Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten perinteisen akateemisen suvun kasvatti ja työväenluokkaisen suvun kasvatti sopivat yhteen?

Vierailija
15.06.2024 |

Onko täällä sellaisia pariskuntia? 

En nyt tarkoita pariskuntia, missä ollaan vasta ensimmäisessä tai toisessa polvessa akateemisia, vaan vanhoja akateemisia sukuja, joista oltaisiin naitu duunaritaustainen mies. Miten tavat ja ajatukset ovat eronneet vai sujuiko kaikki hyvin? Missä olette tavanneet?

Itse en tunne ketään duunaritaustaista paitsi työmiehinä tai muissa palveluammateissa. Viimeksi teini-ikäisenä olin tekemisissä duunaritaustaisten ihmisten kanssa vapaa-aikana. Heidän perheensä vaikuttivat aika erilaisilta kuin omani. Täälläkin huomaa, että eroja on paljon.

Kommentit (931)

Vierailija
721/931 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi näet muut ihmiset vain heidän koulutuksensa kautta? Kun sanot että akateemiset ei välttämättä tunne halua ystävystyä duunarien kanssa.

Koska se koulutus kuultaa niissä toisen ihmisen jutuissa ja duunareiden jutut vaan ovat aika tylsiä. Voidaan toki jutella mustikkapiirakan leipomisesta, mutta syvempiä analyyttisiöä keskusteluja ei saada syntymään. Ystävyys jää ohueksi, jos sellaista muodostuu lainkaan.

Syvemmät analyyttiset keskustelut ovat tietysti kiinnostavia, mutta ovatko ne tärkeintä ihmissuhteissa? Ja eikö se käy raskaaksi keskustella aina analyyttisesti?

Vierailija
722/931 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi näet muut ihmiset vain heidän koulutuksensa kautta? Kun sanot että akateemiset ei välttämättä tunne halua ystävystyä duunarien kanssa.

Koska se koulutus kuultaa niissä toisen ihmisen jutuissa ja duunareiden jutut vaan ovat aika tylsiä. Voidaan toki jutella mustikkapiirakan leipomisesta, mutta syvempiä analyyttisiöä keskusteluja ei saada syntymään. Ystävyys jää ohueksi, jos sellaista muodostuu lainkaan.

Millä tavalla?

Minä ainakin olen käynyt oikein hyviä ja mielenkiintoisia sekä myös syvällisiä ja analyyttisiä keskusteluja ihmisten kanssa ihan koulutustaustoista riippumatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
723/931 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Langassa hyvin huomaa sen että nämä jotkut akateemiset luulee olevansa hyvinkin erilaisia muihin nähden. Minä ainakin ymmärrän kumpaakin taustasta huolimatta. Luulisi, että jos järkeä on akateemisuuteen niin ymmärtäisi ihmisiäkin. Ja mielestäni monenlaiset ihmiset voi sopia yhteen kun ollaan yhteistyökykyisiä.

Vierailija
724/931 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllähän tässä on keskusteltu monenlaisista asioista duunareiden kanssa. Sieltä tulee näitä tyhmäksi haukkumisia ja muuta asiatonta ihan jatkuvalla syötöllä ja sivukaupalla aivan kuin asiallinen keskustelu olisi ihan vierasta.

Sillä tavallako on tapana keskustella myös tuolla livenä muiden kanssa. Ei ihme jos ystävyyksiä ei helposti synny, jos mennään heti erimielisyyden tullen henkilökohtaisuuksiin. Ei se varmasti toisesta duunaristakaan mukavalta tunnu. Ap

Vierailija
725/931 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

36 sivua, joista iso osa antaumuksellista akateemisten haukkumista. Montako vielä tarvitaan vai joko riittää😅 Ap

Akateeminen pitää mielipiteiden kyseenalaistamista haukkumisena... Vai olisiko mahdollista, että otat itseesi kun sinuun ei suhtauduta kuin arvokkaaseen oppimestariin?

Vierailija
726/931 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin omassa kaveri- ja ystäväpiirissäni keskustelujen aiheet ihan vaihtelee tilanteesta riippuen. Emme kokoonnu ystävien kanssa keskustelemaan altruismin ja egoismin vastakkainasettelusta analyyttisesti kauniina kevätpäivänä kun viemme samanikäiset lapselle puistoon.

