Miten perinteisen akateemisen suvun kasvatti ja työväenluokkaisen suvun kasvatti sopivat yhteen?
Onko täällä sellaisia pariskuntia?
En nyt tarkoita pariskuntia, missä ollaan vasta ensimmäisessä tai toisessa polvessa akateemisia, vaan vanhoja akateemisia sukuja, joista oltaisiin naitu duunaritaustainen mies. Miten tavat ja ajatukset ovat eronneet vai sujuiko kaikki hyvin? Missä olette tavanneet?
Itse en tunne ketään duunaritaustaista paitsi työmiehinä tai muissa palveluammateissa. Viimeksi teini-ikäisenä olin tekemisissä duunaritaustaisten ihmisten kanssa vapaa-aikana. Heidän perheensä vaikuttivat aika erilaisilta kuin omani. Täälläkin huomaa, että eroja on paljon.
Kommentit (931)
Vierailija kirjoitti:
"Minä kyllä tunnen ap:n heimolaisia useitakin. Itse olen kylläkin luokkaretkeläinen. Ei ap:n kaltaiset Helsingissä ole harvinaisia. Maakunnissa varmaan tilanne on toinen ja maakuntayliopistot eivät rakenna samanlaista identiteettiä opiskelijoilleen. Ero vauraaseen työväenluokkaan jää huomaamatta."
Kyllä noita Pokka pitää-sarjan Hyacinth Bucket-tyyppisiä henkilöitä löytyy ympäri Suomen. Olen joskus itsekseni miettinyt, mistä tuollainen käytös johtuu. Ehkä on kyse siitä, että heillä on jotenkin utopistinen maailmankuva tai he eivät ole jollain alueella elämässään menestyneet niin hyvin kuin olisivat halunneet.
Niin, Hyachinthan on wt, joka ei ole edes kouluttautunut. Et kai tosissasi vertaa suomalaisia akateemisia häneen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Minä kyllä tunnen ap:n heimolaisia useitakin. Itse olen kylläkin luokkaretkeläinen. Ei ap:n kaltaiset Helsingissä ole harvinaisia. Maakunnissa varmaan tilanne on toinen ja maakuntayliopistot eivät rakenna samanlaista identiteettiä opiskelijoilleen. Ero vauraaseen työväenluokkaan jää huomaamatta."
Kyllä noita Pokka pitää-sarjan Hyacinth Bucket-tyyppisiä henkilöitä löytyy ympäri Suomen. Olen joskus itsekseni miettinyt, mistä tuollainen käytös johtuu. Ehkä on kyse siitä, että heillä on jotenkin utopistinen maailmankuva tai he eivät ole jollain alueella elämässään menestyneet niin hyvin kuin olisivat halunneet.
Niin, Hyachinthan on wt, joka ei ole edes kouluttautunut. Et kai tosissasi vertaa suomalaisia akateemisia häneen?
Koulutus on ainoa ero. Käytös täsmää kuitenkin erittäin hyvin. Tuostankin nähdään kuinka wt roolihahmolla ja tutkijalla on ulkopuolisten näkökulmasta paljon yhteistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävä kyllä yhtymäkohtia on varsin paljon.
"Se nyt ainakin on selvää ettet sinä suvaitse minua. Kuitenkin ketjuni vetää vastustamattomasti puoleensa. Ap"
Onhan aikoinaan ihmiset käyneet katsomassa parrakasta naista sirkuksessakin. Ei kiinnostus tarkoita arvostamista, vaan rehellistä uteliaisuutta. Näin outoa ajattelua harvemmin näkee, joten onhan se mielenkiintoista. Entistä mielenkiintoisemmaksi juttu muuttuu, kun mielipiteiden laukoja ei ole elämänkoululainen tunnekuohuissa. Lähes koukuttavaksi jutun tekee, kun kirjoittaja nostaa itsensä jalustalle josta katsoo muita alaspäin.
