen duunareita tavannut etenkin nuorempana. Mutta ystävyyksiä ei ole syntynyt vanhemmiten. Nuoruuden ystävyydet ja seurustelut ovat loppuneet elämänvaiheen vaihtuessa.
Entäs yhteydet sukulaisiin?
Sukulaiseni eivät ole duunareita eikä miehenkään suvussa sellaisia ole, joiden kanssa oltaisiin tekemisissä ainakaan.
Perinteiset varakkaat/akateemiset suvut Suomessa ovat joko ruotsalaista tai saksalaista syntyperää.
Vierailija kirjoitti:
Miten on mahdollista, ettei tunne ketään duunaria? Et koskaan leikkinyt lapsena koulukaverin luona, et tunne sukuasi laajemmin (sellaista sukua ei ole, jossa jokainen on akateeminen), et tutustu ihmisiin harrastuksissa, kesätöissä ei olla käyty muualla kuin ajateemisissa työpaikoissa jne.
No niin se vain on. En minä sille mitään voi. Asuttiin keskiluokkaisella alueella ja harrastin partiota, musiikkiopistoa, balettikoulua ja ratsastusta muiden keskiluokkaisten lasten kanssa. Tutustun kyllä ihmisiin harrastuksissa, ja ovat nyt sattuneet olemaan akateemisia. Ensimmäiset kesätyöpaikat oli muita kuin akateemisia, ensin olin mainostoimistossa ja sitten kaupungin virastossa, mutta en oikein tutustunut niissä ihmisiin muuten kuin vain työasioissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sujuu jos sujuu. Ei rakkaus taustaa katso, vaan ajattelun/huumorin ym. mielenmaiseman ja geenien ilmentymien yhteensopivuutta.
Duunarimieheni on älyllisesti stimuloivin ja hauskin ihminen, jonka olen tavannut. Hyvät tunne- ja kommunikointitaidot. Upea rakastaja.
T. Sapioseksuaali akateemisen suvun kasvatti
Pohditteko vesijohtoputkien tai sähkökaappien perimmäisestä olemusta, vai mistä jonkun amiksen kanssa keskustelee?
Mistä sun kanssa oikein keskustellaan? Tyhmyyden syvin olemus taitaa olla ainoa aihe.
Tieteestä, taiteesta, tai vaikka tanssista, mistä sitä nyt yleensä arkena puhutaan. Aamupöydässä oli juttua kuningas Ludvig XIV:n vaikutuksesta barokkimusiikin kehitykseen.
Kiinnostavaa. Miten Ludvig XVI vaikutti barokkimusiikin kehitykseen? Käsitykseni mukaan kuninkaat toimivat lähinnä mesenaatteina ja säveltäjät sävelsivät itse teoksensa. Paitsi joku kuningas taisi säveltää onnettoman teeman jonka mukaan Bach sitten sävelsi Musicalisches Opferin. T. Työläinen.
Aika erikoinen käsitys akateemisuudesta joillain täällä. Ihan kuin se akateemisuus olisi koko identiteetti ja hallitsisi koko elämää keskustelunaiheista alkaen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä sitä mietin, että millainen elämänpiiri on ihmisillä jotka ei tunne ns. duunsritaustaisia tao akateemisia ihmisiä, tai jotka yleensäkään haluaa tiukasti jakaa ihmiset duunareihin tai työväenluokkaan ja akateemisiin. Eikö jokaisella ole esimerkiksi omassa suvussa ihmisiä joilla on erilaisia koulutuksia? Tai ystävinä ja kavereina nyt ainakin?
Ei, kaikilla ei ole kosketuksia työväenluokkaan. Ei minullakaan. Sukuaan ei voi valita. Ystäväpiiri muodostuu sen mukaan, missä asut, opiskelet, olet töissä ja liikut. Eri.
Ihanko oikeasti väität, että kaikissa kouluissa mitä olet käynyt, kaikki lapset tai edes kaikki ystäväsi on olleet "akateemisista" perheistä ja suvuista?
