Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koen olevani älykäs, mutta koulussa en ole koskaan menestynyt?

Vierailija
15.06.2024 |

Olenko siis harhainen?

Kommentit (100)

Vierailija
81/100 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi, että jätetämme keskustelun välillämme tähän. Totean vain, että maailmankuvamme eroavat radikaalisti toisistaan. Oletin sinut ensin itseäni huomattavasti nuoremmaksi, mutta taidatkin olla jo työelämästä poistunutta ikäluokkaa.

Onneksi teitäkin on moneen lähtöön.

Ei sinun kannata enempää jatkaakaan kun argumenttisi eivät kestä päivänvaloa. Olet yksinkertaisesti väärässä ja huono koulutustasosi suorastaan paistaa läpi.

Vierailija
82/100 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en tiedä mitä ajatella omasta "älykkyydestäni". Koulussa olin nuorena huono... Nyt 38-vuotiaana jouduin hankkimaan uuden ammatin jonka suoritin kiitettävin arvosanoin. 

Koulumenestys ei aina kerro kaikkea... 

Olen itsekin suorittanut keski-ikään mennessä useammankin koulutuksen. Kaikki koulutukset eivät vaadi yhtä paljon älyä eikä samanlaista lahjakkuutta.  On ihan eri asia opiskella vaikkapa matematiikkaa yliopistossa kuin kasvatustiedettä. 

Toki, ja matikalta napattu todistaja-Teppo saattaisi reputtaa kasvatustieteissä, samoin kasvattaja-Kaitsu matikassa.

TAI SITTEN EI.

Btw vaikeimmat opinnot insinöörihommissa, ne on tarkoituksella tehty äärimmäisen kuormittaviksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/100 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulujen kokeet on täyttä paskaa, niillä on tarkoitus lannistaa suurin osa lampaista.

Täynnä jekkuja ja opettaja sitten valitsee kuka saa minkäkin numeron vaikka olisi täysin oikea vastaus "kirjoitelma", jotta kuka vastaa haluttua agendaa niin hälle laitetaan ihan tyhjästä kiitettävä.

Koulujärjestelmä on korruptoitunut, kaikki ei voi osata kaikkea, esim koodaajat ei tietenkään ole urheilijoita, mutta jännästi urheilijoita hypetetään ja koodareita kiusataan.

Vierailija
84/100 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ap on siis nyt? Jos koulussa ollut jotain (aivan sama mitä), niin se ei todellakaan tarkoita, ettei aikuisena voisi tilannetta korjata. 

Monikaan ei ole kuin minä. En siis tarkoita elviställä, mutta yritän sanoa, että monikaan 14 v ei tiedä, että minusta tulee asianajaja. Minä tiesin. Ja olin jo silloin päättänyt asian. Mutta muitakin reittejä on. 

Se, että koulussa ei ole menestynyt, syystä tai toisesta, ei poissulje mitään vaihtoehtoa pois. Pitää vaan olla määrätietoinen ja AP kertoo olevansa älykäs, niin hänhän kyllä sitten tämän jo entuudestaan tiesikin. 

Pitää vain käyttää sitä älykkyyttä eikä valittaa palstalla. Älykkyyden hyväksikäyttäminen on yksi älykkyyden merkki, sen käyttämättä jättäminen taas...... niin... tyhmyyttä, avuttomuutta, jne.

asianajaja

Vierailija
85/100 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ap on siis nyt? Jos koulussa ollut jotain (aivan sama mitä), niin se ei todellakaan tarkoita, ettei aikuisena voisi tilannetta korjata. 

Monikaan ei ole kuin minä. En siis tarkoita elviställä, mutta yritän sanoa, että monikaan 14 v ei tiedä, että minusta tulee asianajaja. Minä tiesin. Ja olin jo silloin päättänyt asian. Mutta muitakin reittejä on. 

Se, että koulussa ei ole menestynyt, syystä tai toisesta, ei poissulje mitään vaihtoehtoa pois. Pitää vaan olla määrätietoinen ja AP kertoo olevansa älykäs, niin hänhän kyllä sitten tämän jo entuudestaan tiesikin. 