Miehen vanhemmat on akateemisia samoin kuin mieskin, minun vanhemmista toinen on akateeminen ja itse en ole. Miehen suvun juhlat on melko epämiellyttäviä, koska osa vieraista on kuin suoraan 1800-luvulta. Jotkut ihan tosissaan pitää omia geenejään parempina verrattuna muihin. Näin siitäkin huolimatta, että miehen yhdet isovanhemmat oli pikkuserkkuja keskenään. Samoin miehen setä on naimisissa pikkuserkkunsa kanssa ja heillä on lapsiakin.
Niin, ja niissä juhlissa. Osalla vieraista kaikki puheenaiheet joko liittyy tai ne vedetään siihen akateemisuuteen. Vaikka asia alunperin ei liittyisi siihen mitenkään. Kerrotaan rinta polleana siitä miten tärkeää työtä tehdään. Sovinismi kukoistaa, naisista vitsaillaan synnyttäjinä ja kotityökoneina.
Kun oltiin jokin aika aikaisemmin tavattu ja olin ekoissa juhlissa missä näin muutakin sukua, niin sain monet kerrat kuulla ihmettelyt siitä miten ihmeessä äitini on voinut käydä ylipiston, kun kumpikaan vanhempansa ei ole. Ja se se vasta ihmettelyä aiheuttikin, kun kerroin että isäni ei ole käynyt loppuun lukiotakaan, puhumattakaan siitä että isäni ei ole suomalainen.
Kaikesta huolimatta meillä on ihan hyvä suhde ja perhe-elämä sujuu, mies ei onneksi ole samanlainen kuin sukulaisensa.
Vaimo on akateeminen parissa sukupolvessa. Itse olen vaan menestyvä myös kahdessa sukupolvessa. Ihan hyvin on tultu juttuun.
"Niin, Hyachinthan on wt, joka ei ole edes kouluttautunut. Et kai tosissasi vertaa suomalaisia akateemisia häneen?"
Näitä Hyacinthin kaltaisia henkilöitä löytyy kaikista yhteiskuntaluokista, ei ainoastaan korkeakoulutetuista.
En sanoisi myöskään Hyacinthia wt:ksi, kuten en myöskään hänen sisaruksiaan. Hän eli varsin keskiluokkaista elämää keskiluokkaisella asuinalueella.
Pienenä kuriositeettina voin mainita, että Hyacinthin ihannoima Royal Dulton-kahvikalusto on Fiskarsin tuote.
Vierailija kirjoitti:
"Se nyt ainakin on selvää ettet sinä suvaitse minua. Kuitenkin ketjuni vetää vastustamattomasti puoleensa. Ap"
Onhan aikoinaan ihmiset käyneet katsomassa parrakasta naista sirkuksessakin. Ei kiinnostus tarkoita arvostamista, vaan rehellistä uteliaisuutta. Näin outoa ajattelua harvemmin näkee, joten onhan se mielenkiintoista. Entistä mielenkiintoisemmaksi juttu muuttuu, kun mielipiteiden laukoja ei ole elämänkoululainen tunnekuohuissa. Lähes koukuttavaksi jutun tekee, kun kirjoittaja nostaa itsensä jalustalle josta katsoo muita alaspäin.
Kertoo paljon suomalaisesta luokkayhteiskunnasta jos tavallista ylemmän keskiluokan elämää ja arvoja käydään ihmettelemässä kuin sirkustaiteilijaa. Eikös se niin mene, jos toisen elämä on outoa, et ole hänen kanssaan samassa yhteiskuntaluokassa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö sua hävetä haukkua ja arvostella tuntemattomia ihmisiä netissä? Samaan aikaan pidät itseäsi avarakatseisena ja suvaitsevana ihmisenä? Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoo paljon suomalaisesta luokkayhteiskunnasta jos tavallista ylemmän keskiluokan elämää ja arvoja käydään ihmettelemässä kuin sirkustaiteilijaa. Eikös se niin mene, jos toisen elämä on outoa, et ole hänen kanssaan samassa yhteiskuntaluokassa.
