Koen olevani älykäs, mutta koulussa en ole koskaan menestynyt?
Kommentit (100)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukapa ei kokisi itseään älykkääksi?
Mensan testi kertoo sitten totuuden.
Mensan testejä on monenlaisia. Nettitesti, kotitesti tai sitten ihan oikea testi. Sipsejä kotisohvalla mussuttava muija saattaa tehdä testin ja laittaa siitä nopeasti instapäivityksen. 😂
Älykkyystestit silloinkin, kun ei ole kyse Mensan virallisesta testistä, ovat suuntaa-antavia. Eikä Mensankaan testi mittaa kaikkia lahjakkuuden muotoja vaan matemaattista ja loogista päättelykykyä.
Höpö höpö, mensan testi mittaa ns. yleisälykkyyttä, ei pelkkää matemaattis-loogista. Luepa vähän asiasta niin ehkä ymmärrät paremmin sen jälkeen.
Höpö höpö -kommentti ei ainakaan ole älykkään ihmisen. 😂
Lampaat löytävät karsinansa suorittavasta portaasta.Menestyjät ovat häikäilemättömiä kusipäitä.Lopulta kun kuolet,niin uskotko että tekemisilläsi on tulevaan jotakin vaikutusta?
Osaan ulkoa filosfismatemaattisia teoksia kymmeniä.
Osaan satojen popyhtyeiden historiikin ulkoa.
Osaan new yorkin puhelinluettelon ulkoa.
Mikään noista ei vaadi muuta kuin muistia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun aivoni on viritetty niin että minulla on vain rajallinen määrä asioita ja aktiviteettejä joista tunnen saavani jotain. Näitä aktiviteettejä pystyn tekemään hyvinkin intensiivisesti ja säännöllisesti. Kouluasiat ei koskaan kuuluneet niihin mutta saatoin kyllä lukea lapsuudenkodin 30 tiiliskiven tietokirjasetin läpi ihan huvikseni. Jos joku asia ei kiinnosta minua niin en pysty edes miettimään sitä kovin pitkään.
Ei, homma on niinkin yksinkertainen, että sinä et viitsi keskittyä työläisiin asioihin.
Sillä hetkellä kun päätät yrittää, opit jotakin erityisen tärkeää. Tsempposet 👍
Olen tehnyt aika paljonkin työläitä juttuja töissä ja vapaa-aikanani. Mutta asiat on kuin magneetteja ne joko vetää puoleensa tai työntää poispäin. Mikään työmäärä ei te
Ainakin ADHD:lle on tyypillistä, että pitkä, säännöllisesti tehty määrä toistoja ei muutu rutiiniksi. Normiaivot alkavat pitkän toiston jälkeen miettiä, että hei, jotain puuttuu tai jäi tekemättä, kun toistoihin tulee katko. Ne ikäänkuin "pakottavat" ihmisen jatkamaan toistoa, koska siitä on tullut rutiini.
ADHD saa jatkaa vaikka 2v päivittäistä toistoa ja se ei silti taltu rutiiniksi.
Samoin asiat, jotka eivät ole magneetteja, eivät aiheuta hyvänolon ja aikaansaamisen tunnetta ADHD aivoissa. Ei tule mitään sellaista, että "Ei helvvv, en jaksaisi imuroida - mutta hei, on sitten parempi olla, kun se imurointi on hoidettu pois!" Ei ole. Ihan yhtä ankea olo on ennen imurointia kuin sen jälkeenkin. Tämän takia ADHD uppoutuu niin intensiivisesti itseään kiinnostaviin asioihin, koska vain niistä aivot saavat tuon "Hyvin tehty, suoritettu, tehtävä hoidettu, hyvä minä!"-tunteen.
Vierailija kirjoitti:
Hjallis Harkimo jäi peruskoulussa luokalle kahdesti. On menestynyt melko hyvin.