Pitää vain käyttää sitä älykkyyttä eikä valittaa palstalla. Älykkyyden hyväksikäyttäminen on yksi älykkyyden merkki, sen käyttämättä jättäminen taas...... niin... tyhmyyttä, avuttomuutta, jne.

asianajaja

👍

Vierailija
86/100 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älykkyytesi ei sovi koululaitoksen tasapäistävään sapluunaan.

Kuten Juice Leskinen tästä useinkin mainitsi.

Vierailija
87/100 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miten tämä kansalaisten sivistystehtävä sitten pitäisi hoitaa? Jokaiselle uniikille hiutaleelleko oma opetussuunnitelma ja yksityiset opettajat. Ei taida valtion kassassa riittää rahat.

Vierailija
88/100 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miten tämä kansalaisten sivistystehtävä sitten pitäisi hoitaa? Jokaiselle uniikille hiutaleelleko oma opetussuunnitelma ja yksityiset opettajat. Ei taida valtion kassassa riittää rahat.

Ei tässä siitä ollut kysymys vaan siitä, että kysyjä ajattelee olevansa älykäs muttei pärjää koulussa. Voi olla älykäs muttei silti opi koulussa koska, kuten sanoit, jokaiselle ei voi olla omaa opettajaa. Opetussuunnitelma tehdään keskiverto-opiskelijan mukaan. Eli tiettyyn muottiin johon yritetään sovittaa jokainen siinä täysin onnistumatta.

Vierailija
89/100 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

asianajaja

Älykkyys ja määrätietoisuus on kaksi eri asiaa.

Vierailija
90/100 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tässä siitä ollut kysymys vaan siitä, että kysyjä ajattelee olevansa älykäs muttei pärjää koulussa. Voi olla älykäs muttei silti opi koulussa koska, kuten sanoit, jokaiselle ei voi olla omaa opettajaa. Opetussuunnitelma tehdään keskiverto-opiskelijan mukaan. Eli tiettyyn muottiin johon yritetään sovittaa jokainen siinä täysin onnistumatta.

No ei semmoista koulusysteemiä olekaan, etyä kaikkien kohdalla toimisi. Pääasia, että saadaan isoille massoille hyvä peruskoulutus ja kasvatus. Se on vieläpä ilmainen. 

Vierailija
91/100 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä Niinistökään erityisemmin koulussa pärjännyt. Myöhemmin hän opiskeli kuitenkin juristiksi ja päätyi peräti presidentiksi asti. Tuskin on siis ihan tyhmä kaveri kyseessä.

Vierailija
92/100 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei semmoista koulusysteemiä olekaan, etyä kaikkien kohdalla toimisi. Pääasia, että saadaan isoille massoille hyvä peruskoulutus ja kasvatus. Se on vieläpä ilmainen. 

Yksityisopettaja henkilökohtaisella opetussuunnitelmalla mutta muuten ei olekaan. Puhumme täsmälleen samasta asiasta mutta vain eri näkökulmasta. Nykyinen koulusysteemi on, jos ei parasta mitä on saatavilla, niin lähellä kuitenkin. Silti siellä tulee olemaan väliinputoajia joille tämä systeemi ei sovi. Siitä ei tarvitse edes kinastella. Tällöin koulusysteemi on tällaisen yksilön kannalta huono mutta kuitekin kokonaisuuden kannalta hyvä.

Tasapäistäminen tarkoittaa juuri sitä. Kaikille samaa yksilöä erittelemättä. Kuten molemmat olemme samaa mieltä, ei muunlaista ole käytännössä mahdollisuus järjestää jokaiselle. Tuossa voisi ajatella että Suomalaisille olisi olemassa vain kolme vaatekokoa pieni, keskikokoinen ja iso. Malli on kaikissa sama. Yleistäen osalle näistä löytyy juuri sopiva asu, suurimmalle osalle ihan ok ja pieni vähemmistö jolle ne eivät sovi alkuunkaan.