Olen itse ylemmässä keskiluokassa. En minä sitä täällä ole ihmittelemässä, vaan henkilöä, jolla on erikoinen näkökulma ihmisten arvottamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Miehen vanhemmat on akateemisia samoin kuin mieskin, minun vanhemmista toinen on akateeminen ja itse en ole. Miehen suvun juhlat on melko epämiellyttäviä, koska osa vieraista on kuin suoraan 1800-luvulta. Jotkut ihan tosissaan pitää omia geenejään parempina verrattuna muihin. Näin siitäkin huolimatta, että miehen yhdet isovanhemmat oli pikkuserkkuja keskenään. Samoin miehen setä on naimisissa pikkuserkkunsa kanssa ja heillä on lapsiakin.
Niin, ja niissä juhlissa. Osalla vieraista kaikki puheenaiheet joko liittyy tai ne vedetään siihen akateemisuuteen. Vaikka asia alunperin ei liittyisi siihen mitenkään. Kerrotaan rinta polleana siitä miten tärkeää työtä tehdään. Sovinismi kukoistaa, naisista vitsaillaan synnyttäjinä ja kotityökoneina.
Kun oltiin jokin aika aikaisemmin tavattu ja olin ekoissa juhlissa missä näin muutakin sukua, niin sain monet kerrat kuulla ihmettelyt siitä miten ihmeessä äitini on voinut käydä ylipiston, kun k
Huomaa ettet ole akateeminen vaan duunari.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketjussa oli itselleni mielenkiintoista tutustua stereotypioihin akateemisista. He ovat ylimielisiä snobeja, kulkevat vappuna ylioppilaslakissaan pikinikille, sieltä tuli myös suomenruotsalaisuuteen liitettyjä stereotypioita samalla. Mun ystäväpiirissä ja perheessä ei olla käytetty ylioppilaslakkeja lakkiasten jälkeen, en ole pikinikilläkään käynyt vappuna kertaakaan, eivätkä vanhemmatkaan ole käyneet, sukulaisista en tiedä. En myöskään ole osallistunut osakunnan toimintaan enkä tunne muitakaan osallistuneita, mun havaintoni asiasta on se, että sinne menivät ne, jotka eivät ole Stadista. Mutta koska stadilaisilla on kaikki tutut jo opiskelupaikkakunnalla, ei heidän tarvinnut mennä sinne tutustumaan ihmisiin. Ap
Meillä ei taida olla mitään perinteitä, joita tässä ketjussa on mainittu akateemisiksi, vain joskus rapujuhlia ja juhannussalon tsekkaus tulee usein tehtyä juhannuks
No et sinä todellakaan mistään akateemisesta suvusta ole, jos vappumatinea on sulle outo juttu ja kuvittelet, gaudeamus igitur on työväen laulu. Tai sitten olette sitä noisukkaiden "akateemista sukua", joka tosiaan ei ymmärrä, miksi esim. vappuperinteet ovat voimissaan.
Onpa tämä keskustelu säilynyt vilkkaana. Itseäni vähän ihmetyttää kyllä se, että Ap ei ilmeisesti koe mitään mielenkiintoa tai tarttumapintaa muiden "akateemisten sukujen" kasvattien kertomuksiin, liekö sitten vaan kokemukset niin erilaisia.
Itse tätäkin lukiessani olen kyllä ajatellut, että onhan se niin, että lopulta, kaiken jälkeenkin, raha ratkaisee. Jos sitä on suvussa tarpeeksi, ei ole mitään syytä vaatia, että jälkipolvi kouluttautuu akateemisesti hyviin töihin, menestyy alallaan tai nai taloudellisesti järkevästi. Silloin ei ole tarpeen miettiä mitään luokkaerojen aiheuttamia ongelmia, vaan ongelmat osataan nähdä sellaisina kuin ne ovatkin, eli tavallisina juttuina ihmisten välillä, asioina, jotka johtuvat persoonista, luonteista, tilanteista, valinnoista, jne.
