Ostin halvan tönön jonne aion vetäytyä yhteiskunnasta. Haluatko kysyä jotain?
Riitti tämän paskasirkuksen katseleminen ja oravanpyörässä juokseminen.
Kommentit (200)
Vierailija kirjoitti:
Pärjäisikö jossain halvassa tönössä keskimäärin 300e/kk tuloilla?
Riippuu mm. lämmitysmuodosta mutta meillä menee kahdelta ihmiseltä ruokaan, veteen, sähköön ja jätemaksuihin yhteensä keskimäärin noin 600 euroa kuussa eikä tämä ole edes mikään pieni räyskä. Isommat remontti yms. kertaluontoiset kulut tietysti tuohon päälle kyllä. Mutta ei siis minusta kuulosta epärealistiselta että 300 riittää jos esimerkiksi talo on pieni, lämmitysmuoto on puu ja ne puut on omasta metsästä.
Mä olen tehnyt saman ratkaisun kuin ap jo kaksi kertaa. Ekaksi olin ulkomaassa 12 v semierakkona, sitten palasin Suomeen ja asuin vuoden kaupungissa, kunnes oli pakko taas ruveta erakoksi. Hankin edullisen tönön metsän laidalta, ja remontoin sen verran mihin rahat riitti.
Talvi täällä on turhan ankara, muut vuodenajat ihan juhlaa. Käyn kaupoilla viikon, parin välein. Muuten olen oloissani.
15. 6 klo 13. 39 Minulla on erittäin paha Luki häiriö. En todellakaan tiedä minne ne välimerkit tuleee laittaa ? Varsinkin tuo toinen kommentti loukkasi minua Luulin, että tänne voi sairaskin ihminen kirjoittaa, sillä todellinen sairaus luki häiriö on. Taitaa kuitenkin nämä keskustelut olla vain terveitten oikeus Meinaan teitä nipoittajia siltikin ärsyynnytää , meinaan jatkossakin tänne kirjoittaa Loukkausten yli pääsee, kun arvosteliat ovat itse eriitäin ymmärtämättömiä ja näyttävät sen myös
200 euroa riittää elämiseen jos:
-syö pelkkää kaurapuuroa
-käyttövedet hakee ilmaisesta vesipostista tai huoltoasemalta ym
-pesuvedet kesällä järvestä, talvella sulattaa lunta
-ei sähköliittymää
-ei kunnallista viemäröintiä = sonnat luontoon.
-lämmitys omilla puilla omasta metsästä, ja lämpötila niukasti plussan puolella.
Ihanaa, että pystyit toteuttamaan haveesi ja muuttamaan maalle. Kyllä Jeesuskin tulee aikanaan ja mukavaa sinullam on Jeesuksen toista tulemista maalla odottaa
Muuten on maalla ja korvessa paljon lapsia alulle laitettu ja synnytetty Mikä parenpi ympäristö lapselle kun maaseutu
Vierailija kirjoitti:
Miltä tuntuu elää monen unelmaa?
Korkeintaan on haihattelijoiden unelma. Miettikää nyt: talvipakkasilla pihan yli huussiin. Kunhan "joku" on ensin lapioinut lumet oven edestä, että sen saa auki. Entä peseytyminen: lotraat pienessä soikossa kainaloita puhtaaksi. Talvella kaivo/pumppu/putki voi jäätyä. Keräät lunta ämpäriin ja sitä sulattelet pesuvedeksi. Ehkä käyttövedeksikin (vinkki: 5L kanisteri juomavettä maksaa kaupassa n.1,5€)
Asun itsekin melko askeettisesti, mutta esim. kukaan lapsistani (ikähaitari 26-35) ei haluaisi asua täällä juuri alkeellisuuden ja työmäärän takia. Vaikka muuten kiva paikka, kuulemma.
Sepä se kun talvi rankaisee. Mikäpä siinä muuten olisi asuessa vaikka missä veneen alla. En ymmärrä miksi porukka sieltä jostain lämpimistä maista tunkee tänne kylmään ja pimeään Suomeen, olisivat tyytyväisinä siellä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan tämäkin on nykyään yksi suurimmista rikoksista, kun eihän mitään maatuvaa saa luontoon laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Muuttaisin maalle hylättyyn torppaan ja eristäytyisin jos Suomessa olisi ikuinen kesä. Miten siellä talvella pärjää?
Jatkuvasti kun vaan kirveen ja sahan kanssa heiluu ja pitää huolen että on polttopuuta.
Vierailija kirjoitti:
-syö pelkkää kaurapuuroa
-ei sähköliittymää
-lämmitys omilla puilla omasta metsästä, ja lämpötila niukasti plussan puolella.
