Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nykyään ei enää edes tiedä ovatko omat lähisukulaiset kuten vanhempien sisarukset yhä elossa vai jo menehtyneet ja ihmiset pitää hautajaisia

Vierailija
13.06.2024 |

Ihanko sattumaa että saatte kuulla että taas joku tuttunne menehtynyt vai mistä voi seurata jos ei halua seurata Hesarin kuolinilmoituksia kuten monet 'iäkkäät' jo tekevät? 'Iäkkäillä' vaikeaa saada ketään hautajaisiin kun kaikki omat 'aikalaiset' jo menehtyneet. Vähäväkisiä hautajaisia taitaa jo olla paljonkin.

Nykyään ei enää edes tiedä ovatko omat lähisukulaiset kuten vanhempien sisarukset yhä elossa vai jo menehtyneet ja ihmiset pitää hautajaisia jonne ei enää edes serkkuja haluta/kutsuta. Hautajaisiin ei perinteisesti ole kait edes lähetelty kutsuja vaan tieto kulkenut, mutta nyt julistetaan että me pidetään hautajaiset vaan lähimpien omaisten läsnäollessa - älkää siis tulko! 

Pitäisi olla joku ilmanen rekisteri/palvelu jonne voisi ilmoittaa jos niin haluaa että joku henkilö on kuollut... nyt on vain 'paikallinen' hautahaku ja maksullinen dvv.viraston tietopalvelu, mutta näissä kait täytyy tietää mm vainajan syntymäaika tms vai piileekö tässäkin joku identiteettivarkausrikollisuuden mahdollisuus? 

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon miettinyt tätä joskus, että kun oma vanhempi menehtyy, niin pidetäänkö me sisarukset edes mitään yhteyttä. Nytkään kun ei tarvitse kun vanhempi infoaa kaikkien kuulumiset ristiin rastiin. Näen sisaruksiani ehkä kerran vuodessa vaikka kaikki asutaan 30 km säteellä.

Itse aikanaan yritin pitää yhteyttä, en riesaksi asti, vaan silloin tällöin, mutta kyllästyin kun oli aina yksipuolista, joten en sitten enää jaksanut. Varsinkin kun esim. lasten synttärit jne. ohitettiin ihan surutta, kutsusta huolimatta ei edes ilmoitettu ettei tulla. Lahjoista viis, kunhan olisivat käyneet ja lapset olisivat saaneet tutustua täteihinsä ja enoihinsa.

No, minä ehdin heidän lastensa elämäntapahtumiin osallistua aikuisuuteen saakka, mutta on ollut surullista huomata olleensa itse vain se lahja-automaatti ilman todellista kiinnostusta minuun ja elämääni. En sitten enää ole vuosiin tikkua ristiin laittanut minkään asian tiimoilta itsekään.

Ainakin omat välit veljeen hiipuivat äidin kuoleman jälkeen. Ei enää tullut tavattua vahingossa vanhempien luona, eikä sitten tullut pidettyä muuten yhteyttä, kun ei sitä ollut tehnyt aiemminkaan. Lapsen synttäreillä veli on käynyt, jos on ehtinyt mutta muuten ei pidetä yhteyttä. 

Vierailija
42/55 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vanhempien sisarukset mitään lähisukulaisia ole. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jonkun tietoturva-aivopierun mukaan suomessa ei henkilön rekisteritiedossa saa esittää vanhempien nimiä vaikka nää olisi kuolleetkin niin ei kannata ihmetellä ettei maan touhuissa ole paljoa järkeä.

Saa sen nimen tietää joka tapauksessa siinä kohtaa kun tää vanhempi kuolee ja viranomaiset rupeaa vaatimaan kaikenmaailman perunkirjoituksia yms perillisiltä. 

Vierailija
44/55 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tieto tosiaan ei aina kulje. Pitäis olla niin kuin Ilkka-Pohjalaisessa, että ilmainen ilmoitus kuolemasta, vain iso ilmoitus myöhemmin maksaa.

Ei tarvitse olla iäkäs seuratakseen kuolinilmoituksia, itse olen seurannut koko ikäni.

