Ostin halvan tönön jonne aion vetäytyä yhteiskunnasta. Haluatko kysyä jotain?
Riitti tämän paskasirkuksen katseleminen ja oravanpyörässä juokseminen.
Kommentit (200)
Vierailija kirjoitti:
Vastaus niille, jotka miettivät auton huoltoa sen simahtaessa: ad-ajoturva 49€/vuosi. Tällä sopparilla mikä tahansa ongelma, mikä matkan keskeyttää tai estää kotipihastakin, tullaan korjaamaan. Jos rengas puhkeaa, auto luisuu ojaan, akku on tyhjä, tai vaikka polttoaine loppunut, soitto tuonne ja sieltä tulee apuja. Tarvittaessa auto hinataan pajalle ja sijaisauton saa muutamaksi päiväksi edullisesti alle. Olen käyttänyt tätä jo vuosia, ja se on todellakin kannattanut.
Vaikea kuvitella että tuollaisella maksulla voi kannattaa moinen bisnes, jos siihen hintaan todellakin hoidetaan kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Nämä ketjut täyttyvät aina ankeuttajista, mutta kyllähän isovanhempanikin asuivat omavaraisesti vanhoiksi asti järven rannalla pienessä mökissään, jossa ei ollut sisälle tulevaa vettä, sähköt tulivat 80-luvun alussa. Asuin siellä heidän kanssaan ja kaikkea oli lapsen mielin yllin kyllin.
Omasta kaivosta vesi, metsästä polttopuut, perunaa ja porkkanaa ja suolakurkkua omasta maasta, marjoja ja sieniä ja kalaa järvestä. Huussissa käytiin asioilla, öisin jos tuli pissahätä tehtiin pottaan. Ennen sähköä oli käytössä öljylamput, ne ovat vieläkin toimintakuntoisia ja roikkuvat katossa.
Pärjäisin ihan hyvin nyt, siellähän on nyt sähkötkin ja kesäisin tulee vesi sisälle asti. Talveksi ne otetaan pois.
En nyt ihan ymmärrä mikä tässä niin vaikeaa on. Hyvinhän se sujui aiemminkin, on paljon parannuksia kuten styroksinen istuin huussissa, ettei takapuoli palellu kovassa pakkasessa.
Ero on siinä, että lapsena mummolassa sinun ei tarvinnut tehdä niitä töitä. Nykyajan ihmisille työläs arkielämä käy raskaaksi palkkatyön päälle tehtynä.
Hauskasti kerrot, miten suolakurkku tulee omasta maasta. Hih, niinkö? Porkkanapenkissä on aika kitkeminen ja jos tulee tuholaisia, ne ovat mennyttä. Monet kalalajit ovat vähentyneet järvisdä. Nekin pitää sieltä jollain tapaa kalastaa, ennen kuin pääsee edes perkaamaan.
Minullakin on puutulisijoja, hella ja uuni, mutta lakkasin käyttämästä, kun tajusin, miten paljon niistä tulee nokea huoneeseen ihan huomaamatta* Hengitän sitä samaa nokea ja muita palamisen epäpuhtauksia! Uudet, modernit takat ovat varmasti terveellisempiä asujalle. Öljylamputkin käryävät.
* Ilpin suodattimet ovat hetkessä mustuneet!
Eikö ole kuitenkin kiva, että muut ihmiset tekevät tehtaissa töitä huonolla palkalla, jotta sinä saat ostettua uuden puhelimen tai läppärin, jos entiset hajoavat? Sekin varmasti ilahduttaa, että yhtä huonosti elävät ne ihmiset, jotka osallistuvat sellaisten ruoka-aineiden valmistukseen, joita sinä itse et todennäköisesti valmista, kuten suola, sokeri, jauhot ynnä muut? Kyllä sitä kelpaa elellä, kun muut hoitavat paljon asioita puolestasi melkein orjan asemassa.
