1v. hautajaisissa, mitä mukaan viihdykkeeksi?
Millaisia asioita kannattaa ottaa mukaan että 1v viihtyisi siunauksen ajan?
Kommentit (175)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi 1 v ei voisi jäädä hoitoon hautajaisten ajaksi?
Siksi koska hän voi olla lähiomainen esim. lapsenlapsi.
Se lapsi ei ymmärrä tilaisuudesta mitään eikä vainaja tiedä onko lapsi paikalla vai ei joten lapsi voi ihan hyvin jäädä hoitoon tai sen voi viedä ulos jos ei jaksa olla hiljaa tilaisuuden ajan
Omaisille se on tärkeä tieto, että vainaja olisi tyytyväinen, jos tietäisi rakkaan lapsen osallistuneen tilaisuuteen.
Tuliko sisaren puolisolle mieleen mennä huutoitkevän vauvan kanssa eteiseen?
Miksi hänen olisi pitänyt mennä, kun se itku ei haitannut ketään?
Kun olin vähän alle 1-vuotias, kuoli sekä isäni äiti että äitini isä. (Eivät toki samanaikaisesti.)
Minua ei tietenkään otettu mukaan hautajaisiin. Lapsi vain pitkästyy ja aiheuttaa meteliä.
Mitä järkeä on ottaa noin pientä hautajaisiin. Ei todellakaan järkeä.
Mua itseäni ainakin häiritsee hautajaisissa enemmän aikuisten pärskyitkut ja hysssshyssshysssssssshhhhhh mitä yrittävät hokea lapsille.
Ei haittaa, vaikka Luojan luoma Jeesuksen mukaan aikuistakin suurempi lapsonen tepastelisi ja elisi täysillä lapsenelämäänsä hautajaisissa. Elämä jatkuu. Yksi kuoli, toinen jää. Se on viesti toivosta. Show must go on!
Olin lapseni isän hautajaisissa 2kk ikäisen vauvan kanssa. Vauva itki ja muuten äänteli välillä, mutta ihan sama mitä muut siitä ajatteli.
1v ei kuulu hautajaisiin,eihän se muistakaan myöhemmin mitään tapahtumasta
Älytöntä koko touhu :(
Ota se testinä Jumalan olemassaolosta. Jos et tiennyt, Raamattu ei ole satua. Pyhä voi koskettaa myös pientä. Lapsen usko on suurempi kuin sinun!
Kylläpä te pidätte pientä ihmistä tyhmänä. Kyllä pikkuväkikin aistii tilannetta. Antakaa hänen nyt Herran tähden kokea yhteisöllinen hetki.
Vierailija kirjoitti:
1v ei kuulu hautajaisiin,eihän se muistakaan myöhemmin mitään tapahtumasta
Älytöntä koko touhu :(
Ai esimerkiksi vainajan lapsi ei kuulu vanhempansa hautajaisiin? Kukahan sitten kuuluu?
Kun olin vähän alle 1-vuotias, kuoli sekä isäni äiti että äitini isä. (Eivät toki samanaikaisesti.)
Minua ei tietenkään otettu mukaan hautajaisiin. Lapsi vain pitkästyy ja aiheuttaa meteliä.
Mitä järkeä on ottaa noin pientä hautajaisiin. Ei todellakaan järkeä.
Lisään, että setäni kuoli lapseni ollessa 4. Sanottiin erikseen, että hän on hillittykäytöksinen, mutta eivät silti halua kuin lapsenlapset mukaan. Otin Mannerheimin lastensuojeluliitosta hoitajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun lapsi kyllästyy eikä pysy hiljaa, kunnioituksesta pitää lähteä sen kanssa ulos kirkosta. Älä jää huudattamaan häntä sinne. Äänettömiä leluja mukaan.
Riippuu kuka lapsi on. Jos lapsi on lähiomainen, niin ei tietenkään tarvi lähteä mihinkään.
Kyllä se lähiomainenkin on hyvä viedä ulos (tai eteistilaan) rauhoittumaan, että muut saavat kuunnella papin puhetta.
Mutta mukaan jotain lapsen lempipuuhia. Kirja ja/tai (hiljainen)lelu. Itse tiedätte parhaiten mikä omaa lastanne parhaiten viihdyttää.