Vierailija
45/55 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tieto tosiaan ei aina kulje. Pitäis olla niin kuin Ilkka-Pohjalaisessa, että ilmainen ilmoitus kuolemasta, vain iso ilmoitus myöhemmin maksaa.

Ei tarvitse olla iäkäs seuratakseen kuolinilmoituksia, itse olen seurannut koko ikäni.

No ei läheskään kaikki halua ilmoittaa edes niillä ilmaisilla pikkuilmoituksilla. Eikä kaikille sukulaisille tule välttämättä sitä paikallista lehteä oli se Ilkka-Pohjakainen tai joku muu.

46/55 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Saadakseen kutsun sukulaisen hautajaisiin edellyttää yleensä, että on melko aktiivisesti tai edes säännöllisesti pitänyt yhteyttä tämän lapsiin ja/tai lapsenlapsiin. Ei riitä, että on ollut yhteydessä tähän kuolleeseen, koska ei hän enää pysty ilmoittamaan yhtään mitään. Mulla ei ole enää vuosikymmeniin ollut serkkujeni puhelinnumeroitakaan, joten jos siskoni ei olisi aktiivisesti yhteydessä serkkuihin, en mä tietäisi sukulaisten kuolemista enkä olisi pystynyt ilmoittamaan serkuilleni äitini kuolemastakaan. Jos siskoni (joka on mua 6 vuotta vanhempi) kuolee mua ennen, toivottavasti siskoni lapset ilmoittavat asiasta serkuilleni.

Mulla taas ei ole tätini yhteystietoja. Serkkujen ja joidenkin tätien/setien tai heidän puolisoidensa  kanssa pidetään yhteyttä  (se mitä pidetään) esimerkiksi Facebookin sukuryhmissä.

Mulla ei ole tätejä eikä setiä enää elossakaan eikä meillä ole ollut somessa sukuryhmää. Vain yksi tädeistäni on koskaan edes ollut Facebookissa, muut vanhempieni sisarukset kuolivat jo ennenkuin Facebookin käyttö edes yleistyi. Tuon yhden tätini, joka sattui olemaan kummitätini, kanssa viestiteltiin Facebookin kautta, mutta kun hän kuoli, ei ole tullut viestiteltyä sukulaisten kanssa. Hänen tyttäreltään sain kutsun kummitätini hautajaisiin siskoni välityksellä, mutta koska vainaja oli ollut isäni viimeinen elossa ollut sisarus eikä muistisairasta äitiäni voinut jättää yksin kotiin, mä jäin äidin kanssa kotiin ja isä pääsi pikkusiskonsa hautajaisiin.

Omat lapseni (siis yli kolmekymppisiä jo) eivät ole pitäneet mitään yhteyttä mun serkkuihini eikä omiin pikkuserkkuihinsakaan. Sitä en tiedä, pitävätkö siskoni lapset. Kun mä kuolen, niin mikäli siskoni on silloin jo kuollut, mun hautajaisiin ei kutsuta ketään serkkujani, koska ei mun lapset edes tiedä, keitä pitäisi kutsua (ts ketkä ovat ylipäätään enää elossa) ja mistä heidät tavoittaisi. Meidän aiemmin melko tiiviissä suvussa on käynyt niin, että kun suvun vanhimmat eli se koossa pitävä voima on siirtynyt ajasta ikuisuuteen, yhteydenpito on vähentynyt ja lopulta katkennut kokonaan. Omasta lapsuudestani 1960- ja 1970-luvuilta muistan, miten häihin, hautajaisiin, 50-vuotispäiville jne kutsuttiin pikkuserkkujakin, mutta nykyisin vietetään pienemmällä porukalla tai ainakin pikkuserkkujen tilalla on ystäviä ja kavereita.

Vierailija
47/55 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on osa isompaa muutosta. Kun vanhemmat eivät pidä yhteyttä sisaruksiinsa ja perheet pienenevät, niin eipä niitä sukulaisiakaan enää tunne. Monet eivät mene naimisiin tai häät ovat pienet jolloin niihin serkkuihin ei välttämättä tule pidettyä yhteyttä. Itse olen omassa suvussa ainoa serkuista, joka on mennyt naimisiin isän puolelta ja äidin puolelta ainoa serkku meni maistraatissa salaa naimisiin. Omissa häissäni olen viimeksi tavannut kaikki serkkuni. 

