Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

1v. hautajaisissa, mitä mukaan viihdykkeeksi?

Vierailija
15.06.2024 |

Millaisia asioita kannattaa ottaa mukaan että 1v viihtyisi siunauksen ajan?

Kommentit (175)

Vierailija
161/175 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna jotain rauhoittavaa, esim valiumia.

Vierailija
162/175 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On paikkoja mihin pieniä lapsia ei mielestäni viedä. Hautajaiset on yksi niitä. 1v ei ymmärrä mitä tapahtuu ja ahdistuu ihmisten surusta. Jos vainaja on  vanhempi tai isovanhempi pikkulapsen voi viedä alkuun hetkeksi ja sitten pois. Joko vie itse kotiin tai lapsenvahti ottaa hoiviinsa muualle. Toinen vaihtoehto on että lapsi tulee käymään muistotilaisuudessta siunauksen jälkeen. Sinnekin vain hetkeksi, ei pikkulapsi jaksa pitkää odottelua.

Ei sitä lasta tarvitse suojella surulta ja muilta normaaleilta elämään kuuluvilta asioilta.

Kun lapsi ei vielä ymmärrä mistä häntä suojellaan, niin silloin suojelu on ihan turhaa. Ei lapselle tarvitse hieroa surua naamaan silloin kun siitä eiole mitään hyötyä. On nemmänkin vanhempi omaa tarvetta johonkin. Suruun ja normaaliin elämään kuuluvi

Olen se jonka isä kuoli ollessani pieni. Minulla ei ole mitään omia muistoja isästä, mutta minulle ainakin on tärkeää, että olen ollut mukana edes isän hautajaisissa. Minulle se ja kuvat isän hautajaisista on ainoa olemassa oleva konkreettinen asia isän kuolemasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/175 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laastari suun eteen!

Vierailija
164/175 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leluja, kirjoja, jotain sellaista mitä katsellessa lapsi viihtyy. Lapseni jaksoi 1-vuotiaana olla oman isänsä hautajaisissa suht hyvin. Muutaman kerran alkoi itkeä tai muutamia kerroja huusi tai parkaisi, lähinnä siksi kun olisi varmaan halunnut lähteä kävelemään kauemmas. Välillä laitoinkin lapsen lattialle kävelemään penkin jalkatilaa edestakaisin tai isovanhempien luo, siinä lapsi hihkui innostuneena, mutta tuskin sekään ketään häiritsi.

Itkuiikka
165/175 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä helvettiä? Sillä lapsella on täysin yhtäläinen oikeus itkeä hautajaisissa kuin kaikilla muillakin. Millä perusteella Pirkkopekan itku on jotenkin hyväksyttävämpää kuin lapsen? Itse en poistuisi kirkosta, jos lapseni itkisi. 

Siinä on eroa, jos lapsi itkee tai huutaa ja raivoaa. Itku ei häiritse samalla tavalla.

moi

Vierailija
166/175 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun hautajaisiin ei tartte tulla sen joka nostaa oman surunsa toisen edelle ja alkaa määritellä kuka saa ja kuka ei. Eikä kunnioita minun ajatuksiani ja toiveitani vaikken enää olekaan täällä. Oli vieras mummun lapsenlapsi tahi joku muu. Itse olen kasvanut suvuissa joissa kaikki ovat osallistuneet ja saaneet olla mukana itseinään ja tuntuu jotenkin tympeältä että monen mielestä lapsilla ei ole tilaa hautajaisissa tahi häissä. Outo ajatuskin että olisi vain aikuisia paikalla. 

Vierailija
167/175 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne joita lapsen itku häiritsee voi itse lähteä pois.

Niin? Eli esimerkiksi oman lapsensa tai puolisonsa menettänyt joutuu lähtemään pois kun ei jaksa oman surunsa taakan lisäksi kuunnella jonkun kovaan ääneen itkevää pientä lasta. No niin, tietenkin sureva omainen on toissijainen henkilö näissä lähiomaisensa hautajaisissa ja joutaa poistumaan. 

