Ostin halvan tönön jonne aion vetäytyä yhteiskunnasta. Haluatko kysyä jotain?
Riitti tämän paskasirkuksen katseleminen ja oravanpyörässä juokseminen.
Kommentit (200)
Itse taidan ostaa jonkun puolipurkukuntoisen rintamamiestalon jostain kuolevasta pikkukylästä, ja ryypiskellä itseni siellä hiljalleen hengiltä.
Vierailija kirjoitti:
200 euroa riittää elämiseen jos:
-syö pelkkää kaurapuuroa
-käyttövedet hakee ilmaisesta vesipostista tai huoltoasemalta ym
-pesuvedet kesällä järvestä, talvella sulattaa lunta
-ei sähköliittymää
-ei kunnallista viemäröintiä = sonnat luontoon.
-lämmitys omilla puilla omasta metsästä, ja lämpötila niukasti plussan puolella.
Luultavasti näin. Omakotitalossa kaukolämmöllä yksi ihminen ja pelkät asumiskulut 350€/kk kun kallis sähkösopimus ja sähkösauna lämpenee kaksi kertaa viikossa.
Sieltäkö meinasit jatkaa palstailua?
Vierailija kirjoitti:
Mä olen tehnyt saman ratkaisun kuin ap jo kaksi kertaa. Ekaksi olin ulkomaassa 12 v semierakkona, sitten palasin Suomeen ja asuin vuoden kaupungissa, kunnes oli pakko taas ruveta erakoksi. Hankin edullisen tönön metsän laidalta, ja remontoin sen verran mihin rahat riitti.
Talvi täällä on turhan ankara, muut vuodenajat ihan juhlaa. Käyn kaupoilla viikon, parin välein. Muuten olen oloissani.
Minusta syrjäseudun tönön talvikin menettelee, kun asennoituu oikein. Itselleni on esimerkiksi ihan selvää, että tätä satavuotiasta hirsitaloa ei edes yritetä lämmittää tulipalopakkasilla t-paitalämpötiloihin. Sisällä on talvella 18-19 astetta, eteisessä voi olla 17. Villasukat on jalassa syyskuulta huhtikuulle. Ja pimeää tietysti on kuin peikon peräsuolessa, sitä jos ei kestä niin ei parane edes kokeilla. Mutta minä olen viihtynyt.
Vierailija kirjoitti:
Laskin että oman mummonmökin kokonaiskulut ovat luokkaa 1500€/vuosi. Tässä siis lämmityskin mukana. Keskimäärin kulut ovat 125€/kk.
Omat syömiset, sairaudet, vaatteet ja huvit + auton kulut tähän päälle. Auto on kauhea rahasyöppö, ei voi mitään, pakko olla kun ei täällä taksitkaan ajele.
Miten auton huoltaminen/korjaaminen onnistuu jos vaikka simahtaa kotipihaan tai kauas kaikesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan tämäkin on nykyään yksi suurimmista rikoksista, kun eihän mitään maatuvaa saa luontoon laittaa.
Kompostointi on päivän sana!
Siitä saa vielä hyvää kasvatusmultaa tousena vuonna.
Mutta pointti oli että mitäpä se maatuva luonnossa haittaa, tämä ekoilu on viety ihan älyttömyyksiin kun tuota kompostointiakin piti alkaa viranomaisten kyttäämään.
Sitä maatuvaa ei saa laittaa luonnossa ihan mihin vain ja kuinka paljon vain. Kakka voi pilata pohjavedet isolta alueelta. Ekana mökkikesänä kävin puskapissillä aina samassa paikkaa. Se kohta alkoi kellastua ja seuraavana vuonna siinä ei kasvanut enää mitään. Aiemmin oli mustikanvarpua ja sammalta ym. Ja tämä vain yhden ihmisen parin kuukauden satunnaispissit!
Vierailija kirjoitti:
Sieltäkö meinasit jatkaa palstailua?
Niin, maallahan ei kenelläkään ole edes kännykkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan tämäkin on nykyään yksi suurimmista rikoksista, kun eihän mitään maatuvaa saa luontoon laittaa.
Mutta pointti oli että mitäpä se maatuva luonnossa haittaa, tämä ekoilu on viety ihan älyttömyyksiin kun tuota kompostointiakin piti alkaa viranomaisten kyttäämään.
No ei minua ainakaan ole kukaan kytännyt, jonkun ilmoituksen tein kun kompostorin hankin, mutta siinä se sitten olikin.
Tuskin kellään on aikaa kytätä mitään kompostointeja
Aiotko nostaa yhteiskunnan tukia, eli ruveta elätiksi, jonka elämisen me muut kustannamme?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskin että oman mummonmökin kokonaiskulut ovat luokkaa 1500€/vuosi. Tässä siis lämmityskin mukana. Keskimäärin kulut ovat 125€/kk.
Omat syömiset, sairaudet, vaatteet ja huvit + auton kulut tähän päälle. Auto on kauhea rahasyöppö, ei voi mitään, pakko olla kun ei täällä taksitkaan ajele.
Miten auton huoltaminen/korjaaminen onnistuu jos vaikka simahtaa kotipihaan tai kauas kaikesta?
Meillä on lähin naapuri käynyt auttamassa kun näin on käynyt. Maalla naapureiden merkitys on ihan toisenlainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen tehnyt saman ratkaisun kuin ap jo kaksi kertaa. Ekaksi olin ulkomaassa 12 v semierakkona, sitten palasin Suomeen ja asuin vuoden kaupungissa, kunnes oli pakko taas ruveta erakoksi. Hankin edullisen tönön metsän laidalta, ja remontoin sen verran mihin rahat riitti.
