Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lapsi haluaisi viikko-viikko elämään vanhempien eron jälkeen?

Vierailija
13.06.2024 |

Olen itse eroperheen lapsi. Pidin isästäni todella paljon ja olin aina vähän sellainen isän tyttö, isäni oli minulle jollain tapaa tärkeämpi kuin äiti. Mutta kun vanhempani erosivat halusin ehdottomasti asua äidin luona ja viettää isän luona vain välillä viikonloppuja. En olisi ikinä halunnut elää viikko-viikko elämää. Syitä tähän on monia. Äitini vain oli enemmän sellainen, no, äiti, ihminen joka huolehti kaikki pikkujutut ja oli olo, että äidin luona on koti. Vaikea selittää. Isäni oli kuitenkin hyvä kokki, laittoi aina hyvät aamupalatkin, osasi auttaa läksyissä jne. Mutta silti, koti on koti ja vain tuntui siltä että koti on äidin luona, mikään ei olisi saanut tehtyä oloa että isänkin luona on koti. Ei mikään mitä isä olisi tehnyt olisi voinut sitä rakentaa. Ja halusin tietenkin asua kotona. Koko ajan. Tavata isää kyllä usein, mutta asua kotona. En ymmärrä miksi joku lapsi haluaisi elää viikko-viikko mallissa. En ymmärrä mitä kukaan lapsi siitä saisi, että asuu kahdessa paikassa. Siis ihan lapsen näkökulmasta katson asiaa. 

Kommentit (382)

Vierailija
41/382 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuolla viikko-viikko hommalla kierretä vain elatusmaksut?

Ei viikko-viikko malli automaattisesti vapauta elatusmaksuista. - Puolisentoista vuotta sitten eräs ihana lastenvalvoja osasi selittää tämän raivopäiselle exällekin.

Viikko-viikko malli ei tietenkään automaattisesti vapauta elatusmaksuista mutta yksi sen perusajatus lienee se että kulut menevät puoliksi luonnollisesti. Vähän Siis samaan tyyliin kuin ydinperheessä eläessä.

Vierailija
42/382 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan viikko-viikko perhe, mutta niin että vanhemmat muuttaa ja lapset saa asua omassa kotonaan. Eron jälkeen ostettiin eksän kanssa yksiö keskustassa jossa asutaan vuoroviikoin, vuoroviikoin lasten kanssa "omassa kotona" jossa molemmilla omat huoneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/382 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen viikko-viikko-lapsen. Vanhemmat asuvat puolen km päässä toisistaan. Kummankin luona on oma huone ja omat lelut. Lapsella on todella läheiset välit kumpaankin vanhempaansa. Toisinaan tämä isä ja lapsi menevät yhdessä minun mieheni ja lapseni kanssa jonnekin, kalaan tai mökille tms. Ja äitiviikolla taas me äidit ja lapset saatamme tehdä jotain yhdessä. He ovat eläneet tällä systeemillä vauvaiästä lähtien. Lapsen ollessa 10 äiti löysi uuden kumppanin, joka on minun nähdäkseni solahtanut porukkaan ihan hyvin. Isä on edelleen sinkku, mitä ihmettelen todella, koska on tosi hottis.

Tämä lapsi ei tiedä muusta, koska on elänyt vauvasta saakka viikko-viikkoa. Hän ei osaa varmasti edes kuvitella muuta, vaikka sitä että olisi vain yksi koti, kuten lähtökohtaisesti melkein kaikilla erolapsilla alunperin kuitenkin on ollut ja se on se mihin he on tottuneet. Mitähän tähän asiaan muuten edes liittyä tuo, että isä on hottis?

Vierailija
44/382 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset eivät päätä tälläisistä asioista esim. 3,4 5... Vuotiaat. Aikuiset päättää.    Sinä lapseton pidä turpasi kiinni. 

Vierailija
45/382 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Harva eronnut suostuisi itse kahden kodin malliin itselleen, "koska se ei toimisi". Mutta lapsilta sitä vaaditaan. Lapsi päätyy tilanteeseen, jossa hän ei ole kunnolla kotona missään.