Vierailija kirjoitti:
Nämä ketjut täyttyvät aina ankeuttajista, mutta kyllähän isovanhempanikin asuivat omavaraisesti vanhoiksi asti järven rannalla pienessä mökissään, jossa ei ollut sisälle tulevaa vettä, sähköt tulivat 80-luvun alussa. Asuin siellä heidän kanssaan ja kaikkea oli lapsen mielin yllin kyllin.
Oliko heillä myös läppärit ja kännykät, joilla päästä vinkumaan av:lle? Olivatko valmistaneet nekin ihan itse? Mistä vetoa, ettet kestäisi vuottakaan, jos sinulla ei olisi nykyisenkaltaisia kauppoja monine ruoka-aineineen.
Vierailija kirjoitti:
Sitä maatuvaa ei saa laittaa luonnossa ihan mihin vain ja kuinka paljon vain. Kakka voi pilata pohjavedet isolta alueelta.
Pohjavedet kulkee nimensä mukaisesti aika syvällä, joten ei sinne ne roiskitut kakat taida kauheasti vaikuttaa kun maatuvat paljon ylempänä.
"En nyt ihan ymmärrä mikä tässä niin vaikeaa on. Hyvinhän se sujui aiemminkin, on paljon parannuksia kuten styroksinen istuin huussissa, ettei takapuoli palellu kovassa pakkasessa."
Kuulostaa nössöltä. Miksi tarvitset takapuolen lämmittäjän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaus niille, jotka miettivät auton huoltoa sen simahtaessa: ad-ajoturva 49€/vuosi. Tällä sopparilla mikä tahansa ongelma, mikä matkan keskeyttää tai estää kotipihastakin, tullaan korjaamaan. Jos rengas puhkeaa, auto luisuu ojaan, akku on tyhjä, tai vaikka polttoaine loppunut, soitto tuonne ja sieltä tulee apuja. Tarvittaessa auto hinataan pajalle ja sijaisauton saa muutamaksi päiväksi edullisesti alle. Olen käyttänyt tätä jo vuosia, ja se on todellakin kannattanut.
Vaikea kuvitella että tuollaisella maksulla voi kannattaa moinen bisnes, jos siihen hintaan todellakin hoidetaan kaikki.
Ei se ole mikään kuvittelukysymys, tuon ajoturvan saa itselleen ihan kun vaan tilaa sen. Hintaan sisältyy paikan päällä tehtävä työ ja hinaus, ei tarvikkeet tai aineet. Olen käyttänyt sitä mm. akun tyhjennyttyä talvella, renkaan puhjettua ja ABS-anturin vikavalon sytyttyä kesken ajon, ja sieltä on tultu korjaamaan tilanne tai hinaamaan auto pajalle. Auto on 15 vuotta vanha kolmen tonnin ritsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
200 euroa riittää elämiseen jos:
-syö pelkkää kaurapuuroa
-käyttövedet hakee ilmaisesta vesipostista tai huoltoasemalta ym
-pesuvedet kesällä järvestä, talvella sulattaa lunta
-ei sähköliittymää
-ei kunnallista viemäröintiä = sonnat luontoon.
-lämmitys omilla puilla omasta metsästä, ja lämpötila niukasti plussan puolella.
Kaivot on keksitty ja järvessä on roskakalaa. Huussitkin on keksitty.
Mihin se huussin sonta päätyy, jos ei ole viemäröintiä? Taidat asua kerrostalossa vuokralla.
Ulkohuussiin.
Monenko vuoden sonnat sun ulkohuussiin mahtuu, ennen kuin alkaa olla liian korkea keko? Oletkohan sinä silkkipylly-sivari koskaan käynyt muualla kuin vuokrayksiösi vessassa?
Vierailija kirjoitti:
Eikö ole kuitenkin kiva, että muut ihmiset tekevät tehtaissa töitä huonolla palkalla, jotta sinä saat ostettua uuden puhelimen tai läppärin, jos entiset hajoavat? Sekin varmasti ilahduttaa, että yhtä huonosti elävät ne ihmiset, jotka osallistuvat sellaisten ruoka-aineiden valmistukseen, joita sinä itse et todennäköisesti valmista, kuten suola, sokeri, jauhot ynnä muut? Kyllä sitä kelpaa elellä, kun muut hoitavat paljon asioita puolestasi melkein orjan asemassa.
