Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nykyään ei enää edes tiedä ovatko omat lähisukulaiset kuten vanhempien sisarukset yhä elossa vai jo menehtyneet ja ihmiset pitää hautajaisia

Vierailija
13.06.2024 |

Ihanko sattumaa että saatte kuulla että taas joku tuttunne menehtynyt vai mistä voi seurata jos ei halua seurata Hesarin kuolinilmoituksia kuten monet 'iäkkäät' jo tekevät? 'Iäkkäillä' vaikeaa saada ketään hautajaisiin kun kaikki omat 'aikalaiset' jo menehtyneet. Vähäväkisiä hautajaisia taitaa jo olla paljonkin.

Nykyään ei enää edes tiedä ovatko omat lähisukulaiset kuten vanhempien sisarukset yhä elossa vai jo menehtyneet ja ihmiset pitää hautajaisia jonne ei enää edes serkkuja haluta/kutsuta. Hautajaisiin ei perinteisesti ole kait edes lähetelty kutsuja vaan tieto kulkenut, mutta nyt julistetaan että me pidetään hautajaiset vaan lähimpien omaisten läsnäollessa - älkää siis tulko! 

Pitäisi olla joku ilmanen rekisteri/palvelu jonne voisi ilmoittaa jos niin haluaa että joku henkilö on kuollut... nyt on vain 'paikallinen' hautahaku ja maksullinen dvv.viraston tietopalvelu, mutta näissä kait täytyy tietää mm vainajan syntymäaika tms vai piileekö tässäkin joku identiteettivarkausrikollisuuden mahdollisuus? 

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinä et tiedä mitä läheisellesi kuuluu? Et pidä mitään yhteyttä heihin?

Vierailija
2/55 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä tätien kuolemista ilmotetaan, vaikka ei muuten serkkujen kanssa yhteyksissä olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärtänyt aloituksesta mitään.

Vierailija
4/55 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi tapa seurata asiaa on pitää yhteyttä niihin sukulaisiin.

Vierailija
5/55 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten mun kuolleen tädin olisi pitänyt ilmoittaa minulle että hän on kuollut? 

Vierailija
6/55 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hautajaisiin ei perinteisesti ole kait edes lähetelty kutsuja vaan tieto kulkenut"

Hautajaisiin on perinteisesti kutsuttu "ristillä", eli kuolinilmoituksessa. Mutta sinähän et niitäkään halunnut lukea, etkä selkeästi muutenkaan pidä sukulaisiisi yhteyttä. Miksi sitten haluat tietää onko joku kuollut?

Vierailija
7/55 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne saa tietää, joiden on syytä tietää. 

Vierailija
8/55 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meillä tätien kuolemista ilmotetaan, vaikka ei muuten serkkujen kanssa yhteyksissä olla.

Sama. Itse olen serkkuihn yhteydessä joulukorttitasolla mutta veli on yhden kanssa hyvä kaveri ja yhtä  näen kotikylillä käydessä joskus. Meillä pienessä suvussa kutsutaan myös hautajaisiin mutta miehen jättisuuressa suvussa mies ei enää äitinsä kuoleman jälkeen ole tiennyt onko kaksi vielä eloonjäänyttä äitinsä sisarusta enää elossa. Välimatka on pitkiä. Miehen isän suku oli katkaissut välit jo vuosikymmeniä sitten. Syytä ei mies tai hänen sisaruksensa tiedä. 

Vierailija
9/55 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sen olisi pitänyt sinulle ilmoittaa? 

Et saa tätiin yhteyttä, soitat hänen puolisolle tai pidät yhteyttä serkkuihin ja kysyt mitä on tapahtunut.

Vierailija
10/55 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sinulla ole yhtään läheistä?

Vierailija
11/55 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama. Itse olen serkkuihn yhteydessä joulukorttitasolla mutta veli on yhden kanssa hyvä kaveri ja yhtä  näen kotikylillä käydessä joskus. Meillä pienessä suvussa kutsutaan myös hautajaisiin mutta miehen jättisuuressa suvussa mies ei enää äitinsä kuoleman jälkeen ole tiennyt onko kaksi vielä eloonjäänyttä äitinsä sisarusta enää elossa. Välimatka on pitkiä. Miehen isän suku oli katkaissut välit jo vuosikymmeniä sitten. Syytä ei mies tai hänen sisaruksensa tiedä. 

