Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Appelsiinimehukriisi syvenee - joko olet lopettanut mehun juonnin?

Vierailija
13.06.2024 |

Yle kertoi helmikuussa, kuinka appelsiinimehujen hinta on noussut rajusti vuoden aikana raaka-ainepulan takia.

Nyt tuotantoa vaikeuttaa raaka-ainepulan lisäksi uudistuva verotus.

Helokosken mukaan verouudistus nostaisi esimerkiksi 100 prosenttisten täysmehujen veroa 0,32 eurosta 0,40 euroon. Jos sokeria on yli 11 grammaa, vero nousee 0,48 euroon.

Myös kustannusten nousu on vaikuttanut tuotantoon.

Kun tähän veroon lisätään kaupan kate ja vielä arvonlisävero, niin puhutaan merkittävästä hinnankorotuksesta kuluttajalle, Helokoski summaa.

Tuoreimpien satonäkymien valossa on nähtävissä, että vuonna 2023 alkanut kasvitauti iskee entistä pahemmin appelsiinisatoon.

Uskomme, että appelsiinia on saatavissa lähes 25 prosenttia vähemmän, kuin vuonna 2023, joka sekin oli noin 30 prosenttia alhaisempi.

https://yle.fi/a/74-20092811

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juon äärimmäisen harvoin mitään (tuore)mehuja, ja jos juon, appelsiinimehu on viimeinen valinta.

Vierailija
22/39 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanasta tulee vettä ja vieläpä maailman parasta. Appelsiinimehu ei ole välttämätöntä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Appelsiinimehua juon joka aamu lasillisen. Ostamani mehu on Tropic 100% appelsiinmehu ja maksaa 2,80 litran tölkki. Vielä olen jaksanut maksaa tuon.

Lidlissä 1,62 €/l.

Vierailija
24/39 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Appelsiinimehua juon joka aamu lasillisen. Ostamani mehu on Tropic 100% appelsiinmehu ja maksaa 2,80 litran tölkki. Vielä olen jaksanut maksaa tuon.

Lidlissä 1,62 €/l.

Oli viime vuonna, vaan onko enää?

Vierailija
25/39 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Israelissa on paljon appelsiinejä. Ostakaa sieltä.

Vierailija
26/39 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lidlissä 1,62 €/l.

Minulla on Lidliin matkaa 100 kilometriä. Ei viitsi hakea yhtä mehutölkkiä, vaikka halvempi onkin.

Vierailija
27/39 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juon appelsiinimehua ehkä kaksi litraa vuodessa, silloin kun on paha darra. Silloin on ihan sama, maksaako litra kaksi vai 20 euroa. Edellisenä iltana on rahaa palanut sen verran, ettei siinä konkurssissa tunnu. 

Appelsiinimehu on ravitsemuksellisesti turha luksustuote, joten kenenkään elämän ei pitäisi siitä kärsiä, jos mehua ei voi ostaa teollisia määriä. Esim. parsakaalissa ja paprikassa on enemmän c-vitamiinia kuin mehussa, ja ovat ihan ruokaa. 

Vierailija
28/39 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juotteko muuten appelsiinimehun raakana? Itse laitan aina vettä 50/50, saa samalla rahalla 2 litraa mehua, vähemmän kaloreita ja miellyttävämmän maun.

Vierailija
29/39 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole koskaan tykännyt appelsiinimehusta tai appelsiineista muutenkaan.

Vierailija
30/39 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

pari litraa vuodessa kossun blandiksena, sokerimäärä hirvittävä.

Vierailija
31/39 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi olisi kyllä syödä hedelmät sellaisenaan, saisi myös hyödyllisiä kuituja tasaamaan sitä sokerimäärää.

Vierailija
32/39 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen itse mehulingolla erilaisia mehuja.

Appelsiinitkaan ei paljoa maksa ja porkkanoiden kanssa niistä tulee ihanaa ja terveellistä mehua. 

Vierailija
33/39 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juotteko muuten appelsiinimehun raakana? Itse laitan aina vettä 50/50, saa samalla rahalla 2 litraa mehua, vähemmän kaloreita ja miellyttävämmän maun.

Vähemmän kaloreita? Kuka on lihonut appelsiinimehun juonnilla? Ja ainakin minä haluan juoda appelsiinimehua, en mitään vedellä laimennettua litkua.

Vierailija
34/39 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin, kun kuulin miten paljon se sisältää sokeria :). Nyt puristan mehua itse. Ihan hyvää tulee itse tehtynäkin.

Vierailija
35/39 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puristan omat mehut. Appelsiinit usein tarjouksessa 1€/kg tai joskus vähemmänkin. Kahdesta kilosta saa litran mehua, joka on myös selkeästi parempaa kuin useimmat markettimehut.

Vierailija
36/39 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka saisin ilmaiseksi mitä tahansa ja kuinka kallista tahansa kaupanmehua EN joisi. Niissä on ties mitä säilöntäainetta ja esanssia, väriaineita ym. kemiaa. Itse puristan ja senkin teen harvoin. Mieluummin syön appelsiinit. Ei appelsiinimehua tartte litrakaupalla eikä ainakaan joka päivä lipittää. 

Vierailija
37/39 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamu alkaa mukavasti, kun juo lasillisen viiden hedelmän Gefilus-mehua, kaipa siinä on appelsiiniakin mukana, mutta on pehmeämmän makuista.

Vierailija
38/39 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En juo appelsiinimehuja, joten joutaa loppua mun puolesta.

Vierailija
39/39 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hirveästipä mitkään valmisteverotukset nappaa kun otan aina hedelmäosastolta itsepuristettua.

Kuoritaanko kaupassa appelsiinit mitkä puristetaan? Kuorissa on nimittäin melkoinen kerros monenmoista ehkä haitallistakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi seitsemän