Miten menestystä mitataan? Todella ketku ukko. Ja hänestä kyllä huomaa kaikessa, että kyseessä ei ole koulumenestyjä. Huono sanavarasto, huono puhuja, huono argumentoija, huono matikassa. Yksinkertainen yhden totuuden puhuja. Hjalliksen menestys ei ole omaa ansiota. Suvun perintöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä koulumenestys ei tarkoita, että olisi älykäs. Huono koulumenestys johtuu usein motivaation puutteesta eikä siis kerro mitään ihmisen älykkyydestä tai sen puutteesta. Olen itse älykäs, ja ns. kympin tyttö, mutten oleta todellakaan, että näiden välillä olisi aina korrelaatiota. Voi toki olla.
Tuskinpa olet kympin tyttö. Täällä on paljon keksittyjä tarinoita ja etenkin niitä tarinoita, joissa yritetään epätoivoisesti todistella, että kympin tyttö ei ole fiksu. Jos olisit kympin tyttö, tietäisit varmasti sen, että lukuisten tutkimusten mukaan koulumenestys ja äly korrelloivat vahvasti. Koulussa juuri vaaditaan abstraktien asioiden ymmärtämistä. Tietysti jos on oikein huonotasoisessa koulussa, voi kymppejä saada helpommin. Myöskään kaikki älykkäät eivät yllä kympin suorituksiin, jos esimerkiksi kotiolot eivät tue koulumenestystä.
Voit ajatella mitä haluat, saavutukseni eivät häviä sanojesi myötä, kuka oletkaan. Vaikea niitä sinulle tässä todistaakaan. ;-)
Yritin sanoa, että:
jos on huono-osainen, ei pääse eikä kykene välttämättä sitä älykkyyttään realisoimaan koulumenestykseksi. Niin kuin lopulta toteat itsekin.
Toisin sanoen, jos synnyt perheeseen, jossa sinua ei kannusteta, ja perhe-elämä pyörii päihteiden ympärillä lapsuutesi ja nuoruutesi, vaikka olisit älykäs, et pääse sitä näyttämään, ellet ole todella sitkeä ja motivoitunut ja resilienssisi on ppikkeuksellisen hyvä.
Toisaalta menestyminen lukiossa ja yläkoulussa eivät kyllä todista ihmisen älykkyyttä. Kertoo ahkeruudesta ja kurinalaisuudesta ja motivaatiosta, sekä joskus myös siitä, että saa kannustusta.
Yläkouluopinnot ovat kohtuullisen diipadaapaa, samoin suurin osa lukiosta. Nykyään nuoret saavat todella helposti kymppejä ja stipendejä lukiossa. Tunnen itse neljä nuorta, joilla ka yli 9.7. Ei ennen saanut näin helposti, kymppien eteen piti tehdä ankarasti töitä.
Poikkeus on tämä Hesarissa haastateltu poika, joka suoritti yläkoulua, lukiota ja yliopisto-opintoja yhtäaikaa. Hänestä voi sanoa, että on älykäs, ja hän vastaa minusta nuorta, joka sai ennen 6 ällää.
Olet hyvä esimerkki henkilöstä, jolla on aivan liian suuret luulot itsestään.
Minä olen älykkäin.t. Seniilinole 67v
Mitä ihmettä höpötät? Eihän älliä saa nykyään suhteessa yhtään enempää kuin ennenkään. Ja nykyisin laudatur vaatii paljon enemmän soveltamista kuin ennen. Sinä et ome kyllä kympin tyttöä nähnytkään kuten täällä arveltiin.
Jos oma itsetunto ja käsitys älykkyydestään suhteessa muihin perustuu koulumenestykseen, voi Ap:n väite olla vaikea niellä. Melko hämmästyttävää, jos aikuisen ihmisen tilanne on tämä. Hämmästyttäviä ovat myös jotkut näistä vastauksista, en edes tiennyt, että joidenkin oma identiteetti voi pohjata näin kapealle ja pienelle.
Eihän se ole keneltäkään pois, jos todetaan, että koulumenestys ei takaa älykkyyttä, tai sen puute ei viittaa tyhmyyteen, välttämättä. Jos tietää omalla kohdallaan, että on älykäs ja pärjännyt koulussa, viekö se, että joku toinen voi olla älykäs, muttei ole pärjännyt, pois siitä omasta saavutuksesta jotakin?