Jos välit on katkenneet niin miksi niistä hautajaisista pitäisi kertoa?

Vierailija
12/55 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli kyllä aika tylyä kuulla että läheinen tätini oli kuollut ja hautajaiset "läheisten kesken" . Ainoa poika asui ulkomailla eikä pitänyt meihin serkkuihin yhteyttä. Minä näin hänen äitiään paljon enemmän kuin hän itse. 

Ihan pe*seestä tuo ettei viitsitä ilmoittaa. 

Vierailija
13/55 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä.

Vierailija
14/55 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa tietää kuulumisista, kannattaa pitää yhteyttä.

Vierailija
15/55 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et saa tätiin yhteyttä, soitat hänen puolisolle tai pidät yhteyttä serkkuihin ja kysyt mitä on tapahtunut.

Puoliso oli kuollut aiemmin, poika ei viitsinyt ilmoittaa edes lähisuvulle. 

Vierailija
16/55 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli kyllä aika tylyä kuulla että läheinen tätini oli kuollut ja hautajaiset "läheisten kesken" . Ainoa poika asui ulkomailla eikä pitänyt meihin serkkuihin yhteyttä. Minä näin hänen äitiään paljon enemmän kuin hän itse. 

Mitä sä sillä tiedoilla teet koska hautajaiset pidetään tai on pidetty lähiomaisten kesken?

Vierailija
17/55 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puoliso oli kuollut aiemmin, poika ei viitsinyt ilmoittaa edes lähisuvulle. 

Niin etkä sä ole viitsinyt pitää yhteyttä siihen tätisi lähisukuun?

Vierailija
18/55 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautajaisten järjestäminen ei ole halpaa hommaa, siksi halutaan pitää pienet hautajaiset. On toki muitakin syitä. 

Ja ilmoitus lehteen - onko turhempaa rahareikää olemassakaan? Hesarin kuolinilmoitus maksaa muutamasta satasesta yli tonniin. Ja mikä järki, jos vainaja ei asunut Helsingissä päinkään? 

Vierailija
19/55 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon miettinyt tätä joskus, että kun oma vanhempi menehtyy, niin pidetäänkö me sisarukset edes mitään yhteyttä. Nytkään kun ei tarvitse kun vanhempi infoaa kaikkien kuulumiset ristiin rastiin. Näen sisaruksiani ehkä kerran vuodessa vaikka kaikki asutaan 30 km säteellä.

Itse aikanaan yritin pitää yhteyttä, en riesaksi asti, vaan silloin tällöin, mutta kyllästyin kun oli aina yksipuolista, joten en sitten enää jaksanut. Varsinkin kun esim. lasten synttärit jne. ohitettiin ihan surutta, kutsusta huolimatta ei edes ilmoitettu ettei tulla. Lahjoista viis, kunhan olisivat käyneet ja lapset olisivat saaneet tutustua täteihinsä ja enoihinsa.

No, minä ehdin heidän lastensa elämäntapahtumiin osallistua aikuisuuteen saakka, mutta on ollut surullista huomata olleensa itse vain se lahja-automaatti ilman todellista kiinnostusta minuun ja elämääni. En sitten enää ole vuosiin tikkua ristiin laittanut minkään asian tiimoilta itsekään.

Sen jo tiedän että omien serkkujeni menehtymiset tuskin tulevat tietooni kun ns. vanhasta polvesta aika jättää, he ovat se heikko liima joka sukua jollain tapaa yhdessä pitää.

Surullista mihin tämä on mennyt.

Vierailija
20/55 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sä sillä tiedoilla teet koska hautajaiset pidetään tai on pidetty lähiomaisten kesken?

Minä näin tätä henkilöä enemmän kuin kukaan muu suvusta. Olisin mielelläni osallistunut siunaukseen. En tiedä oliko mitään muistotilaisuutta edes. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kaksi