Talvi täällä on turhan ankara, muut vuodenajat ihan juhlaa. Käyn kaupoilla viikon, parin välein. Muuten olen oloissani.
Minusta syrjäseudun tönön talvikin menettelee, kun asennoituu oikein. Itselleni on esimerkiksi ihan selvää, että tätä satavuotiasta hirsitaloa ei edes yritetä lämmittää tulipalopakkasilla t-paitalämpötiloihin. Sisällä on talvella 18-19 astetta, eteisessä voi olla 17. Villasukat on jalassa syyskuulta huhtikuulle. Ja pimeää tietysti on kuin peikon peräsuolessa, sitä jos ei kestä niin ei parane edes kokeilla. Mutta minä olen viihtynyt.
Mulla on _aina_ sisälämmöt n. +17, ellen ole vahingossa ylilämmittänyt uunia.
Hyvä asenne ei paljon lämmitä, jos terveys ei kestä tai puunhakkuussa sattuu haaveri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten aiot kustantaa elämisesi?
Yksi työpäivä viikkoon riittänee kun juoksevat kulut on pari sataa kuussa.
Kerropas laskelma näistä 200 euron juoksevista kuluista? Afrikassa ihmiset elää 2400 eurolla vuosi. Suomessa on kyllä aika mahdoton yhdistelmä tuo. Ei ole sähköä, ei autoa, jätemaksut kiinteistöverot? Paljon on puskuria, kun jotain menee rikki? Moottorisahaakin pitää huoltaa, että saa ne talven puut kaadettua ja pilkottu pinoon.
Autoa ei tarvita.eläkekortilla ilmaseks bussilla. Ite pese pyykit järvivedessä. Tai saunassa. Aurinkopaneelt. Saa vähän sähköä. Omasta metästä puut takkaan aah rauha. Kirjastossa voi lainata tietokonetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi ei ole vielä tapahtunut! Akun pystyn lataamaan itsekin. Tiedän pari tyyppiä, jotka voivat tulla paikan päälle korjaamaan. Vakuutukseen sisältyi hinaus siihen asti, kun auto täytti 20 v. Eli ei enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta syrjäseudun tönön talvikin menettelee, kun asennoituu oikein. Itselleni on esimerkiksi ihan selvää, että tätä satavuotiasta hirsitaloa ei edes yritetä lämmittää tulipalopakkasilla t-paitalämpötiloihin. Sisällä on talvella 18-19 astetta, eteisessä voi olla 17. Villasukat on jalassa syyskuulta huhtikuulle. Ja pimeää tietysti on kuin peikon peräsuolessa, sitä jos ei kestä niin ei parane edes kokeilla. Mutta minä olen viihtyn
"Hyvä asenne ei paljon lämmitä, jos terveys ei kestä tai puunhakkuussa sattuu haaveri."
Niin, kyllä ennemmin kannattaa ilman muuta pelätä varmuuden vuoksi hysteerisesti kaikkia skenaarioita ja suhtautua pelokkaasti ja epäluuloisesti tulevaan. 17 asteen sisälämpötila ei muuten ole asumisterveyden kannalta suositeltava.
Itse asun Porvoon maaseudulla 30min päästä kehäkolmosesta, meri lähellä mistä saa kalaa ja pieni peltopalsta. Oma metsää kaksi hehtaaria mistä lämmityspuut. Menot 700 eur kk. Teen töitä 20 t viikko mistä säästöön jää 800 eur kk. Työt lopetan 50 v ja elän säästöillä eläkkeeseen asti. Täytyy sanoa että tällainen elämäntapa on niin stressitöntä että ei kukaan uskoisi. Ja yksin en ole, lapsia on ja avopuoliso.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos tulet vahingossa raskaaksi? Eikö lapsen kasvattaminen yksi halvassa tönössä keskellä ei mitään olisi haastavaa?
No jos tällainen keski-ikäinen yksineläjä tulee korvessa vahingossa raskaaksi niin se on sitten jo sen luokan ihme että pitänee valmistautua Jeesuksen toiseen tulemiseen. Ap
Mikäpä sinun on siellä asuessa. Tönössä on varmaan sähköt ja kunnallinen vesi tai normi kaivo. Liiteri täynnä halkoja. Sossusta saat tukia ja sinullahan on säästöjäkin.Ei yksi ihminen paljon. elämiseen tarvi.siellä pärjää oikein hyvin. No , et varmaan käy kaloja onkimassa, katiskalla , etkä poimi marjoja pakkaseen , etkä tee niistä mehua. Ruokajuomana vesi on parasta.Niin , etkä syö Ranskalaisten herkkuja,tatteja ym sieniä. Kivat sulle!
Suurin osa ketkä valittavat että kustantavat työttömien edut eivät edes maksa niin paljon veroa että kustantavat omat menot yhteiskunnalle. Silkka katteutta valittavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä maatuvaa ei saa laittaa luonnossa ihan mihin vain ja kuinka paljon vain. Kakka voi pilata pohjavedet isolta alueelta. Ekana mökkikesänä kävin puskapissillä aina samassa paikkaa. Se kohta alko
Outoa. Joitko alkoholia? Vai lääkettä?Nimittäin vir..on lannoitetta. Yks tuttu pissi joka päivä pensaan juurelle, se kasvoi vauhdilla, viereiset ei.
Onko Aloittaja Mökkisi Padasjoella?