Kylläpä sitä nyt ollaan niin maan perkeleen hurskasta. Ihan yhtä lailla se sinunkin elintasosi on kolmansien maiden työläisten selkänahasta revitty. Vaatimattomammin ja sentään osittain omavaraisesti elävä sentään kuluttaa vähemmän.
"Ero on siinä, että lapsena mummolassa sinun ei tarvinnut tehdä niitä töitä. Nykyajan ihmisille työläs arkielämä käy raskaaksi palkkatyön päälle tehtynä.
Hauskasti kerrot, miten suolakurkku tulee omasta maasta. Hih, niinkö? Porkkanapenkissä on aika kitkeminen ja jos tulee tuholaisia, ne ovat mennyttä. Monet kalalajit ovat vähentyneet järvisdä. Nekin pitää sieltä jollain tapaa kalastaa, ennen kuin pääsee edes perkaamaan.
Minullakin on puutulisijoja, hella ja uuni, mutta lakkasin käyttämästä, kun tajusin, miten paljon niistä tulee nokea huoneeseen ihan huomaamatta* Hengitän sitä samaa nokea ja muita palamisen epäpuhtauksia! Uudet, modernit takat ovat varmasti terveellisempiä asujalle. Öljylamputkin käryävät.
* Ilpin suodattimet ovat hetkessä mustuneet!"
Kyllähän minä niitä töitä olen tehnyt koko elämäni, kun sen mökin omistan. Olen maanviljelijä, toinenkin koti on puulämmitteinen, vain paljon suurempi ja tietysti enemmän mukavuuksia.
Olen vasta 56, ei se niin kaukana ole monella muullakaan, että osataan itse tehdä yhtä sun toista, viljellä ne kurkut ja säilöä kellariin etikkaliemeen.
Jos viljelee ruokansa paljolti itse, on tärkeää hyvä kellari, se mökiltä löytyy. Talot ja tulisijat ovat priimaa, kun ne on itselle tehdyt, tuo talo on parempi kuin yksikään valmistalo ja hyvin pidetty. Nykyisin tuollainen elämä olisi paljon helpompaa kuin ennen, voin käyttää sähkösahaa kirveen ja tavallisen sahan sijasta, polttopuiden tekeminen on se kaikkein työläin asia tuollaisessa elämässä.
Kukaan ei ole tainnut vielä mainita maalajin merkitystä. Isovanhempieni mökin maa on hiesusavea, siinä kasvaa mikä tahansa hyvin, mutta Uudenmaan raskailla savimailla saa tehdä paljon maanparannustöitä ennen kun voi odottaa hyvää satoa kotitarvekasvimaalta. Melkein on helpompi ostaa ruuat kaupasta kun ne ovat tarjouksessa ja säilöä sitten kellariin. Hapankaalia, punajuuria, perunoita jne. Niin varmaan itsekin tekisin, jos nyt menisin mökille asumaan, että viljelisin vain yrttejä, salaattia, tomaattia, kurkkua, koska perunamaan pitää olla iso, että se riittää koko talveksi eli se vie paljon maata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko heillä myös läppärit ja kännykät, joilla päästä vinkumaan av:lle? Olivatko valmistaneet nekin ihan itse? Mistä vetoa, ettet kestäisi vuottakaan, jos sinulla ei olisi nykyisenkaltaisia kauppoja monine ruoka-aineineen.
Mikä sulla on hätänä? Ei voi muiden elintavat mennä noin pahasti tunteisiin.
"Oliko heillä myös läppärit ja kännykät, joilla päästä vinkumaan av:lle? Olivatko valmistaneet nekin ihan itse? Mistä vetoa, ettet kestäisi vuottakaan, jos sinulla ei olisi nykyisenkaltaisia kauppoja monine ruoka-aineineen."