"ei kunnallista viemäröintiä = sonnat luontoon"
Etkö ole ikinä kuullut kompostoivasta kuivakäymälästä? Ihan hajutonta tavaraa sieltä tulee ulos, kasvimaalle en ehkä laittaisi, mutta voi kipata surutta pihan perälle. Myös puulämmityksestä sulla on vähän erikoinen kuva. Jos neliöitä ei ole hirveästi niin varaava takka tai pönttöuuni riittää pitämään lämmöt ihan kelvollisissa lukemissa. Oleellisempaa on eristys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-syö pelkkää kaurapuuroa
-ei sähköliittymää
"ei kunnallista viemäröintiä = sonnat luontoon"
Etkö ole ikinä kuullut kompostoivasta kuivakäymälästä?
Sitäkin varten pitää varmaan olla aina valmiina komposti-fbi:n vierailulle ja maksuille.
Vierailija kirjoitti:
Uskoisin, että tuo on mahdollista, mutta kyllä se voi aika tiukille mennä. Riippuu tosi paljon siitä, paljonko elämässä ja tönössä on kiinteitä kuluja, joihin ei voi millään vaikuttaa. Minulla pelkkä kiinteistövero on 45€/kk, ja polttopuut joudun ostamaan, joten lämmityskulut ovat talvesta ja puudiilistä riippuen 30-50€/kk koko vuoden ajalle jyvitettynä. Kotivakuutuksesta saa pulittaa noin 40€/kk, sähköön siirtoineen menee tässä taloudessa pienimmillään 100€/kk, mistä melko suuri osa on ruuan kasvatukseen, käsittelyyn ja säilömiseen liittyvää kulutusta. Omilla puilla, aurinkopaneeleilla, maakellarilla ja ilman kotivakuutusta kulut olisivat paljon pienemmät. Itse tarvitsisin noin 600€/kk itselleni sopivan mukavaan elämään tässä talossa omilla systeemeilläni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan tämäkin on nykyään yksi suurimmista rikoksista, kun eihän mitään maatuvaa saa luontoon laittaa.
Kompostointi on päivän sana!
Siitä saa vielä hyvää kasvatusmultaa tousena vuonna.
Kuulostaa kivalta! Onnea matkaan. Ei kysyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskoisin, että tuo on mahdollista, mutta kyllä se voi aika tiukille mennä. Riippuu tosi paljon siitä, paljonko elämässä ja tönössä on kiinteitä kuluja, joihin ei voi millään vaikuttaa. Minulla pelkkä kiinteistövero on 45€/kk, ja polttopuut joudun ostamaan, joten lämmityskulut ovat talvesta ja puudiilistä riippuen 30-50€/kk koko vuoden ajalle jyvitettynä. Kotivakuutuksesta saa pulittaa noin 40€/kk, sähköön siirtoineen menee tässä taloudessa pienimmillään 100€/kk, mistä melko suuri osa on ruuan kasvatukseen, käsittelyyn ja säilömiseen liittyvää kulutusta. Omilla puilla, aurinkopaneeleilla, maakellarilla ja ilman kotivakuutusta kulut olisivat paljon pienemmät. Itse tarvitsisin noin 600€/kk itselleni sopivan mukavaan elämään tässä talossa omilla systeemeilläni.
Millaisesta kiinteistöstä vero on 540€/v? Mun mökistä + 3000 m tontista vero on 126€/v Lounais-Suomesssa. Samoin täysarvovakuutus vuodeksi tönölle ja irtaimistolle maksoi satasen verran, sain tosin alennusta.
Ostopuut maksavat hyvinkin 500€/v, vaikka osin lämmitän ilpillä. Caruna ryöstää perus- ja siirtomaksulla enemmän kuin varsinainen sähköenergia maksaa.
Viime talvi oli pitkä ja kylmä. Vesiputki oli jäätymässä moneen kertaan. Onneksi selvisin kotikonstein. Putkifirman tekemänä sulatus olisi vienyt monta sataa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta pointti oli että mitäpä se maatuva luonnossa haittaa, tämä ekoilu on viety ihan älyttömyyksiin kun tuota kompostointiakin piti alkaa viranomaisten kyttäämään.
Kyllä siinä olisi varmasti virkistävä selviytymismeininki eikä ole aikaa vaipua masennuksiin kuten jossain kaupungin vuokrakämpässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta pointti oli että mitäpä se maatuva luonnossa haittaa, tämä ekoilu on viety ihan älyttömyyksiin kun tuota kompostointiakin piti alkaa viranomaisten kyttäämään.
No ei minua ainakaan ole kukaan kytännyt, jonkun ilmoituksen tein kun kompostorin hankin, mutta siinä se sitten olikin.
Itse haaveilen samasta, vaikkei nyt yhteiskunnasta täysin irti pääse. Mutta sellainen rauhallinen oma elämä jossain keskellä metsää pienessä mökissä. Voisin tehdä vaikka etätöitä, ja muuten sitten olla yksikseni. Toisaalta pimeät ja kylmät talvet mietityttää.