Vierailija
727/931 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

36 sivua, joista iso osa antaumuksellista akateemisten haukkumista. Montako vielä tarvitaan vai joko riittää😅 Ap

Ehkä kannattaisi lukea vähän tarkemmin. Ei ole akateemisten haukkumista olla eri mieltä asioista kuin sinä. En tunnista sinun käsityksistäsi akateemisesti koulutettujen ystävieni arvomaailmaa enkä elämäntapaa. 

Minua on haukuttu tässä ketjussa tyhmäksi, typeräksi, ylimieliseksi ainakin kymmenen kertaa ja muut haukut päälle. Täytyy suoraan sanoa, että tämön keskustelun perusteella en lähtisi duunarikapakkaan keskustelemaan vaan ryyppäämään😅

Varmuuden vuoksi, vaikka tunsinhan minä duunareitakin aikoinaan. Kyllä heidän kanssaan pystyi keskustelemaan normaalisti. Ap

Vierailija
728/931 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskusteluhan alkoi siitä, onko puolison vaikea sopeutua, jos tullaan eri taustoista. Ajattelen, että on kapeaa ajatella tätä vain akateeminen/duunari-akselilla. Taustassa voi hyvin olla muita, olennaisimpia tekijöitä, kuten vaikkapa etäiset vanhemmat/läsnäolleet vanhemmat, koulukiusaaminen, traumaattiset kokemukset, alkoholismi, jne jne. jotka ovat muokanneet persoonallisuutta ja toisen voi olla vaikea niitä ymmärtää tai sopeutua niiden aiheuttamiin asioihin. Ja nämä kaikki ovat asioita, joita on mahdollista kokea aivan vanhempien tai suvun koulutuksista riippumatta.

Jos siis on. On myös mahdollista löytää puoliso, jolla on tunneälyä ja ajatuksen avaruutta kuunnella ja ymmärtää näitä asioita.

Ap olisi päässyt helpommalla, jos olisi kuvaillut asetelmaansa paremmin, kuten vaikkapa kulttuurikodin ja vähemmän kulttuuria kuluttavan kodin kasvatti tms. Olisi jäänyt turha asenneilmasto keskusteluun luomatta.

Vierailija
729/931 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Akateeminen pitää mielipiteiden kyseenalaistamista haukkumisena... Vai olisiko mahdollista, että otat itseesi kun sinuun ei suhtauduta kuin arvokkaaseen oppimestariin?

En ottanut itseeni vaikka minua on haukuttu tyhmäksi ja vaikka miksi. Se on näiden ihmisten oma asia ja tyyli tällä palstalla eikä liity minuun mitenkään. Ap

Vierailija
730/931 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskusteluhan alkoi siitä, onko puolison vaikea sopeutua, jos tullaan eri taustoista. Ajattelen, että on kapeaa ajatella tätä vain akateeminen/duunari-akselilla. Taustassa voi hyvin olla muita, olennaisimpia tekijöitä, kuten vaikkapa etäiset vanhemmat/läsnäolleet vanhemmat, koulukiusaaminen, traumaattiset kokemukset, alkoholismi, jne jne. jotka ovat muokanneet persoonallisuutta ja toisen voi olla vaikea niitä ymmärtää tai sopeutua niiden aiheuttamiin asioihin. Ja nämä kaikki ovat asioita, joita on mahdollista kokea aivan vanhempien tai suvun koulutuksista riippumatta.

Jos siis on. On myös mahdollista löytää puoliso, jolla on tunneälyä ja ajatuksen avaruutta kuunnella ja ymmärtää näitä asioita.

Ap olisi päässyt helpommalla, jos olisi kuvaillut asetelmaansa paremmin, kuten vaikkapa kulttuurikodin ja vähemmän kulttuuria kuluttavan kodin kasvatti tms. Olisi jäänyt turha asenneilmasto keskusteluun luomatta.

