Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten perinteisen akateemisen suvun kasvatti ja työväenluokkaisen suvun kasvatti sopivat yhteen?

Vierailija
15.06.2024 |

Onko täällä sellaisia pariskuntia? 

En nyt tarkoita pariskuntia, missä ollaan vasta ensimmäisessä tai toisessa polvessa akateemisia, vaan vanhoja akateemisia sukuja, joista oltaisiin naitu duunaritaustainen mies. Miten tavat ja ajatukset ovat eronneet vai sujuiko kaikki hyvin? Missä olette tavanneet?

Itse en tunne ketään duunaritaustaista paitsi työmiehinä tai muissa palveluammateissa. Viimeksi teini-ikäisenä olin tekemisissä duunaritaustaisten ihmisten kanssa vapaa-aikana. Heidän perheensä vaikuttivat aika erilaisilta kuin omani. Täälläkin huomaa, että eroja on paljon.

Kommentit (931)

Vierailija
661/931 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sinulla se ymmärryksen heikkous tuntuu olevan. Ihmiset tutustuvat, ystävystyvät, pariutuvat sellaisten ihmisten kanssa, joita he kohtaavat. Jos kosketuspintaa ei ole eri yhteiskuntaluokan elämään, niin sitten ei ole. Ei kai kukaan väkisin ala tunkemaan itseään vaikka lähikaupan kassan elämään ettei haukuttaisi sivistymättömäksi. "

Minulla ei ole ihmisten kanssa ongelmia. Tuttuja on niin pörssiyhtiöden johtajina, politikkoina, kuin sitten sairaanhoitajina, tutkijoina, metallimiehinä tai puliukkoina.

Minulla on myös niin hyvä itsetunto että minun ei tarvitse yrittää pönkittää itseäni esim. suvun saavutuksilla. Minulla on ihan omat saavutukset joista olen ylpeä.

Vierailija
662/931 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"suomessa on tehty arkeologisia löytöjä pronssikaudelta"

Kiitos sinulle, että kirjoitat auki tuota asiaa, mutta en valitettavasti voi myöntää olevani väärässä, kun en ole kirjoittanut mitään sellaista, josta pitäisi pakittaa. Pyysin linkkiä, koska yritin jo tuollaista löytöä googlettaa, tuloksetta. Sellainen voi olla tai sitten kyse on spekulatiivisesta tulkinnasta. Arjen mikrohistoria on arkeologian osalta usein sellaista, jolloin haluaisin tietää mistä tarkalleen ottaen on kyse. Ap

Ok. Toteamme siis, että kaikki asiasta kirjoitettu, mm. lukien Tampereen yliopiston tutkijan haastatteluun kirjatut asiat, ovat todennäköisesti? hyvinkin mahdollisesti? perättömiä, jos heti googlettamalla ei löydy arkeogisten kaivauksien esineistölistaa, joka todentaisi sinullekin uskottavasti. Toisaalta, jos oikeasti halua tietää tarkalleen, alan epäillä akateemisia kykyjäsi, ellet o

Spekulatiivinen ei tarkoita perätöntä tai mitään muutakaan epäilyttävää. Olisin vain tahtonut tietää tuosta löydöstä, sellainen voi hyvin olla. Ehkäpä se putkahtaa esille vielä, kun pidän silmällä, mutta vielä ei löydettu edes yhteisvoimin. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
663/931 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanko oikeasti et keksi muita tapoja tavata ihmisiä kuin alkaa ystävystyä lähikaupan kassan tai keittiötä remppaavan tyypin kanssa?

Ihanko oikeasti et kykene hyväksymään, että ihminen voi elää hyvää elämää ja omata vilkkaan seuraelämän ilman, että siellä tuttavapiirissä on duunareita? Että ihan sinua miellyttääkseen jokaisen pitää etsiä itselleen oma lähärikaveri ja bussikuski. Vaikka mitään tarttumapintaa esim. keskusteluissa ei syntyisi. 

Vierailija
664/931 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanko oikeasti et keksi muita tapoja tavata ihmisiä kuin alkaa ystävystyä lähikaupan kassan tai keittiötä remppaavan tyypin kanssa?

Ihanko oikeasti et kykene hyväksymään, että ihminen voi elää hyvää elämää ja omata vilkkaan seuraelämän ilman, että siellä tuttavapiirissä on duunareita? Että ihan sinua miellyttääkseen jokaisen pitää etsiä itselleen oma lähärikaveri ja bussikuski. Vaikka mitään tarttumapintaa esim. keskusteluissa ei syntyisi. 

Miksi oletat automaattisesti, että lähärin tai bussikuskin kanssa ei olisi tarttumapintaa?

Vierailija
665/931 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmasti omasta mielestään voi elää oikein hyvää elämää.

Töistäkö muuten vaan puhutte, vai miksi tämä akateeminen/duunari -asetelma on niin vahva ja hallitseva?

Itse ainakin puhun ihmisten kanssa asioista ihan koulutustaustoista riippumatta.