Voi tätä itsekkyyden ja tyhmyyyen määrää. Siihen onneksi harvoin törmää muualla näin pahoin kuin Vauvapalstalla. 

Vierailija
168/175 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin pieni hoitajan kanssa kotiin. Parasta myös lapselle. Ilmapiiri on yleensä hautajaisissa niin ahdistava että lapsi itkee kokoajan kun vaistoaa sen.

Vierailija
169/175 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne joita lapsen itku häiritsee voi itse lähteä pois.

Niin? Eli esimerkiksi oman lapsensa tai puolisonsa menettänyt joutuu lähtemään pois kun ei jaksa oman surunsa taakan lisäksi kuunnella jonkun kovaan ääneen itkevää pientä lasta. No niin, tietenkin sureva omainen on toissijainen henkilö näissä lähiomaisensa hautajaisissa ja joutaa poistumaan. 

Voi tätä itsekkyyden ja tyhmyyyen määrää. Siihen onneksi harvoin törmää muualla näin pahoin kuin Vauvapalstalla. 

Isän siskopuoli yritti kieltää pikkusisarukseni osallistumista isämme hautajaisiin. Vetosi siihen että niin pieni voi alkaa itkeä ja häiritsee muita. Miksi pikkusisarukseni olisi pitänyt jäädä pois isänsä hautajaisista siksi että isän siskopuolta olisi ehkä häiriinnyt tämän mahdollinen itku?

Vierailija
170/175 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun lapsi kyllästyy eikä pysy hiljaa, kunnioituksesta pitää lähteä sen kanssa ulos kirkosta. Älä jää huudattamaan häntä sinne. Äänettömiä leluja mukaan.

Tämä juuri. Kun vain kaikki tajuaisivat tämän lapsensa kanssa. Ei sen Jani-Josefinan tarvii olla keskipiste tuossa(kin) tilanteessa. 

Vierailija
171/175 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienet lapset tuovat hautajaisiin lohtua ja konkreettisen elämän jatkumisen tunteen.

Toivottavasti kukaan ei jätä lastaan kotiin/hoitoon sillä verukkeella, ettei lapsi itse vielä tajua hautajaisista mitään.

Vierailija
172/175 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hautajaiset ei ole lasten paikka. Lapset ei saa hautajaisista mitään, vaan traumatisoituu ja pelkää kun aikuiset itkee ja on outoja. Lapsille voi palkata hoitajan kotiin ja aikuiset saa viettää hautajaiset rauhassa aikuisporukassa.

Siis orvoksi jäänyttä lasta ei kutsuta vanhempansa hautajaisiin, vaikka hautajaiset kustannettaisiin vainajan varoista? Aika röyhkeää.

Vähän eri asia jos omat vanhemmat kuin joku muu tuttava tai sukulainen.

Vierailija
173/175 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin pieni hoitajan kanssa kotiin. Parasta myös lapselle. Ilmapiiri on yleensä hautajaisissa niin ahdistava että lapsi itkee kokoajan kun vaistoaa sen.

Eikä itke.

Vierailija
174/175 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On paikkoja mihin pieniä lapsia ei mielestäni viedä. Hautajaiset on yksi niitä. 1v ei ymmärrä mitä tapahtuu ja ahdistuu ihmisten surusta. Jos vainaja on  vanhempi tai isovanhempi pikkulapsen voi viedä alkuun hetkeksi ja sitten pois. Joko vie itse kotiin tai lapsenvahti ottaa hoiviinsa muualle. Toinen vaihtoehto on että lapsi tulee käymään muistotilaisuudessta siunauksen jälkeen. Sinnekin vain hetkeksi, ei pikkulapsi jaksa pitkää odottelua.

Miksi se lapsi pitäisi viedä pois oman vanhemman tai isovanhemman hautajaisista?

Vierailija
175/175 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kossupullo

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kuusi