Tarkoitatko helpommalla pääsemisellä kenties sitä, että minua ei olisi haukuttu tyhmäksi, typeräksi, vajaakin taisi yksi termi olla jne. jos aloitus olisi muotoiltu esittämälläsi tavalla? Ei se minua haitannut eikä häirinnyt, se mitä tänne kirjoitetaan on itse kunkin vastuulla eikä aloittajan vastuulla. Ap

Vierailija
731/931 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllähän tässä on keskusteltu monenlaisista asioista duunareiden kanssa. Sieltä tulee näitä tyhmäksi haukkumisia ja muuta asiatonta ihan jatkuvalla syötöllä ja sivukaupalla aivan kuin asiallinen keskustelu olisi ihan vierasta.

Saanko kysyä, mistä tulee varma tietosi, että ne viestit, jotka olet kokenut haukkumiseksi, ovat duunarien kirjoittamia? Olen aika varma, että olet esim. minun viestini (joissa olen kanssasi eri mieltä) olet tulkinnut menevän tuohon laariin. Ja minä todellakin olen kotoisin "akateemisesta suvusta". 

Alun muutamaa reaktiota lukuun ottamatta keskustelu mielestäni on AVn mittapuulla on ollut hyvinkin asiallista ja varsinaista haukkumista on ollut hyvin vähän. Toki yleistyksiä on esitetty molemmin puolin - sinäkin olet sitä voimakkaasti tehnyt.

Vierailija
732/931 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saanko kysyä, mistä tulee varma tietosi, että ne viestit, jotka olet kokenut haukkumiseksi, ovat duunarien kirjoittamia? Olen aika varma, että olet esim. minun viestini (joissa olen kanssasi eri mieltä) olet tulkinnut menevän tuohon laariin. Ja minä todellakin olen kotoisin "akateemisesta suvusta". 

Alun muutamaa reaktiota lukuun ottamatta keskustelu mielestäni on AVn mittapuulla on ollut hyvinkin asiallista ja varsinaista haukkumista on ollut hyvin vähän. Toki yleistyksiä on esitetty molemmin puolin - sinäkin olet sitä voimakkaasti tehnyt.

Selvä. Eipä se minun silmissäni asiaa muuta oliko se tyhmäksi haukkuja akateeminen vai ei. Akateemisia on joka niemessä ja notkelmassa eikä se ole tae mistään. Niin kuin olen monesti jo kirjoittanut. Ap

Vierailija
733/931 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap olisi päässyt helpommalla, jos olisi kuvaillut asetelmaansa paremmin, kuten vaikkapa kulttuurikodin ja vähemmän kulttuuria kuluttavan kodin kasvatti tms. Olisi jäänyt turha asenneilmasto

Tarkoitan, että keskustelu todennäköisesti olisi ollut fokusoituneempaa eikä ehkä sortunut niin helposti yleistyksiin. Nythän jo aloitus sisälsi sen verran kliseistä kamaa, että oikeastaan on kyllä vaikeaa kuvitella, minne muualle keskustelu olisi voinut edetä kuin vastakkain asetteluihin.

Vierailija
734/931 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä kannattaisi lukea vähän tarkemmin. Ei ole akateemisten haukkumista olla eri mieltä asioista kuin sinä. En tunnista sinun käsityksistäsi akateemisesti koulutettujen ystävieni arvomaailmaa enkä elämäntapaa. 

Nyt meni jännäksi. Mikä on minun käsitykseni akateemisten arvomaailmasta ja elämäntavasta? Ap

Vierailija
735/931 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erilainen tausta voi olla rikkaus. Kyllä sen jo seurusteluvaiheessa huomaa onko liikaa eroa tai ristiriitoja. Rohkeasti vaan pariutumaan yli luokkarajojen!

Vierailija
736/931 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tarkoitan, että keskustelu todennäköisesti olisi ollut fokusoituneempaa eikä ehkä sortunut niin helposti yleistyksiin. Nythän jo aloitus sisälsi sen verran kliseistä kamaa, että oikeastaan on kyllä vaikeaa kuvitella, minne muualle keskustelu olisi voinut edetä kuin vastakkain asetteluihin."

Etko ole tyytyväinen keskusteluun? Eihän tämä vielä ole lopussa, voit esittää kaikista esitetyistä kommenteista miten fiksuja ajatuksia haluat. Minä olen ihan tyytyväinen keskusteluun, jokainen on esittänyt sen minkä on halunnut sanoa ja mitä on mieleen tullut haluamallaan tavalla. 