Vierailija
666/931 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan sivusta. Vaikutat muuten hyvin epämiellyttävälle persoonalle. Suvussani on tuollaisia naisia muutama kappale. Kumpikaan ei ole saanut mitään itse aikaiseksi, mutta yrittää esittää niin hienoa kun olla ja voi. Luokkaeroa pitää rakentaa vaikka väkisin, koska muutenhan oma elämä vaikuttaisi huonolle.

Vierailija
667/931 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvassa keskimääräisesti on mahdollisuudet oikeasti tutustua työväenluokkaisiin ihmisiin. Et sinä ystävyyssuhdetta ole luomassa, jos keittiöäsi remontoi remonttimies. 

Tähänhän annettiin jo vastaus: vanhemmat pitävät huolen, että kaveripiirissä ei ole yhtään lasta, jonka vanhemmat ovat ei-akateemisia. He varoittelevat amispojista ja painostavat opintoihin, jossa voi kohdata oikeanlaisia ihmisiä, eli siis sellaisia, joiden vanhemmat ja isovanhemmatkin mieliuiten ovat akateemisia.

Jos kuitenkin niin nolosti sattuu, että osutaan puheisiin jonkun kanssa, josta herää epäilys, että näin ei ole, dissataan tälläiset henkilöt heti erilaisin perustein. Ainakin viimeistään siinä kohtaa siis kun selviää, että maailmanympärysmatka on tekemättä ja ei aiota osallistua Sveitsiin suuntautuvalle lasketteluretkelle.

Olen itse niin onnellinen, että olen pariutunut aikaa ennen nettiä, silloin nimittäin käytiin vielä ihan baarissa, jossa tutustuttiin ihmisiin. Juteltiin, käytiin tanssimassa, jäätiin istumaan kirkon portaille, kun juttua tuntui jatkuvan valomerkin jälkeen. Soitettiin puhelimella, että lähdetkö piknille tai veneajelulle. 

Toki moni kavereistani varmaan heti siellä baarissa selvitti ekojen lauseiden aikana, onko juttukaveri varteenotettava vaiko varottava amispoika, tietysti.

Vierailija
668/931 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi oletat automaattisesti, että lähärin tai bussikuskin kanssa ei olisi tarttumapintaa?

Tuon akateemisen suvun edustajan mielestä kuka tahansa duunari on alempaa rotua. Hän kuuluu sivistyneistöön. Tietysti häntä harmittaa kun muut eivät allekirjoita tätä hänen luokkajakoaan.

Vierailija
669/931 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole vielä löytynyt vaikka tekemisissä on esim lasten päivähoidon tai vastaavan kautta oltu.

Vierailija
670/931 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytöstavat ja puhetyyli on se mikä täällä oikeasti erottelee sen, kuka on sivistynyt ja kuka ei.

Siinä ei auta akateeminen tausta eikä papan rahat jos puhetyyli ja käytös on ala-arvoista kaksimielisyyksien, rivouksien ja kiroilun täyttämää.

Sitä tarkkailkaa, siitä tunnistaa sivustyksen puutteen.

Tämä. Tästä mä olen samaa mieltä. Kokemuksella.

Vierailija
671/931 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan ap tekoäly? Jotenkin vastaukset on sellaisia. Hyvä tekoäly kuitenkin.

Joka tapauksessa hän on joku tutkija tai muuten tottunut "akateeminen" keskustelija.

Itselleni tästä keskustelusta on tullut sellainen olo, että en halua olla missän tekemisissä näiden akateemisten sukujen ja niiden ihmisten kanssa, niin luokittelevaa ja kummallisia ajatuksia, että voivatko olla oikeitakaan. Vaikka jonkin sortin akateeminen olen itsekin (maisteri humanistiselta alalta) ja miehellä yksi arvostetuimmista akateemisista tutkinnoista.

Vierailija
672/931 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvassa keskimääräisesti on mahdollisuudet oikeasti tutustua työväenluokkaisiin ihmisiin. Et sinä ystävyyssuhdetta ole luomassa, jos keittiöäsi remontoi remonttimies. 

Tähänhän annettiin jo vastaus: vanhemmat pitävät huolen, että kaveripiirissä ei ole yhtään lasta, jonka vanhemmat ovat ei-akateemisia. He varoittelevat amispojista ja painostavat opintoihin, jossa voi kohdata oikeanlaisia ihmisiä, eli siis sellaisia, joiden vanhemmat ja isovanhemmatkin mieliuiten ovat akateemisia.

Jos kuitenkin niin nolosti sattuu, että osutaan puheisiin jonkun kanssa, josta herää epäilys, että näin ei ole, dissataan tälläiset henkilöt heti erilaisin perustein. Ainakin viimeistään siinä kohtaa siis kun selviää, että maailmanympärysmatka on tekemättä ja ei aiota osallistua Sveitsiin suuntautuvalle lasketteluretkelle.