Enhän minä tiedä, mistä ne kaikki lapset ovat olleet kotoisin. En tunne heitä. Ystävät oli akateemisista perheistä, oltiin samassa partiossa jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen ihminen jankuttaa tätä asiaa jatkuvasti? Huono itsetunto vai mikä on vikana? Apn tekstistä ainakin huokuu sivistyksen puute, suoranainen tyhmyys.
Sinulla se taitaa ahdistus olla eikä muilla. Ap kertoo rehellisesti ettei tunne ketään työväenluokkaista. Aika moni akateeminen on samassa tilanteessa. Työväenluokan maailma on täysin vieras.
Millaisessa kuplassa eletään, jos ei ikinä tutustu muihin kuin akateemisiin? Ei harrasta mitään, ei tapaa sukulaisia, ei ikinä tutustu naapureihin...?
Niin, onko se sinulle vieras. Monelle täyttä todellisuutta. Oma mies on usean sukupolven akateeminen. On naitu jo sata vuotta akateemisia puolisoita, koulutettu omat lapset akateemisiksi. Varallisuuttakin kertynyt. Kouluissa on tutustuttu toisten samanlaisten perheiden lapsiin. Yliopistossa samoin. Työskennellään akateemisella alalla. Kaikki työkaverit ovat akateemisia, puoliso löytynyt ehkä opiskeluajoilta, työelämästä. Mistä se duunarituttu pitäisi löytyä? Pitäisikö se työpaikan siivooja viedä lounaalle ja tutustua? Vai postinkantaja pyytää harrastuksiin mukaan? Kerro minulle mistä nämä ihmiset luontevasti tutustuvat duunareihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten on mahdollista, ettei tunne ketään duunaria? Et koskaan leikkinyt lapsena koulukaverin luona, et tunne sukuasi laajemmin (sellaista sukua ei ole, jossa jokainen on akateeminen), et tutustu ihmisiin harrastuksissa, kesätöissä ei olla käyty muualla kuin ajateemisissa työpaikoissa jne.
No niin se vain on. En minä sille mitään voi. Asuttiin keskiluokkaisella alueella ja harrastin partiota, musiikkiopistoa, balettikoulua ja ratsastusta muiden keskiluokkaisten lasten kanssa. Tutustun kyllä ihmisiin harrastuksissa, ja ovat nyt sattuneet olemaan akateemisia. Ensimmäiset kesätyöpaikat oli muita kuin akateemisia, ensin olin mainostoimistossa ja sitten kaupungin virastossa, mutta en oikein tutustunut niissä ihmisiin muuten kuin vain työasioissa.
Miksi alapeukkuja? En tosiaan voi tälle asialle nyt enää mitään. Kerroin vain miten kupla on omalla kohdallani muodostunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väitätkö nyt ihan tosissasi, että kaikki keskiluokkaisen alueen vanhemmat olivat akateemisia?
Ainahan perheet ja suvut on erilaisia. Hoh hoijaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika jännä. Minä taas olen lapsena asunut täälläkin usein "luokkayhteiskuntana" pidetyssä maassa, kaupungin ns. hyvällä alueella ja käynyt ala-asteella yksityiskoulua. Kuitenkin ystäviä ja kavereita oli varmaan ihan kaikenlaisista taustoista, kaikkien heidän vanhempiensa koulutustaustoja en edes tiennyt.
Vaikeaahan se on kun duunarit on usein varakkaampia kuin maisterit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sujuu jos sujuu. Ei rakkaus taustaa katso, vaan ajattelun/huumorin ym. mielenmaiseman ja geenien ilmentymien yhteensopivuutta.
Duunarimieheni on älyllisesti stimuloivin ja hauskin ihminen, jonka olen tavannut. Hyvät tunne- ja kommunikointitaidot. Upea rakastaja.
T. Sapioseksuaali akateemisen suvun kasvatti
Pohditteko vesijohtoputkien tai sähkökaappien perimmäisestä olemusta, vai mistä jonkun amiksen kanssa keskustelee?
