Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Karisma, mitä se on? Miten joillakin on sitä jo lapsesta pitäen? Toisilla ei ollenkaan Onko perinnöllistä?

Vierailija
12.06.2024 |

Mistä kaikesta karisma koostuu ja miten se ilmenee? Millainen on karismaattisen ihmisen vastakohta?

Näkemyksiä aiheeseen liittyen?

Kommentit (91)

Vierailija
21/91 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää olla ainakin jollain tapaa älykäs, kokea tunteita voimakkaasti, olla herkkä, havaita paljon asioita ympärillään, yleensä olla miellyttävän näköinen. 

Vierailija
22/91 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Li Andersson.

Hänessä on kyllä jotain sellaista, että hurmaa ihmisiä puoluetaustasta riippumatta. Hyvin itsevarmahan hän ainakin on, ja kuitenkin sellainen lempeän ja nöyrän oloinen.

Eikä hurmaa. Hurmaa aivan yhtä vähän kuin Sanna Marin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/91 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että todellinen karisma on tietynlaista sähkömagneettista säteilyä, jota vain harvoilla on. Elvis Presleyn ja Marilyn Monroen on sanottu olevan karismaattisia. Onko karisma hieno asia? Ei välttämättä yksilölle itselleen, koska se herättää monissa ihmisissä kateutta.

Jos kyseessä olisi fyysinen ilmiö, se ei voisi toimia kuin kyseisen henkilön läsnäollessa, eikä television kautta vuosikymmeniä henkilön kuoleman jälkeen. 

Vierailija
24/91 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että todellinen karisma on tietynlaista sähkömagneettista säteilyä, jota vain harvoilla on. Elvis Presleyn ja Marilyn Monroen on sanottu olevan karismaattisia. Onko karisma hieno asia? Ei välttämättä yksilölle itselleen, koska se herättää monissa ihmisissä kateutta.

He olivat ainakin todella rohkeita, on vaatinut siihen aikaan aikamoista rohkeutta valita tuollainen elämäntyyli. Elviksen tanssityyliä ja musiikkiahan vastustettiin ja paheksuttiin, samoin Marilynia sekä paheksuttiin että palvottiin. Läntinen maailma oli yleisesti huomattavasti konservatiivisempi silloin.

Rohkeus ainakin liittyy karismaan, vaikka en tiedä ovatko kaikki rohkeat ihmiset karismaattisia. 

Vierailija
25/91 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Li Andersson.

Hänessä on kyllä jotain sellaista, että hurmaa ihmisiä puoluetaustasta riippumatta. Hyvin itsevarmahan hän ainakin on, ja kuitenkin sellainen lempeän ja nöyrän oloinen.

Kaksi Suomen suosituinta poliitikkoa, ei hurmaa, ei. Petteri Orpo ja Matti Vanhanen, siinä on todellista karismaa! 

Vierailija
26/91 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkonäkö vaikuttaa eniten. Valitettavasti.

Vierailija
27/91 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Li Andersson.

Hurmaa hän, monet persupojatkin arvostaa Li Anderssonia vaikka eivät vasemmistoa muuten arvostaisi yhtään

Vierailija
28/91 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kyseessä olisi fyysinen ilmiö, se ei voisi toimia kuin kyseisen henkilön läsnäollessa, eikä television kautta vuosikymmeniä henkilön kuoleman jälkeen. 

Ei television läpi näe onko ihmisellä oikeasti karismaa. Näyttelijät näyttelee, ei niistä tiedä millaisia ne sitten on kun ovat omia itsejään.

Vierailija
29/91 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi lapsistani on valovoimainen. Vetää ihmisiä puoleensa, ja on pienestä lapsesta  asti saanut kavereita heti uusissa tilanteissa.

Sai hymypatsaan (jos se nyt mistään kertoo). On empaattinen, rakastaa ihmisiä ja eläimiä. Luova ja energinen ja hassunhauska. Hänen kohdallaan siis ajattelen, että jotain synnynnäistä karismaa on olemassa. 

Kun asiaa olen miettinyt, olen huomannut, että isässään on sellaista hiljaista karismaa. Hän on ujo eikä pidä itsestään numeroa, mutta ihmiset tykästyvät häneen ja haluavat ystävystyä. Perinnöllistä siis. 

Minä ja loput lapset olemme ns. tavallisia omine vahvuuksinemme.

Vierailija
30/91 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkonäkö vaikuttaa eniten. Valitettavasti.

Ei todellakaan. Tietynlainen supliikki ja reippaus ehkä eniten karisman synonyymi. Toki jos ulkonäkö on vastenmielinen, niin siitä kuopasta vaikeampi kivuta ylös, mutta karisma tekee siitä "keskinkertaisesta Kimmosta" "kympin Kimmon". 