Ihan aikuisissakin ihmisissä on sellaisia joilla on useampi koti. Tai siis on varsinainen koti ja " vapaa-ajan asunto", joka useissa tapauksissa vastaa varustelultaan normaalia asuntoa. Ja olinpaikkaa saatetaan aivan hyvin vaihtaa fiiliksen mukaan, jos asunnot sijaitsevat lähekkäin.

Nyt puhutaan lapsista, moni aikuinen asuu jopa veneen alla😬

Vierailija
46/382 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen ero perhe tekee heille heidän sen hetken elämäntilanteeseen sopivan ratkaisun.. Paskaa ko tuota vatvoo. 

Joo mutta yritän tällä aloituksella nyt hakea lapsen näkökulmaa asiaan, ei eronneen äidin tai isän eikä myöskään perheen kokonaishyödyn tms näkökulmaa. Vaan sitä mitä se lapsi itse ihan oikeasti ja aidosti eniten haluaa, missä se lapsi viihtyy parhaiten. Ap

On kivempi olla isä luona silloin kun on koeviikko koulusta, koska isä ei mäkätä tekemättömsiä läksyistä tai pakota opiskelemaan. Kun taas äiti muistuttelee ja huomauttelee läksyistä silloinkin kun ei ole koe viikko. Äidin luona mukavampaa silloin tarvii ostaa jotain esim vaatteita koska äiti on valmis maksamaan kun taas isä sanoo, että taarviiks mä muka jotain uusia. Oli mukavampi kun saattoi asua äidin luona silloin kun oli yhteishaku koska se osasi neuvoa hauissa kun taas isä sano, ettei se ymmärrä msitään yhteishausta mitään. Isä antaa valvoo myöhään kun taas äiti pakkottaa nukkuu arksin viiemistää yhdeltä toista illalla. Isä puuhaa jo, että voisi opettaa mut ajaan autolla äiti taas ihmettleelee mihin mä edes tarvisin ajokorttia. Äiti tekee parempaa ruokaa kuin iskä  

Vierailija
47/382 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset eivät päätä tälläisistä asioista esim. 3,4 5... Vuotiaat. Aikuiset päättää.    Sinä lapseton pidä turpasi kiinni. 

Miksi noin hyökkäävästi kommentoit? Menikö avauksessa joku ihon alle. Se kertoo syyllisyydestä ja häpeästä lähinnä.

Vierailija
48/382 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa törkeitä haukkumiskommentteja tässä ketjussa. Aloitus on asiallinen ja ihan fiksua pohdintaa. Miksiköhän se keräsi jotain ihme röllejä tänne huutelemaan törkeyksiä?

Vierailija
49/382 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoroviikkolapsia ei ole vielä paljon kasvanut aikuisiksi vauvapalstailemaan. On sen verran uudempi tapa.

Kautta aikain lapset ovat kasvaneet milloin missäkin sisäoppilaitoksissa, lähetetty sukulaisten kasvateiksi, keskiajalla yleistä Suomessakin, mummojen, isompien sisarusten ja serkusten tai muiden hyyryläisten vahdittavina milloin missäkin. Aikuisiksi ovat kasvaneet niinkin. 

Vuoroviikoin ollaan kuitenkin äidin ja isän kotona. 

Vierailija
50/382 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset eroilevat nykyään niin helposti.

Ja uhriutuvat kun tuon faktan sanoo ääneen.

Ei kyetä katsomaan peiliin vaan syyttävä sormi kääntyy aina itsestä poispäin.

Millä perusteella mielestäsi saisi erota?

Vierailija
51/382 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset eroilevat nykyään niin helposti.

Ja uhriutuvat kun tuon faktan sanoo ääneen.

Ei kyetä katsomaan peiliin vaan syyttävä sormi kääntyy aina itsestä poispäin.

Millä perusteella mielestäsi saisi erota?

Missä on sanottu että ei saisi erota?

