Appelsiinimehukriisi syvenee - joko olet lopettanut mehun juonnin?
Yle kertoi helmikuussa, kuinka appelsiinimehujen hinta on noussut rajusti vuoden aikana raaka-ainepulan takia.
Nyt tuotantoa vaikeuttaa raaka-ainepulan lisäksi uudistuva verotus.
Helokosken mukaan verouudistus nostaisi esimerkiksi 100 prosenttisten täysmehujen veroa 0,32 eurosta 0,40 euroon. Jos sokeria on yli 11 grammaa, vero nousee 0,48 euroon.
Myös kustannusten nousu on vaikuttanut tuotantoon.
Kun tähän veroon lisätään kaupan kate ja vielä arvonlisävero, niin puhutaan merkittävästä hinnankorotuksesta kuluttajalle, Helokoski summaa.
Tuoreimpien satonäkymien valossa on nähtävissä, että vuonna 2023 alkanut kasvitauti iskee entistä pahemmin appelsiinisatoon.
Uskomme, että appelsiinia on saatavissa lähes 25 prosenttia vähemmän, kuin vuonna 2023, joka sekin oli noin 30 prosenttia alhaisempi.
Kommentit (39)
Hirveästipä mitkään valmisteverotukset nappaa kun otan aina hedelmäosastolta itsepuristettua.
Vierailija kirjoitti:
Hirveästipä mitkään valmisteverotukset nappaa kun otan aina hedelmäosastolta itsepuristettua.
Oletpa hieno ihminen
Ok. Kumma että se iskee juuri nyt, eikä kertaakaan takavuosina, on sentään vuosikymmeniä eletty. Ehkä suomalaiset voisivat itsekin viljellä ulkomailla hedelmiä, marjoja ja kasveja. Ellei osto onnistu. Luomuna.
Mä ostan vain sitä appelsiinimehua, jonka voi puristaa itse kaupassa sillä puristimella. Täyttä tavaraa. Hinnalle ihan sama, tämä on parasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletpa hieno ihminen
En ole, enkä edes mikään äverias. Mutta maku on ihan eri planeetalta ja tietää tasan mitä juoma sisältää: appelsiineja
Kysynnän ja tarjonnan laki - vaikeaa ymmärtää?
Tänään ostin ja kun käy vähiin haen lisää.
Päivittäin menee 1l appelsiinimehua.
Miksi ihmiset ei vaan osta appelsiineja ja purista itse mehua, siihen menee noin kaksi minsaa kun puristaa lasillisen. Miksi ostaa jotain epämääräistä ylihintaista litkua.
Juon appelsiinimehua oikeastaan vain hotelliaamiaisella, kotona tosi harvoin. Muutaman kerran vuodessa tulee himo tai tarve, silloin ostan. Esim. juuri nyt sitä on jääkaapissa, olisikohan kolmas tölkki muutaman viikon sisään. Teki mieli myös appelsiineja, ostin niitäkin. Ajattelen kehon kertovan, jos jostain on puute. Nyt tuntuu olevan siis vaje c-vitamiinista.
Appelsiinimehua juon joka aamu lasillisen. Ostamani mehu on Tropic 100% appelsiinmehu ja maksaa 2,80 litran tölkki. Vielä olen jaksanut maksaa tuon.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset ei vaan osta appelsiineja ja purista itse mehua, siihen menee noin kaksi minsaa kun puristaa lasillisen. Miksi ostaa jotain epämääräistä ylihintaista litkua.
Ei kiinnosta käsijumppa eikä jonkun mehukoneen siivoaminen aamulla. Kaupan puristusautomaatti saa riittää.
Jotain appelsiinimehuja tulee jo ostettua niin harvoin, etten yleensä edes muista että sellasta on myynnissä.
Sähkökäyttöinen puristin maksaa about 10€ ja voit itse tehdä mehun. Ei lisäaineita. Kyllä on nykyisin ihmiset laiskoja kun kaikki pitäisi saada valmiina.
Kaikki mehut on nykyään liian kalliita... Teen omat mehut syksyllä omista marjoista... En usko oikeasti mihinkään huonoon satoon ym paskaan. Kunhan korotetaan hintoja että saadaan lypsettyä ihmisiltä rahat pois ja rikas eliitti rikastuu.
Lopetin jo 22 vuotta sitten.