Vierailija
31/91 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti ovat karismaattisia.

Vierailija
32/91 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Li Andersson.

Hurmaa hän, monet persupojatkin arvostaa Li Anderssonia vaikka eivät vasemmistoa muuten arvostaisi yhtään

Adolf Hitler oli aikanaan massahurmaaja.

Vierailija
33/91 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sattuikin, kun sukulaiseni naapurissa käy saamarin karismaattinen ja komea juoppo, jonka kanssa ajauduin pihapuuhissa juttusille. Ja HÄN sanoi MINUA karismaattiseksi! Mitä ihmettä!  Myönnän, että ihastuin henkilöön ja aivan liian pahasti. 

Vierailija
34/91 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karismaattisiin ihmisiin yhdistetään usein hyvät viestintäkyvyt, innostuneisuus, itsevarmuus ja toisten ihmisten kuuntelutaidot.

Vierailija
35/91 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karismahan koostuu useasta eri osatekijästä. Positiivinen karisma voisi koostua esimerkiksi miellyttävästä ulkonäöstä, älykkyydestä ja hyvästä keskustelutaidosta. Karismaattinen ihminen on sekä fyysisesti että varsinkin henkisesti puoleensavetävä. Karismaattisella ihmisellä on kyky saada "normaalia" syvällisempi yhteys toiseen ihmiseen.

Karisma on jotain sellaista mitä ei juurikaan voi harjoitella. Sitä vaan joko on tai ei ole. Karisma ikään kuin huokuu ihmisestä ja se saa muut ihmiset hakeutumaan tämän karismaattisen henkilön seuraan. Jos ihminen on oikeasti karismaattinen, niin hänen ei oikeastaan tarvitse muuta kuin ilmaantua paikalle, niin ympärillä olevien ihmisten mielenkiinto herää. Karisman voi joissain tapauksissa suorastaan aistia, vaikka henkilö ei tekisi mitään muuta kuin istuisi sohvalla ja lukisi lehteä.

Vierailija
36/91 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jukka Virtanen

Vierailija
37/91 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi lapsistani on valovoimainen. Vetää ihmisiä puoleensa, ja on pienestä lapsesta  asti saanut kavereita heti uusissa tilanteissa.

Sai hymypatsaan (jos se nyt mistään kertoo). On empaattinen, rakastaa ihmisiä ja eläimiä. Luova ja energinen ja hassunhauska. Hänen kohdallaan siis ajattelen, että jotain synnynnäistä karismaa on olemassa. 

Kun asiaa olen miettinyt, olen huomannut, että isässään on sellaista hiljaista karismaa. Hän on ujo eikä pidä itsestään numeroa, mutta ihmiset tykästyvät häneen ja haluavat ystävystyä. Perinnöllistä siis. 

En väitä että tässä tapauksessa olisi näin, mutta sellainen ns. kaikkien kaveri ja ylipäänsä mukava ihminen ei ole sama kuin karismaattinen. Itse nimittäin olen juurikin sellainen joka aikoinaan sai hymytyttöpatsaan (sikäli tosiaan kun se kertoo mistään mitään 😂) ja olen aina tullut hyvinkin erilaisten ihmisten kanssa toimeen, sulautunut joukkoon. Mutta en ole erityisen karismaattinen, inhoan esim esilläoloa, enkä ole kovin supliikki tai nopeaälyinenkään. Mielestäni älykkyys, tilannetaju ja puhetaidot tekevät myös ihmisestä karismaattisen.

Vierailija
38/91 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietynlainen lapsenomainen innostuneisuus tekee myös ihmisestä mielestäni vetovoimaisen ja karismaattisen.

Vierailija
39/91 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En väitä että tässä tapauksessa olisi näin, mutta sellainen ns. kaikkien kaveri ja ylipäänsä mukava ihminen ei ole sama kuin karismaattinen. Itse nimittäin olen juurikin sellainen joka aikoinaan sai hymytyttöpatsaan

Niin kuin laitoin, hymytyttöpatsas ei tässä ole olennaista:) 

Lapseni on paitsi hyvä kaveri, myös älykäs, tilannetajuinen, empaattinen ja ulospäinsuuntautunut ja mitähän vielä.

Tämän verran on pakko lastaan puolustaa, koska kyseenalaistit äisin havaintoja. Ja hän on vauvasta asti vetänyt ihmisiä puoleensa, ihan vain ilmestymällä paikalle.

T. sama

Vierailija
40/91 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harva ihminen on oikeasti tosi karismaattinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kaksi