Vierailija
52/382 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Harva eronnut suostuisi itse kahden kodin malliin itselleen, "koska se ei toimisi". Mutta lapsilta sitä vaaditaan. Lapsi päätyy tilanteeseen, jossa hän ei ole kunnolla kotona missään.

Ihan aikuisissakin ihmisissä on sellaisia joilla on useampi koti. Tai siis on varsinainen koti ja " vapaa-ajan asunto", joka useissa tapauksissa vastaa varustelultaan normaalia asuntoa. Ja olinpaikkaa saatetaan aivan hyvin vaihtaa fiiliksen mukaan, jos asunnot sijaitsevat lähekkäin.

Nyt puhutaan lapsista, moni aikuinen asuu jopa veneen alla😬

Miksi ihmeessä olisi huono asia lapselle että koteja on useampi? Mielestäni se on paljon ikävämpää että eletään sellaista rytmiä että toinen vanhempi hoitaa normaalin arkielämän ja toinen on sitten se jonka kanssa eletään vain viikonloppuja. Joskus tähän on tietysti perusteita jos toisella vanhemmalla on vaikka elämässään ongelmia mutta jos molemmat ovat kunnollisia työssäkäyviä niin ei siihen ole mitään pätevää perustetta että miksi toinen pitäisi ulkoistaa lapsen elämästä.

Vierailija
53/382 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän se ikinä toimi, kun pitää tietää milloin esim. jääkaappiin pitää ostaa ruokaa lasta varten, milloin voi uuden onnen kanssa nussia olohuoneen pöydällä pelkäämättä, että lapsi pölähtää ovesta...

Vierailija
54/382 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasin heti kuinka hyökättiin tukkimaan turvat. Sääli lapsia🥲

Vierailija
55/382 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä siltä lapselta kannattaisi kysyä?

Vierailija
56/382 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eihän se ikinä toimi, kun pitää tietää milloin esim. jääkaappiin pitää ostaa ruokaa lasta varten, milloin voi uuden onnen kanssa nussia olohuoneen pöydällä pelkäämättä, että lapsi pölähtää ovesta...

Kaupat on auki lähes 24/7.

Vierailija
57/382 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku sarjaeroaja ei kestä keskustelua täällä kommenttipalstalla aiheesta.

Vierailija
58/382 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ot, mutta mua kyllä ottaa pattiin tämä, että vuoroviikot olisi aiksi, että vanhempi saisi omaa aikaa. Ainakin meidän tapauksessa kyse on pikemmin siitä, että kumpikin nimenomaan HALUAA olla lasten kanssa niin paljon kuin mahdollista, eikä kumpikaan missään nimessä halunnut viikonloppuvanhemmaksi. 

Vierailija
59/382 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenen?

Vierailija
60/382 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä asuin puoliksi isän ja puoliksi äidin luona. Jos isä oli työmatkalla, olin aina äidin luona, vaikka isällä oli uusi vaimokin, joka olisi varmaan huolehtinut. Äidin luona oli jotenkin kiireettömämpi tunnelma, vaikka kerrostaloasunnossa oli niukasti tilaa. Isällä taas oli iso, siis todella iso omakotitalo, jossa asuivat myös hänen vaimonsa ja vaimon kaksi lasta, koira ja ajoittain myös isän vaimon äiti. Meillä oli myös uima-allas talon kellarikerroksessa. Iso piha. Olosuhteet olivat hyvät, mutta kun väkeä oli paljon, omaa rauhaa joskus siellä kaipasin. Meillä kävi isän luona myös paljon vieraita, äidin luona ei niinkään usein. Minusta vuorottelu oli hyvä ja pelkästään positiivinen asia, joka antoi elämään paljon. Sain tavallaan kaksi bonussisarusta, joiden kanssa edelleen olen läheinen. Opin elämään isommassa porukassa. Äidin kanssa taas oli mutkatonta ja rauhallista ja tietenkin hän oli minulle rakas, en olisi kestänyt, jos olisin nähnyt tyyliin joka toinen viikonloppu.