Vierailija
48/55 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli kyllä aika tylyä kuulla että läheinen tätini oli kuollut ja hautajaiset "läheisten kesken" . Ainoa poika asui ulkomailla eikä pitänyt meihin serkkuihin yhteyttä. Minä näin hänen äitiään paljon enemmän kuin hän itse. 

Ihan pe*seestä tuo ettei viitsitä ilmoittaa.

Jospa tämä ainoa poika ei tiennyt, että olit tädillesi ja täti sinulle läheinen?  Hänhän asui ulkomailla eikä pitänyt sinuun yhteyttä eikä muihinkaan serkkuihinsa.  Keitähän ne läheiset sitten oikein oli, joiden kesken ne hautajaiset oli pidetty. 

Vierailija
49/55 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on osa isompaa muutosta. Kun vanhemmat eivät pidä yhteyttä sisaruksiinsa ja perheet pienenevät, niin eipä niitä sukulaisiakaan enää tunne. Monet eivät mene naimisiin tai häät ovat pienet jolloin niihin serkkuihin ei välttämättä tule pidettyä yhteyttä. Itse olen omassa suvussa ainoa serkuista, joka on mennyt naimisiin isän puolelta ja äidin puolelta ainoa serkku meni maistraatissa salaa naimisiin. Omissa häissäni olen viimeksi tavannut kaikki serkkuni. 

No miksi serkut sitten pitäisi kutsua hautajaisiin? Tai miksi niihin sukulaisiin pitäisi pitää yhteyttä?

Vierailija
50/55 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei läheskään kaikki halua ilmoittaa edes niillä ilmaisilla pikkuilmoituksilla. Eikä kaikille sukulaisille tule välttämättä sitä paikallista lehteä oli se Ilkka-Pohjakainen tai joku muu.

Eikä varsinkaan samaa paikallislehteä, jos asuu eri puolella Suomea. Saati jos asuu ulkomailla. 

Vierailija
51/55 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos niitä yhteyksiä ei ole pidetty niin väliäkö sillä ovatko sukulaiset elossa vai kuolleita. Minun mielestäni on lähinnä kornia mennnä näyttelemään surevaa ja osanottavaista jonkun sellaisen sukulaisen hautajaisiin jonka kanssa ei ole oltu kenties kymmeniin vuosiin tekemisissä. Jos olet saamassa kuolleelta perintöjä sinuun kyllä otetaan yhteyttä virallista tietä.

Vierailija
52/55 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksi serkut sitten pitäisi kutsua hautajaisiin? Tai miksi niihin sukulaisiin pitäisi pitää yhteyttä?

Serkuilta sitä kuulee viime kädessä kuolleista sedistä ja tädeistä, kun omat vanhemmat ovat kuolleet. Mutta jos heihin ei ole mitään yhteyttä, niin eipä sitten kuule. Mikään pakko ei ole kutsua hautajaisiin, eivät ne mikään kiva tilaisuus ole. Etenkään jos vainajakaan ei ole mikään läheinen.

Vierailija
53/55 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asian vierestä mutta veljeltäni tuli juuri kutsu lapsensa konfirmaatioon, muutoin ei ole pitänyt yhteyttä moneen vuoteen eikä käynyt meillä varmaan kymmeneen vuoteen, minä olen käynyt heillä kutsuttuna uutta kotiaan katsomassa. Enpä taida viitsii matkustaa muutamaa sataa kilsaa lahja-automaattina. 

Vierailija
54/55 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asian vierestä mutta veljeltäni tuli juuri kutsu lapsensa konfirmaatioon, muutoin ei ole pitänyt yhteyttä moneen vuoteen eikä käynyt meillä varmaan kymmeneen vuoteen, minä olen käynyt heillä kutsuttuna uutta kotiaan katsomassa. Enpä taida viitsii matkustaa muutamaa sataa kilsaa lahja-automaattina. 

Niin no jos ei pidä itsekään yhteyttä eikä viitsi osallistua juhliin niin miksi odottaa että joku muu pitäisi yhteyttä?

Vierailija
55/55 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Todella hankalaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi viisi