Vierailija
93/100 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

asianajaja

Älykkyys ja määrätietoisuus on kaks

Tiivistetään kommenttini pääsisältö sitten toisin (ihan kommentoijan mieliksi).... 

Koulussa menestyminen tai menestymättömyys ei tarkoita sitä, etteikö ihminen voisi olla älykäs. Älykkyyttä on käyttää sitä älykkyyttä hyödykseen koulun jälkeisessä elämässä, kun taas älykkyyden käyttämättäjättäminen ja sitten siitä valittaminen taas on tyhmyyttä...

Menikö paremmin?

asianajaja

Vierailija
94/100 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

harhainen. oikeasti älykkäät ymmärtävät, että eivät ole erityisen älykkäitä. 

Vierailija
95/100 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äo:ni on 120 tienoilla. Koulussa menestyin huonosti, koska en tehnyt läksyjä ja muistini on huono. Työmuistini on kyllä hyvä, asiat vaan eivät jää pidemmäksi aikaa mieleen.

Vierailija
96/100 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

miten älykkyytesi sitten ilmenee?

siten, että luulen olevani älykäs

Vierailija
97/100 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

miten älykkyytesi sitten ilmenee?

siten, että luulen olevani älykäs

Useimmiten on niin (tutkimusten mukaan), että älykäs luulee olevansa tyhmä (jos ei ole käynyt testeissä). Esimerkiksi älykkäät lapset ja nuoret ovat usein epävarmoja. Se johtuu siitä, että he ymmärtävät syvällisesti asioita ja ymmärtävät sen, että ymmärtävät joka tapauksessa vähän. Olen huomannut, että valintakokeissakin juuri kaikista älykkäimmät epäröivät sisäänpääsyään kaikkein eniten. 

Vierailija
98/100 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei älykkyys ja koulumenestys liity toisiinsa mitenkään. Itselläni oli yo-todistuksessa kuusi laudaturia mutta silti armeijassa tehdyn äo-testin mukaan älykkyys niin keskitasoa kuin olla ja voi

Vierailija
99/100 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä höpötät? Eihän älliä saa nykyään suhteessa yhtään enempää kuin ennenkään. Ja nykyisin laudatur vaatii paljon enemmän soveltamista kuin ennen. Sinä et ome kyllä kympin tyttöä nähnytkään kuten täällä arveltiin. 

Olen eri, mutta jos olisit älykäs niin sanoisin: aivan niin. Mutta koska et itse tätä ymmärtänyt niin selitän: taso on laskenut. Miksi on niin vaikea ymmärtää, että älykäs kympin tyttö voi pitää menetyksensä syynä muuta kuin älykkyyttään? Yksinkertaiset menestyjät luulevat menestyneensä omilla ansioillaan, älykkäät ymmärtävät että taustalla on muutakin ja ne jotka ovat perehtyneet tutkimukseen tietävät, että menestyvien lasten taustalta löytyy vain yksi yhdistävä tekijä, ja se on se, että perhe kokoontuu yhdessä syömään. Sekään ei toimi toisin päin eli hukkumiskuolemat eivät aiheuta lämmintä säätä. 

Vierailija
100/100 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun aivoni on viritetty niin että minulla on vain rajallinen määrä asioita ja aktiviteettejä joista tunnen saavani jotain. Näitä aktiviteettejä pystyn tekemään hyvinkin intensiivisesti ja säännöllisesti. Kouluasiat ei koskaan kuuluneet niihin mutta saatoin kyllä lukea lapsuudenkodin 30 tiiliskiven tietokirjasetin läpi ihan huvikseni. Jos joku asia ei kiinnosta minua niin en pysty edes miettimään sitä kovin pitkään.

Eihän tuo ole mitään älykkyyttä, hyvänen aika! Olisiko joku autismin muoto? Arviointikykysi on erittäin huono, suorastaan ala-arvoinen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kuusi