Mitäs kliseistä aloituksessa on? Vai tarkoitatko provosoivaa? Aloitukseni on tässä:

"Onko täällä sellaisia pariskuntia? 

En nyt tarkoita pariskuntia, missä ollaan vasta ensimmäisessä tai toisessa polvessa akateemisia, vaan vanhoja akateemisia sukuja, joista oltaisiin naitu duunaritaustainen mies. Miten tavat ja ajatukset ovat eronneet vai sujuiko kaikki hyvin? Missä olette tavanneet?

Itse en tunne ketään duunaritaustaista paitsi työmiehinä tai muissa palveluammateissa. Viimeksi teini-ikäisenä olin tekemisissä duunaritaustaisten ihmisten kanssa vapaa-aikana. Heidän perheensä vaikuttivat aika erilaisilta kuin omani. Täälläkin huomaa, että eroja on paljon."

Ap

Vierailija
737/931 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt meni jännäksi. Mikä on minun käsitykseni akateemisten arvomaailmasta ja elämäntavasta? Ap

Oikeastaan et ole juurikaan avannut sitä.

eri

Vierailija
738/931 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeastaan et ole juurikaan avannut sitä.

eri

Senpä takia tuo minua kiinnostikin, että minkähanlainen tuo oma käsitykseni sitten mahtaa olla? Minulla kun ei tietääkseni sellaista käsitystä ole. Aloituksen pointtihan oli juuri funtsia millaisia nämä erot (tai yhtäläisyydet) voisivat olla. Ap

Vierailija
739/931 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän keskustelu alkaa lähenemään loppuaan siinä vaiheessa kun aloittaja alkaa jankkaavan. aggressiivisen defenssikirjoittelun muutaman mielipiteen perusteella. Olen samaa mieltä toisen kanssa, että tämä keskustelu on aiheensa huomioon ottaen ollut yllättävänkin asiallista. 

Sekin on outoa, että fiksu ihminen hämmästyy siitä, että toiset eivät tykkää oman itsensä tai puolisonsa lyttäämisestä tyyliin 

Itse en tunne ketään duunaritaustaista paitsi työmiehinä tai muissa palveluammateissa. Viimeksi teini-ikäisenä olin tekemisissä duunaritaustaisten ihmisten kanssa vapaa-aikana. Heidän perheensä vaikuttivat aika erilaisilta kuin omani. Täälläkin huomaa, että eroja on paljon.

kun tarina jatkuu sillä, miten vaikeaa duunarien kanssa on löytää edes mitään keskusteltavaa ja ainut, mitä heidän kanssaan voisi edes kuvitella tekevänsä on ryyppäminen. 

Vierailija
740/931 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän keskustelu alkaa lähenemään loppuaan siinä vaiheessa kun aloittaja alkaa jankkaavan. aggressiivisen defenssikirjoittelun muutaman mielipiteen perusteella. Olen samaa mieltä toisen kanssa, että tämä keskustelu on aiheensa huomioon ottaen ollut yllättävänkin asiallista. 

Sekin on outoa, että fiksu ihminen hämmästyy siitä, että toiset eivät tykkää oman itsensä tai puolisonsa lyttäämisestä tyyliin 

kun tarina jatkuu sillä, miten vaikeaa duunarien kanssa on löytää edes mitään keskusteltavaa ja ainut, mitä heidän kanssaan voisi edes kuvitella tekevänsä on ryyppäminen. 

Oletko nyt ihan varma siitä että minä olen fiksu ihminen ;)  

En ole missään sanonut, että duunareiden kanssa olisi vaikeaa löytää mitään keskusteltavaa, itse asiassa olen täysin päinvastaista mieltä ja keskustelu on siitä hyvää todistusaineistoa, ettei noin ole. Keskustelu ei vain kaikilta osin ole vastannut sitä mikä on minun käsitykseni asiallisesta keskustelusta. Ja onko sen toteaminen, että teinityttönä käymäni duunareiden kodit olivat erilaisia kuin omani lyttäämistä? Vieläpä puolisoidenkin lyttäämistä? Mikä siinä loukkaa? Ap