Joillakin tämä osui johonkin todella arkaan kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos oma itsetunto ja käsitys älykkyydestään suhteessa muihin perustuu koulumenestykseen, voi Ap:n väite olla vaikea niellä. Melko hämmästyttävää, jos aikuisen ihmisen tilanne on tämä. Hämmästyttäviä ovat myös jotkut näistä vastauksista, en edes tiennyt, että joidenkin oma identiteetti voi pohjata näin kapealle ja pienelle.
Eihän se ole keneltäkään pois, jos todetaan, että koulumenestys ei takaa älykkyyttä, tai sen puute ei viittaa tyhmyyteen, välttämättä. Jos tietää omalla kohdallaan, että on älykäs ja pärjännyt koulussa, viekö se, että joku toinen voi olla älykäs, muttei ole pärjännyt, pois siitä omasta saavutuksesta jotakin?
Taidat itse olla sellainen huonosti koulussa menestynyt. Kyllä se vaan on niin että hyvä koulumenestys kertoo ettei ole tyhmä - tyhmällä ei yksinkertaisesti riitä älyllistä kapasiteettia koulussa menestymiseen. Huono menestys koulussa taas indikoi typeryyttä, tosin harvoissa poikkeustapauksissa huonon menestyksen syynä voi olla jotain muuta kuin pelkkä tyhmyys. Aivonsa voi toki tuhota koulun jälkeen vaikka huumeilla tai alkoholilla oli sitten kuinka menestynyt tahansa.
Mä en tiedä mitä ajatella omasta "älykkyydestäni". Koulussa olin nuorena huono... Nyt 38-vuotiaana jouduin hankkimaan uuden ammatin jonka suoritin kiitettävin arvosanoin.
Koulumenestys ei aina kerro kaikkea...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat itse olla sellainen huonosti koulussa menestynyt. Kyllä se vaan on niin että hyvä koulumenestys kertoo ettei ole tyhmä - tyhmällä ei yksinkertaisesti riitä älyllistä kapasiteettia koulussa menestymiseen. Huono menestys koulussa taas indikoi typeryyttä, tosin harvoissa poikkeustapauksissa huonon menestyksen syynä voi olla jotain muuta kuin pelkkä tyhmyys. Aivonsa voi toki tuhota koulun jälkeen vaikka huumeilla tai alkoholilla oli sitten kuinka menestynyt tahansa.
Parempi, että jätetämme keskustelun välillämme tähän. Totean vain, että maailmankuvamme eroavat radikaalisti toisistaan. Oletin sinut ensin itseäni huomattavasti nuoremmaksi, mutta taidatkin olla jo työelämästä poistunutta ikäluokkaa.
Onneksi teitäkin on moneen lähtöön.
Vierailija kirjoitti:
Minun aivoni on viritetty niin että minulla on vain rajallinen määrä asioita ja aktiviteettejä joista tunnen saavani jotain. Näitä aktiviteettejä pystyn tekemään hyvinkin intensiivisesti ja säännöllisesti. Kouluasiat ei koskaan kuuluneet niihin mutta saatoin kyllä lukea lapsuudenkodin 30 tiiliskiven tietokirjasetin läpi ihan huvikseni. Jos joku asia ei kiinnosta minua niin en pysty edes miettimään sitä kovin pitkään.
Miksi koulussa opetetut asiat eivät kiinnostaneet? Esim. biologia, kemia, fysiikka, maantieto, historia... Paljon uusia asioita.