Vierailija kirjoitti:
"Niin, Hyachinthan on wt, joka ei ole edes kouluttautunut. Et kai tosissasi vertaa suomalaisia akateemisia häneen?"
Näitä Hyacinthin kaltaisia henkilöitä löytyy kaikista yhteiskuntaluokista, ei ainoastaan korkeakoulutetuista.
En sanoisi myöskään Hyacinthia wt:ksi, kuten en myöskään hänen sisaruksiaan. Hän eli varsin keskiluokkaista elämää keskiluokkaisella asuinalueella.
Pienenä kuriositeettina voin mainita, että Hyacinthin ihannoima Royal Dulton-kahvikalusto on Fiskarsin tuote.
Anteeksi mitä Onslow tyypillistä keskiluokkaa? Kulttuurinlukutaitosi on ilmeisen heikko. Tuo Onslown asuinalue on tyypillistä sosiaalista tuettua asumista Britanniassa. Kukaan Onslown perheessä ei käy töissä tai ole käynyt kouluja. Perhe on huono-osaista työväenluokkaa.
Monet täällä käyvistä ihmisistä elävät hyvinkin haastavissa elämäntilanteissa. Täällä voidaan käydä vaikka siksi, että saisi ajatukset muualle tai kysymässä neuvoa ja vertaistukea.
Mutta osa käy myös purkamassa pahaa oloaan haukkumalla, aevostelemalla ja ilkeilemällä muille. Mikä on, tekisi mieli kysyä, mutta sekin olisi varmaan ylimielisyyttä ja ties mitä, joten jätän kysymättä. Ja sekin on uhriutumista, jos sanon, että ainahan se mielen vähän vetää matalaksi kun pyritään häpäisemään koko persoonaa myöten. Se tietysti oli tarkoituskin että oppisin paikkani, joka on sirkuksessa muiden naurettavana. Ap
Keskustelussa on se ongelma, että akateemisuus = yhteiskuntaluokka = arvot ja elämäntapa. Olisikin kiintoisaa pohtia, mitä eroavaisuuksia eri akateemisten alojen välillä on ja tarkastella asiaa niuden muuttujien kautta. Oma tulkintani on, että elitistisyys ja itsensä ylentäminen näkyvät enemmän sellaisilla aloilla, mistä ei käydä hakemassa selkeää tutkintoa ja pätevyyttä työelämään. Mielenkiintoista olisi myös, näkyykö tässä eroa akateemisen perhen sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sua hävetä haukkua ja arvostella tuntemattomia ihmisiä netissä? Samaan aikaan pidät itseäsi avarakatseisena ja suvaitsevana ihmisenä? Ap
Eikö itseäsi hävetä?
Vierailija kirjoitti:
Keskustelussa on se ongelma, että akateemisuus = yhteiskuntaluokka = arvot ja elämäntapa. Olisikin kiintoisaa pohtia, mitä eroavaisuuksia eri akateemisten alojen välillä on ja tarkastella asiaa niuden muuttujien kautta. Oma tulkintani on, että elitistisyys ja itsensä ylentäminen näkyvät enemmän sellaisilla aloilla, mistä ei käydä hakemassa selkeää tutkintoa ja pätevyyttä työelämään. Mielenkiintoista olisi myös, näkyykö tässä eroa akateemisen perhen sisällä.
Elitistisyys ja elämäntapa ei ole sidoksissa koulutukseen noin yksisilmäisesti. Itseään voi ylentää ihan koulutuksesta riippumatta.
Jos ihmisellä on itseluottamus normaali, ei ole tarvetta elitismiin ja vastakkainasetteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elitistisyys ja elämäntapa ei ole sidoksissa koulutukseen noin yksisilmäisesti. Itseään voi ylentää ihan koulutuksesta riippumatta.
Jos ihmisellä on itseluottamus normaali, ei ole tarvetta elitismiin ja vastakkainasetteluun.
Millä perusteella määrität suomalaisen ylemmän keskiluokan elitistiseksi?