Eipä olisi tullut mieleenkään ajaa sisartani itkevän vauvan kanssa eteiseen meidän isän hautajaisissa. Sehän se vasta itsekästä olisi ollut viedä siskolta isän siu
Mielummin kyllä itse pitäisin sen puolisoni omana tukenani, jos joku minulle todella läheinen olisi kuollut. Silloin on syytä niiden kauempien sukulaisten vain sietää sitä ääntä mikä lapsesta lähtee. En edes tiedä miksi 1v huutoitkisi yhtäkkiä ilman syytä? Ei omani ainakaan. Yleensä uhmatkin tulee vasta lähempänä 2 vuotta. Kai nyt jokainen osaa huolehtia ruuan ja kuivan vaipan lapselleen ennen tärkeää tilaisuutta? Jonkun häiriöttömän pienen lelun tai tavaran mukaan jos käy levottomaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun lapsi kyllästyy eikä pysy hiljaa, kunnioituksesta pitää lähteä sen kanssa ulos kirkosta. Älä jää huudattamaan häntä sinne. Äänettömiä leluja mukaan.
Riippuu kuka lapsi on. Jos lapsi on lähiomainen, niin ei tietenkään tarvi lähteä mihinkään.
Joo, ei tarvi lähteä kesken, mutta onko tarvetta olla siellä?
Ei se pieni ymmärrä tai muista siitä mitään. Lastenhoitaja vaikka ulos.
Kyllä sä aapee keksit.
Älä tee ittelles asiaa liian vaikeaksi.
Voit olla pois tai mennä mukaan.
Jos ei ole lähiomainen, niin ei lasta tarvitse raijata mukana. Kinkkinen juttu.
Kaikki vaihtoehdot oikeestaan on hyviä. Elämää se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten äänet ja liikkuminen kuuluvat kirkkoon ja se on osa kirkollista toimitusta. Kirkollisessa toimituksessa pappi huomioi tämän ja osaavat kyllä käyttää ääntään. Ja lapsen äänet tuo lohtua sureville omaisille ja muistuttaa elämän jatkuvuudesta.
Tuliko mieleen että joku (aikuinen) on voinut menettää vaikka oman äitinsä ja pikkuserkku tuo hautajaisiin huutavan lapsen (eikä älyä poistua huudon alettua)? Kyllä siinä on tärkeämpi vieras se äitinsä menettänyt henkilö kun joku puolivieras elämän jatkuvuutta rääkyvä.
Jos hiljaisuus on noin tärkeätä, niin eikö silloin kannattaisi järjestää vainajan siunaustilaisuus yksityisesti ja vain kutsuvieraille.
Kirkko on julkinen tila ja kaikille ovet auki. Ja kaikki ovat tervetulleita.
toivottavasti joku täysin ulkopuolinen vetoaa tuohon kun jotain sinun läheistäsi siunataan hautaan ja tämä ulkopuolinen tuo huutavan lapsen paikalle
Vain Suomessa muuten mykät kersat melskaavat ravintoloissa esim. Muissa maissa käytöstapojen opettelu alkaa jo taaperona, lelut ja kirjat eivät kuulu ruokapöytään.
Meillä oli taapero 1v. aikanaan mukana hautajaisissa. Ei tarvinnut siunaustilaisuudessa viihdykettä, kun oli paljon tuttuja sukulaisia ja rauhallinen lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Tuliko sisaren puolisolle mieleen mennä huutoitkevän vauvan kanssa eteiseen?
Miksi hänen olisi pitänyt mennä, kun se itku ei haitannut ketään?
Huutoitku tarkoittaa sitä, että kukaan ei kuule sanaakaan papin puheesta tai arkulle kukkia jättävien sanoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni vainajan lapsilla on oikeus olla vanhempansa hautajaisissa koko siunaustilaisuuden ajan, myös pikkusiskollani, vaikka hän olikin silloin vasta 1-vuotias. Suurimman osan tilaisuudesta hän tosin katseli ja ihmetteli, mutta välillä huusi tai parkaisi muutaman kerran ja itki tai kitisi hetken aikaa. Eipä se tuntunut häiritsevän siunaustilaisuutta.
Mistä tämä vanhempansa hautajaiset on tähän tullut? Ap ei sanonut, mitä sukua 1-vuotias on vainajalle. Useimmiten 1-vuotiaat on isovanhempien tai sitä vanhempien sukulaisten hautajaisissa.
Hei nyt ihan oikeasti, kumpi on tärkeämpää. Se että vanhempansa menettänyt lapsi osallistuu oman vanhempansa hautajaisiin vai se että joku häiriintyy siitä lapsesta?