Vierailija kirjoitti:
Ainahan on poikkeuksia suuntaan ja toiseen. Esimerkiksi huonot kotiolot tai kiusaaminen voivat vaikuttaa siihen, että ihminen menestyy huomattavasti heikommin, mihin olisi resurssit. Tai jos on hyvin huonotasoisessa peruskoulussa, missä kokeet ja muut näytöt ovat helppoja, voi keskinkertainenkin saada kymppejä ja vaikuttaa huippuoppilaalta. Kuitenkin yleisellä tasolla tutkimukset kiistatta osoittavat, että äly ja koulumenestys korreloivat vahvasti. Siksi onkin huvittavaa, kun Vauva- ketjuun ilmaantuu aina keskustelijoita, jotka yrittävät selittää, että kympin tytöt ja juuri erityisesti tytöt, eivät ole fiksuja. Tunnen erään tytön, jolla on peruskoulun päättötodistuksessa kaikkien aineiden ka 10. Kyseessä oli suomalaisittain ison kaupungin peruskoulun erittäin hyvätasoinen painotettu luokka. Kyseinen tyttö on hyvä kaikessa mihin ryhtyy ja hänellä on erityistä lahjakkuutta useammassakin oppiaineessa kuten matematiikassa. Olisi naurettavaa todistella, että hän ei ole älykäs. Vaikuttaisi epätoivoisen kateelliselta ja pahansuovalta.
Vierailija kirjoitti:
Mä en tiedä mitä ajatella omasta "älykkyydestäni". Koulussa olin nuorena huono... Nyt 38-vuotiaana jouduin hankkimaan uuden ammatin jonka suoritin kiitettävin arvosanoin.
Olen itsekin suorittanut keski-ikään mennessä useammankin koulutuksen. Kaikki koulutukset eivät vaadi yhtä paljon älyä eikä samanlaista lahjakkuutta. On ihan eri asia opiskella vaikkapa matematiikkaa yliopistossa kuin kasvatustiedettä.
Eihän kukaan väittänytkään, ettei yksikään kympin tyttö - tai poika - voi olla älykäs. Jos sanoo, ettei koulumenestus ei ole tae älykkyydestä, ei se tarkoita, että joku voi ei voi olla sekä koulussa menestynyt että älykäs. Kun jättää tunteet ja ne omien kateuden tunteidensa projisoinnin muihin tästä keskustelusta pois, on helpompi lukea ja ymmärtää kirjoitettu.
Samaan hengenvetoon uskallan sanoa, että kymppi on kyllä kärsinyt inflaation, nykyään näitä lähes 10 keskiarvon nuoria on paljon. Paljon.
Toki se on valtavan hyvä saavutus silti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itsekin suorittanut keski-ikään mennessä useammankin koulutuksen. Kaikki koulutukset eivät vaadi yhtä paljon älyä eikä samanlaista lahjakkuutta. On ihan eri asia opiskella vaikkapa matematiikkaa yliopistossa kuin kasvatustiedettä.
Semmoista. Haen popparit, odottakaa. 🍿
Vierailija kirjoitti:
Eihän kukaan väittänytkään, ettei yksikään kympin tyttö - tai poika - voi olla älykäs. Jos sanoo, ettei koulumenestus ei ole tae älykkyydestä, ei se tarkoita, että joku voi ei voi olla sekä koulussa menestynyt että älykäs. Kun jättää tunteet ja ne omien kateuden tunteidensa projisoinnin muihin tästä keskustelusta pois, on helpompi lukea ja ymmärtää kirjoitettu.
Samaan hengenvetoon uskallan sanoa, että kymppi on kyllä kärsinyt inflaation, nykyään näitä lähes 10 keskiarvon nuoria on paljon. Paljon.
Toki se on valtavan hyvä saavutus silti.
Hmm. Läheiselläni lukuaineiden keskiarvo oli 10 peruskoulussa. Kaikkien aineiden keskiarvo oli 9,94. Se oli paras noin 200 oppilaan yläkoulussa. Mistäkö tiedän. Koska stipendissä luki, että myönnetty parhaasta 9. luokkien keskiarvosta. Tuolla koulussa kaikkien peruskoulunsa päättäneiden ka oli noin 8,5. Kyseessä on alue, jossa asuu pääsääntöisesti vain hyvätuloisia ja korkeasti koulutettuja ihmisiä.
Ei suoraan, mutta yleisälykkyys korreloi vahvasti myös sosiaalisen älykkyyden tai musiikillisen ja luovan lahjakkuuden kanssa.