En ole tuo ketä lainaat, mutta itsekö miehesi kanssa keskustelette aina jostain filosofisesta kysymyksestä tai maailmankaikkeuden olemuksesta? Epäilen suuresti. Samoja keskusteluaiheita teillä on kuin muillakin joten turha koittaa tehdä itsestään jotenkin muka fiksumpaa koska on jonkin akateemisen koulutuksen saanut räävittyä kasaan. Ja kyllä, yliopi
Me ollaan tänä aamuna keskusteltu mm. J. Sibeliuksesta, miten rajallista ennen oli hakea näkökulmaa suomalaisuuteen, kun Suomesta ulkomaille matkustaminen oli kallista ja hankalaa, ja rajoittui useimmiten Eurooppaan, sekä siitä, mihin mennään tänään syömään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen ihminen jankuttaa tätä asiaa jatkuvasti? Huono itsetunto vai mikä on vikana? Apn tekstistä ainakin huokuu sivistyksen puute, suoranainen tyhmyys.
Sinulla se taitaa ahdistus olla eikä muilla. Ap kertoo rehellisesti ettei tunne ketään työväenluokkaista. Aika moni akateeminen on samassa tilanteessa. Työväenluokan maailma on täysin vieras.
Millaisessa kuplassa eletään, jos ei ikinä tutustu muihin kuin akateemisiin? Ei harrasta mitään, ei tapaa sukulaisia, ei ikinä tutustu naapureihin...?
Sivusta kommentoin, että ei mulla tule kohtaamisia työväenluokan kanssa kuin kaupan kassalla ja parturissa. Akateeminen kupla on ihan todellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väitätkö nyt ihan tosissasi, että kaikki keskilu
En ole sellaista koskaan väittänyt. Mistä minä tiedän, mitä kaikki oli. En tuntenut kaikkia. Minun kavereiden vanhemmat oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sivusta kommentoin, että ei mulla tule kohtaamisia työväenluokan kanssa kuin kaupan kassalla ja parturissa. Akateeminen kupla on ihan todellinen.
Ja siinä kuplassasi ei ole ketään ensimmäisen polven akateemista tai sellaista, jonka toinen vanhempi olisi matalammin koulutettu? Sori, en usko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, onko se sinulle vieras. Monelle täyttä todellisuutta. Oma mies on usean sukupolven akateeminen. On naitu jo sata vuotta akateemisia puolisoita, koulutettu omat lapset akateemisiksi. Varallisuuttakin
Ei jenkkitrolli nyt hahmota suomalaista yhteiskuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahden suvun tavat ovat lähes aina erilaisia, oli tausta koulutuksen suhteen mikä tahansa. Itse olemme miehen kanssa yhdistäneet suomenruotsalaisen suvun ja suomenkielisen suvun, jossa on evakkotausta. Tavat ovat erilaisia, mutta eipä sillä ole väliä.
En oikeastaan koe noin. Vaikka meidänkin taustamme ovat erilaisia sikäli, että mieheni on maaseudulta ja minä taas täysin kaupunkilainen, on meillä kuitenkin ihan samanlaiset tavat suhteessa vaikkapa kulttuuriin. Molempien perheissä on luettu paljon, lukeneisuutta ja sivistystä on arvostettu, samoin taidetta siinä missä urheiluakin. Täällä monesti on käynyt ilmi miten duunaritaustaiset ihmiset halveksuvat lukeneisuutta, sivistystä, yliopistoa jne.
Aika vaikealta kuulostaa, jos tuollaiseen sukuun pitäisi mennä.
En haluaisi mennä sukuun, joka yleensäkään halveksii muita.
Aika vaikea on duunarina mennä sukuun, joka halveksii duunareita.
-ohis
Onko tuolla Suomessa nykyisin enää väliä? Jokainen voi lähestulkoon harrastaa ja lukea mitä haluaa. Älylaitteet jokaisella kädessä että pysyy kärryillä maailman menosta ja voi ylläpitää sivistystä. Koulutus vaaditaan joka alalle. Vanhanaikainen käsitys ja ihmisten luokittelua tuollainen ajattelutapa.
Meidän akateemisessa perheessä on tänään keskusteltu siitä, mitä syödään tänään, pitääkö käydä kaupassa, siivoamisesta, säästä ja siitä, että on hyvä päivä ulkoiluun.