No ei ollut, molemmat isovanhemmat kuolivat 80-luvun alkupuolella saappaat jalassa. Ei tarvinnut olla päivääkään sairaalassa kummankaan. Itselle toivon samaa.
Ei se elämä tuolloin ollut ruuan suhteen kovinkaan monipuolista, mutta kauppa-autosta ostettiin voita, suolaa, sokeria, maustepippuria, makkaraa ja karkkiakin välillä. Naapuritalosta ostettiin ternimaitoa ja tehtiin uunijuustoa herkuksi. Juustoa ei syöty lainkaan eikä juotu maitoa, kun ei ollut sähköä ja jääkaappia. Ruoka säilytettiin kellarissa ja kaivoon tehdyllä hyllyllä, mutta oli se voi vähän härskiä kesällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä maatuvaa ei saa laittaa luonnossa ihan mihin vain ja kuinka paljon vain. Kakka voi pilata pohjavedet isolta alueelta.
Pohjavedet kulkee nimensä mukaisesti aika syvällä, joten ei sinne ne roiskitut kakat taida kauheasti vaikuttaa kun maatuvat paljon ylempänä.
Et selvästikään tiedä yhtään, miten luonnon ekosysteemit toimivat. Voisit ottaa asioista oikeasti selvää, ennen kuin päästät täällä aivopierujasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole mikään kuvittelukysymys, tuon ajoturvan saa itselleen ihan kun vaan tilaa sen. Hintaan sisältyy paikan päällä tehtävä työ ja hinaus, ei tarvikkeet tai aineet. Olen käyt
Siis väitätkö, että et ole erikseen maksanut korjaustyöstä? Palvelun ehdoissa sanotaan, että kaikki hinaukset ja muut vikatilanteet majsetaan ensisijaisesti asiakkaan omasta vakuutuksesta. Siis he edellyttänevät täyskaskoa? Minun ei kannata parin tonnin autoon ottaa sellaista. Eikä minun kannata maksella kalliita korjauksia ad-korjaamolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskin että oman mummonmökin kokonaiskulut ovat luokkaa 1500€/vuosi. Tässä siis lämmityskin mukana. Keskimäärin kulut ovat 125€/kk.
Omat syömiset, sairaudet, vaatteet ja huvit + auton kulut tähän päälle. Auto on kauhea rahasyöppö, ei voi mitään, pakko olla kun ei täällä taksitkaan ajele.
Miten auton huoltaminen/korjaaminen onnistuu jos vaikka simahtaa kotipihaan tai kauas kaikesta?
Meillä on lähin naapuri käynyt auttamassa kun näin on käynyt. Maalla naapureiden merkitys on ihan toisenlainen.
Höpö,höpö, sellaista kun naapuriapu ei nykyisin ole olemassakaan - ei ainakaan Pohjois-Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
"Ero on siinä, että lapsena mummolassa sinun ei tarvinnut tehdä niitä töitä. Nykyajan ihmisille työläs arkielämä käy raskaaksi palkkatyön päälle tehtynä.
* Ilpin suodattimet ovat hetkessä mustuneet!"
Kyllähän minä niitä töitä olen tehnyt koko elämäni, kun sen mökin omistan. Olen maanviljelijä, toinenkin koti on puulämmitteinen, vain pal
"Talot ja tulisijat ovat priimaa, kun ne on itselle tehdyt, tuo talo on parempi kuin yksikään valmistalo ja hyvin pidetty."
Olet 56.v, joten isovanhempasi ovat jotakuinkin 100-vuotiaita (teoriassa). 80-100 -vuotias talo saati sen tulisijat ja savupiiput eivät todellakaan ole enää priimaa, vaikka olisi miten hyvin aikoinaan tehty ja pidetty. Tiili rapautuu. Toki, jos uunit ja hormit on purettu ja rakennettu uudelleen, niin sitten.
Joo en valitettavasti tiedä, kuka on Päivi, ja sometilejä minulla ei ole. Vähän kummallistahan se olisi puhua erakoitumisesta jos samaan aikaan yrittäisi saada somenäkyvyyttä. Ap