Olen itse niin onnellinen, että olen pariutunut aikaa ennen nettiä, silloin nimittäin käytiin vielä ihan baari

Taidat oikeasti olla joku finninaamainen mt-potilas, joka larppaa trollatakseen

Vierailija
673/931 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole parisuhteessa, mutta näin ensimmäisen sukupolven akateemisena monien työkaverien elämä vaikuttaa vieraalta ja epämukavalta. Esimerkiksi vaikka joku Michelin ravintolassa käyminen, missä maksetaan satoja euroja annoksesta, annokset on omituisia ja pieniä ja kestää kauan. Minulle joku kolmenkympin annos on on jo aika luksusta, ei ruoasta voi tulla sen parempaa rahalla. Jos olen jonkun mielestä sen takia juntti niin ihan sama. Muutenkaan en ymmärrä sitä jos joku arvostaa rahaa, statusta tai materiaa.

Vierailija
674/931 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole parisuhteessa, mutta näin ensimmäisen sukupolven akateemisena monien työkaverien elämä vaikuttaa vieraalta ja epämukavalta. Esimerkiksi vaikka joku Michelin ravintolassa käyminen, missä maksetaan satoja euroja annoksesta, annokset on omituisia ja pieniä ja kestää kauan. Minulle joku kolmenkympin annos on on jo aika luksusta, ei ruoasta voi tulla sen parempaa rahalla. Jos olen jonkun mielestä sen takia juntti niin ihan sama. Muutenkaan en ymmärrä sitä jos joku arvostaa rahaa, statusta tai materiaa.

Ei kai kukaan ajattele, ettäMichelin -ravintola olisi pelkästään ruokaa. 

Vierailija
675/931 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan ap tekoäly? Jotenkin vastaukset on sellaisia. Hyvä tekoäly kuitenkin.

Joka tapauksessa hän on joku tutkija tai muuten tottunut "akateeminen" keskustelija.

Itselleni tästä keskustelusta on tullut sellainen olo, että en halua olla missän tekemisissä näiden akateemisten sukujen ja niiden ihmisten kanssa, niin luokittelevaa ja kummallisia ajatuksia, että voivatko olla oikeitakaan. Vaikka jonkin sortin akateeminen olen itsekin (maisteri humanistiselta alalta) ja miehellä yksi arvostetuimmista akateemisista tutkinnoista.

Tämä on jo kolmas kerta tällä palstalla, kun minua luullaan tekoälyksi. Olen päättänyt ottaa sen kohteliaisuutena :) 

Koetan pitää lipun korkealla kuten Merri Vik kirjoitti, vaikka kaikki vaikuttavat inhoavan akateemisia, minua ja koko keskustelua niin samanlaisin sanakääntein, että sekin voisi olla tekoälyn aikaansaannosta. Ap

Vierailija
676/931 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja joka ikiseen viestiini tulee takuuvarma alapeukku muutamassa sekunnissa :D  Sen kyllä tiesin vanhastaankin, että minulla on tuo kyky. Ei minusta muuten olisi wikipedia-artikkelia. Ap

Vierailija
677/931 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole vielä löytynyt vaikka tekemisissä on esim lasten päivähoidon tai vastaavan kautta oltu.

Aika jännä. Meillä on ihan eri kokemus. Lasten kautta on just todella helppoa tutustua ihan taustoista riippumatta, niin pk-kaverien kautta kuin naapurustossa ja puistoissakin. Ja vaikkei sen syvemmin kaikkoon tutustuisikaan, niin kai nyt sosiaalisilla taidoilla kaikkien kanssa pystyy juttelemaan.

Vierailija
678/931 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko edes yrittänyt keskustella heidän kanssaan muusta kuin niistä käytännön asioista, minkä kautta olette tekemisissä? Sieltä duunarin kuoren alta saattaa löytyä vaikka intohimo samaan musiikkiin kuin sinulla.

Vierailija
679/931 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika jännä. Meillä on ihan eri kokemus. La

Niin tässä nyt varmaan kuitenkin haetaan ystävyyden kaltaisia asioita eikä sitä, että pystyy juttelemaan esim. säästä. Mikä se idea muuten on, että koulutettujen tulisi jotenkin pystyä juttelemaan kaikkien kanssa, mutta sitä ei ajatella, että mitä se koulutettu siitä saa, että juttelee vaikka sen lähärin kanssa säästä. 

Vierailija
680/931 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Oletko edes yrittänyt keskustella heidän kanssaan muusta kuin niistä käytännön asioista, minkä kautta olette tekemisissä? Sieltä duunarin kuoren alta saattaa löytyä vaikka intohimo samaan musiikkiin kuin sinulla."

Yritä ymmärtää. Ei tuo henkilö halua tutustua duunareihin, tai muihin ns. huonompiin ihmisiin. Vähän sama kuin joku perähikiällä asuva juntti, joka ei halua käydä isossa kaupungissa. Antaa jokaisen elää omaa elämäänsä.